Waar bejaarde personen... straks kunnen wonen Het Parlementaire Overzicht. Het toekomstigeThoolse Tehuis voor Ouden van Dagen Minister Stikker treedt af* Bij Nieuw Guinea debat zegt de V*V*D* vertrouwen in Kabinet op* Het Kabinet afgetreden* Het gebouw zelf* 3ferr'\ De eerste maatregelen* Waar het gebouwd wordt* 7e Jaargang No. 11 26 Januari 1951 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.10 per kwartaal franco p.p. 1.35 Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum ƒ2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen Wat men kon verwachten, is ge beurd. Het Nieuw-Guinea debat, dat deze week werd gehouden, is voor de Regering een bittere pil ge worden. Op het moment dat we dit schrijven, zijn nog niet alle gevol gen van dit debat te overzien, maar wel staat al vast, dat Minister Stik ker genoodzaakt werd om het bijltje er bij neer te leggen, daar hij geen vertrouwen meer bezat van zijn eigen partijgenoten, de V.V.D.-ers. Het was, zoals te begrijpen was, een heel moeilijk debat voor de Regering, een debat dat vele dagen in beslag nam en dat zo weerga loos spannend was, dat practisch iedere redevoering een hoogtepunt vormde. Dat onze Minister van Buitenlandse Zaken moest aftreden, vond zijn directe oorzaak in een motie van de heer Oud, waarin werd uitgesproken, dat de Regering niet juist heeft gehandeld in het overleg met de Kamer over de Nieuw Guinea kwestie. Alvorens op dit probleem in te gaan het vormde de kern van de critiek - moeten we toch eerst constateren, dat het Kabinet Drees-v. Schaik dermate verzwakt is geworden, dat men zich gevoegelijk kan afvragen of het nog wel verantwoord is, dat het langer aanblijft. Daarover denkt men hard. Bij de formatie werd het aangediend als een Program-Kabi net, waarin vier partijen samenwer ken, n.l. de K.V.P., de P.v.d.A., de V.V.D. en de C.H. Deze laatste is echter inmiddels uit de Regering verdwenen. Zij raakte de vrij slappe Minister van Oorlog en Marine, Schokking, kwijt. En de V.V.D. had reeds pogingen ondernomen om behoudens de heer Schokking ook Minister van Maarseveen te wippen. Dat was in Juni 1950. Nu was echter het gehele Kabinet aan de beurt, waaronder natuurlijk ook Minister Stikker. Prof. Romme, die heeft verklaard niet gediend te zijn van een tweepartijen-kabinet, een samenwerking tussen roomsen en socialisten, zit er nu mee. Uit het feit, dat men Minister Stikker heeft gewipt, mag men con cluderen dat de bezwaren van de V.V.D, wel heel ernstig waren. Dat was dan ook het geval. Pleegde de Regering overleg Zoals we reeds eerder hebben geschreven, had de Regering het standpunt ingenomen -en daar van in de Kamer mededeling ge daan dat de souvereiniteit bij Nederland zou blijven. Tijdens de conferentie heeft zij haar mening echter veranderd. Plotseling kwam zij met het voorstel om de souve reiniteit aan de Unie op te dragen en om internationale bemiddeling te aanvaarden. Plotseling, omdat be houdens de Kamerleden niemand in het land wist, dat de Regering van standpunt zou veranderen. Op 28 en 29 September jl. is de Kamer echter in geheime zitting bijeen ge weest. Toen is wel gebleken dat de Regering bereid zou zijn om een re delijk tegenvoorstel van de Indo nesiërs te aanvaarden. Voor de heer Romme (k.v.p.) een bewijs, dat het onveranderlijke standpunt voor de Regering niet zo onveranderlijk was. Die wetenschap heeft de buitenwereld echter pas de laatste dagen kunnen krijgen. Want het debat was nauwelijks aan de gang -alleen de heer Schouten had nog maar gesproken of er werd ge sproken over de vraag of men geen gedeelte van de notulen der ge heime vergadering zou kunnen prijs geven. Dit besluit moest echter eveneens in geheime zitting worden genomen. Zulks geschiedde. Met het resultaat, dat er slechts passages werden bekendgemaakt van de heren Romme, Schermerhorn en de Minister van Maarseveen. Hieruit moest blijken, dat de meerderheid der Kamer besloten had om inzake deze moeilijke kwestie overleg te plegen met de Commissie voor Unie Zaken uit de Kamer. En toen zat men midden in het probleem. De oppositie, bij monde van de heren Schouten (ar.) en Oud (v.v.d.) sprak de wens uit, dat zij liever had dat er niets gepubliceerd werd dan alleen deze drie passages. Opmer kelijk was in ieder geval, dat de standpunten van deze heren niet werden genoemd. En men kan toch moeilijk aannemen, dat zij juist over deze kwestie zouden zwijgen Hoe het zij, het is moeilijk om daarover een oordeel te vellen, daar deze zaken nu eenmaal in het geheim zijn behandeld. Was het plegen van overleg met de Commissie van Unie Zaken voldoende. Neen, zo zeiden de heren Schouten, Oud, Weiter en Zandt (s.g.p.) De commissie is de Kamer niet en zij mag een dergelijke belangrijke koerswijziging niet aan de beraadslaging van de volksver tegenwoordiging onttrekken. De heren de Kadt (arb.), Romme (k.v. p.) en Tilanus (c.h.) vonden dit echter wel voldoende, want dit soort overleg was voor deze keer uit drukkelijk afgesproken. Goed, zo zeide de oppositie. Laten we dit aannemen, maar dan had de Rege ring nog geen eigen voorstel mogen doen. Dan had zij, zoals haar in structie was, moeten wachten op een r e d e 1 ij k tegenvoorstel van de Indonesiërs. En dat is nooit ge komen. Dus is de Regering uit eigen beweging overstag gegaan. Tegen dit bezwaar hebben we eigenlijk geen formele tegenargumenten be luisterd. De voorstanders van deze procedure en de Regering hadden andere motieven, nl. van deze aard, dat de Unie niet de dupe mag wor den van het Nieuw Guinea pro bleem. De ruzie liep zeer hoog. De oppositie verklaarde openlijk niet meer in de woorden van de Rege ring te willen geloven. Zij zegt ja, maar zij doet nee. Dit is tijdens de Indonesische kwestie reeds verschil lende malen gebleken en dat blijkt nu weer, zo is haar mening. De heer Oud (v.v.d.) was dermate teleurgesteld over de wijze waarop de Regering was opgetreden, dat hij een motie van teleurstelling in diende, die later bleek een motie van afkeuring te zijn. Deze motie ging juist over de verhouding van de Regering en volksvertegenwoor diging. Regering wil geen overdracht aan Indonesië Ook van de kant der socialisten was oppositie. Hun woordvoerder, de heer de Kadt, had uitdrukkelijk verklaard, dat zij geen genoegen wilden nemen met een opdracht van de souvereiniteit aan de Unie. Deze moest persé worden overgedragen aan Indonesië. Dat ging de Rege ring veel te ver. En ook de heer Romme (k.v.p.) wilde'dit niet. De heer de Kadt nam daar echter wel genoegen mee. Hij wilde de Rege ring niet van de ingeslagen weg afhouden en hij zag nog wel moge lijkheden om tot overleg te komen. De heer Tilanus (c.h.) nam ook een bijzonder standpunt in. Hij wilde geen overdracht van de souvereini teit, in welke vorm ook, maar hij wilde toch ook niet het vertrouwen in het Kabinet opzeggen. Dat was een moeilijke puzzle! Temeer, daar er reeds moties te wachten lagen, waarover hij een stem zou moeten uitbrengen. Dez'e afgevaardigde wenste in het algemeen in deze moeilijke tijd meer saamhorigheid. De heer Oud (v.v.d.) wilde dit ook wel erg graag, maar hij stelde daar tegenover, dat men dan allereerst vertrouwen nodig heeft. Anders komt men er nooitDan gaat men mee met een Kabinet, met welks be leid men het niet eens is, maar dat men toch laten zitten. Vier moties Vier moties lagen intussen reeds op de Regeringstafel. Een was dus van de heer Oud. De andere kwa men van de heren Schouden (a.r.) Tilanus (c.h.) en Gortzak (comm.). De tweede en derde waren eigen lijk van dezelfde inhoud. De heer Schouten wilde geen enkele over dracht van de souvereiniteit en de heer Tilanus wenste de Papoea's te bekwamer tijd zelf hun status te heer Schouten wilde het Kabinet graag zien verdwijnen, de heer Tilanus stellig niet. Geen van de vier maakte echter een kans te wor den aangenomen. De houding van Stikker Minister Stikker heeft het ge durende dit debat heel moeilijk ge had. Dat was hem aan te zien. Toen de heer Oud zijn eerste felle reden had gehouden over deze kwestie en daarna zijn motie in diende, keek hij uitgesproken som ber. Er klaarde echter enige hoop, want de motie sprak slechts van teleurstelling. Dus geen afkeuring van het Regeringsbeleid Prof. Romme vroeg uitgebreid naar de motivering voor het woord teleur stelling. Het antwoord van de heer Oud kwam zoals verwacht werd. Teleurstelling betekent afkeuring. Dat deed de deur dicht. De gezich ten werden weer somber aan het eind van het debat en nog vóór de stemmingen legde de minister dan ook een verklaring af, dat, als hij niet meer gesteund wordt door zijn fractie, hij niet langer minister kan blijven. Een verklaring, die ondanks het feit dat zij niet onverwacht kwam, toch als een bom insloeg. Woensdagmiddag kon Drees mede delen, dat Stikker inderdaad ver dwijnt en dat het Kabinet zich ver der zal beraden. P.S. Het resultaat van dit „be raden" is inmiddels bekend. Het kabinet Drees-van Schaik is afge treden. HM. de Koningin heeft de eerste besprekingen met de voor zitters der Kamers en met de vice- van alle richtingen met de minste bezwaren mogelijk. Een tweede argument was, dat deze gemeente het meest centrale punt kan worden geacht, inzonder heid met het oog op de deelname door St. Filipsland. Met medewerking van de Thool- se Burgemeester, Mr. A. J. v. d. Hoeven, is het gelukt een zeer ge schikt terrein te krijgen, gelegen nabij de Singel, juist aan de over kant van de daar geprojecteerde zgn. „rondweg", (de komende nieuwe provinciale straatweg bui tenom Tholen). De oppervlakte van dit terrein bedraagt ongeveer 2Yi H.A. Er is dus ruimte genoeg om behalve de plaats voor het gebouw nog een gedeelte voor tuin- en plantsoen- aanleg te bestemmen. We verwij zen U hier voor het eerst naar de „vogelvluchtafbeelding" van het Tehuis en omgeving, die U tussen dit artikel vindt wat U wellicht het eerst zag en die het ontwerp weer geeft in zijn uiteindelijke vorm laten bepalen. De reden hiervan i voorzitter van de Raad van State was, dat geen der afgevaardigden al gevoerd. Afwachten is nu het het met de motieven, waarom de parool. motie werd ingediend, eens was. De (Nadruk verboden). Wenst men tegenwoordig te bouwen, dan is allereerst inschake ling van een architect noodzake lijk. Zeker, wanneer dat een ob ject betreft, zoals dit. Begrijpelijk had het Dag. Bestuur dan ook in middels contact gezocht met een architectenbureau en daarbij was de keus gevallen op het ook in onze omgeving bekende bureau van de heren H. Wesselo J. J. van Voorst te Bussum. Met deze heren werden door le den van het Dag. Bestuur verschil lende bezoeken afgelegd bij tot oor delen bevoegde instanties, terwijl overleg werd gepleegd met diverse bestuursleden van reeds gestichte Tehuizen, welke gebouwen tevens werden bezichtigd. Het architectenbureau kreeg op dracht een voorlopige schets te ma ken, waarna een definitief plan is ontstaan. Een plan, dat U in de Het jaar was nog ^naar een goede week oud, toen we een ver heugende mededeling konden doen, nl, dat de eerder gemaakte plannen tot het stichten van een A.V.O.-werkplaats, die aan minder valide personen op ons eiland werk zou verschaffen, werden verwezenlijkt. Nog voor de eerste maand van 1951 geheel verstreken is, kunnen we een tweede verheugd bericht onder Uw aandacht brengen, nl. dat nu ook de plannen voor een Tehuis voor Ouden van Dagen een vastere vorm aannemen, ja, dat men zelfs zo zachtjesaan tot uitvoering van die plannen zal kunnen overgaan. Twee belangrijke feiten in de eerste maand van het jaar, die onze gehele gemeenschap aangaan. Activiteit ten bate van twee categoriën uit die gemeenschap, welke juist het meest hulpbehoevend zijn. Voor de eerste werk en dus een zelfverdiende boterham, voor de tweede categorie: een goed onderkomen, een gezellige, comfortabele huisvesting, een uitstekende verzorging, een rustige omgeving. Zeker, de werkplaats voor minder valide personen zal eerder in gebruik worden genomen, dan het Tehuis voor onze oudere eilandbewoners. Maar dat ook aan dat laatste is en wordt gewerkt, gaan we U hieronder vertellen. We twijfelen er niet aan of er zullen bij het lezen daarvan vele vragen opkomen. Is dat in deze dure tijd mogelijk? Zouden er liefhebbers zijn En dan nog voldoende om het rendabel te ma ken? Wie zal dat betalen? Wie geeft zoveel geld? We laten deze vragen even buiten beschouwing, al zult U hier onder wel een en ander beantwoord vinden, maar gaan U eerst uitleggen, hoe het er bij staat. Ongetwijfeld komen we later op een en ander nog eens nader terug. Velen zullen zich meerdere ma len hebben afgevraagd, of er van dat Tehuis voor Ouden van Dagen, waarover toch in 1946 al iets be kend is gemaakt, nu ook nog iets zou komen. Die gedachte is begrij pelijk, het geduld is lang op de proef gesteld. Met zoiets kan men evenwel niet één, twee, drie voor de dag komen. Daar is de onder neming te groot voor. En moeilijkheden waren er eigenlijk al, toen men nog niet eens begonnen was met de nodige voor bereiding. Immers, de gedachte aan een dergelijk Tehuis is niet persé van de laatste jaren. Voor aanstaande Thoolse burgers hebben het daar in particuliere gesprekken dikwijls over gehad. W4e dan ook uiteindelijk het eerste initiatief heeft genomen, doet weinig ter zake. Vast staat, dat eind 1946 uit alle gemeenten van het eiland Tho len en St. Filipsland drie ingezete nen bij elkaar kwamen om de mo gelijkheid tot het oprichten van een Tehuis voor Ouden van Dagen te bespreken. Deze 24 personen vor men het „College van Regenten". Bij het samenstellen van dit „Col lege" is er naar gestreefd alle rich tingen, zo kerkelijk als maatschap pelijk, van het eiland Tholen en St. Filipsland te vertegenwoordigen. Wat dit betreft heeft men o.i. di rect de goede weg ingeslagen. Uit deze 24 Regenten werd een dagelijks bestuur gekozen van 8 personen (uit iedere gemeente één). Notaris W. L. Blindenbach te St. Maartensdijk, voorzitter: Burge meester B. J. van Oeveren te Poort vliet, penningmeester, tevens waar nemend secretaris, plus de volgende mede-bestuursleden: Burgemeester F. M. Boogaard te St. Annaland, de Heer M. A. Geense, secretaris boekhouder van het Burgerlijk Armbestuur te St. Filipsland, de Heer Corn. G. Hartog, koopman, te Scherpenisse, Burgemeester Mr. A. J. van der Hoeven te Tholen, Burgemeester L. A. Verburg te Sta- venisse en Burgemeester Mr. J. J. Versluijs te Oud-Vossemeer. Bij de eerste bespreking bleek als stichtingskapitaal te kunnen wor den beschikt over 8000,welke som Burgemeester v. d. Hoeven beschikbaar stelde uit gelden ver zameld door de plaatselijke afde ling van de H.A.R.K. Het eerste financiële stootje. Behalve deze 8000,die de Stichting dus reeds bezit, is uit de gelden van het fonds „Scheldemon- den" ongeveer 35.000,gereser veerd voor het te stichten Tehuis. Na overleg is besloten het ge bouw in Tholen te vestigen. Een zeer belangrijk argument voor de plaats van vestiging was de gees telijke verzorging. In de gemeente Tholen is geestelijke verzorging vogelvluchtafbeeding ziet verwerkt. Een grote moeilijkheid in deze tijd is het nodige bouwvolume te krij gen. Ieder weet, dat er per jaar een zekere hoeveelheid aan de provincies wordt toegewezen. Be halve toewijzing voor de noodza kelijke woningbouw blijft er niet veel over. En een toewijzing voor een gebouw, dat ruimte moet bie den aan ongeveer 95 Ouden van Dagen is heus niet weinig. Zoals het op de foto staat afgebeeld, be slaat het hoofdgebouw in het mid den een breedte van 20 meter. Wanneer beide vleugels gestrekt waren, zou dat een breedte beteke nen van 60 meter voor iedere vleu gel. Maar, zoals eerder opgemerkt, dat is het plan voor de uiteindelijke vorm van het Tehuis. Het beschikbare bouwvolume zal niet toelaten dat het zo ineens wordt uitgevoerd. In eerste instantie zul len de beide vleugels vermoedelijk worden ingekort.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1951 | | pagina 1