Raadsverslag Oud -Vossemeer* 6e Jaargang No. 6 Tweede Blad 23 December 1949 ONZE Armoede* Ook hier begroting-bespreking* Het groot bestratingsplan aangenomen» De ,,B» S» O.-cent" vergt weer veel plaatsruimte, een gevolg van de spraak waterval daarover» Maar in principe schooltandverzorging» EENDRACHT BODE Vervolgens wordt met algemene stem men het grote plan aangenomen. Aan de orde is de voorlopige vast stelling van de gemeenterekening 1948 en goedkeuring rekening Armbesturen. Na toelichting van enkele punten welke in het rapport door de commissie zijn aangestipt, wordt de gemeente rekening voorlopig vastgesteld en de rekeningen van het Algemeen- en We zen Armbestuur en het Fonds Huyssen van Kattendijke goedgekeurd. Punt 6 der agenda vermeldt een voor stel tot aankoop van gemeentegrond binnen het uitbreidingsplan voor even tuele woningbouw. Zolang het gemeentehuis blijft staan is de grond in de Blinde Hoek waarde loos, waarom het de bedoeling is aan het eind van de nieuwbouw een strook grond te kopen van dhr. A. v. d. Zande. Dit zqu gekocht kunnen worden a 1,50 per m2. Hierdoor zou de straat aan weerskanten bebouwd kunnen worden. Dhr. v. d. Klooster vindt het bedrag niet onbillijk. Dhr. v. Gorsel vraagt hoeveel er aan gekocht zou worden, waarop wordt medegedeeld dat te beginnen is met 16 are, terwijl later nog eenzelfde oppervlakte kan worden bijgekocht. Hiermede gaan allen accoord. Nu wordt ter tafel gebracht een ver zoek van de vereniging B.S.&O. om een jaarlijkse bijdrage van 1 cent per inw. Medegedeeld wordt dat de contributie van de vereniging 2.50 per lid en per jaar is, en dat de gelden indirect in het belang der gemeente komen. Dhr. Aarnoudse denkt aan het feit dat B.S.&O. hebben gezorgd voor een bus op Zondag. Als er zoveel zieke mensen in het ziekenhuis liggen als er in de bus zitten, dan zou het treurig zijn, waarop de voorzitter antwoordt dat indien de vereniging fout heeft gedaan, dit nog niet de reden moet zijn om deze te ver oordelen. De vereniging werkt in het belang der gemeenten. Als er fouten zijn gemaakt, moet men dan geen bijdrage geven Dhr. Daane merkt op dat Zondag de bus ook vol zat en werkelijk allen aan het ziekenhuis uitstapten. Hij beweert echter niet dat het altijd zo is. Hij is van mening dat het een gewone vereniging is, zoals er 1 O-tallen zijn. Zo zou men kunnen zeggen we richten een vereniging van wethouders of van raads leden op, doch ze staan buiten de ge meente. Met B.S.&O. is het dit verschil dat deze personen beter het naadje van de kous weten, maar toch staat de ver eniging buiten de gemeenten, ze werkt op eigen houtje. Ze werken onder elkaar en zeggen hier heb je het en wat denk je er van Met contributie van 2.50 kunnen ze er niet komen, doch voor een vereniging van de elite van het eiland Tholen is dit zeer weinig, daar er voor de burge meesters door de Minister nog een repesentatietoelage wordt betaald. Verleden jaar is de burgemeester van Stavenisse bv. naar Amsterdam geweest en presenteerde een nota van ruim 100.waar is het einde. Dit jaar let. volgend jaar misschien 2 cent. Het is een gewone vereniging, doch ze moeten maar zien dat ze hun boontjes doppen. De voorzitter is het volkomen met dhr. Daane eens dat het een particuliere vereniging is, maar ze werkt op het ge bied van het gemeentebelang. Als er een vereniging van raadsleden of wethou ders komen zou die op dit gebied werkte zou hij evenzo voor een subsidie zijn. Dhr. v. d. Klooster zegt dat de doel stelling van de vereniging eensdeels is de kennis van het administratief recht te vermeerderen, doch een volontair die gaat studeren, betaalt toch ook zijn studiekosten, waarom die vereniging dan niet. Hij ziet het zo dat de gemeenten over een paar jaar nog last met die vereniging krijgen. De voorzitter merkt op dat het niet alleen de persoonlijke kennis betreft, maar ook samenwerking, adviezen ge ven, gezamenlijk verzoekschriften in dienen, etc*. Er gebeurt wel eens iets fout, aldus de voorzitter, maar de feiten die aan gebracht kunnen worden, werpen meer malen hun nut af. Dhr. y. Driel zegt dat hieraan al vele uren zijn besteed, en hij is niet van mening dat de vereniging geen nut af zal werpen, doch tot op he den is dit niet het geval, want ze gaan volkomen de gemeentebesturen voorbij. In de toekomst zou het 5 cent en meer worden. De contributie lijkt dhr. Istha ook laag toe. Hij is er voor dat men eerst begint de contributie te verhogen en rekening te houden met de uitgaven. 1 cent per inwoner wordt nu al veel. De voorzitter is van mening dat de uitgaven worden beperkt, eerdergenoem de reis door de voorzitter werd ook door de leden afgekeurd, het was een Hierna wordt mededeling gedaan om trent de gemeenschappelijke regeling schooltandverzorging met voorstel. De voorzitter zegt direct voor tand- verzorging te zijn, doch hij meent dat de zorg voor de lichamelijke toestand van het kind in de eerste plaats bij de ouders berust. Dit is een beginpunt van wat Rusland doet, de gehele op voeding van het kind door de staat. De voorzitter merkt in dit verband op, dat dit ook is gezien, maar dat deze vereniging een particulier is in de vorm van een stichting, waarin ouders, ziekenfondsen en gemeenten vertegen woordigd zijn. Als er geen tekorten wa ren, zouden de gemeentebesturen niet nodig zijn. Dit moet gezien worden als iets dat van de ouders uitgaat. Men heeft de school aangegrepen als de eerste plaats waar men de kinderen bij elkaar heeft maar niet als plaats van behandeling. Dhr. v. d. Klooster vraagt of ouders die niet verzekerd zijn, verplicht kun nen worden hun kinderen te laten on derzoeken Deze vraag wordt door de voorzitter ontkennend beantwoord. Als de ouders niet verzekerd zijn, en ze wensen hun kinderen aan de verzorging (te doen deelhebben, dan moeten ze f 2.50 be talen. Dhr. Istha verklaart het met de voor zitter eens te zijn. Dhr. Aarnoudse be hoeft naar zijn mening niet bang te zijn voor te ver doorgevoerde overheids zorg. Spr. zegt vorige vergadering wel wat te optimistisch te zijn geweest ten op zichte van de medegedeelde cijfers, maar nu hij de raming heeft bezien lijkt hem deze voor het 7e leerjaar b.v. niet al te zuiver, ook dhr. v. Gorsel vindt de kosten laag geraamd. De voorzitter zegt dat de praktijk heeft bewezen dat de kosten eerder la ger dan hoger dan de raming zullen zijn. Spr. zegt dat B. en W. nog en kele bezwaren tegen de regeling hadden. Het hoofdbezwaar was dan wel dat de colleges van B. en W. en de raden niet voldoende zeggenschap hadden in vast stelling van begroting en rekening. Eerst als deze vastgesteld waren zou den ze aan genoemde colleges worden toegestuurd. Hierover is geschreven, doch ons werd gevraagd het al vast goed te keuren, dit bezwaar zou dan later nog wel ter sprake worden ge bracht. Hiermede gaan B. en W. echter niet accoord. Daarom wordt een voor stel gedaan aan de raad om zich in principe bereid te verklaren in de stichting deel te nemen, en pas defini tief wanneer dit punt nader is bespro ken. B. en W. zouden eveneens graag zien dat wanneer een gemeentebestuur er een bezwaar tegen had, G. S. uit spraak zouden doen, waarbij allen zich dan neerleggen. Dhr. Daane is van mening dat, zo als de toelichting bij de gemeenschap pelijke regeling, iedere raad die zo maar beslist heeft onverantwoordelijk heeft beslist. Hij is voor tandheelkunde, hetgeen trouwens allen reeds mede deelden, maar opletten. Als we moeten betalen, dan ook voldoende zeggen schap. Zoals het nu ligt geven we de portemonnaie in handen van een par ticuliere vereniging. Niet eerst de regeling aannemen en dan de bezwaren uitwerken, doch an dersom. Hij wenst geen contract, waar ze je ongelimiteerd voor kunnen laten betalen. Tijdig medezeggenschap voor de gemeenten wenst spr. Dhr. v. d. Klooster verklaart even eens niet te zijn voor het tekenen van een blanco kwitantie. Hij is niet te gen tandverzorging, maar hij wenst de cijfers zwart op wit voor de goed keuring. Dhr. Mees zegt dat het veel zal afhangen waar de centrum-gemeente komt wat betreft de ontwikkeling van de verzorging. De voorzitter maakt hier een split sing tussen centrum- en vestigingsge meente. Dhr. Mees is van mening dat zo de tandarts zich b.v. op Stavenisse zou vestigen de arts gelegenheid zou hou den, maar was dat Tholen, dan werd zijn practijk misschien zo druk, dat er geen tijd voor de schooltandverzorging zou overblijven. Dhr. v. Driel zegt met de regeling mee te gaan als het besprokene in orde komt, anders niet. Allen verklaren zich in principe ac coord met de gemeenschappelijke tand verzorging. De voorzitter deelt mede dat een pro cedure aanhangig was tot onteigening van het Ambachtsherenhuis. G. S. heb ben nu medegedeeld dat de Minister van wederopbouw en volkshuisvesting berichtte dat omtrent goedkeuring van het raadsbesluit tot onteigening van het Ambachtsherenhuis niet meer kan wor den beslist omdat de tijd gedurende het De menigen van de geleerden lopen nogal uiteen over de vraag of armoede noodzakelijk is. Som migen menen dat er niet aan te ontkomen valt, omdat het getal mensen veel vlugger toeneemt dan de mogelijkheid om dat toe genomen aantal mensen te voe den. Zij zeggen zelfs dat epide mieën, hongernood en oorlogen natuurlijke verschijnselen zijn om dat surplus aan mensen weg te werken. Anderen geloven echter, dat de schatten der natuur rijk ge noeg zijn om alle stervelingen te voeden. De geschiedenis schijnt de laatste gelijk te geven. Het aantal inwoners der aarde neemt nog steeds toe evenals de mate waarin de mens in zijn behoefte kan voorzien. Tot aan 1940 was het inderdaad zo. Wat we na de bevrijding hebben gehoord was weinig anders dan een variant op de beroemde woorden van Churchill in de Meidagen van 1940, dat hij Engeland slechts bloed, zweet en tranen kon bie den. Wat horen de inwoners van West-Europa thans anders dan zweet, armoede en soberheid Te begrijpen is de gemelijkheid van de man die behoorlijk hard sappelt in zijn zaak, zijn fa briek of werkplaats of lap grond en van de opbrengst niet alleen kwalijk de kleine dingen durft af nemen die het leven wat veraan genamen als het Zondagse si gaartje, een centje aan de kant voor een vacantie-uitstapje maai er nauwelijks of in het geheel niet de noodzakelijke huishoude lijke dingen van kan aanschaf fen: linnengoed, beddegoed, huis raad e.d. Laten wij in de allereerste, plaats niet vergeten dat wij, Westerlingen, in onze onuitput telijke wijsheid nog maar pas ne gen jaar geleden zijn begonnen vijf jaar lang nagenoeg alles wat we hadden op de grondigst mo gelijke manier kort en klein te slaan. Er komt echter nog iets bij. De betrekkelijke mate van wel stand, waarin we hier in het Westen leefden, ging voor een deel ten koste van een lagere levensstandaard van de bevol- Openbare raadsvergadering te Oud- Vossemeer gehouden op 12 December 1949. Voorzitter de burgemeester, aanwezig alle leden. Na het onveranderd vaststellen van de notulen der vorige vergadering worden als ingekomen stukken genoemd een dankbetuiging van dhr. Overbeeke voor het verlenen van tegemoetkoming ex art. 13 der L. O.-wet 1920, en goedkeuring door G. S. van de tijde lijke verhuring van de woning B 14 aan dhr. W. v. d. Vlies. Aan de orde is de vaststelling van de pensioensgrondslagen van de ontvan ger van het kadegeld en de ambtenaar van de burgerlijke stand resp. m.i.v. 12 September 1947 en 1 Januari 1948, waartoe wordt besloten. Het derde agendapunt betreft de vaststelling van de gemeentebegroting 1950 en de begrotingen der Armbestu ren. Het rapport der commissie, welke was belast met het nazien der begroting deed zien dat het de commissie ver heugde dat de begroting sloot zonder dat gebruik behoefde te 'worden ge maakt van een batig slot of de alge mene reserve. Het op onvoorzien ge raamde van ruim f 1000,— wordt ech ter laag geacht. Gewezen wordt op de moeilijkheden bij de tractie van de motorbrandspuit, hetgeen bij de laatste schouwbrand weer naar voren kwam. De voorzitter deel de mede dat voorheen de jeep van dhr. king van industriëel minder ont wikkelde gebieden der aarde. De rijst zou duurder zijn geweest als de tani op Java een loon had ontvangen dat hem een levens standaard had gegeven van een boerenarbeider te onzent. Het is wel waar dat onze levensstan daard een erg sobere is en dat we, ondanks hard werken, nog wel een flinke poos aan dat lage levenspeil vast zullen zitten. Maar hebben we er wel eens aan gedacht dat gelijk met ons hoog vooroorlogs levenspeil hongers nood een veelvuldig en geregeld terugkomend verschijnsel was in China en Z. O. Azië Alle goe deren, die we betrokken uit die daag ontwikkelde gebieden kon den we alleen maar betrekken omdat het gros der mensen het daar stukken minder had dan wij. En realiseren wij ons wel, dat deze mensen zo langzamerhand van dat hongerlijden genoeg krijgen en voor hun werk een prijs gaan vragen, die wij op moeten brengen óf van hun pro ducten af moeten zien. Waarom zouden zij wel onze hoeder zijn terwijl wij ons over hun lot in het verleden niet bekommerden Inderdaad, wanneer die laag ontwikkelde gebieden machines e.d. aanschaffen, zullen ze mis schien in de toekomst tegen een door ons te betalen prijs hun voortbrengselen kunnen leveren en er zelfs Ook nog beter van worden. Maar die machines moe ten worden geleverd op credief. En zo lang die dingen in India of Indonesië of waar dan ook niet draaien en de productie om hoog brengen, zo lang wordt on danks onze grotere inspanning, ons inkomen niet groter. Want dan eerst wordt ons werk met een reëel inkomen betaald. Armoede is dus niet noodzake lijk. Alleen is ze op het ogenblik onontkoombaar omdat we tege lijkertijd onze eigen stommiteiten moeten goedmaken èn moeten betalen voor onze tekortkomin gen jegens de mensen, die we in de jaren achter ons hebben - laten we maar zeggen waar het op staat hebben afgezet Rijstenbil hiervoor kon worden gebruikt, nu dit niet meer mogelijk is moet iets anders worden gezocht. De comman dant brandweer stelde voor op de spuit een dergelijke koppeling te maken die op alle auto's is aan te koppelen, om dat men nooit zeker is een bepaalde auto tot zijn beschikking te hebben. Dit wordt uitgevoerd. De commissie informeert voorts hoe zal worden voorzien in het opbergen van kleine cadavers nu het gehele abattoir voor slachting wordt gebruikt. Er zijn nu, deelt de voorzitter mede, meer afvalbussen, en er zal een bak worden gemaakt van beton waar klei ne cadavers in afwachting van de des tructorauto kunnen worden opgeborgen. Dhr. Mees vraagt of het niet moge lijk is hiervoor een andere plaats aan te wijzen dan achter het slachthuis, het geen de voorzitter doet opmerken dat tegen een goed afgesloten betonnen bak geen bezwaren zullen bestaan. Er kan aan het Hoofd der Keuringsdienst hier omtrent nog advies worden gevraagd. Volgens het rapport was voorts te weinig uitgegeven aan het abattoir, nu is weer f 300,geraamd. Gewenst wordt het geacht dit ook te besteden, opdat het abattpir er beter uit zal gaan zien. Hieraan is, naar wordt me degedeeld, voor 1950 de nodige aan dacht besteed. De commissie acht het minder juist dat nog steeds de onteigeningsprijzen niet bekend zijn van de voor de nieuwbouw onteigende gronden. De raadsleden vin den dit een schandaal. Toegelicht wordt dat het bureau onteigening onroerende goederen zeer weinig voortgang maakt. Voorts wordt de aandacht gevestigd op de bestrating van het Quartier aan de Veerweg. Hiervoor zouden de oude stenen, welke door het leggen van de nieuwe weg onder de Molen vrijkomen, kunnen worden gebruikt. De commissie zegt zich omtrent plan II nog niet voldoende te kunnen oriën teren, doch wenst hierover wel de nodige toelichting te ontvangen. Plan I wordt echter op zijn minst noodzakelijk geacht. De aandacht heeft het getrokken dat de gemeente-werkman 2 dagen per week behulpzaam is bij het ophalen van het huisvuil. Men zou graag zien dat de aannemer van de ophaaldienst zelf voor personeel zorgde en de gemeentewerk man aan het overige ook nodige werk kon blijven. Dit zal bij de volgende aan besteding de aandacht hebben. Na nog enige discussie wordt de be groting 1950 vastgesteld op gewone dienst in inkomsten en uitg. 110.929,17 en op de kapitaaldienst 43.334,33. Ter tafel wordt gebracht. Plan I (Klein bestratingsplan) en Plan, II (groot bestratingsplan met inbegrip van over dracht der straatkeien). Plan I betreft de bestrating van de Kalisbuurt met klinkers, hetgeen 31.550 zal kosten. Momenteel doen Belgen aanbiedingen om straatkeien te kopen. Ook hier is er een aanbieding gekomen, doch als plan I wordt toegepast kunnen de keien uit de Kalisbuurt niet verkocht worden, want alleen voor de keien uit deze straat wenst deze geen aanbieding te doen, omdat deze te slecht zijn. Plan II betreft het opbreken van de keien vanaf de koperslakkeien in de Molenstraat, in de Achterstraat, de Villa-wijk, tot aan de oprit van de Kalisbuurt. Dit plan zou kosten 72.160. In dit geval echter wilde de koper 3,50 per m2 keien betalen, hetgeen over 5000 m2 17.500 bedraagt, ter wijl hij zelf die keien weghaalt, dus ook de transportkosten voor de oude keien uit de Kalisbuurt ad 500,zouden vervallen. Het grote plan zou dan uit eindelijk 54.160 kosten. De voorzitter wees er op dat wanneer alleen de Kalisbuurt wordt vernieuwd, de Molenstraat, Achterstraat en Villa wijk toch zullen moeten worden herlegd, hetgeen op 7610 wordt geraamd. Dan wordt het vernieuwen der Kalisbuurt en het herleggen der andere straten een post van 39.160, hetgeen 15.000 minder is dan het totaal vernieuwen van alle genoemde straten, dus het leggen van klinkers aan een stuk Molenstraat oprit Kalisbuurt. Dhr. Mees informeert of er in de Kalisbuurt nog goede stenen zitten om elders te gebruiken. De voorzitter zegt dat volgens de op zichter er bijna niets meer van de stenen deugt. Dhr. van Gorsel informeert of de Belgen de klinkers ook leveren, het geen de voorzitter doet opmerken dat ze wel hun bemiddeling willen verle nen, doch de gemeente is vrij waar ze te kopen, ze komen uit Nederland. Dhr. Daane verwacht bij herlegging grote kosten voor aanvullingsmateriaal. Dhr. v. d. Klooster was een sterke voorstander om in de Kalisbuurt de waterleiding van onder de straat naar onder het trottoir te verleggen, hetgeen dhr. Daane de opmerking ont lokt dat er dan nog een straat aan onkosten bijkomt. Hij is van mening dat een groot be zwaar van de vele gaten in de straten door de waterleiding kan worden onder vangen door het verplichten van de waterleiding om na het opgraven, zand inplaats van de uitgehaalde modder in het gat te werken, dit gebeurde vroeger ook. Dit zal weer in overweging ge nomen worden. Dhr. v. Gorsel betwijfelt of de ge meente het oude materiaal onder de Molen ter beschikking zal krijgen. Hij beveelt aan hier eens naar te informeren. Dhr. Aarnoudse vraagt of het de be doeling is 'in de Molenstraat trottoirs te leggen met het nieuwe plan. Dit is slechts gedeeltelijk het geval omdat de straatbreedte het niet toelaat. Toegelicht werd dat reeds in 1919 is getracht de straat breder te krijgen doordat de hei ningen van de woningen op kosten van de gemeente een halve meter werden terugezet, doch dit stuitte op te veel verzet. Dhr. v. Driel voelt er wel iets voor om aan de Oostkant van de Molenstraat een trottoir te leggen, doch opgemerkt wordt dat dit niet ten goede komt aan de straatbreedte. Dhr. Daane vindt dat ook in de Kalisbuurt het trottoir aan de verkeerde kant is gelegd, als het aan de W.-kant lag zouden de huizen daar ook minder lijden omdat de straat dan wat verder af lag. Dhr. v. d. Klooster zegt dat het aan de andere straatkant ook zo is, doch in hoofdzaak zit het in de ondergrond. Dhr. Mees vreest voor een slecht be gaanbaar trottoir met alle palen van het electrisch net hierop. De voorzitter is van mening dat deze punten van later zorg zijn, en vraagt wat de leden denken, het grote of het kleine plan Dhr. v. d. Klooster vindt het verschil ad 15.000 niet groot, ook dhr. Aar noudse is van mening dat men met het kleine plan later nog met nieuwe uit gaven blijft zitten. fout van de voorzitter. Dhr. v. Gorsel is er voor dat ze de contributie eerst maar eens op min stens f 10,per lid moeten brengen. Dhr. Daane merkt op dat de vereni ging eerst het nut maar eens moet laten zien. In stemming gebracht zijnde wordt met algemene stemmen besloten geen subsidie te verlenen. Vervolgens wordt besloten tot verlen- ging van de overeenkomst tot verze kering der gemeentegelden. Dhr. Aar- noudse verklaart principieel tegen ver- zekering te zijn, de andere leden gaan i accoord met verlenging. onderzoek verlopen is. Hiernaast merkte de Minister nog op dat zo dit niet het geval was, hij toch nog een Koninklijk Besluit zou hebben uitgelokt om het besluit niet goed te keuren, dit omdat het gebouw zou zijn van cultuur-historische waarde. De voorzitter vervolgt de toelichting met mededeling de lijdensgeschiedenis even te zullen memoreren: Voorlopige vaststelling door de raad op 28 Mei 1948, defenitief op 19 October 1948, in- gezonde aan G. S. 20 October 1948, bekendmakingen 22 October 1948, G. S. hadden 2 maanden tijd voor het geven van een verslag aan de Minister. Vol-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1949 | | pagina 5