I I WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND UIT EIGEN LAND Raadsverslag St. Filipsland. E VRIJDAG WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Commentaar Hartelijk dank voor de vriendelijke ontvangst. De handel levendig* De huizen gewild* De Belgische hamsterwoede* ZONDAGSDIENST ARTSEN Nog perikelen rond de gemeente-ontvanger. Wie zal dat betalen? Verschillende verzoeken. 6e Jaargaiig No. 44 15 September 1950 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.per kwartaal franco p.p. 1.25 Prijs per nummer 8 cent Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 u. aangenomen De Najaarsbeurs in Utrecht heeft ons weer eens voor enkele verras singen gesteld. Meende men bij de voorjaarsbeurs een stijging te con stateren van het aanbod tegen een daling van de vraag, dan werd deze tendens niet voortgezet. De vrees, dat het aanbod de vraag thans zou overtreffen werd niet bewaarheid: integendeel, de vraag overtrof het aanbod, in de metaaiwarenbranche werd nier en daar zelfs de leve- ringstijd langer gesteld. in zijn openingsrede wees mr. Millius reeds op enkele feiten: de oorlog op Korea en herbewapenings campagne in het kader van het at- ianuscb pact, die naar zijn mening gunstige tactoren waren om de han- uel te stimuleren. Waar er immers enerzijds bij de grondstoffen producerende landen een stijging valt te constateren in de fabricage van wapens, zodat hier door zelfs de particuliere orders verdrongen werden, zullen ander zijds de kleinere landen die zelf geen of weinig oorlogsproductie heb- oen, een groter afzetgebied voor en vraag naar hun producten op de wereldmarkt vinden. Blijkens de voorlopige resultaten der beurs is deze gedachtengang juist geweest. Het aantal bezoekers was groter dan op de voorjaars beurs, vooral op de agrarische af deling, die de grootste afdeling vormde: de handel is levendiger en het aantal geparkeerde auto's in Utrecht brak alle vooroorlogse re cords. In 't algemeen mag dan ook ge zegd voorden, dat deze beurs de somber gestemde handelskringen weer een hart onder de riem ge stoken heeft. Dinsdag jl. gaf onze Landsvrouwe ook blijk van Haar belangstelling in de handel. Zij bezocht de Jaar beursgebouwen op Vreeburg om half drie namiddag. Alleen toen de Koningin beneden was had men op de bovenverdiepingen ruimte en tijd. De Koningin had grote belangstel ling voor de medische afdeling, nam een kijkje in de buitenlandse pavil joens en op het uitgestrekt terrein aan de Groeselaan bracht ze ook enige tijd door. Verschillende cadeaux, ook van buitenlandse fa brikanten werden Haar aangeboden. De voor het gebouw saamgestroom- de menigte Jaarbeursbezoekers ver gat de zakelijke sfeer van die dag gedurende het bezoek van Hare Majesteit. ER KOMT SCHOT IN Niet alleen de handelslieden, doch ook degenen, die met ver langen uitzien naar een woning, kunnen de toekomst vrolijker tege moet zien. Tijdens een rede in Bus- sum verklaarde de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting, dat er schot in de bouw van nieuwe woningen begint te komen. „Volgens plan" zou in 1953 het maximum aantal van 55.000 wonin gen per jaar bereikt worden. Wan neer echter alles goed blijft lopen, dan wordt dit piekgetal reeds in 1952 behaald; we zijn dus een jaar op het bouwplan vooruit. Ook de prijs van de huizen, die voor zovelen een groot bezwaar was, is aanzien lijk gezakt. Een jaar geleden kostte een woning nog 10.000, nu onge veer ƒ8.110. dat is 'n daling van bijna 20%. Vooral de zg. „Bouma-woningen" hebben een belangrijk aandeel ge had in de daling der bouwkosten. Deze kosten nl. slechts 7000.' per stuk. De ontwerper van dit soort huizen is dan ook door de regering tot ridder in de Orde van Oranje- Nassau benoemd. Tot nu toe is ver gunning verleend voor de bouw van 11.578 huizen, die onder de regeling verminderde bijdrage (van de rege ring) vallen. Dit jaar zullen er nog 47.000 woningen worden afgele verd. Niet voor niets werd er in het algemeen een beroep gedaan op de bouwwereld om er nog een schepje boven op te doen. Voor een groot deel ligt het aan hen of de tendens van prijsdaling in de woningbouw zich nog verder voort zal zetten. BELGEN KOMEN HIER HAMSTEREN OnZe Zuiderburen zijn minder te vreden. De besluiten der belgische regering om de dienstplicht te ver lengen en over te gaan tot het druk ken van nieuwe distributiekaarten, heeft het belgische volk duidelijk gemaakt, dat de algemene toestand niet erg rooskleurig was. Het gevolg van deze maatregelen was dan ook ,het hamsteren, dat schrikbarende afmetingen aannam. Een gedeelte van de pers deed er nog een schepje bovenop en stelde later de regering Pholien voor als onmachtig de eco nomische positie van het land te handhaven. De Belgen uit de grensstreek, voor wie Nederland nog altijd het luilekkerland is van goede en (voor hen) goedkope artikelen, komen thans bij honderden de grens over om hele voorraden in te slaan. Bo vendien wordt de inkoop nog ge stimuleerd door de geruchten over devaluatie van de franc. Voor de belgische middenstand is dit niet prettig en zij heeft bij de regering ook haar nood geklaagd. Voor Nederland is het echter ook niet best. De goederen, waarvoor de Belgen belangstelling hebben, zijn ook in Nederland onmisbaar en bovendien is de prijs van vele arti kelen bv. de margarine door de re gering -gesubsidiëerd. Deze subsi dies zijn echter voor de nederlandse huisvrouw en niet voor de „madam mekes" uit het land der Sinjoren. Vlees is ook in ons land schaars. Lucifers moeten ingevoerd worden evenals suiker en chocolade. Juist deze producten lokken de Belgen. Hoofdzakelijk door de devaluatie van de gulden is de koers ten op zichte van de (niet gedevalueerde) belgische franc voor onze zuider buren zeer gunstig, Daarvoor heb ben wij echter niet gedevalueerd! Als de belgische franc ook aan waarde inboet, dan is dit probleem uit de wereld, maar als dit niet ge schiedt, dan dient de regering maat regelen te treffen bv. door ver- scherpte grenzen. douane-controle bij de H. M. de Koningin en Z. K. H. Prins Bernhard hebben mij opge dragen aan de Zeeuwse bevolking Hunne zeer hartelijke dank te be tuigen voor de zo vriendelijke ont vangst, die Hun bij het officieel be zoek aan Zeeland is ten deel ge vallen. De gemoedelijke wijze, waarop het Koninklijk Echtpaar op de Piet Hein en ook elders tijdens Hun bezoek met zo vele personen uit Zeeland over verschillende proble men van gedachten mochten wisse len, heeft zeer zeker tot het wel slagen van dit bezoek bijgedragen. Het zal ongetwijfeld de velen, die ingevolge hun functie aan de orga nisatie van het Koninklijk Bezoek hebben medegewerkt, een voldoe ning zijn, te mogen vernemen, dat Hare Majesteit en Zijne Koninklijke Hoogheid zo volledig beseften, welk een arbeid moest worden verzet om in een, geografisch zo moeilijk ge legen, provincie als Zeeland, een dergelijk, bijna overladen, program ma te doen slagen. Laten wij dankbaar zijn, dat wij van een dergelijk mooie gebeurtenis getuige hebben mogen zijn. De Commissaris der Koningin in de Provincie Zeeland, A. F. C. de Casembroot. Een landbouwer te Markelo ving dit voorjaar een jonge vos en heeft het dier thans zover dat het voor hem niet zo schuw meer is, zodat het bij hem op de arm komt. Voor vreemde lingen is hij echter nog erg bang. Reintje is een echte lek kerbek. hij vindt een koekje en een stukje chocolade erg lek ker, zelfs een beschuit n suiker versmaadt hij niet. Het dier is nu ongeveer een half jaar oud. DE POLDERWEGEN Er is met de ongeveer klaargeko men wegverbetering O.-Vossmeer- St. Annaland (op gedeeltelijke her bestrating na) een flinke stap gezet op de figuurlijke weg naar behoor lijke hoofdwegen op ons eiland. Wie gedurende de laatste jaren een of meerdere malen die weg fietste, zal dit zeker onderschrijven. Die zal er ook iets van begrijpen, wat dit voor vele St. Annalanders betekent, wat ook voor de vervoer ders van elders, die soms meerdere malen per dag de St. Annalandse veiling aandoen, om niet eens te spreken over wat het zeggen wil voor de busondernemer v. d. Klun- dert, te Oud-Vossemeer, die met zijn bussen dit traject zo een keer of 12 per dag berijdt. Werkelijk, het is een belangrijke verbetering. Na een niet bepaald vlotte uitvoering is deze weg thans uiteindelijk in zijn geheel in gebruik. Er was geen officiële plechtigheid aan de opening verbonden. Naast Ged. Staten kunnen be langhebbenden en dat zijn er veel in onze omgeving -zeker de Oud- Vossemeerse Ingelanden dankbaar zijn, dat in deze is doorgezet. Met dit traject is dus wel een zeer goede stap in de juiste richting gedaan, maar zijn we er nog niet wat de hoofdwegen betreft. De cir kel is nog niet geheel doorgetrok ken. Dat is pas het geval, wanneer men ook aan de wegverbetering toe is van de Oudelandse dijk, het traject tussen Stavenisse en St. An naland. Hoewel hierover minder druk verkeer gaat dan over het hiervoren genoemde weggedeelte, is het toch ook daar druk genoeg om het voor het verkeer een onhoudbare toe stand te noemen. Het zijn inzonder heid op het Stavenisse-gedeelte geen „putjes" meer, maar talrijke grote gaten in het wegdek. En die gaten wegwerken met wat grint is een zeer onvoldoende ver betering; bovendien van zeer tijde lijke aard. Met andere woorden: weggegooid geld. Dat is al enkele jaren het geval en dat wordt er natuurlijk niet beter op. En de ge wenste verbetering: een klinkerweg, is zeker nog niet direct in 't zicht. Dat kost tegenwoordig maar al te veel. Dat kost ook voor dit weg gedeelte zoveel, dat men nog geen figuurlijk gaatje heeft gevonden om die in werkelijkheid bestaande grote gaten definitief te stoppen. Het is hopen, dat men toch blijft zoeken naar een oplossing. En liefst zo spoedig mogelijk. Is bovengenoemd probleem dus verre van gemakkelijk op te lossen, voor zover het de binnen-polder- wegen aangaat lijkt het ons inziens wel wat gemakkelijker. Ook al draait men daarvoor geheel op, zon der directe subsidie van de provin cie, wat bij de hoofdwegen wel het geval kan zijn. Want het gaat er zo n beetje op lijken, dat naar die binnen-polderwegen de pet maar wordt gegooid, om het eens begrij pelijk uit te drukken. Zeker, ieder jaar weer gooit men er een hoeveel heid keislag over, ieder jaar weer werkt men er vele dagen nadien aan om de bijna onmiddellijk daarna weer te voorschijn komende putten te dichten en de keislag of het grint weer op de wegen te krabben, maar de steeds zwaardere wagens zorgen er voor, dat al die kosten hoege naamd geen baten geven. En wan neer men dan van die grote keien gebruikt, zoals dit jaar in een ge deelte van de weihoek onder Poort vliet, dan kan men er het hele jaar door niet fatsoenlijk over fietsen. Dan zijn ze allemaal onbegaan- en rijdbaar. Het is voor wielrijders dan ook practisch geen doen meer zich van de Oost- naar de Westzijde of omgekeerd van het eiland te ver plaatsen via die binnenwegen. En een behoorlijke verbetering behoeft toch niet die kapitale offers te vragen, zoals een klinkerweg dat doet. Een asfaltteerweg zou zeker voldoende zijn. Men behoeft nu niet aan te komen met het feit, dat zulks ook op een gedeelte is gebeurd van de hier eerder gemelde hoofdweg: de Oudelandse dijk onder Stavenisse en dat dit totaal mislukt is, want dat was in een tijd dat er van onderhoud geen sprake meer was. We menen dat bij voldoende onderhoud de asfaltwegen uitste kende binnenwegen kunnen zijn. Bekijk het op Schouwen/Duiveland en in andere streken. Dat zal op den duur (en daar gaat het toch om) zeker niet meer kosten dan de steeds weer nutteloze keislagbe- strooiing, het steeds weer terug kerende dichtmaken der putten, enz. En iedereen moet toch erkennen, dat het „fijne" wegen zijn in vergelij king met wat we nu hebben. Zeker, het is jammer dat het juist in deze dure tijd zo niet langer kan. Maar dat het zo niet langer kan, daar zullen de Polderbesturen het toch wel mee eens zijn. Enige tijd geleden vernamen we, dat de Scherpenisse Polders plannen hebben om er asfaltteerwegen van te maken. We hopen dat het daar niet bij blijft. En we hopen ook, dat de andere polderbesturen dit in ernstige overweging nemen. Niet omdat wij er hier de aandacht op vestigen, maar omdat het zo hard nodig is. En omdat thans polder- lasten betaald worden om o.m. wegen te verbeteren, die in wer kelijkheid niet worden verbeterd. Niemand zal verlangen, dat dit alles in één jaar voor elkaar komt. Maar het is een redelijke wens, te hopen dat er door de besturen een uitvoerbaar plan wordt opgemaakt en na grondige overweging de ver dere eventueel noodzakelijke weg wordt bewandeld om goedkeuring te krijgen en uiteindelijk ook de plannen uit te voeren naar betere polderwegen. Niemand zal dat een overbodige luxe noemen. Dokter R. C. Renes te Oud-Vos- semeer, tel. 19. Dokter H. Menger te St. Filips- land, tel. 20. Vorige week kwam de St. Filips- landse gemeenteraad in openbare vergadering bijeen, een bijeenkomst die voltallig was. Na opening en notulen deelt de voorzitter mede, dat in verband met de door dhr. Verwijs eerder ge stelde vragen het pad achter de Anthoniestraat hersteld is en dat het pad bij dokter Menger zal wor den nagezien. Ook de rioolputten aan de Beatrixstraat zijn gezuiverd. De verbouw van het winkelpand stagneert. De kosten voor de ver bouw zijn 6000.— doch daar deze 2 woningtjes nu te duur zijn, zouden deze volgens het Ministerie van Opbouw 6.20 huur per week moeten opbrengen per stuk of nog liever die meerdere huur te ver halen op de 10 woningwetwoningen. Maar dan moeten die huurders weer te veel opbrengen. Dat heeft het Dagelijks Bestuur ook aan het Ministerie bericht, deze verhoging niet aanvaardend. De huurders heb ben immers geen enkel belang bij de verbouw van het winkelpand en zouden ook de woningen verlaten bij deze verhoging. Er moet een andere oplossing gezocht worden. Dhr. Stormezand kan zich ver enigen met het antwoord van B. en W„ want niet alleen wordt de huur te hoog, maar ook de personele las ten, enz. Spreker zegt dat er 2000,gekort is op de aanne mingssom omdat het winkelpand niet afgebouwd was. Dat geld is er toch ook nog. Die verbouw stagneert ge weldig. Ook weth. van Nieuwen- huijze beaamt het, hoe is dat nu mogelijk. De voorzitter deelt vervolgens mede, dat B. en W. een gelukwens verzonden aan Prinses Wilhelmina bij haar 70ste verjaardag. Een schrijven van het Prov. Bestuur dat er 2 vacantie-toeslag kan worden gegeven aan de secre taris en gem. ontvanger. Aangezien hun loon boven het daarvoor be stemde bedrag staat, komen zij er niet voor in aanmerking. Van het Prov. Bestuur dat het salaris van de Ambt. v. d. Burg. Stand op 450.is bepaald en voor de burgemeester nog 50. voor voltrekking huwelijken. Geen bezwaar. Ook kan 5 toeslag op de sala rissen van de ambtenaren worden gegeven over het 3e en 4e kwartaal. De grond- en personele belasting is opnieuw vastgesteld, waartegen ook geen bezwaar is. Dhr. W. Rijstenbil, eigenaar van hotel „De Druiventros" vraagt ver gunning zijn bedrijf Zaterdags avonds tot 11 uur te mogen open houden. Zo was het vroeger ook. B. en W. stellen voor het op 10.30 uur vast te stellen. Weth. Mol zegt, dat caféhouders steeds verlenging kunnen vragen tot 11 uur. Besloten wordt dat dit zo blijft. De café houder kan dus tot 11 uur zijn bedrijf open houden na gedaan verzoek. Een dankbetuiging van Z.K.H. Prins Bernhard voor de ontvangen gelukwens op zijn verjaardag. Dhr. M. A. Stols verzoekt zijn patate-frites zaak op Zaterdag avond te mogen openhouden tot 10.30 uur. De voorzitter deelt mede, dat deze aanvraag nog in behande ling is, omdat dit bedrijf een annex broodbakkerij en kruidenierswaren heeft. Dezelfde vraagt om de stand plaats en vergunning voor de ver koop van patate-frites in te trekken van dhr. van Gurp, omdat die geen inwoner is. De gemeente zou daar bij geen schade lijden, daar Stols die 35.wel voor de standplaats betaalt. Dit verzoek wordt met alg. st. afgewezen. Enige bewoners van de Zuiddijk vragen de gemeente een betonnen trap aan te brengen tegen de dijk voor het ledigen van emmers. B. en W. stellen voor dit ook af te wijzen, omdat er: le paadjes genoeg zijn en ten 2e de inhoud der emmers op de glooiing wordt gesmeten, waar het allerminst thuishoort. Dat behoort op de vuilnisbelt aan de haven. Ook om financiële redenen wenst men dit verzoek niet in te willigen. Allen steunen daartoe het voorstel van B. en W.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1950 | | pagina 1