I I
WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
UIT EIGEN LAND
Raadsverslag St. Filipsland.
E VRIJDAG
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Commentaar
Hartelijk dank voor de
vriendelijke ontvangst.
De handel levendig*
De huizen gewild*
De Belgische hamsterwoede*
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
Nog perikelen rond de gemeente-ontvanger.
Wie zal dat betalen?
Verschillende verzoeken.
6e Jaargaiig No. 44
15 September 1950
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.per
kwartaal franco p.p. 1.25
Prijs per nummer 8 cent
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen
De Najaarsbeurs in Utrecht heeft
ons weer eens voor enkele verras
singen gesteld. Meende men bij de
voorjaarsbeurs een stijging te con
stateren van het aanbod tegen een
daling van de vraag, dan werd deze
tendens niet voortgezet. De vrees,
dat het aanbod de vraag thans zou
overtreffen werd niet bewaarheid:
integendeel, de vraag overtrof het
aanbod, in de metaaiwarenbranche
werd nier en daar zelfs de leve-
ringstijd langer gesteld.
in zijn openingsrede wees mr.
Millius reeds op enkele feiten: de
oorlog op Korea en herbewapenings
campagne in het kader van het at-
ianuscb pact, die naar zijn mening
gunstige tactoren waren om de han-
uel te stimuleren.
Waar er immers enerzijds bij de
grondstoffen producerende landen
een stijging valt te constateren in de
fabricage van wapens, zodat hier
door zelfs de particuliere orders
verdrongen werden, zullen ander
zijds de kleinere landen die zelf
geen of weinig oorlogsproductie heb-
oen, een groter afzetgebied voor en
vraag naar hun producten op de
wereldmarkt vinden.
Blijkens de voorlopige resultaten
der beurs is deze gedachtengang
juist geweest. Het aantal bezoekers
was groter dan op de voorjaars
beurs, vooral op de agrarische af
deling, die de grootste afdeling
vormde: de handel is levendiger en
het aantal geparkeerde auto's in
Utrecht brak alle vooroorlogse re
cords.
In 't algemeen mag dan ook ge
zegd voorden, dat deze beurs de
somber gestemde handelskringen
weer een hart onder de riem ge
stoken heeft.
Dinsdag jl. gaf onze Landsvrouwe
ook blijk van Haar belangstelling
in de handel. Zij bezocht de Jaar
beursgebouwen op Vreeburg om
half drie namiddag. Alleen toen de
Koningin beneden was had men op
de bovenverdiepingen ruimte en tijd.
De Koningin had grote belangstel
ling voor de medische afdeling, nam
een kijkje in de buitenlandse pavil
joens en op het uitgestrekt terrein
aan de Groeselaan bracht ze ook
enige tijd door. Verschillende
cadeaux, ook van buitenlandse fa
brikanten werden Haar aangeboden.
De voor het gebouw saamgestroom-
de menigte Jaarbeursbezoekers ver
gat de zakelijke sfeer van die dag
gedurende het bezoek van Hare
Majesteit.
ER KOMT SCHOT IN
Niet alleen de handelslieden,
doch ook degenen, die met ver
langen uitzien naar een woning,
kunnen de toekomst vrolijker tege
moet zien. Tijdens een rede in Bus-
sum verklaarde de minister van
Wederopbouw en Volkshuisvesting,
dat er schot in de bouw van nieuwe
woningen begint te komen.
„Volgens plan" zou in 1953 het
maximum aantal van 55.000 wonin
gen per jaar bereikt worden. Wan
neer echter alles goed blijft lopen,
dan wordt dit piekgetal reeds in
1952 behaald; we zijn dus een jaar
op het bouwplan vooruit. Ook de
prijs van de huizen, die voor zovelen
een groot bezwaar was, is aanzien
lijk gezakt. Een jaar geleden kostte
een woning nog 10.000, nu onge
veer ƒ8.110. dat is 'n daling van
bijna 20%.
Vooral de zg. „Bouma-woningen"
hebben een belangrijk aandeel ge
had in de daling der bouwkosten.
Deze kosten nl. slechts 7000.'
per stuk. De ontwerper van dit soort
huizen is dan ook door de regering
tot ridder in de Orde van Oranje-
Nassau benoemd. Tot nu toe is ver
gunning verleend voor de bouw van
11.578 huizen, die onder de regeling
verminderde bijdrage (van de rege
ring) vallen. Dit jaar zullen er nog
47.000 woningen worden afgele
verd.
Niet voor niets werd er in het
algemeen een beroep gedaan op de
bouwwereld om er nog een schepje
boven op te doen. Voor een groot
deel ligt het aan hen of de tendens
van prijsdaling in de woningbouw
zich nog verder voort zal zetten.
BELGEN KOMEN HIER
HAMSTEREN
OnZe Zuiderburen zijn minder te
vreden. De besluiten der belgische
regering om de dienstplicht te ver
lengen en over te gaan tot het druk
ken van nieuwe distributiekaarten,
heeft het belgische volk duidelijk
gemaakt, dat de algemene toestand
niet erg rooskleurig was. Het gevolg
van deze maatregelen was dan ook
,het hamsteren, dat schrikbarende
afmetingen aannam. Een gedeelte
van de pers deed er nog een schepje
bovenop en stelde later de regering
Pholien voor als onmachtig de eco
nomische positie van het land te
handhaven.
De Belgen uit de grensstreek,
voor wie Nederland nog altijd het
luilekkerland is van goede en (voor
hen) goedkope artikelen, komen
thans bij honderden de grens over
om hele voorraden in te slaan. Bo
vendien wordt de inkoop nog ge
stimuleerd door de geruchten over
devaluatie van de franc. Voor de
belgische middenstand is dit niet
prettig en zij heeft bij de regering
ook haar nood geklaagd.
Voor Nederland is het echter ook
niet best. De goederen, waarvoor de
Belgen belangstelling hebben, zijn
ook in Nederland onmisbaar en
bovendien is de prijs van vele arti
kelen bv. de margarine door de re
gering -gesubsidiëerd. Deze subsi
dies zijn echter voor de nederlandse
huisvrouw en niet voor de „madam
mekes" uit het land der Sinjoren.
Vlees is ook in ons land schaars.
Lucifers moeten ingevoerd worden
evenals suiker en chocolade. Juist
deze producten lokken de Belgen.
Hoofdzakelijk door de devaluatie
van de gulden is de koers ten op
zichte van de (niet gedevalueerde)
belgische franc voor onze zuider
buren zeer gunstig, Daarvoor heb
ben wij echter niet gedevalueerd!
Als de belgische franc ook aan
waarde inboet, dan is dit probleem
uit de wereld, maar als dit niet ge
schiedt, dan dient de regering maat
regelen te treffen bv. door ver-
scherpte
grenzen.
douane-controle bij de
H. M. de Koningin en Z. K. H.
Prins Bernhard hebben mij opge
dragen aan de Zeeuwse bevolking
Hunne zeer hartelijke dank te be
tuigen voor de zo vriendelijke ont
vangst, die Hun bij het officieel be
zoek aan Zeeland is ten deel ge
vallen.
De gemoedelijke wijze, waarop
het Koninklijk Echtpaar op de Piet
Hein en ook elders tijdens Hun
bezoek met zo vele personen uit
Zeeland over verschillende proble
men van gedachten mochten wisse
len, heeft zeer zeker tot het wel
slagen van dit bezoek bijgedragen.
Het zal ongetwijfeld de velen, die
ingevolge hun functie aan de orga
nisatie van het Koninklijk Bezoek
hebben medegewerkt, een voldoe
ning zijn, te mogen vernemen, dat
Hare Majesteit en Zijne Koninklijke
Hoogheid zo volledig beseften, welk
een arbeid moest worden verzet om
in een, geografisch zo moeilijk ge
legen, provincie als Zeeland, een
dergelijk, bijna overladen, program
ma te doen slagen.
Laten wij dankbaar zijn, dat wij
van een dergelijk mooie gebeurtenis
getuige hebben mogen zijn.
De Commissaris der Koningin
in de Provincie Zeeland,
A. F. C. de Casembroot.
Een landbouwer te Markelo
ving dit voorjaar een jonge vos
en heeft het dier thans zover
dat het voor hem niet zo schuw
meer is, zodat het bij hem op
de arm komt. Voor vreemde
lingen is hij echter nog erg
bang. Reintje is een echte lek
kerbek. hij vindt een koekje en
een stukje chocolade erg lek
ker, zelfs een beschuit n
suiker versmaadt hij niet. Het
dier is nu ongeveer een half
jaar oud.
DE POLDERWEGEN
Er is met de ongeveer klaargeko
men wegverbetering O.-Vossmeer-
St. Annaland (op gedeeltelijke her
bestrating na) een flinke stap gezet
op de figuurlijke weg naar behoor
lijke hoofdwegen op ons eiland.
Wie gedurende de laatste jaren
een of meerdere malen die weg
fietste, zal dit zeker onderschrijven.
Die zal er ook iets van begrijpen,
wat dit voor vele St. Annalanders
betekent, wat ook voor de vervoer
ders van elders, die soms meerdere
malen per dag de St. Annalandse
veiling aandoen, om niet eens te
spreken over wat het zeggen wil
voor de busondernemer v. d. Klun-
dert, te Oud-Vossemeer, die met
zijn bussen dit traject zo een keer of
12 per dag berijdt.
Werkelijk, het is een belangrijke
verbetering. Na een niet bepaald
vlotte uitvoering is deze weg thans
uiteindelijk in zijn geheel in gebruik.
Er was geen officiële plechtigheid
aan de opening verbonden.
Naast Ged. Staten kunnen be
langhebbenden en dat zijn er veel
in onze omgeving -zeker de Oud-
Vossemeerse Ingelanden dankbaar
zijn, dat in deze is doorgezet.
Met dit traject is dus wel een
zeer goede stap in de juiste richting
gedaan, maar zijn we er nog niet
wat de hoofdwegen betreft. De cir
kel is nog niet geheel doorgetrok
ken. Dat is pas het geval, wanneer
men ook aan de wegverbetering toe
is van de Oudelandse dijk, het
traject tussen Stavenisse en St. An
naland.
Hoewel hierover minder druk
verkeer gaat dan over het hiervoren
genoemde weggedeelte, is het toch
ook daar druk genoeg om het voor
het verkeer een onhoudbare toe
stand te noemen. Het zijn inzonder
heid op het Stavenisse-gedeelte
geen „putjes" meer, maar talrijke
grote gaten in het wegdek.
En die gaten wegwerken met wat
grint is een zeer onvoldoende ver
betering; bovendien van zeer tijde
lijke aard. Met andere woorden:
weggegooid geld. Dat is al enkele
jaren het geval en dat wordt er
natuurlijk niet beter op. En de ge
wenste verbetering: een klinkerweg,
is zeker nog niet direct in 't zicht.
Dat kost tegenwoordig maar al te
veel. Dat kost ook voor dit weg
gedeelte zoveel, dat men nog geen
figuurlijk gaatje heeft gevonden om
die in werkelijkheid bestaande grote
gaten definitief te stoppen. Het is
hopen, dat men toch blijft zoeken
naar een oplossing. En liefst zo
spoedig mogelijk.
Is bovengenoemd probleem dus
verre van gemakkelijk op te lossen,
voor zover het de binnen-polder-
wegen aangaat lijkt het ons inziens
wel wat gemakkelijker. Ook al
draait men daarvoor geheel op, zon
der directe subsidie van de provin
cie, wat bij de hoofdwegen wel het
geval kan zijn. Want het gaat er
zo n beetje op lijken, dat naar die
binnen-polderwegen de pet maar
wordt gegooid, om het eens begrij
pelijk uit te drukken. Zeker, ieder
jaar weer gooit men er een hoeveel
heid keislag over, ieder jaar weer
werkt men er vele dagen nadien aan
om de bijna onmiddellijk daarna
weer te voorschijn komende putten
te dichten en de keislag of het grint
weer op de wegen te krabben, maar
de steeds zwaardere wagens zorgen
er voor, dat al die kosten hoege
naamd geen baten geven. En wan
neer men dan van die grote keien
gebruikt, zoals dit jaar in een ge
deelte van de weihoek onder Poort
vliet, dan kan men er het hele jaar
door niet fatsoenlijk over fietsen.
Dan zijn ze allemaal onbegaan- en
rijdbaar. Het is voor wielrijders dan
ook practisch geen doen meer zich
van de Oost- naar de Westzijde
of omgekeerd van het eiland te ver
plaatsen via die binnenwegen.
En een behoorlijke verbetering
behoeft toch niet die kapitale offers
te vragen, zoals een klinkerweg dat
doet. Een asfaltteerweg zou zeker
voldoende zijn. Men behoeft nu niet
aan te komen met het feit, dat zulks
ook op een gedeelte is gebeurd van
de hier eerder gemelde hoofdweg:
de Oudelandse dijk onder Stavenisse
en dat dit totaal mislukt is, want
dat was in een tijd dat er van
onderhoud geen sprake meer was.
We menen dat bij voldoende
onderhoud de asfaltwegen uitste
kende binnenwegen kunnen zijn.
Bekijk het op Schouwen/Duiveland
en in andere streken. Dat zal op
den duur (en daar gaat het toch
om) zeker niet meer kosten dan de
steeds weer nutteloze keislagbe-
strooiing, het steeds weer terug
kerende dichtmaken der putten, enz.
En iedereen moet toch erkennen, dat
het „fijne" wegen zijn in vergelij
king met wat we nu hebben.
Zeker, het is jammer dat het juist
in deze dure tijd zo niet langer kan.
Maar dat het zo niet langer kan,
daar zullen de Polderbesturen het
toch wel mee eens zijn.
Enige tijd geleden vernamen we,
dat de Scherpenisse Polders plannen
hebben om er asfaltteerwegen van
te maken. We hopen dat het daar
niet bij blijft. En we hopen ook, dat
de andere polderbesturen dit in
ernstige overweging nemen. Niet
omdat wij er hier de aandacht op
vestigen, maar omdat het zo hard
nodig is. En omdat thans polder-
lasten betaald worden om o.m.
wegen te verbeteren, die in wer
kelijkheid niet worden verbeterd.
Niemand zal verlangen, dat dit
alles in één jaar voor elkaar komt.
Maar het is een redelijke wens, te
hopen dat er door de besturen een
uitvoerbaar plan wordt opgemaakt
en na grondige overweging de ver
dere eventueel noodzakelijke weg
wordt bewandeld om goedkeuring
te krijgen en uiteindelijk ook de
plannen uit te voeren naar betere
polderwegen.
Niemand zal dat een overbodige
luxe noemen.
Dokter R. C. Renes te Oud-Vos-
semeer, tel. 19.
Dokter H. Menger te St. Filips-
land, tel. 20.
Vorige week kwam de St. Filips-
landse gemeenteraad in openbare
vergadering bijeen, een bijeenkomst
die voltallig was.
Na opening en notulen deelt de
voorzitter mede, dat in verband met
de door dhr. Verwijs eerder ge
stelde vragen het pad achter de
Anthoniestraat hersteld is en dat
het pad bij dokter Menger zal wor
den nagezien. Ook de rioolputten
aan de Beatrixstraat zijn gezuiverd.
De verbouw van het winkelpand
stagneert. De kosten voor de ver
bouw zijn 6000.— doch daar deze
2 woningtjes nu te duur zijn, zouden
deze volgens het Ministerie van
Opbouw 6.20 huur per week
moeten opbrengen per stuk of nog
liever die meerdere huur te ver
halen op de 10 woningwetwoningen.
Maar dan moeten die huurders weer
te veel opbrengen. Dat heeft het
Dagelijks Bestuur ook aan het
Ministerie bericht, deze verhoging
niet aanvaardend. De huurders heb
ben immers geen enkel belang bij de
verbouw van het winkelpand en
zouden ook de woningen verlaten
bij deze verhoging. Er moet een
andere oplossing gezocht worden.
Dhr. Stormezand kan zich ver
enigen met het antwoord van B. en
W„ want niet alleen wordt de huur
te hoog, maar ook de personele las
ten, enz. Spreker zegt dat er
2000,gekort is op de aanne
mingssom omdat het winkelpand niet
afgebouwd was. Dat geld is er toch
ook nog. Die verbouw stagneert ge
weldig. Ook weth. van Nieuwen-
huijze beaamt het, hoe is dat nu
mogelijk.
De voorzitter deelt vervolgens
mede, dat B. en W. een gelukwens
verzonden aan Prinses Wilhelmina
bij haar 70ste verjaardag.
Een schrijven van het Prov.
Bestuur dat er 2 vacantie-toeslag
kan worden gegeven aan de secre
taris en gem. ontvanger. Aangezien
hun loon boven het daarvoor be
stemde bedrag staat, komen zij er
niet voor in aanmerking.
Van het Prov. Bestuur dat het
salaris van de Ambt. v. d. Burg.
Stand op 450.is bepaald en
voor de burgemeester nog 50.
voor voltrekking huwelijken. Geen
bezwaar.
Ook kan 5 toeslag op de sala
rissen van de ambtenaren worden
gegeven over het 3e en 4e kwartaal.
De grond- en personele belasting
is opnieuw vastgesteld, waartegen
ook geen bezwaar is.
Dhr. W. Rijstenbil, eigenaar van
hotel „De Druiventros" vraagt ver
gunning zijn bedrijf Zaterdags
avonds tot 11 uur te mogen open
houden. Zo was het vroeger ook.
B. en W. stellen voor het op 10.30
uur vast te stellen. Weth. Mol zegt,
dat caféhouders steeds verlenging
kunnen vragen tot 11 uur. Besloten
wordt dat dit zo blijft. De café
houder kan dus tot 11 uur zijn
bedrijf open houden na gedaan
verzoek.
Een dankbetuiging van Z.K.H.
Prins Bernhard voor de ontvangen
gelukwens op zijn verjaardag.
Dhr. M. A. Stols verzoekt zijn
patate-frites zaak op Zaterdag
avond te mogen openhouden tot
10.30 uur. De voorzitter deelt mede,
dat deze aanvraag nog in behande
ling is, omdat dit bedrijf een annex
broodbakkerij en kruidenierswaren
heeft. Dezelfde vraagt om de stand
plaats en vergunning voor de ver
koop van patate-frites in te trekken
van dhr. van Gurp, omdat die geen
inwoner is. De gemeente zou daar
bij geen schade lijden, daar Stols die
35.wel voor de standplaats
betaalt. Dit verzoek wordt met alg.
st. afgewezen.
Enige bewoners van de Zuiddijk
vragen de gemeente een betonnen
trap aan te brengen tegen de dijk
voor het ledigen van emmers. B. en
W. stellen voor dit ook af te wijzen,
omdat er: le paadjes genoeg zijn en
ten 2e de inhoud der emmers op de
glooiing wordt gesmeten, waar het
allerminst thuishoort. Dat behoort
op de vuilnisbelt aan de haven. Ook
om financiële redenen wenst men dit
verzoek niet in te willigen. Allen
steunen daartoe het voorstel van
B. en W.