<:eRSt- meöitatie 11111" Rond het Kerstfeest 1950 Eén dag later Raadsverslag St. Annaland. ZONDAGSDIENST ARTSEN Goede en slechte berichten. De Dorpsweg blijft vooralsnog een probleem. Maar voor andere straten is er kans op verbetering. 7e Jaargang No. 6 1 'oCl -Q N 3o32èetE^Ö?ë^EWiO jljilsjinbvnes njuizsa .ded jsn zsW 4 $;!iihoo£lsd nss is 'tab Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.— per kwartaal franco p.p. 1.25 Prijs per nummer 8 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen En Ret Woord is vlees geworden Joh. 1:14 Deze woorden spellen ons het nooit te doorgronden Kerstmysterie. Geen menselijke tong, hoe welbespraakt ook, kan dit wonder van genade tenvolle verklaren; geen menselijk verstand, hoe verlicht ook, kan het ten volle peilen. Bij de kribbe kunnen we niet begrijpen, niet verstaan. We kunnen er slechts aanbidden en danken in het geloof, dat er alleen de troost kan smaken. Slechts het geloof kan er waarlijk uitjubelen, gelijk de apostel Johannes het doet: „En het Woord is vlees geworden". Jezus Christus -het Woord. Zinrijker naam is er niet voor Hem te bedenken. In het woord, dat wij spreken, drukken we onze inwendige ge-? dachten uit en openbaren er door, wat in ons binnenste omgaatt Woorden zijn, om het zo eens te zeggen, tot klank geworden roerselen der ziel. Ook in Gods hart waren gedachten des vredes voor een wereld, verloren in zonde en vloek. Wat zouden we er aan hebben gehad, als de Heere ze had verborgen gehouden. Maar zie nu, Christus is het Woord. Door dat Woord heeft God zich geopenbaard. Door dat Woord hebben we een blik kunnen slaan in het meedogende hart des Vaders. Christus is daarom het Woord het eeuwige Woord, dat in de beginne bij God was en zelf ook God was. En als Johannes nu met het oog des geloofs het Kindeke in de kribbe aanschouwt, spreekt hij het uit in zijn diepzinnige taal: „En het Woord is vlees geworden." Beseft ge het nu wel, dat in dit woord de rijkdom van ons Kerst feest ligt. Denk u eens in hoe vol van majesteit het eeuwige Woord is. Johannes beschrijft die majesteit in de eerste verzen van ons hoofdstuk. Het is één opeenstapeling van glorie, die ons doet duizelen. De evangelist verplaatst ons terstond in de eeuwigheid, zeggende, dat in den beginne, toen hemel en aarde geschapen werden, het Woord er reeds was. Dit Woord was bij God en het was zelf ook God. Door hetzelve zijn alle dingen gemaakt en zonder hetzelve is geen ding ge maakt, dat gemaakt is. Legt ge hier het scheppingsverhaal nu naast, dan leest ge telkens, wat God sprak: „In dit spreken Gods ging het Woord van Hem uit, waardoor Hij alle dingen uit het niet te voorschijn roept. En zie nu, dit eeuwige Woord, de Zone Gods, die van eeuwigheid God was en in de schoot des Vaders verkeerde, is opgestaan van Zijn heerlijke troon, heeft al Zijn majesteit van Zich afgelegd, geheel on verplicht, geheel ongebeden, gans en al uit eigen beweging, gedreven door Zijn grote zondaarsliefde en is uit de hemel nedergekomen in de diepe vernedering van kribbe en stal. Liefde boven ons verstand Het eeuwige Woord is vlees geworden. Niet alleen maar mens, doch vlees. Het eeuwige Woord en het vlees staan ver van elkaar. Het eeuwige Woord is God en dus almacht en eeuwigheid. Vlees dat is vergankelijkheid en gebrokenheid. God dat is brandende heerlijkheid. Vlees dat is gemis aan luister en glans, het is niet de schone menselijke natuur, zoals ze eens in het paradijs geweest was, maar het is de door de val ontluisterde natuur, van haar kroon beroofd, van alle heerlijkheid ontdaan, broos en nietig geworden, onderworpen aan lijden en dood. En nu is dit het grote Kerstmysterie: de Zone Gods, die zelf God is, heeft Zijn majesteit en heerlijkheid verborgen en is verschenen in die broze, verdorven menselijke natuur. Hij is de broederen in alles gelijk geworden, maar dan uitgenomen de zonde. Hif is onzer Eén geworden, een zwak mens, een gebroken mens, een sterfelijk mens om alles in de taal van Johannes te zeggen: „Het Woord is vlees geworden!" God van God ontdaan, wie kan dit verstaan Wij buigen hier eerbiedig het hoofd. Dat eeuwige Woord kan en wil niet door ons verklaard worden - neen dat kindeke van Bethlehem wil door ons geloofd en aangebeden worden. Daartoe hebben we ruime gelegenheid, wanneer we bedenken, waartoe het eeuwige Woord in het vlees is gekomen: 't was om onze Middelaar te zijn en ons met God te verzoenen. O, diept' en rijkdom van gena In het vlees heeft Hij gesproken woorden van troost en bemoediging tot hen die door het harde leven waren neergeknuppeld. In het vlees heeft Hij kranken genezen, duivelen uitgeworpen, doden opgewekt als een bewijs, dat Hij macht over het rijk der duisternis had. In het vlees heeft Hij bovenal de zonden gedragen, Hij was het heilige paaslam, dat de zonde der wereld wegneemt. En daar Hij het eeuwige Woord was en zelf God was, heeft dit offer der verzoening een oneindige waarde. Indien gij gelooft, behoeft ge niet angstig te vragen, of uw zonde niet te groot, uw val niet te diep, uw leven niet te verdorven is, dan dat uw misdaad u vergeven zou kunnen worden. Hij, het eeuwige Woord is vlees geworden, en het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt van alle zonden ja, maar dan toch alleen in de weg des geloofs. En nu is het weder Kerstfeest, d.w.z. Christusfeest, waarbij we herdenken de vleeswording van het eeuwige Woord. Het feest van de liefde van Christus, die liever de hemel met alle glorie wilde verlaten, dan dat Hij zondaren liet liggen in hun nood, ellende en verlorenheid. Christus Jezus is vlees geworden kunt ge ook zeggen: „voor mij"! Dat is de vraag, waar het op het Kerstfeest op aankomt. Zonder een bevestigend antwoord, kunt ge nog wel Kerstpsalmen en Kerstliederen zingen, maar wat troost zoudt ge smaken Zo is Kerstfeest ledig en hol. Hoor, de Kerstklokken luiden, ze zeggen u met hun metalen klank, dat de Zone Gods uit zondaarsliefde Zich vernederde, diep vernederde om zondaren weder te verhogen. Ze verkondigen u, dat de liefde van Christus u ook op dit Kerstfeest weder zoekt, hoe lang ge haar ook hebt gekrenkt en haar geduld op de proef hebt gesteld. De Kerstklokken luiden, ze spreken u er van dat de eeuwige Zone Gods vlees is geworden, dat Hij dus in uw diepte, vlak naast u is komen staan, Hij deelt uw vernedering, zonder uw zonde te delen - ge behoeft dus niet van verre te blijven stafin, maar moogt met vrij moedigheid tot Hem komen. De Kerstklokken luiden ze roepen u op om u tot Christus te keren o keert u dan om, d.w.z. bekeert u, dan ziet ge de oneindige liefde van het vleesgeworden Woord vlak in het aangezicht en ge valt aanbiddend op de knieën met de jubel: „Ja, o eeuwig Woord, gij zijt vlees geworden geworden ook voor mij." Scherpenisse Ds. J. Brons W. steï rnmmm. mmm. i den wille is zoek. In schijn bestaat ze nog, in werkelijkheid wordt ze meer dan ooit tot tweedracht ge noodzaakt. Ja, gedwongen; de mens heid wordt tot twist gedreven. Daarin zit een duidelijk reële lijn. Men wil vrede, maar die wil schijnt verlamd en onwillens, dikwijls on wetens wordt men in tweedracht, in onenigheid gedrongen. Met recht geldt thans het goede, dat ik wil doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, zoveel te meer. Er is opzèttelijk gehandhaafd misverstand in een wereld, die schreeuwt om samenwerking. De schimmige vrede, waarin wij rond waren, is vreselijker „gewapend" dan die, welke aan de eerste wereld oorlog voorafging. Slechts een enkele adempauze komt daar zo nu en dan in voor, maar bovenal blijft toch een onder ling wantrouwen het bestendig ele ment in de internationale verhou dingen. En bij de oude plagen, waar aan wij kwijnen, verschijnen er nieuwe aan de einder. De machine bedreigt de levende, denkende, ge voelende mens, de techniek jaagt ons op naar steeds nieuwe behoef ten, waarom wij niet vragen. In een verpoverende wereld beheerst de drang naar het geld de mensen zo zeer, dat het zoeken van andere dingen, van eeuwige waarde, onze aandacht gaat verlaten. We zouden het graag anders wil len schrijven, dit kerstartikel voor 1950. De natuur in ons wil het anders. Vrolijker, vol goede voor nemens, prachtige idealen. We wil len wel graag eenheid zien op aarde. We willen dat de volkeren elkaar zullen vinden, dat partijen niet meer zouden bestaan. Hadden wij elkaar in de oorlog niet nodig Waarom dan nu niet de handen ineenslaan en een wel behagen scheppen in elkander? Ja, we willen dat alles wel graag voor dragen, aanbevelen, stimuleren, Dokter L. D. A. Looysen te Tholen, tel. 49. Dokter R. C. Renes te Oud- Vossemeer, tel. 19. schrijven van vrolijke kerstklokken, van mooie lichtjes, van aardse vrede Maar dan wordt het schijn, een schijnbeeld van een wereld, waarin de tegenstellingen scherper zijn dan ooit tevoren, waarin de jaloezie heviger is en de bitterheid groter, dan zelfs direct na de tweede we reldoorlog. En daarom kunnen wij het niet. Laten we toegeven, dat we ons vergist hebben in de vrede op aarde en in het welbehagen. Kunnen we toegeven ons totaal te hebben vergist Wat blijft er dan nog over. Wat nog om ons aan vast te klemmen in deze wereld. Niets En toch willen we het. We willen het nog na dit alles hierboven te hebben opgesomd, na dit te hebben geschreven en na dit te hebben gelezen. Omdat onze natuur zich toch nog altijd aan iets wil vastklampen, aan iets dat schijn is, zoals we zelf hebben moeten con stateren. Ja, wanneer zelfs die schijn ons gaat ontglippen, wanneer er niets meer overblijft, dan eerst zullen we ons misschien gewonnen geven, dan eerst zullen we misschien zoeken en naar iets anders uit gaan zien. Vraagt U: naar Wien Daar geeft de kerstmeditatie in dit num mer een antwoord op. Dat is geen schijn in tegenstelling met alle schijnbare liefde in deze wereld. Dat is de hoogste werkelijkheid, maar een realiteit, die wij ontwij ken. Tot we niet meer kunnen. Tot Hij ons zelf de weg verspert. Maar dan zien we het Kerstfeest ook an ders. Zelfs het Kerstfeest 1950 kan dan licht zijn. In verband met de jaarwisseling verschijnt het volgend nummer met de Nieuwjaarswensen niet op Vrijdag a.s., maar op Zaterdag 30 December. Voor de postabonné's zal het hierdoor zeer waarschijnlijk Nieuwjaarsdag zijn, voor ze dat nummer bezorgd krijgen. „IK DRAAI MAAR RUSTIG VOORT AAN GOD IS T LAATSTE WOORD". Dit staat te lezen op de molen op het Oost plein te Rotterdam, die, terwijl alles rondom hem verwoest werd, het bombardement van Mei 1940 overleefde. In die oorlogsjaren was er een St. Annalander op deze molen werkzaam, nl. dhr. F. Kodde, wiens vader de St. Annalandse oude molen beheert. Cliché „De Rotterdammer" Weer Kerstfeest! Volgens onze begrippen zouden we kunnen zeg gen, voor de negentienhonderd en vijftigste keer. En nog zijn de dagen waarin we leven zorgvol. Zorgvol ler weer dan een vorig Kerstfeest. Daarvoor is het ook een twintigste eeuw kerstfeest. Want is deze eeuw niet de meest tragische van alle eeuwen. Is het niet een eeuw van bloed en tranen Een eeuw van schijn, zover het woorden betreffen, een eeuw van harde werkelijkheid, wanneer het op daden aankomt. Schijn zijn de officiële, geruststellen de, persberichten, werkelijkheid het koortsachtige produceren van wa pens, schijn zijn de diplomatieke vraaggesprekken, werkelijkheid de bijeenkomsten der intellectuele oor logsuitvinders, schijn de glim lachende meest vooraanstaande mensen in dit wereldgebeuren, wer kelijkheid de harde grijnslach van de geheime politiek, die achter die glimlach wordt gevoerd. Schijn de kerstboomversieringen, werkelijk heid het wapengeweld elders in de wereld. Vijf jaar lang heeft de mensheid alle diepten van wanhoop en ellende, van vernietiging in lichamelijk en geestelijk opzicht doorgemaakt. En dat alles heeft de mens niet tot be zinning gebracht. Oude tegenstellin gen maakten plaats voor nieuwe. Een volkenbond voor een verenigde naties, maar de mensheid van goe De voltallige gemeenteraad kwam Don derdag 21 December des vm. om 11 uur in openbare vergadering bijeen onder voor zitterschap van burgemeester Boogaard, die na een welkom de notulen der vorige ver gaderingen liet lezen door dhr. J. F. Kaas hoek. Ze werden onveranderd vastgesteld. Daarna deelt de voorzitter mede, dat de plannen van de A.V.O.stichting om pons machines te kopen voor een te stichten werkplaats op het eiland Tholen geen door gang kan vinden, daar de kosten daarvan enorm zijn gestegen, aangezien men op im port is aangewezen. Daarvoor in de plaats is er nu ander werk gevonden voor de minder valide Thoolse mensen. Inplaats van adresplaatjes te ponsen, zullen ze kousen kunnen breien. Daartoe zullen breimachines worden ge kocht, waarvan de totale onkosten zullen bedragen met de exploitatie, enz. er bij 12.000,—. Hiervan komt voor de Thoolse gemeente een bedrag van 7000,ten laste en alzo voor St. Annaland 1133,35. Uit gerekend is dat men gemiddeld 7 paar kou sen per dag zal kunnen breien, wat een weekloon geeft van 25.tot 30.Is men zeer vaardig in dat werk, dan kan de verdienste zelfs tot 40.a 50.per week oplopen. De Raad neemt van een en ander kennis. Ingekomen is de vastgestelde begroting 1951 van de Keuringsdienst van Waren, die in ontv. en uitgaaf voor de gewone dienst een bedrag aangeeft van 120.000 en voor de kap.dienst 3550. De Chr. Ver. voor Zwakzinnigen Veld wijk te Ermelo doet mededeling van tariefs verhoging bij opname, dat van 1600. op 1670,per jaar is gebracht. De rapporten van kasopname zijn weer eens zoek geweest bij de posterijen. In plaats van te St. Annaland komen ze dan in Ame land of zo terecht. Daarom zijn duplicaten gevraagd, die nu binnen zijn en waarvan de voorzitter mede deling doet. Er is een brief van de gemeenteraad te Finsterwolde, waarin om adhaesie wordt verzocht op een request aan de Min. v. B. Zaken, in welk bezwaarschrift geprotesteerd wordt tegen de benoeming van een regerings commissaris. Het dag. bestuur stelt voor dit verzoek voor kennisgeving aan te nemen, waarmee allen instemmen. Ged. Staten hebben de begroting 1951 al goedgekeurd met een minimum aan opmer kingen. Het dagelijks bestuur van de gemeente De Wijk vraagt adhaesie-betuiging aan hun request, gericht aan de Min. v. B. Zaken, waarin wordt gevraagd de wegenbelasting te herzien en gewezen op de onbillijkheid van de huidige heffing. B. en W. ter plaatse zijn van mening, dat een lichaam als de Ver. van Ned. Gemeenten zulks maar onder ogen moet zien en eventueel voorleggen. Het wordt voor kennisgeving aangenomen. Verbetering Dorpsweg in 't gedrang. Door de raad is eertijds een verzoek ge richt aan Ged. Staten om, vooruitlopend op de algehele verbetering van de wegen St. Annaland-Stavenisse en St. Annaland-St. Maartensdijk thans reeds goedkeuring te wil len geven en subsidie (65 voor circa 400 meter klinkerbestrating in de dorpsweg

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1950 | | pagina 1