WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht de DAAD en de DADER Commentaar De nieuwe Winkelsluitingswet Iedereen tevreden stellen, valt lang niet mee* Zitting Kantonrechter. 7e Jaargang No. 46 28 September 1951 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.10 per kwartaal franco p.p. 1.35 Prijs per nummer 10 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen is aan De traditie wil dat de Tweede Kamer een paar dagen na Prinsjes dag bijeenkomt om enkele zaken af te doen en dat zij daarna in de fracties en in de afdelingen de ver schillende begrotingshoofdstukken onderzoekt. Zo kreeg men dit jaar een tweedaags debat over de win kelsluitingswet, een debat, dat onge twijfeld interessant was. De moei lijkheid bij zulke onderwerpen echter, dat er geen „politiek' ten grondslag ligt. Een winkelslui tingswet is een afweging van ver schillende belangen en dat is een bezigheid welke nooit tot een oplos sing te brengen is. Nimmer is er een wetsontwerp zo goed voorbereid ge weest als dit. Eerst kwam er een voor-ontwerp dat talloze organisa ties hebben besproken, daarna kwam het eigenlijke wetsontwerp, dat gedurende de schriftelijke be handeling nog tweemaal werd ge wijzigd. Iedereen, die dus maar met de middenstand te maken heeft, kreeg ruimschoots de tijd om zijn wensen kenbaar te maken. Maar tijdens de behandeling in de Kamer bleek dat er nog vele wensen waren en dat de overeenstemming ver te zoeken was. Dat betrof niet alleen het princi piële punt van de Zondagsluiting, maar ook vele zakelijke punten. Winkels moeten op Zondag dicht zijn volgens deze wet. Een uitzonde ring is echter gemaakt voor Joodse winkeliers en Zevendedagsadventis ten, die Sabbath vieren. Zij mogen Zondags wel open zijn; tussen 8 en 14 uur. Hier tegen had de s.g.p. af gevaardigde ds. Zandt ernstige be zwaren. Naar zijn mening moeten op de dag des Heeren alle zaken dicht zijn, met uitzondering van apotheken. Andere rechtse afge vaardigden, zoals de Heren Schmal en Fokkema, hadden daartegen overwegend bezwaar. Zij zagen het als een uitoefening van gewetens dwang als men de Joden zou ver bieden om Zondags geopend te zijn. Natuurlijk waren deze c.h. en a.r. afgevaardigden voor een goede Zondagsrust, maar gewetensdwang mag men niemand opleggen. Ds. Zandt was het daarmede niet eens. Naar zijn mening moet gewetens dwang buigen voor de eis van Gods geboden. De s.g.p. heeft in de Ka mer maar twee afgevaardigden. En het is dus duidelijk dat er op dit punt aan het ontwerp niets is veranderd. Wel stemden de c.h. en de a.r. met de s.g.p. mee toen het ging om uit zonderingen op de regel niet toe te staan. Die kunnen door de gemeente worden gemaakt. De koopavond In het wetsontwerp was geregeld, dat de Gemeenteraad kan bepalen dat de winkels op Donderdagavond tot 10 uur open mogen zijn. Dwang om een koopavond in te stellen, was er dus niet. Zou men echter hiertoe besluiten dan moest deze avond in ieder geval op Donderdag vallen. De heer Bachg (k.v.p.) was het daarmede niet eens. Hij wilde dat de Gemeenteraad zelf die avond moet kunnen aanwijzen. Wel wilde hij in de wet vastleggen, dat de Za terdagavond in ieder geval moest worden uitgesloten. Deze avond is de voorbereiding op de Zondag en is daarom de gezinsavond bij uitne mendheid. De hele Kamer ging daarmede z.h.s. accoord. Zo was het eigenlijk met de ge hele behandeling. Men had geen grote bezwaren tegen het ontwerp. Dat was bij de algemene beschou wingen duidelijk gebleken. De inge diende amendementen werden ob jectief bekeken. De heer Bachg had nogal succes met zijn pogingen. Zijn tweede amendement had de bedoeling om de bevoorrechte positie van de si garenwinkeliers kleiner te maken. In het wetsontwerp was bepaald dat alle winkels 's avonds om zes uur gesloten moeten zijn, met uitzonde ring van de sigarenwinkeliers die tot zeven uur hun winkels mogen openhouden. Is roken zulk een volksbelang dat deze maatregel ge wettigd is zo vroegen verschillen de, mannelijke, afgevaardigden. De één vertelde graag haring of bok king te lusten na zes uur, terwijl de ander de gewoonte had om bloemen te kopen na deze tijd. Door dit amendement (dat aangenomen werd met 40—22 stemmen, een deel der v.v.d. en de socialisten stemden te gen) zal de groep worden uitge breid voor die branches, waarvoor een latere sluiting een zakelijke be hoefte is. De Minister zal die groe pen aanwijzen. Gelijkstelling straathandel en winkels Volgens het ontwerp heeft de markt- en straathandel een bevoor rechte positie boven de winkels wat de sluitingstijd betreft. Genoemde handelaren mogen hun bedrijf n.l. tot zeven uur uitoefenen. Dus een uur langer dan de winkeliers. Dat was een doorn in het oog van de winkelier Cornelissen (v.v.d.), die dit onaanvaardbaar en een oneer lijke concurrentie noemde. Minister Albregts die het ontwerp verde digde wees er echter op, dat de markt- en straathandel te maken heeft met tal van nadelige factoren, zoals regen, koude en wind. Daar heeft de winkelier geen last van, maar de weersgesteldheden belem meren wel degelijk de verkoop van de markthandelaar. Een amende ment van de heer Cornelissen, die geenszins overtuigd was, werd ech ter verworpen met 11 49 stemmen. Hij werd slechts gesteund door zijn fractiegenoten en de communisten. Een laatste strijdpunt in dit debat was de halve dagsluiting. Oorspron kelijk zou bij Algemene Maatregel van Bestuur bepaald worden welke groep van winkels 's Maandags ochtends voor 1 uur of Maandag, Dinsdag, Woensdag na 1 uur ge sloten moeten zijn, terwijl voor en kele zaken de Zaterdagmiddag als een vrije dag zou gelden. Ook hier sprong de heer Bachg in de bres voor de gemeentelijke autonomie. Hij wilde de gemeenten laten be palen welke groep winkels dicht zal zijn. Zijn amendement werd aange nomen. Dit betekent dus, dat b.v. niet alle slagerijen in het land op de zelfde dag gesloten zullen zijn. Maar dat dit per gemeente kan ver schillen. De regeling voor de automatieken leverde geen moeilijkheden meer op. In het ontwerp is bepaald dat auto maten, welke gevuld worden van uit een winkel, vallen onder de win kelsluitingswet; d.w.z. dat zij- -ma zes uur niet meer mogen worden bij gevuld. Specifieke automaten vallen niet onder deze regeling. En nu maar wachten tot 16 Oc tober. Dan komen de heren van Honderd weer bijeen. Zonder rust pauze zullen zij dan moeten verga deren tot Kerstmis. medewerking van de brede massa van ons volk, die zich zo weinig bekommert om het lot der „bajesklanten" mensen zoals zij, die toch weer terug moeten in de maat- Op 4 October a.s. wordt de Nationale Reclasseringsdag gehouden. Het doel daarvan is niet alleen materiële steun te vragen voor het werk der reclassering, maar in de allereerste plaats dit werk, dat meest in het verborgene geschiedt, te brengen in het zoeklicht der belangstelling van het Nederlandse volk. De grote, zware gevangenisdeur gaat open en weer dicht. En in het vroege morgenuur staat daar buiten, op het trottoir, een man, een vrouw, die vele jaren lang alle contact met de maatschappij verloren had, soms met een paar honderd gulden „uitgaanskas" in de zak. Wanneer zo'n man, wanneer zo'n vrouw in die vreemd geworden wereld zelf de weg moet zoeken, waar komen ze dan terecht, en hoe spoedig zal die grote deur zich weer voor hen ontsluiten Maar naast die deur wacht een andere man, een andere vrouw. De zo-even ont slagen gevangene behoeft niet alleen de lange, de moeilijke weg terug te gaan. VERSCHEIDENHEID EN SAMENWERKING „De Reclassering" dat is zo'n algemeen begrip. Maar het zijn vele en velerlei orga nisaties, die onder dat hoofd tezamen ge bracht zijn en samenwerken, in verschillen de sectoren van het veldtochtsgebied. Het werk der reclassering vangt meestal aan met het voorlichtingsrapport. De politie maakt een procesverbaal op. Daarin vindt de rechter alle bijzonderheden omtrent de daad. Maar daarnaast dient de Reclassering een voorlichtingsrapport in. En dat vertelt de rechter een en ander over de dader, zijn milieu, zijn afkomst, zijn goede en slechte eigenschappen, zijn moeilijkheden en zijn mogelijkheden. Voorheen plachten die rap porten wel eens het karakter te dragen van een „pleidooi" en trachtten ze „de lichtkant van de zaak" te laten zien. Ook in dit op zicht heeft men door ervaring geleerd. Vol komen objectiviteit beheerst de toon van deze rapporten, waarvan er jaa- jks zo'n tienduizend worden uitgebracht. Dit rapport kan bijdragen tot een geheel of gedeeltelijk voorwaardelijke veroordeling, tot voorwaardelijke vrijlating of ter be schikkingstelling. En opnieuw is het de Reclassering, die in 't geweer komt. Want de man of de vrouw, die onder bepaalde voorwaarden opnieuw de maatschappij in gaat, moeten onder toezicht staan. Niet van een politieagent, maar van een helper, een vriend, die hem begrijpt, die hem bijstaat, die ook waarschuwt wanneer het misgaat en dan het onheilspellende blauwe rapportje stuurt DE TOEZICHTHOUDER Die toezichthouders, die geen ambtenaren zijn, maar particulieren uit alle lagen en kringen der bevolking, hebben een zéér be langrijk aandeel in het reclasseringswerk. Zonder te schoolmeesteren of hun neus te steken in zaken die hun niet aangaan, moe ten ze toch het oog houden op de gedra gingen van hun „patiënt", dienen ze er op te letten of hij de voorwaarden waarop hij in vrijheid is gesteld (b.v. geen bezoek aan café's), nakomt. Maar de toezichthouder zal ook wel eens een goed woordje moeten gaan doen bij een patroon, zal ook wel eens dienen te bemiddelen bij moeilijkheden. Wie een vonnis achter de rug heeft, vindt zijn weg door het leven helaas maar al te vaak met obstakels bezaaid, en menigmaal kan de toezichthouder een handje helpen met die obstakels te overwinnen. Hoe dichter hij staat bij de persoon die hij tot steun moet zijn, hoe beter dat is. Men zoekt de toe zichthouders dan ook niet slechts onder de „mensen met witte boordjes" maar ook onder de haven- en landarbeiders, onder de fabrieksbazen en meesterknechts, onder allen die verantwoordelijkheid durven dragen en toch vertrouwd zijn met de sfeer waarin de te reclasseren persoon gewend is te leven. IN DE CEL Belangrijk werk verrichten de mensen van de reclassering ook door celbezoek. Vaak hebben ze daarbij weerstanden te over winnen, maar nog veel vaker bemerken ze, en vooral in de Huizen van Bewaring, waar de gedetineerden de behandeling van hun zaak afwachten, hoe daar in die mensen de vragen, de zorgen, de bekommernissen zich verdringen. Wie betaalt nu de huur? Hoe komt mijn vrouw aan de kost Blijft ze me trouw Hoe gaat het met de kinde ren Tussen de gedetineerde en het leven daarbuiten is de grauwe gevangenismuur. En in die periode vindt de celbezoeker vaak de weg door die barricade van wantrouwen en verbittering heen. Dit zijn slechts enkele kanten van het moeizame, maar o zo belangrijke reclasse ringswerk. Het wordt gesteund door vele particuliere bijdragen, het wordt gesubsidi eerd door de Overheid en het behoeft ook verder nog veel materiële steun. Maar meer nog behoeft het begrip erf" zo mogelijk schappij. Het is de reclassering die hier het werk van de barmhartige Samaritaan ver richt door een daad van practische naasten liefde. Een volgend maal onvoorwaardelijk hechtenis voor veehouders of veehandelaren, die rundvee kopen of verkopen zonder de vereiste zgn. t.b.c. verklaring. Te Stavenisse is men onherroepelijk verplicht het gras van tussen de stenen te halen. Vrijdag 21 Sept. hield de Kantonrechter zitting in de Thoolse raadszaal. M.P.v.E. te Oud-Vossemeer, wiens zaak vorig maal was aangehouden kwam opnieuw voor de groene tafel. Zoals bekend had verd. op 21 Maart jl. met zijn auto het echt paar A. Elenbaas aangereden, waardoor diens vrouw vrij ernstig was gewond. Deze feiten werden tijdens vorige zitting toege geven, waarna de Rechter 2 x 10.boete eiste voor het niet geheel in orde zijn van de auto en 40.of 20 dagen voor het veroorzaken van dit ongeluk, dat niet aan auto-mankementen kon worden toegeschre ven. De verdediger, Mr. Kuypers haalde daarop een soortgelijk geval aan, waarbij bleek, dat vrijspraak was gevolgd op een rapport van een neuroloog, die het ongeval daar aan een accute bewustzijnstoornis had toegeschreven. De Kantonrechter stelde daarop ook v.E. in de gelegenheid zich aan 'n neurologisch onderzoek te onderwerpen. Thans kwam deze zaak opnieuw voor en het psychiatrisch rapport vermeldde geen afwijkingen. De Rechter kon dan ook on mogelijk aannemen, dat hier sprake was van een bewustzijnstoornis. Verdachte bleef daar echter wel bij. De Ambtenaar achtte de dagvaarding vol ledig bewezen. Hij wees er op, dat trouwens noch door verd. noch door verdediger be roep is gedaan op „onschuld Zij verklaren enkel, dat hij geen bewustzijn had, maar er is geen enkele omstandigheid die dat be wijst. Daarom blijft hij bij zijn eis van 40/boete voor het veroorzaakte ongeluk. De poging van de verdediger om de be wustzijnstoornis alsnog aannemelijk te ma ken mislukt ook, waarna de Kantonrechter hem veroordeeld tot 30.boete of 20 d.h. met de mededeling, dat wanneer hij v.E. weer voor een verkeersovertreding in dien zin voor de tafel ziet, er maximum straf zal volgen. Voor straatrumoer kreeg Sm. te O.V. 3.boete sub. 3 d.h. N. te St. F. kreeg 3.en 5.— boete omdat hij te dicht bij de hoek van een straat had gestaan en daarna niet behoorlijk tegen de politie was opgetreden. A. te Scherpenisse had in de Kerkstraat te Scherpenisse geen voorrang verleend aan B. te Bergen op Zoom, die met zijn auto door de machine van A. was aangereden. Verd. zei niets van borden af te weten, maar ge tuige B. (het slachtoffer) verklaarde, dat hij het bord was gepasseerd, dus voorrang had. I.M.H. te St. M'dijk had alleen geconsta teerd, dat B. zijn auto niet genoeg langs het trottoir had gezet, anders was een botsing zeker vermeden. Maar bij de Ambtenaar ging het uitslui tend om het verlenen van voorrang en hij achtte dat verd. zulks niet deed, waarom hij 20.boete eiste of 12 d.h. De Officier wenste de uitspraak aan te houden tot nader onderzoek. L.H.I. te Poortvliet, beroepsmilitair, had J.S. te Tholen een trap gegeven tegen zijn bromfiets toen laatstgenoemde enige fietsers op de dijk Poortvliet-Scherpenisse passeerde en daardoor naar links moest uitwijken. De beschuldiging tegen I. kon de Kanton rechter niet behandelen, daar deze voor de militaire rechtbank moest komen, zodat I. hier alleen als getuige optrad. Deze ver klaarde, dat S. zo dicht was genaderd met zijn bromfiets, dat het voor hem en zijn vrouw gevaar opliep, zodat hij zich met een trap had verweerd. Maar J.B. en J.M. te Tholen, die o.a. op die weg fietsen en door S. waren gepasseerd, verklaarden dat er voor I. helemaal geen gevaar was. Integendeel, I. moest nog wel een halve meter vooruitkomen, om de bromfietser een trap tegen het rijwiel te geven. De Ambtenaar achtte de schuld van S. dan ook niet bewezen en verzocht vrij spraak.. P.v.D. te O.V. had in zijn bedrijf niet- beschermde machines staan. De Ambtenaar wees er op, dat hierdoor zeer ernstige on gelukken kunnen ontstaan en eiste 2 x 30.boete sub 2 en 10 d. Hij zal laten controleren of het in orde wordt gemaakt. Uitspraak conform de eis. ZONDER T.B.C-VERKLARINGEN GAAT HET NIET De eerste veehouder van de 12 gevallen, die waren opgeroepen, was C.v.H. te St. M'dijk, die zonder t.b.c.verklaring een stuk vee had verkocht. Geëist werd 30.uit spraak 25.of 10 d. M.M.M. te O.V., veehandelaar had vee gekocht zonder de bedoelde verklaring van KI. te S. KI. kreeg dezelfde boete als de hiervoren genoemde v.H„ terwijl M.M.M.die beide beesten had gekocht 2 x 75.boete kreeg of 12 d.h. met een proeftijd van 2 jaar. W.B.G. te Scherpenisse was met een windbuks op stap gegaan en had hiermee de wapenwet ofertreden wat hem 10.- of 10 d. kostte. Eis 20.of 12 d. L.A.v.G. te St. M'dijk had de pensioen wet overtreden, daar hij weliswaar over het algemeen werkgever is, maar toch ook nog een paar maanden op een jaar werknemer. Verd. vond het verschrikkelijk daarvoor te moeten betalen. De Ambtenaar merkte op, dat hij wel verzekeringsplichtig is en eiste 20.of 10 d. Uitspraak 3.of 3 d. M.C.B. te Poortvliet, veehouder had rundvee gekocht zonder t.b.c. verklaring van een andere B. aldaar. Verd. merkte op, dat hij slechts 1 koe houdt en niet wist, dat die verklaring er bij moest. Eis 25.uitspr. 25.of 10 d. De verkoper B. kreeg 30.of 10 d. C.B. te St. Annaland was met zijn auto in Oud-V. een weg ingereden, waar dat verboden was. B. verklaarde dat hij niet direct verbaliseerd was en later, toen hij de dagvaarding kreeg, zich nog eens ter plaatse overtuigde, maar van een bord was geen spoor te bekennen. Dat wilde de Officier dan ook wel eens onderzoeken, zodat deze zaak werd aangehouden tot 16 Nov. a.s. J.L.G. en H.R. te St. Annaland waren verbaliseerd voor het vissen met een kruis- net zonder vergunning onder de gem. O.V. Beiden ontkenden dit. Wel waren ze met het net komen aanlopen, maar gevist hadden ze daar niet. Ook dit geval werd vooj nader onderzoek aangehouden. J.S. te Stavenisse mestveehouder, had 1 melkkoe tussen zijn mestvee lopen. De amb tenaar vond dit feit wel niet zo ernstig, om dat de koe reageerde, maar het was toch niet toegestaan. S. moet deze koe afzonderen van het mestvee, waarom 6.boete werd geëist en 5.werd opgelegd. J.J.v.d.Z. te Poortvliet heeft een zekere N.v.D. in dienst, die de rijtijdenwet had (Zie vervolg pag. 2) I. WINTERDIENST Het nieuwe spoorboekje en dus de winter- dienst wordt 7 October a.s. van kracht. Gelijktijdig gaat ook de winterdienst in van de Thoolse Autobusdiensten. Wat het spoor aangaat, is er weinig verandering gekomen. Enkele verbeteringen zijn nog ingevoerd op de drukke lijnen, maar voor onze omgeving is het toch van weinig belang. De vertrek tijden uit B.o.Zoom zijn bij de komende winterdienst dan ook ongewijzigd. En dat is dan vanzelfsprekend ook het geval bij de busdiensten. Ook deze regeling is ten opzichte van de thans lopende dienst weinig veranderd. Zo zijn bijv. de vertrektijden van bijna alle ritten ongewijzigd gebleven. Bijna, want één dienst ondergaat wel 'n wijziging, En een andere vervalt. Beginnen we eerst met de laatste te bespreken. Gebleken is, dat er voor de laatste avond- rit, zoals deze in de zomerdienstregeling is opgenomen en die om ongeveer 7 u. nm. van de beginpunten en om vijf voor half negen uit Bergen op Z. vertrekt te weinig passa giers zijn. Die laatste rit is dan ook bij de winterdienst vervallen. Niet alleen omdat de autobusondernemers konden aantonen, dat deze rit in geen geval rendabel is. Maar om dat ook de bevoegde instanties duidelijk is gebleken dat hoe makkelijk het voor de enkeling ook is ze gemist kan worden. Temeer, daar men kan verwachten, dat het aantal passagiers gedurende de wintertijd nog zal afnemen. Het ziekenbezoek in Ber gen is half acht afgelopen, zodat de vroegere (dit wordt straks de laatste) dienst daarop precies aansluit en voor plezier gaat men in de winter ook niet in de late avond reizen. Hoogstens blijft daarom een enkele zakenman over, die bijv. nog later dan zes uur uit Rotterdam zou komen. Men kan dus op zijn vingers natellen, dat de dienst van half negen uit Bergen practisch vruchteloos is in de wintertijd. En al willen wij -- het publiek desnoods om 11 uur nog wel een bus uit Bergen laten rijden, we moeten bovenstaande toch zeker kunnen billijken. Nee, dan is de andere wijziging voor ons onbegrijpelijker. Dat is nl. de dienst, die thans om kwart over vijf uit de gemeenten Stavenisse en St. Annaland vertrekt. Deze rit wordt nl. bij de winterdienst een uur opgeschoven. Men zou misschien opper vlakkig gezien zeggen: ja maar, dat is toch wel goed, want nu de dienst van ruim 7 uur uit die gemeenten komt te vervallen, is het toch erg vroeg, wanneer men kwart over vijf al uit die gemeenten móet vertrekken, de laatste gelegenheid. Zeker, dat is zo, een uur later is niet ongewenst. Hoofdzake lijk voor die mensen, die op een dagje familie of kennissen in een naburige einland- gemeente bezoeken. Voor zakenmensen lijkt ons dit overbodig. Niet alleen omdat vele vertegenwoordigers een eigen wagen hebben, maar bovendien is het ook voor hen in de meeste gevallen om 5 uur „avond". Zeker, wanneer ze naar huis of ergens anders willen overnachten. Zoals gezegd dus alleen voor de dagjesmensen. En daar zou dit latere uur goed voor zijn, wanneer ze in Tholen dan ook maar kruisaansluiting hadden. U begrijpt dit. Gaat iemand van St. Annaland een dagje naar St. Maartensdijk bijv., dan zal die liever met de bus van kwart over zes willen vertrekken, dan reeds om kwart over vijf weg te moeten. Maar die passagier heeft er niets aan, want in Tholen krijgt hij geen directe aansluiting. Daar moet hij of zij wachten op de bus van kwart voor acht. Zodat het veel beroerder is geworden, daar hij of zij nu reeds om half vier uit St. Maartensdijk moet vertrekken om in Tholen directe aansluiting te hebben naar St. Anna land, öf gedwongen is van kwart voor zeven tot kwart voor acht in Tholen te wachten. Er is nu een leemte in de vertrekuren van Stavenisse en St. Annaland van 15.15 tot 18.00 uur. Terwijl, zoals gezegd de dagjes mensen wel de hoofdschotel zullen vormen voor die dienst en bovendien de zaken mensen ook liever om kwart over vijf zul len vertrekken. Door deze wijziging is het resumerend zo, dat de zakenlui tot ongeveer zes uur moeten blijven en de dagjesmensen om half vier moeten vertrekken voor kruisaansluiting of een uur in Tholen moeten waAten. Zodat wij in deze laatste wijziging niets anders kunnen zien, dan een ongerijmde en onjuiste verandering. II. WINKELSLUITING Met belangstelling zullen zeer velen kennis genomen hebben van de nieuwe winkelslui tingswet. Het ontwerp daarvan hebben we destijds in deze kolommen afgedrukt en er toen ook commentaar op gegeven. De mees ten hebben inmiddels kunnen lezen, dat de nieuwe wet in de Tweede Kamer is aange- nömen en zo niet, dan kunnen we li in dit nummer verwijzen naar het parlementair overzicht. Om het in dit verband nog even te resumeren: De winkels gaan om 6 uur dicht, behouden? de geopende mogelijkheid dat bij Algemene Maatregel van bestuur voor bepaalde winkels sluiting om 7 uur kan plaats hebben. Voorts kan een halve sluitingsdag per week door de gemeenteraad worden aangewezen en tenslotte kan de ge meenteraad ook vergunning geven eens per week tot 10 uur open te mogen zijn. We menen dat door de aan de gemeente raad gegeven bevoegdheden de noodzaak van een plaatselijke middenstandsvereniging urgenter is geworden. Daarmee bedoelen we niet, dat onze vroede vaderen de midden- standsbelangen niet naar vermogen zullen trachten te behartigen. Evenmin, dat onze plaatselijke overheid straks met ontheffingen (tot 7 uur) zal gaan gooien. Maar we vrezen, dat het hen toch wel moeilijk zal worden gemaakt. En dat het én voor de middenstand én voor het publiek én voor de gemeenteraad heel wat gemakkelijker is, wanneer een plaatselijke organisatie zich hieromtrent uitspreekt en het gemeentebe stuur op advies van die vereniging de ge wenste maatregelen neemt. Eerder hebben we betoogd, dat een slui ting om 6 uur in de zomer voor onze om geving te vroeg is. De winkeliers onder vinden, dat wanneer de mensen het druk hebben op het land de winkelbel juist van 6 tot 7 uur het meest gaat. Omdat de men sen er eerder niet toe in de gelegenheid zijn. Nu echter het sluitingsuur uniform op 6 uur is gesteld krijgt men aan de andere kant ook weer tegenstellingen en zelfs een zekere oneerlijkheid, wanneer bepaalde win kels ontheffing krijgen tot 7/ uur. Juist omdat het op ons platteland zo weinig voorkomt, dat er „bepaalde" winkels zijn. In de Tweede Kamer is over bepaalde winkels gesproken, bijv. specifieke sigaren of vis- bedrijven. En die komt men in de stad zeker tegen. Maar waar vinden we die op het platteland U begrijpt het gevaar van ondoordachte ontheffingen. Een sigaren- winkeler op het platteland kan ook best textiel verkopen. En wanneer deze ontheffing krijgt van sigarettenverkoop, enz. tot 7 uur, dan wordt er wellicht ook nog eens een knot wol gekocht. Welke winkelier zou dat niet doen Maar het is niet eerlijk tegen over de specifieke textielwinkelier, die om 6 uur zijn winkeldeur moet sluiten. Waar de mogelijkheid niet is gegeven algemene ontheffing te krijgen tot 7 uur (in de zomer, zoals thans) lijkt ons daarom het beste, dat de gehele middenstand van elke gemeente in onze omgeving besluit zich aan deze uniforme sluiting te houden. Ook om te komen tot een middagsluiting (wanneer men de behoefte daartoe gevoeld, iets wat ons in deze omgeving tamelijk overbodig lijkt) en een avondopening tot 10 uur, waarvoor men wellicht meer zal voelen, is gezamenlijk overleg gewenst. We geven toe dat het hebben van een midden standsvereniging ook lang niet altijd een pad is, dat over rozen loopt. En er is al zoveel aan (noodzakelijke) organisatie, dat men er bijkans in doolt. Maar aan de andere kant, kan een middenstandsvereniging zeker nuttig werk doen. En voor bovenstaande zien we het vrijwel als een noodzakelijkheid, dat er in elk geval gezamenlijk over wordt gesproken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1951 | | pagina 1