WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FIIIPSLAND Raadsverslag WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Het Parlementair Overzicht Commentaar De uitbreiding van het aantal Kamerleden» Gaat de oude tijd verloren °ÜD. V°SS RAADSVERSLAG SCHERPENISSE 7e Jaargang No. 41. 24 Augustus 1951 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.10 per kwartaal franco p.p. 1.35 Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen Als er zich geen schokkende ge beurtenissen voordoen, zal de Tweede Kamer niet meer bijeen ko men voor Zaterdag 15 September a.s. Dan wordt door Minister van Maarseveen, als Minister van Bin nenlandse Zaken, het zittingsjaar officiéél gesloten. Het parlementaire jaar 1950—1951 zal dan voorgoed voorbij zijn en de Eerste en Tweede Kamerleden zullen drie dagen moe ten wachten voor zij aan het jaar 1951 1952 kunnen beginnen. Op die derde dag wordt het jaar weer geopend door H. M. de Koningin, die dan haar troonrede uitspreekt en die dan vol pracht en praal door de Haagse straten zal rijden. Het feest van de „Gouden Koets" zal dan weer zijn aangebroken en van stad en land zal men komen om dit feest bij te wonen. Intussen zitten we nu in de periode van rust. Voor politici is dit een rekbaar begrip. Het lijkt heel wat, vacantie te heb ben van 20 Juli tot 18 September. Maar ook hier bedriegt de schijn. In de eerste plaats moeten zij op 5 September al weer bijeen komen om het Schuman-plan binnenska mers te bespreken, terwijl Minister Lieftinck nog een zware dobber krijgt aan de behandeling van het ontwerp inzake het toezicht op het credietwezen. En al waren deze za ken er niet, dan nog hadden zij geen vacantie omdat de politiek nu eenmaal geen dag stilstaat. Het we reldgebeuren wacht heus niet op een vacantie van Kamerlid Gerrit sen of Pietersen. Het gaat gewoon door. Worden de schokken al te groot dan kunnen Gerritsen en Pie tersen gerust hun vacantie onder breken om met hun partijgenoten te gaan praten over de nieuwe si tuatie. Wat zal het nieuwe parle mentaire jaar echter brengen Geen mens kan dat natuurlijk vooruit zeg gen, maar toch zijn er enkele pun ten die ongetwijfeld in het middel punt der belangstelling zullen staan. Daar is bijv. allereerst de zekerheid dat er in Mei/Juni van het volgend jaar weer de periodieke verkiezin gen zullen zijn. De altijd noodzake lijke, maar vaak vruchteloze verkie zingsstrijd zal weer in alle hevig heid gevoerd moeten worden. Het zijn wel de periodieke verkiezingen, om de vier jaar, maar er is toch nog een andere kwestie die deze verkie zingen interessant magkt en wel de grondwetswijziging. Het vorige Ka binet Drees heeft een Grondwets commissie ingesteld die tot opdracht kreeg verschillende wijzigingen tot stand te brengen door onze hoogste wet aan te passen aan deze tijd. De opdracht was zo verstrekkend, dat de commissie daaraan voor de ver kiezingen niet helemaal kan vol doen. Maar toch zullen verschillen de punten ter sprake gebracht wor den, zoals bijv. de uitbreiding van het 'aantal kamerleden, de vrije me ningsuiting, de buitenlandse betrek kingen en nog enkele andere. De uitbreiding van het aantal Kamer leden is een aangelegenheid die door alle fracties wordt aanvaard. Onze Tweede Kamer met haar hon derd en de Eerste met haar vijftig leden zijn beslist kleine parlementen als men deze vergelijkt met andere landen, ook als men landen neemt die even groot zijn als het onze. Met honderd leden kan men niet veel doen. Vooral niet nu we in een tijd leven die het uiterste vergt van de verschillende Parlementen. Onze „geachte afgevaardigden" worden overbelast en de problemen worden steeds moeilijker. Er bestaat dus be hoefte aan meer Kamerleden. Het is de bedoeling het aantal Tweede Kamerleden uit te breiden tot 150 en de Eerste Kamer te brengen van 50 op 75 leden. Daar is dus veel voor te zeggen. Een grotere Kamer zal een betere taakverdeling geven. Maar toch zien wij nog wel enige bezwaren, die weliswaar niet door slaggevend zijn, maar die toch waard zijn eens nader overwogen te worden. In de eerste plaats zal men moeten toegeven dat de verga deringen langer duren naarmate er meer Kamerleden zijn. In het bui tenland zien we daarvan sprekende voorbeelden. En ten tweede: het zullen veelal specialisten zijn die de Kamer er bij zal krijgen. Nu zal men geen enkel bezwaar tegen des kundigen hebben, integendeel, men zal het moeten toejuichen als het peil der debatten zal stijgen. En de problemen vergen nu eenmaal een deskundige behandeling. Maar de politiek gaat er uit. O zeker, ook aan deskundigheid ligt een levens beschouwing ten grondslag. Wij verliezen echter het oude geslacht van parlementariërs, die de politiek in hun vingertoppen hadden en die in een fris debat elkander met grote virtuositeit te lijf gingen. Die tijd is al bijna voorbij het zijn de Ka merleden van voor 1940, die de beste zijn maar nu ziet het er naar uit, dat zij ook nooit meer te rugkomt. De romantiek gaat er uit. Dat is jammer. Na de afschaffing van het districten-stelsel is de be langstelling voor de politiek gedaald en men kan zich terecht afvragen of deze interesse niet nog minder zal gaan worden nu zij ondergaat in specialisten. Een probleem, dat ook wel zou spelen zonder een Ka meruitbreiding, maar dat nu op nieuw in alle ernst gesteld wordt. (Nadruk verboden) Uitbreiding en Vernieuwing Schoolmateriaal De laatste bijdrage voor Kerkrestauratie Straatnaambordjes en Straatbelasting In deze gemeente werd Vrijdagavond een openbare vergadering gehouden. Aanwezig alle leden, voorzitter de bur gemeester. Na opening der vergadering worden de notulen der vorige vergadering voorgele zen en goedgekeurd. Ter tafel komen de ingekomen stukken. Ingekomen een schrijven van wed. v. d. Werff, waarin zij mededeelt de stoep en omheining voor het perceel B 4 in de Mo lenstraat aan de gemeente te willen afstaan voor 75,Eveneens een schrijven van dhr. H. M. Voshol, die de stoep voor zijn woning voor 55,- ter beschikking wil stellen. Dit in verband met het aan te leggen trottoir langs de Molenstraat, zodat voor de 2 woningen het trottoir kan wor den doorgetrokken. Voorgesteld wordt tot aankoop over te gaan, waarmede de raad z.h.s. accoord gaat. Het R. K. Parochiaal Kerkbestuur ver zoekt ex-artikel 72 der Lager Onderwijs wet 1920 gelden ter beschikking te stellen voor meubilair en leermiddelen en voor het veranderen van inrichting in de R. K. Pa rochiale School. Banken dienen te worden aangekocht we gens tekort, 7 banken zullen kosten 477.80, zonwerende gordijnen zijn versleten, waar door nieuwe nodig zijn hetgeen een bedrag van 376.85 vergt. Landkaarten van de landen van Europa ontbreken, aanschaf vergt 132.Voor nieuwe kast en reparatie van bestaande kasten is benodigd 425.Verouderde leerboeken dienen te worden vervangen door nieuwe 86.25, idem met betrekking tot boeken voor godsdienstonderwijs 197,- In totaal wordt dus verzocht 1794.90. Door dhr. Blaas, districtsopzichter is rapport uitgebracht, waaruit blijkt dat ac coord gegaan kan worden met het voor de banken benodigde bedrag, en dat eveneens het bedrag voor de gordijnen in orde is. Met betrekking tot de kasten wordt ge rapporteerd dat deze zeer vochtig zijn, voorzieningen zullen worden getroffen door het aanbrengen van nieuwe achter- en zij wanden. De schoolinspectie deelde mede dat de schoolbanken, gordijnen en landkaarten no dig zijn. B. en W. stellen voor de gelden be schikbaar te stellen. Dhr. Istha informeert of de nieuwe boe ken ook op de andere scholen al zijn in gevoerd, waarop door de voorzitter beves tigend wordt beantwoord, waaruit dhr. Istha concludeert, dat dan ook deze school ze behoort te hebben. Aan de orde is de opzegging van een tijdelijke kasgeldlening ad 30.000,en het aangaan van een vaste lening ad 30.000,bij de Bank voor Nederl. Ge meenten voor dekking van de uitgaven in zake de Woningwetbouw. Medegedeeld wordt dat van de genoemde Bank een schrijven is ingekomen om de kasgeldlening om te zetten in een vaste lening van 30.000,a 4 met een loop tijd van 50 jaar, waartoe door de Raad wordt besloten. Van het Provinciaal Bestuur van Zee land is een schrijven ingekomen dat de presentiegelden voor de leden van de raad in gemeenten tot 3000 inwoners per lid per vergadering kunnen worden verhoogd tot 5,---. Het Bestuur verklaart zich bereid, zo de raad dit wenst, dit ook voor deze ge meente goed te keuren. Voorgesteld wordt een wens dienovereen komstig aan het Prov. Bestuur voor te leg gen. Dhr. Istha verklaart er voor te zijn dat dit gebeurt. Allen gaan hiermede accoord. Het vierde punt der agenda betreft een voorstel van Gedeputeerde Staten tot ver hoging der wedden van de wethouders met 5 i.v.m. de algemene verhoging met dit percentage. De wethoudersjaarwedde wordt hiermede 400, Dhr. v. Gorsel meent dat het nu 385. bedraagt, hij verklaart dat er niets tegen een zodanige verhoging kan zijn. Aldus wordt besloten. Ged. Staten delen mede dat in verband met de wijziging van de jaarwedderege- ling sommige secretarissen en ontvangers door de nieuwe regeling minder salaris zul len genieten dan dit met de oude regeling het geval was. Om dit te voorkomen wordt een overgangsbepaling ingesteld waardoor een dergelijke vermindering van salaris kan worden opgevangen, met welke regeling alle leden accoord gaan. Met betrekking tot de gemeente-ambte naren wordt vervolgens besloten de 2e kwartaalsuitkering ingevolge Staatsblad K 193, welke voor de Rijksambtenaren geldt, eveneens van toepassing te verklaren. De Kerkvoogdij der N. H. Kerk deelt naar aanleiding van een desbetreffend ver zoek mede dat de voortgezette restauratie van het Kerkgebouw ook wel beschouwd kan worden als slotrestauratie, daar van Monumentenzorg geen toestemming meer is te verwachten voor verdere restauraties. Dhr. v. Gorsel is er voor de aangevraag de subsidie voor deze restauratie toe te kennen, maar verder niet meer. Dhr. Istha zou het jammer vinden als de Kerk in de toestand geraakte als die van Tholen, maar zou toch ook niet door wil len blijven gaan. De Raad verklaart zich met het ver strekken der subsidie accoord onder voor waarde dat dit de laatste bijdrage is. Aan de orde is de plaatsing van straat naambordjes in de gemeente. De districtsopzichter, dhr. Blaas, advi seert in een schrijven bordjes te nemen van geperst aluminium op blauw fond met witte letters. De bordjes zullen ongeveer 26 ct. per letterteken kosten, dit is voor het totaal, gerekend naar 365 lettertekens 94.90. Allen zijn er voor dat tot aanschaffing en plaatsing der bordjes wordt overgegaan. Vervolgens stellen B. en W. voor de straat welke tot nog toe door het publiek Villawijk werd genoemd een officiële naam te geven. Voorgesteld wordt de naam Hof straat naar het oude Hof. Deze naam valt allen in de smaak, mede om het zinvolle er van, zodat aldus wordt besloten. Dhr. v. d. Klooster informeert door wie de Schoolstraat is gedoopt. De voorzitter deelt mede dat indertijd bij een afrekening de naam moest worden opgegeven. Als voorlopige naam is toen genoemd Schoolstraat. Het negende punt der agenda betreft het vaststellen van de concept-verordening op de straatbelasting. Voorgesteld is een percentage voor ge bouwd van 214 en voor ongebouwd van 1 De opbrengst hiervan zal voor gebouwd 1245,per jaar en voor ongebouwd ,'.300,per jaar bedragen, dus in totaal /'2245. Dhr. Istha informeert of het niet mogelijk is de mensen die van de Noodwetvoorzie ning Drees ontvangen vrij te stellen van defce belasting. De voorzitter deelt hierop mede dat het voor de kleine woningen dusdanige kleine bedragen zijn dat dit niet uitmaakt. Voor een behoorlijke burgerwoning be draagt het nog slechts 3,per jaar, voor grond komt het neer op ongeveer 0.50 per HA. Een algemene vrijstelling zal vele moei lijkheden geven, terwijl de eigendommen er niet te zwaar mee worden belast. Tegenover anderen die in hun eigen on derhoud voorzien en niet van de Nood voorziening Drees trekken zou ook een onbillijkheid zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt be sloten de verordening op het heffen der belasting vast te stellen. Overgegaan wordt tot de rondvraag. Dhr. Istha vraagt of er al een financiële regeling is met betrekking tot de genees kundige verzorging van de Drees-trekkers. De doktoren sturen nota's aan de men sen die ingevolge de regeling zijn verze kerd, daar ze hen niet als ziekenfondspa tiënten aanvaarden. Dit schijnt hen te be treffen die na lanuari in de noodvoorziening zijn gekomen. De voorzitter deelt mede dat het een kwestie is die over het gehele land is. Hij vertrouwt dat er dan ook wel een voorzie ning in zal worden getroffen. Het betreft een kwestie tussen de doktoren en het zie kenfonds enerzijds en de Minister ander zijds. Het schijnt, aldus de voorzitter, dat te weinig voor deze aangelegenheid is uitge trokken. Niets meer te behandelen zijnde wordt de vergadering gesloten. Een vergadering met heftige debatten en schemerend wantrouwen. De wethouders trachten de vuurpijlen te blussen, die worden afgevuurd bij bespreking van de Schoolbouw-begroting, een opbergplaats en zelfs van vuile varkenshokken. Er is een besluit genomen tegen de Nederlandse Wet, meent de wnd. voorzitter. Terwijl Scherpenisse's eerste Burger ergens op de stille heide dwaalde of misschien op het strand een maquette tracht te maken van zijn kleinste gemeente, kregen de, wethouders van die gemeente het in een openbare raadsvergadering zwaar te verduren. Als verslaggever voelt men trouwens al „nattigheid", wanneer men een agenda krijgt toegezonden van in totaal 3 schijnbaar onbetekenende punten, terwijl men weet dat de burgemeester (voorzitter van de Raad) met vacantie is. Wanneer dan een Raads vergadering wordt belegd, schuilt er meestal een addertje onder het gras, zeker wanneer zo'n vergadering wordt gehouden op verzoek van de Raadsleden zelf. En vuurpijlen tot nu toe steeds figuurlijk hebben we bij raadsvergaderingen wel eens meer sissend zien ontbranden om meestal geluidloos uit te doven, maar in Scherpenisse) is dit dan toch een zeldzaamheid. En een aantal als in deze vergadering hebben we daar eerder niet meegemaakt. Alles bij elkaar zou men die vuurpijlen eigenlijk kunnen bundelen in een zekere motie van wantrouwen tegen Burgemeester en Wethouders. Maar laten we de lezer hier zelf over laten beslissen in het nu volgend commentaarloos verslag. Tijdens de Maandagavond 20 Augustus om half acht gehouden openbare raadsver gadering te Scherpenisse waren alle leden aanwezig, maar was de voorzitter wegens vacantie absent. Daardoor berustte de lei ding bij de wnd. burgemeester de heer P. M. v. d. Werf. Naar aanleiding van de notulen informeerde dhr. Hartog aan wie het schilderwerk van de gem. woningen nu is gegund, daar hij hiervan niets meer had vernomen. Meegedeeld wordt dat er een uiteindelijke raming voor dit werk was gemaakt van 1244,en de laagste in schrijver, schilder Hage, het voor 1004, heeft aangenomen, aan welke aannemer het werk dan ook wordt gegund. Daarna volgt mededeling van ingekomen jaarverslagen, t.w. van de Keuringsdienst van Waren over 1950; van de Ver. van Ned. Gemeenten; van het Gewestelijk Ar beidsbureau Middelburg; de rekening 1950 en begroting 1951 van de Ver. van Ned. Gemeenten en ook een verslag van het Schoolonderzoek aan de O.L. School. Uit dit laatste blijkt, dat er tijdens dat onder zoek 193 leerlingen waren op die school, waarvan er 97 zijn onderzocht, nl. 24 jon gens en 53 meisjes. Geen afwijkingen wer den gevonden bij 8 leerlingen, 13 werden naar de huisarts verwezen, geen naar het consultatiebureau, 4 leerlingen bleken tegen pokken te zijn ingeënt. De algemene lich. toestand was bij 68 goed, bij 25 matig, bij 3 onvoldoende, terwijl het bij één leerling veel te wensen overliet. Bij 16 werd een gezichtsafwijking geconstateerd, een goed gebit werd bij 27 gevonden, een matig bij 50 en 20 leerlingen hadden een slecht ge bit. Zes werden er aangewezen voor 't bui tengewoon lager onderwijs. Geconstateerd was, dat de school overvol is met onvol doende sanitair, maar met een goede speel plaats. Met belangstelling werd van dit verslag kennis genomen. De vacantietoeslag voor de lag. ge meenteambtenaren ad 2 met een max. van 50,is ook voor 1951 goedgekeurd. Een mededeling van het Min. v. Weder opbouw, enz., dat de huur voor de nieuwe 8 gem. woningen is vastgesteld op 4.95 per week exclusief waterleiding. Er was op 5,gerekend, zodat het weinig ver schil maakt. Uit het verslag van de Vleeskeurings dienst over 1950 blijkt, dat aan keurlonen is ontvangen in dat district 9428,50 en 6891,56 is uitgegeven. De gemeente Scherpenisse ontving 1391,50 en gaf 1017.09 uit. Ter kennisneming is ook ingekomen de ontwerp acte Stichting A.V.O.-werkplaats Tholen. Uit de begroting van de Schoolartsen- dienst 1951 blijkt, dat per inwoner weer 21 cent zal moeten worden bijgedragen. Een verzoek is er ook van de Zeeuwse Ver. voor bevolkingsonderzoek met het oog op de financiering daarvan. In dat schrij ven wordt medegedeeld, dat het in de be doeling ligt ook in 1952 de bevolking weer te onderzoeken en geadviseerd wordt daar toe een post op te nemen in de gem. be groting. Het nut van dit onderzoek wordt daarbij uitvoerig toegelicht. De heer Har tog stelt voor dit schijven aan te houden, waartoe wordt besloten. WAAROM STOND DIE POST NIET OP DE BEGROTING? In verband met de gemeente-begroting 1951 wordt van Overheidswege in een cir culaire meegedeeld, dat de algemene rijks- uitkering zal worden verhoogd tot 135 waarbij wordt aangenomen, dat de gemeen ten zich hierdoor en mede door de nog uit te keren ondernemingsbelastinggelden wel zullen kunnen redden. Een bijzondere uitkering zal dan ook alleen maar voor zeer bijzondere gevallen worden verleend. De wnd. voorzitter wijst er1 op, dat de bouw van een nieuwe school een bijzonder geval is, dus dat men hiervoor ook een bijzondere uitkering mag verwachten. De heer J. v. d. Jagt vraagt in dit ver band of, wanneer er door de Raad een be sluit is genomen, waarmee een zeker bedrag is gemoeid, dit bedrag ook in de begroting moet worden opgenomen, dus daarin ken baar moet worden. Hij licht dit nader toe en zegt dat hij in dit geval op de post nieuwe school spreekt. Het besluit is ge nomen om de nieuwe school te bouwen. Dan moet dit toch ook in de begroting uit komen. Maar bij zijn onderzoek van de be groting kwam hij de post niet tegen. Dit keurt hij absoluut af. De voorzitter interumpeert, dat de begro ting van de school nog niet klaar was, terwijl de gem. begroting al was ingezon den. Die schoolbegroting kon ook moeilijk tijdig in elkaar worden gezet. De heer v. d. Jagt zegt, dat het hem nu niet bepaald om het punt van de school gaat, maar voor welk pand of wat het dan ook is. Als de Raad er toe heeft be sloten en er zijn bedragen mee gemoeid, moeten die kenbaar worden in de begroting. Dat is hier aanvankelijk niet gebeurd. Ik heb geïnformeerd en moest het uit Mid delburg vernemen, dat de post voor de school er niet op stond. Weth. Kleppe wijst er op, dat er bij de indiening van de begroting te Middelburg op is gewezen, dat de schoolbegroting na gezonden zou worden. Dhr. Bijnagte is het met v. d. Jagt eens, dat die post er best bij vermeld had kun nen worden. De heer v. d. Jagt: De post moest er in staan. Hij vraagt zich in deze af, of daar niets achter schuilt? „Ik zeg niet van ja", aldus spreker, „maar vraag het." Was het voor een ander, dan stond ik daar precies eender tegenover. Toen ik het onderzocht, kwam de post niet voor en toen ik daarop bij de secretaris informeerde, was de andere dag de burgemeester bij me, die het goed wilde praten met te zeggen: „Dat komt wel in orde, laat maar lopen en praat er niet meer over." Kijk, aldus nog steeds v. d. Jagt, dat vind ik njet goed." De wnd. voorzitter zegt dat hij hierop niet verder zal ingaan, daar dit meer een kwestie is tussen de burgemeester en v. d. Jagt. En daarmee wordt hier een punt achter gezet. Een regeling voor secretarissen en ont vangers in overgangsbepaling, die voor deze gemeente niet van toepassing is, wordt voor kennisgeving aangenomen. Anders is dat met het volgende ver zoek nl.: ONZAKELIJK Menig ex-militair heeft in de af gelopen maanden een oproep gehad zich naar een bepaalde plaats in ons land te begeven voor herha lingsoefeningen. Men kan dat wel of niet leuk vinden, een feit is, dat het nodig geacht moet worden en men deze regeringsmaatregel weinig of niet kan becritiseren, wanneer men aan 1940 en de critiek van toen terugdenkt. Dat die militairen, hetzij de ge wone soldaten, hetzij onder- subal terne of hoofdofficieren, hiervoor een tegemoetkoming voor loonder ving ontvangen kan evenmin wor den afgekeurd. Tenslotte is het een zaak, die geheel ons volk aangaat en wanneer men nu toevallig nog in de leeftijd voor herhalingsoefe ning valt, behoeft men daar indivi dueel niet voor te „bloeden". Voor de gewoon dienstplichtigen is dat vanzelfsprekend nog een ander ge val. Vele werkgevers betaalden de werknemers, die moesten opkomen, het gebruikelijke loon uit met af trek van de tegemoetkoming die de militair van de Overheid kreeg, wat ook in vele gevallen neerkwam op het helemaal niet hoeven te be talen, omdat de uitkering evengroot was als het anders verdiend week loon. Dat is heel zakelijk en daar kan ook niemand iets van zeggen. Maar onzakelijk is wel, zoals is voorgekomen, dat ambtenaren, die moesten opkomen én hun salaris gewoon doorbetaald kregen én nog een rijksvergoeding voor hun diensttijd. Dat betekende een dubbel salaris. Nu gunnen we die ambtenaren dat van harte. Ze zullen het als een meevallertje hebben beschouwd en zien waarschijnlijk met verlangen hun volgende oproeping voor een herhalingsoefening tegemoet. Maar van de overheid is dit toch zeer onzakelijk. Een overheid die in deze tijd zeker niet met het geld kan smijten. Integendeel, om de zaak drijvende te houden practisch op „ieder slakje zout moet leggen". Het is dan ook te hopen, dat hier voor een behoorlijk en afdoend stokje wordt gestoken. Het is rechtvaardig, maar zou ons toch spijten, dat de dubbel betaalde amb tenaren het overtollige bedrag weer moesten terugbrengen, omdat dit nog veel erger is dan dat men het nooit in handen kreeg. En die fout is nu eenmaal gemaakt. Maar laat dat in de toekomst toch niet meer voorkomen. DE OPBERGPLAATS VAN BIJNAGTE (Om het de lezers duidelijk te maken, moeten we, vooruitlopend op het debat, wel iets van de voorgeschiedenis vertellen red.). Volgens de tijdens deze bespreking ge- uitte bewering van raadslid Bijnagte en de desbetreffende stukken, komt het op het volgende neer. Door de heer L. Bijnagte was in het voorjaar gevraagd aan de burgemeester of hij op zijn stuk land aan de rand van Scherpenisse-Oost een opbergruimte zou mogen plaatsen, daar de door hem gebruikte oude loods door de veilingvereniging is gekocht. Die bergplaats moet dienen voor sortering en opslag van landbouwproduc ten. De burgemeester zou gezegd hebben: ga gerust je gang en dhr. Bijnagte werkte de plannen verder uit, kocht een loods en

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1951 | | pagina 1