WEEKBLAD VOOR HET EILAND THÓLEN ÉN ST.FILIPSLAND
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Het Parlementair Overzicht
Raadsverslag Tholen
Felle strijd tegen Minister Lieftinck
Dagen lang debat over de belastingverhogingen
Het Land van de Zwemmende Leeuw I
Groots Verleden Actief Heden
Het voornaamste punt
WONINGSPLITSINGPREMIE
Momenteel geen goedkeuring post Carillon en
bijdrage kerkrestauratie
7e Jaargang No. 34
6 Juli 1951
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407
Abonnementen ƒ1.10 per
kwartaal franco p.p. 1.35
Prijs per nummer 10 cent
bezit, is geen grond om daarvan ex
tra belasting te heffen. Dat maakt
alle mensen op de duur gelijk en dat
is onnatuurlijk. De socialist Hofstra
dacht daar heel anders over. Men
moet het geld halen waar het zit,
zo redeneerde hij. De kapitaalbezit
ters komen best aan hun trek. Zij
moeten nu maar eens extra belast
worden. Dezelfde argumenten wor
den gebruikt tegen de verhoging
van het successierecht. In wezen
geldt dit ook voor de verhoogde
belasting op de bedrijfswinsten.
Daar waren vooral de Heren v. d.
Heuvel (a.r.), v. d. Wetering (c.h.)
en Ritmeester (v.v.d.) zeer op te
gen. Wat is de rechtsgrond? zo
vroegen zij. Waarom moet een on
dernemer extra belasting betalen
omdat hij ondernemer is? Waarom
moet dus een bakker onder precies
gelijke omstandigheden meer beta
len dan een dokter, die geen bedrijf
heeft? De heer Hofstra gaf daar
een antwoord op: omdat de onder
nemers geprofiteerd hebben van de
goede tijden. In ieder geval meer
dan zij die moeten leven van een
vast inkomen. De bedoeling van
Minister Lieftinck was om de be
drijfswinsten boven de ƒ8.000,
extra te belasten. De heer Lucas
(k.v.p.), die ook wel bezwaren te
gen dit voorstel had, wilde deze
grens verhogen tot 12.000, De
heer v. d. Heuvel was echter veel
radicaler. Hij wilde liever voor
iedereen die imeer dan 8.000,
verdient, de belasting verhogen.
Dat vond hij billijker dan alleen
de ondernemer daarvoor te laten
opdraaien.
De wijziging van de omzetbelas
ting vond de grootste tegenstander
in de heer v. d. Heuvel. De Minis
ter wilde een „super de luxe" tarief
instellen. Op verschillende artikelen
zal in plaats van 15 nu 30 weel
debelasting worden geheven, ter
wijl de lijst van artikelen die belast
zijn met 15 uitgebreid zal wor
den. Het percentage voor leverin
gen door grossiers aan de kleinhan
del zal verhoogd worden van een
half op één.
De a.r.-afgevaardigde begreep,
dat de Minister op de een of an
dere wijze aan zijn geld moet ko
men. Maar deze methode vond hij
zeer onbillijk. De industrieën, die
zgn. weelde-artikelen fabriceren,
zullen door deze maatregel zwaar
worden getroffen. Afgezien nog
van het feit, dat verschillende ar
tikelen, die op deze lijst voorkomen,
helemaal geen weelde-artikelen zijn,
zoals b.v. scheerkwasten. Daarom
wilde de heer v. d. Heuvel en
hij vond hiervoor enkele medestan
ders het percentage van de om
zetbelasting dat de fabrikant moet
betalen, iets verhogen. Dat zou be
tekenen, dat de last dan zou worden
uitgesmeerd over heel het volk.
Ook hier vond Minister Lieftinck
weer een verdediger in de heer
Hofstra (Arb.) die van mening
was, dat het arbeidersbudget dit
onmogelijk kan dragen.
De Tweede Kamer is in groot
debat gewikkeld. Dagenlang voert
zij strijd met de meest besproken
Nederlandse Minister, Prof. Lief
tinck. Het kan de politiek eigenaar
dig gaan. Verleden jaar behandel
de de Kamer zes wetsontwerpen
om de belastingen te verlagen en
nauwelijks twaalf maanden later zit
zij te zwoegen op zes ontwerpen
om deze te verhogen. De tijden
zijn slechter geworden. De Ko
reaanse oorlog doet zich ook ge
voelen in ons land. Dat wil niet
zeggen, dat we er vóór deze oorlog
buitengewoon goed opstonden. Dat
zeker niet, maar er werd een in
dustrialisatie politiek gevoerd om
op de lange duur de Nederlander
aan het werk te kunnen houden.
Nu moeten de investeringen weer
beperkt worden, evenals de con
sumptie. Dit is nodig, want onze
defensie-uitgaven vergen veel geld.
Een deel van deze extra kosten
wil de Minister van Financien uit
leningen halen, een ander deel uit
belastingverhogingen. De voor
naamste voorstellen van de be
windsman zijn in acht punten on
der te verdelen: een verhoging van
de vennootschapsbelasting, van de
bedrijfswinsten, van de vermogens
belasting, van het successierecht,
van de omzetbelasting, van de mo
torrijtuigenbelasting, terwijl even
eens maatregelen worden genomen
om het percentage van de ver
vroegde afschrijving op de jaar
winst te beperken en enige ongun
stige bepalingen inzake de kinder
aftrek bij de inkomstenbelasting.
Dat was dus niet mis en de Minis
ter vertelde er bij, dat al deze ver
hogingen 225 millioen in de
schatkist zullen brengen. Nu kan
men begrijpen, dat dergelijke voor
stellen niet zonder meer de hamer
van Voorzitter Kortenhorst passe
ren. Niet velen zullen echter heb
ben verwacht, dat de critiek zo fel
zou zijn. Zij kwam eigenlijk van alle
fracties, van die der socialisten in
het minst. Maar de andere grote
Regeringspartij, de K.V.P.bij mon
de van dr. Lucas, trok onvervaard
ten strijde, gesteund door de a.r.,
c.h., v.v.d. en s.g.p.
DE GROTE BEZWAREN
De grootste bezwaren waren ge
richt tegen de verhoging van de
vermogensbelasting, van de omzet
belasting, de bedrijfswinsten en de
kinderaftrek. Om met dit laatste
te beginnen: dit was alleen een be
zwaar van de K.V.P. Belangrijk,
omdat deze fractie reeds eerder het
loodje heeft moeten leggen toen het
ging om de progressieve kinderbij
slag. Het verwijt dat zij toen maak
te, dat het regeringsprogram niet
uitgevoerd wordt, deed nu in veel
sterkere mate opgeld. De grote ge
zinnen worden van deze maatre
gel de dupe. Dit is stellig waar,
want alleen voor kinderen beneden
de zestien jaar zal men nog maar
automatisch aftrek kunnen krijgen.
Voor kinderen van 16—25 jaar al
leen als zij studerend zijn. Verder
krijgt men aftrek van de inkomsten
en vermogensbelastingen voor alle
gebrekkige kinderen beneden de 21
jaar. De verwijdering van de k.v.p.
met de andere fracties is op dit
punt weer iets groter geworden.
De heren v. d. Heuvel (a.r.), v.
Dis (s.g.p.), Ritmeester (v.v.d.),
Lucas (k.v.p.) en v. d. Wetering
(c.h.) maakten bezwaren tegen de
verhoging van de vermogensbelas
ting. Zij stelden zich op het stand
punt dat het vermogen een natuur
lijk iets was. Daarvan moet men
geen belasting heffen. Dat kan al
leen maar geschieden uit de inkom
sten. Het feit dat men een kapitaal
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdaginiddag 1 u. aangenomen
Gisteravond werd in Amsterdam een grote wedstrijd gehouden tussen de snelste
kruideniersjongens. Het traject liep dwars door de stad van de Amstel naar
de Jordaan. De finish van de renners in de Westerstraat in de Jordaan
lasting van het wegvervoer en de
taxibedrijven, die dit nog maar
moeilijk kunnen dragen.
Wat de Kamer bereikt heeft,
zullen we in een volgend artikel
vertellen. Zij heeft haar best ge
daan. Niet minder dan 43 amende
menten lagen op de Minister te
wachten. Sommige waren van zeer
ingrijpende aard. Men kon niet
zonder meer tot een oplossing ko
men. Daarvoor was een overleg
binnenskamers met de Minister no
dig. Dit kwam eigenlijk doordat de
meeste afgevaardigden betwijfelden
of Minister Lieftinck het gevraagde
geld wel nodig had. Volgens hen
was hij iets te vroeg met deze voor
stellen gekomen. Het is nl. een feit
dat onze financiële positie weer iets
beter wordt. Nu willen de tegen
standers eerst eens even aankijken
of deze toestand voortduurt. Zo ja,
dan heeft de Minister minder geld
j.nodig. Althans behoeven de voor
stellen dan niet vijf jaar lang van
kracht te zijn. De Minister bezwoer
de Kamer echter geen cent te kun
nen missen. Zou men een bepaalde
post verlagen, dan moet een andere
verhoogd worden. En hij somde tal
van maatregelen op, die nog inge
voerd kunnen worden.
Wij beleven dus een debat in
grote stijl, waarin de Kamer het
sterkst staat. Dit bleek uit het feit
dat Minister Lieftinck een drietal
nota's van wijzigingen indiende, en
wel op de omzetbelasting, de ver
mogensbelasting en de inkomsten
en loonbelasting. De Kamer trok er
een hele dag voor uit om die wij
zigingen te bestuderen. Er bleef
echter verschil van mening bestaan,
doch de Minister had nauwkeurig
berekend op welke wijze hij voor de
wetsontwerpen een meerderheid zou
kunnen krijgen.
In een drietal artikelen onder bovenstaand opschrift kunt U de
„stem beluisteren'' van een niet-Zeeuw, die met verschillende
andere Nederlandse journalisten onze provincie een kort bezoek
bracht. Het gaf hem geen volledig beeld en hij kwam niet overal,
maar toch is het interessant zo'n stem van een vreemdeling eens
over dit goede gedeelte van Nederland te horen, ook al beziet men
als inwoners daarvan sommige indrukken anders en al weet men
vele dingen beter dan iemand die zich alleen door een vluchtig
bezoek een beeld moet vormen.
Zeeland is een land met een groots verleden. Maar dat is ook
verleden. Een imposant maar droevig monument daarvan vormt de
kolossale romp van de Sint Lievens Monster in Zierikzee, een toren
die 200 meter hoog moest worden en die hoogte nog voor geen
derde heeft bereikt. Bloeiende havensteden zagen hun handel ver
loren gaan en werden dode stadjes. Brouwershaven, Zierikzee,
Veere, Vlissingen, ze spelen geen rol van grote betekenis meer.
En toch is Zeeland geen museum-provincie geworden. Want indien
ergens, dan geldt het hier „Een volk dat leeft, bouwt aan zijn
toekomst
Hoog boven Vlissingen rijzen
machtige torenkranen van de
scheepswerf De Schelde, die voor
deze stad is wat Philips voor Eind
hoven betekent. Ruim vierduizend
man vinden hier arbeid. In Middel
burg is het uiterst moderne en per
fect geoutilleerde bedrijf van de
Vitrite Works, die niets anders dan
fittingen voor gloeilampen vervaar
digen en daarvan wekelijks enkele
millioenen expedieeren.
Een zeer belangrijk industrie
gebied is Zeeuws Vlaanderen. Door
het kanaal van Gent, België's
tweede haven, naar Terneuzen va
ren schepen van 10.000 ton, coas
ters en kolossale rijnaken. Langs
het kanaal rijen zich kilometers lang
de loopkatten en kranen der reus
achtige fabrieken. De spiegelglas-
fabriek, de glucosefabriek, de sui
kerfabriek in de grensplaats Sas
van Gent, aan de overkant het stik-
stofbindingsbedrijf en de cokes-
fabriek te Sluiskil. Het vlasbedrijf
verschaft vele duizenden werk en
brood. Terneuzen heeft een uitge
breide zeehaven, die alleen ernstig
gehandicapt wordt door gebrek aan
outilage.
DE KANAALKWESTIE
Dit zeer belangrijke kanaal tus
sen „Neuzen" en Gent is onder
werp van een controverse. Het moet
verdiept en aanzienlijk verbreed, de
sluizen moeten worden vergroot.
Gent wil zijn toegangsweg naar zee
verbeterd zien en ongetwijfeld zal
het industriegebied in Zeeuws
Vlaanderen daarvan mettertijd pro
fiteren. Maar zoals in ons land
Amsterdam en Rotterdam met el
kaar concurreren, zo is dat in Bel-
gie het geval tussen Gent en Ant
werpen. En daarom is men al jaren
bezig over deze kanaal-kwestie.
Daarbij komt nog dat de Belgen
het kanaal helemaal willen om
leggen, ongetwijfeld tot schade van
de industriën in Sluiskil en Sas van
Gent, maar de Hollanders zijn voor
standers van een ander tracé. Het
gaat hier om een werk dat 225 mil
lioen zal gaan kosten. Maar zover
is het nog niet en vooral de lako-
nieke houding der Belgen bewijst
dat. Op een vergadering die onlangs
tussen Hollandse en Belgische be
langhebbenden werd belegd, zeiden
onze Beneluxbroeders: Er komt im
mers toch niets van waarom
zouden we actie gaan voeren Maar
misschien, zeggen de directeur van
de Spiegelglasfabriek en de voor
zitter van de Kamer van Koophan
del, Ir. Horstman, worden ze nu
wakker...
HUIZEN!
Het grote probleem voor de indu
strie in Zeeuws Vlaanderen is ook
weer het woningprobleem. Gebrek
aan huizen gebrek aan arbeiders.
De stichting van een grote fabriek,
waarvoor alles in kannen en krui
ken was, moest worden nagelaten,
omdat men geen bouwvolume kreeg
voor de noodzakelijke woningen
Boven de Moerdijk, zo constateert
men in Zeeuws Vlaanderen, weet
men van dit land niets af. En toch
zijn deze Zeeuwen, die zo sterk op
België georiënteerd zijn, Nederlan
ders in hart en nieren. Ze zijn er
zich van bewust dat België hun
achterland is, en economische ban
den trekken, maar Nederlanders
zijn ze en Nederlanders willen ze
blijven
De Zeeuwen zijn trots op hun
verleden. Ze houden van Zeeland
en ze werken ervoor. Ze staren
zich niet blind op de gouden jaren
van voorheen, ze hebben de blik op
de toekomst gericht. En of het nu
de boer is op zijn tarweakker, de
arbeider in de fabriek, de industri
eel, de ambtenaar, de zakenman, zij
allen willen vooruit. En ze gaan
vooruit, bedachtzaam maar zeker.
Die indruk krijgt men overal: onder
de torenkransen van de Vlissingse
werf, in Middelburgs statige stad
huis, tussen de oesterkwekers in
Yerseke en onder de rook van de
industrie van Sas van Gent, ook op
het nijvere Tholen.
Zeeland is geen vergeten provin
cie. Zeeland is Nederland
Nederland op zijn best
en
DURE AUTO'S
Tot slot de verhoging van de mo
torrijtuigenbelasting. Het is de be
doeling van de Minister om gedu
rende vijf jaar de belasting voor
vrachtauto's, autobussen, taxi's en
ambulance auto's met 30 te ver
hogen, terwijl voor rijwielen met
hulpmotor, motorrijwielen en drie
wielers een verhoging van 40 in
overweging wordt gegeven. Het
tarief voor personenauto's stijgt
echter het meest en wel gemiddeld
met 75 Dat hangt af van de
zwaarte van de wagen. Van de
zijde der Kamer is het meeste be
zwaar gemaakt tegen de extra be-
Van een groots verleden spreekt
dat schilderachtige raadszaaltje in
het Zierikzeese stadhuis, in zacht
groen en goud geschilderd, waar
tijdens de feesten rondom het 1100-
jarig bestaan Burgemeester Schuur-
beque Boeye met zijn schepenen en
raden in historische dracht de be
zoekers ontving. Daarvan spreken
de trotse poorten waarboven de
degen van de Spaanse bevelhebber
Mondragon nog uitdagend prijkt.
Daarvan getuigt het droomstadje
Veere met zijn ijl torentje en zijn
veerhuis als een bastion tot hen die
thans in de „Campveerse Toren" bij
kaarslicht komen eten en uitzien
over het water waar nu geen trotse
koopvaarders met saluutschoten
hun komst aankondigden. Die taal
spreekt het prachtige Gotische
Raadhuis van Middelburg, thans al
weer grotendeels herbouwd en de
oude gobelins aan de wanden van
de hooggezolderde Burgerzaal
Van dat machtig en roemrijk ver
leden getuigde eens het Vlissingse
Raadhuis, een copie van het Ant
werpse, dat tijdens de landing der
Engelsen (in Napoleonstijd de
geschiedenis herhaalt zichdoor
brand verloren ging. Hier rustten de
Lampsens, de Dishoecks hun vloten
uit die trokken naar Oost en West.
Hier staart nog Vlissinger Michiel,
wiens standbeeld tijdens het bom
bardement geen scherfje moest la
ten, uit over de zee, waar op
Zeeuwse schepen voeren met de
bezem in de mast. Door heel dit
land staan de monumenten die her
inneren aan de tijd dat Holland en
Zeeland in de Republiek de lakens
uitdeelden.
GEEN DODE PROVINCIE
Maar Zeeland lééft en wérkt. De
Landbouw vormt er nog immer het
hoofdbedrijf. En men is vooruit
strevend. De coöperatie heeft hier
goed werk verricht. De mechani
satie is ver doorgedrongen en de
machtige „combines" halen straks
de oogst binnen die thans op de
bijna onafzienbare akkers rijpt.
Maar de landbouw kan niet alle
werkkrachten opnemen. De indu
strie komt te hulp. De Zeeuw moge
dan niet zo als zijn Belgische buur
man op de machine zijn ingesteld,
hij is een betrouwbaar en rustig
werker. En dat is ook wat waard...
Op Vrijdag 29 juni werd te Tholen een
openbare raadsvergadering gehouden,
waarbij de heren A. Goedemondt en J. A.
Geilings afwezig waren met kennisgeving.
Na de opening op de gebruikelijke wijze
wordt voorgesteld de agenda in volgorde
af te werken met toevoeging van twee
punten. In verband met de verjaardag van
Z.K.H. Prins Bernhard sprak de voor
zitter de wens uit, dat hij voor zijn gezin
en het Nederlandse volk nog lang gespaard
mag blijven. De notulen worden onveran
derd vastgesteld.
INGEKOMEN STUKEN
Van Ged. Staten een goedkeuring op het
raadsbesluit tot het in gebruik geven van
een gedeelte der Contr'Escarpe aan dhr
T. Pijkslag.
Idem tot het voteren van gelden en het
overnemen van onroerend goed i.v.m. het
maken van de rondweg om de gemeente.
Geen bedenking is er tegen het uitke-
rings- en verhogingbesluit 1950 en het toe-
lagebesluit 1951.
Wijziging is door Ged. Staten aange
bracht in de richtlijnen voor het vaststellen
van het presentiegeld voor de leden van
de Raad. Voor de gemeente Tholen zou
dit nu 6.bedragen per vergadering,
waartegen niemand bezwaar had.
Van het gemeentebestuur van Bergen op
Zoom een dankbetuiging voor de bereid
verklaring om 25.per leerling bij te
dragen in de kosten van huisvesting der
R.K. Lagere Tuinbouwschool, met verzoek
het totaal ad 175.over te maken, wat
zal gebeuren.
WONINGSPLITSINGPREMIE
GEVRAAGD
Daarna wordt behandeld een verzoek
van dhr. H. W. Zachariasse tot toekenning
van een premie voor het splitsen van het
pand Oudel. straat no. 8.
B 6 W adviseren hierop afwijzend te
beschikken in verband met de uitspraak
in de vorige raadsvergadering. Daarin werd
besloten om gezien de financiële toestand
der gemeente geen verzoeken om premie
voor woningsplitsing meer in te willigen.
De voorzitter wees erop, dat ook toen
bij enkele raadsleden wel enige bezwaren
naar voren zijn gekomen, zou hij dat be
sluit toch willen handhaven, dus geen pre
mietoekenning. Dhr. Wagemaker zou wel
woningsplitsingpremie willen toekennen aan
diegenen, die zelf financieel niet draag
krachtig genoeg zijn om dat alles zelf te
bekostigen, maar niet aan hen, die daartoe
wel instaat kunnen worden geacht.
De heer Jansen verklaart, dat het vorige
raadsbesluit hem niet geheel had bevredigd
en vond de idee van woningsplitsing toch
niet zo verkeer. Het Rijk moet immers ook
heel wat toeleggen op de bouw van wonin
gen, maar daardoor vermindert toch de wo
ningnood.
De voorzitter is het met dhr. Wagema
ker niet eens. In het verleden werd immers
ook nooit rekening gehouden met de finan
cien van de aanvrager. De wet op de pre
mie woningsplitsing geldt voor alle bur
gers, ongezien de draagkracht. Het argu
ment moet dus zijn, dat er bij toekenning
een woning zou bijkomen.
Dhr. de Hond zegt zich volkomen bij de
mening van dhr. Jansen te kunnen aanslui
ten Weth. de Heer kon niet inzien, dat de
financiële toestand sinds de vorige raads
vergadering verbeterd was, toen de aan
vragen juist om die reden zijn afgewezen.
Weth. van Westen wees op het feit,
dat Tholen niet eens bouwvolume heeft
en er op die manier weer kans is een wo
ning bij te krijgen, waarom hij dan ook de
mening van dhr. Jansen eveneens deelde.
Dhr. Berrevoets is tegen alle premie toe
kenning en wijst er op, dat door het vo
rige raadsbesluit ook aan dhr. Dijkslag pre
mie is geweigerd.
De voorzitter brengt het voorstel van
dhr. Jansen daarop in stemming, inhouden
de dus intrekking van het vorige raads
besluit, dat behelsde om geen premie meer
te geven.