VRIEND PIMPELMANS Voor ik stierf wilde ik m n trein redden I VOOR DE LANDBOUW Een verrassing PREDIKBEURTEN KERKNIEUWS ADVERTEERT IN DIT BLADI Paardenhaar f 7.de kg Schapenvellen f 7.50 A* Beeke W* Rijnberg SPIERINKJES GESLAAGD Op 10 en 11 November werden te Utrecht examens gehouden voor het di ploma Werktuigenkennis. Hierbij slaag den o.m. de volgende heren uit onze omgeving: J. van Dijk Sr. en J. v. Dijk Jr. te Tholen. C. Gebraad, J. Kes- teloo en D. Mullié te Poortvliet. A. Dui- ne te Scherpenisse. M. van Beek Jr. te St. Annaland en C. Zuidweg te A. J. Polder. Ze genoten hun opleiding bij M. Rombouts te Oud-Vossemeer. Op het 30 October jl. te Bergen op Zoom gehouden examen van het Ge nootschap ter Bevordering van Steno grafie en Machineschrijven slaagden: Voor Stenografie Mej. Suurland te Scherpenisse. Voor Machineschrijven: Jac. Aarnoud- se, Corns, en Vine. Droogers, Adr. v. Poortvliet, allen te Oud-Vossemeer. Mej. J. Overbeeke te Tholen. J. Keur te Scherpenisse. Afgewezen werden 2 i,i Tanden blank en rein; k i il i adem fris als morgendauw candidaten. Opleider was dhr. Koetsdijk te Stavenisse. KUNSTAVOND De uitvoeringen van de Chr. Orato rium-Vereniging te Bergen op Zoom zijn gedurende de laatste 2 jaar door de kenners van klassieke werken op ons eiland zeer gewaardeerd. Ook thans zal er weer grote belangstelling naar uit gaan, te meer wanneer ze iets van het op te voeren stuk en iets van de solisten kennen. Het Ned. Kamer-Symphonie- Orkest onder leiding van Sam Swaap voert het bekende stuk van Handel „De Messias" op. Het geheel onder leiding van de bekende musicus Piet Post. So listen: Erna Spoorenberg, Riek van Veen, V/iebe Drayer, Piet Böhn, Hans Philips. Voor de kunstliefhebbers zeker de moeite waard om deze avond 23 November vrij te houden. VOOGDIJRAAD De secretaris van de Voogdijraad te Middelburg, werkzaam voor de gehele provincie, maakt bekend, dat hij spreek uren zal gaan houden in Zierikzee, in Oostburg en in Hulst. De derde Donderdag van elke maand, te beginnen 17 November a.s., zal de secretaris te spreken zijn in Zierikzee, en wel van 10 üur tot 11.30 uur des morgens. Het spreekuur zal worden ge houden in het gebouw van Sociale Za ken, Manhuisstraat. De secretaris is hier ook bereikbaar onder telefoonnummer 205. Ieder, die in het belang van de ver zorging of de opvoeding van minder jarige kinderen bemiddeling van de Voogdijraad wenst, kan zich op het spreekuur aanmelden. Het spreekuur in Zierikzee is bedoeld voor bewoners van de eilanden Schou wen en Duiveland, St. Filipsland en Tholen. Over de spreekuren in Zeeuws-Vlaan- deren zal een nadere mededeling in de dagbladen volgen. VOOR EEN HALF JAAR NAAR AMERIKA Betaling naar draagkracht De E.C.A. -missie in Nederland heeft doen weten, dat in 1950 een beperkt aantal jonge boeren in het kader van de Technische Hulpverlening aan de Marshall-landen in aanmerking kan ko men voor deelneming aan een studie reis van circa een half jaar naar de Verenigde Staten van Noord-Amerika. Het Ministerie van Landbouw, Vis serij en Voedselvoorziening, het Konin klijk Nederlands Landbouw-comité en de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond, die de uitzending orga niseren, streven er naar voor deze per sonen in verhouding tot hun finan ciële draagkracht gelden beschikbaar te krijgen, teneinde de verschillende on kosten te dekken. In verband met de korte tijd, die thans nog voor de voor bereiding resteert, is het noodzakelijk, dat gegadigden zich zo spoedig mogelijk (in ieder geval vóór 18 November a.s.) opgeven bij één der twee laatstgenoemde organisaties, beide gevestigd te 's Gra- venhage, Raamweg 28. Hierbij dient men uitgebreide gege vens te overleggen omtrent leeftijd, schoolopleiding, practische ervaring op boerenbedrijf met omschrijving van dit bedrijf, financiële positie (aanslag in komstenbelasting in de jaren 1946, 1947 en 1948, eventueel van ouders of ver zorgers), gezondheidstoestand etc. Men kan kiezen tussen een vijftal soorten bedrijven, waarop men bij voor keur geplaatst wenst te worden, nl.: veehoudersbedrijf, gemengd bedrijf met varkenshouderijen, klein bedrijf met varkens en kippen, gemechaniseerd ak kerbouwbedrijf of een fruitteeltbedrijf. SAMENWERKING EN TECHNIEK Nederland, dat met zijn oude, wel haast afgeleefde machinerie, niet eens zo veel electriciteit kan produceren, dat de étalages in de St. Nicolaas- en Kerst dagen behoorlijk kunnen worden verlicht gaat stroom leveren aan de Zwitsers, die in koor de woorden herhalen, die Goethe, sprak op z'n sterfbed „Meer licht". Nee, daar heeft de klok niet van stil gestaan, maar gij altruïsten laat uw borst niet voorbarig zwellen van trots en gij egoïsten, sputter niet direct al te hard omdat we stroom leveren terwijl we zelf in de narigheid zitten. Zo altruïstisch en zó stom zijn we nu ook weer niet. Elec triciteit en gedevalueerde guldens hebben een overeenkomst: Ze laten zich niet oppotten. Wanneer er 's nacht maar wei nig lampen branden, slechts weinig elec- trische stroom wordt afgenomen, dan kunnen we de centrales niet laten draaien om vast wat stroom „in het voor" overdag, als electrische treinen, trams, electromotoren van de kabels be- voor elke vrouwen- en meisjeshand, vooral in herfst en winter, is een tube Hamea Gelei (Mijnhardt)pr.75 ct. ginnen te snoepen. En wat wij 's nacht te weinig consumeren kunnen we met een gerust hart leveren aan Zwitserland. Maar branden ze dan in Zwitserland 's nachts zoveel Vraagt het Alpen- gloeien misschien zoveel stroom Zwitseland brengt zijn electrische cen trales in beweging door de kracht van het vallende water. Het damt rivieren af en houdt het water vast in reservoirs. Willen ze stroom hebben, dan trekken ze een schuif open het water valt op de bladen van een scheprad, het rad gaat draaien en de mensen wekken met die draaiende beweging stroom op. Het gaat prachtig. Wij moeten dure steenkool ver stoken om de centrales aan het werk te krijgen en in de bergen gaat 't „vanzelf". Daarom noemen ze het water daar witte steenkool. Maar wat als er geen water meer is Dan komen ze zonder stroom te zitten en omdat de zon deze zomer en deze herfst zo hard heeft geschenen, is er niet genoeg water gevallen om het de hele dag door op die schepraderen te laten klateren, 's Nacht gaan de schuiven dicht om overdag zoveel water te hebben dat de centrales de spoorwegen en de industrie van stroom kunnen voorzien en Nederland springt bij voor de Zwitserse nachtpitten. De technische, ontwikkeling en de samenwerking tussen twee landen hebben dit mogelijk gemaakt. Over een paar jaar zal het zo gesteld zijn, dat practisch elk deel van Europa een ander deel kan bijspringen als het in stroom- nood verkeert. Men zou zich zelfs voor kunnen stellen, dat in een streek waar de stroom goedkoop kan worden opgewekt één centrale wordt gebouwd, die heel Europa van electriciteit voorziet. Met een paar centrales elders nog voor re serve. Helaas komt hier het gebrek aan samenwdlking de technische mogelijkhe den weer remmen. Zulk een centrale stroomvoorziening is in de ogen van een leek misschien schoon, maar wat in geval van oorlog Ondanks alles zijn electrische kabels kwetsbare dingen. En zo zien we in een landje als Nederland dat de militaire autoriteiten er bezwaar tegen hebben, dat de N.S. de stoomlocomotieven voor goed op stal zet. De bedrijfszekerheid van het electrisch materiaal hangt ten slotte maar aan een draadje. Wij kunnen het de militairen niet kwalijk nemen, dat ze opkomen voor het goed functionneren van het vervoers- apparaat in oorlogstijd, maar wat te zeggen van de particuliere bezitters van electrische centrales in Amerika, die bezwaar maakten tegen het bewoonbaar maken van de Tennessee-vallei, omdat daar de stroom goedkoper zou kunnen worden geleverd Trouwens we hoeven voor zulk, toch kleinzielig gedoe, niet eens zo ver van huis te gaan. Moest het P.E.B. in Nelerland, voor de oorlog niet een berg van weerstanden van kleine plattelandscentralen uit de weg ruimen om tot een centrale voorziening over te gaan Hebben de mensen die de techniek zo ver ontwikkelden dat we van de ene uithoek van de wereld a la minute mede mensen in een andere uithoek te hulp kunnen snellen, diezelfde mensen zo ver van elkaar verwijderd, dat we die tech niek slechts met wantrouwen en achter docht durven hanteren Het lijkt er veel op maar het schijnt in de natuur der dingen te liggen ja, in de natuur zelf. Want die natuur liet vele millioenen jaren de zonnewarmte opnemen door planten, die nu onze steenkool vormen. Met die eeuwenoude zonnewarmte wek ken we nu o.a. electriciteit op. Electrici teit die we langs een draadje naar Zwitserland sturen, omdat daar de zon nü zo heeft geschenen, dat ze zelf geen electriciteit kunnen opwekken. Beproefde hulp bij verkoudheid voor Va der, Moeder en kind. Zondag 20 November THOLEN Ned. Herv. Gemeente 10 uur Ds. W. v. Griethuysen 3 uur Ds. B. G. A. v. d. Wiel Gereformeerde Kerk 10 en 3 uur Ds. Bouwman Chr. Gereformeerde Kerk 10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst Gereformeerde Gemeente 10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst Ned. Prot Bond geen dienst OUD -VOSSEMEER Ned. Herv. Gemeente 10 en 2.30 uur Ds. R. C. v. Putten Gereformeerde Kerk 10 en 2.30 uur Ds. Lanning uit Fijnaart Chr. Gereformeerde Kerk 10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst ST. ANNALAND Ned. Herv. Gemeente 10 uur leesdienst 2.30 uur Ds. W. v. Grfethuysen Gereformeerde Gemeente 9.30, 2 en 6 uur leesdienst Woensdag 23 Nov. 2.30 en 6.30 uur Ds. Dorresteyn STAVENISSE Ned. Herv. Gemeente 10 uur Ds. de Bres 6 uur leesdienst Gereformeerde Gemeente 9.30, 2 en 6 uur leesdienst ST. MAARTENSDIJK Ned. Herv. Gemeente vm. leeskerk (vac. Stavenisse) nm. Ds. de Bres Woensdag 23 November 7 uur Ds. J. P. Dorsman te Schelluinen Gereformeerde.Gemeente 9.30, 2 en 6 uur leesdienst Oud-Geref. Gemeente 9.30, 2 en 6 uur leesdienst Rehoboth 7 uur Ds. Dönszelman uit Amster dam SCHERPENISSE Ned. Herv. Gemeente 10 uur Ds. E. S. de Lint 2.30 uur leesdienst Collecte Centrale Verwarming Donderdag 24 November Huwelijks inzegening van Marinus C. Hage en Pieternella C. Jansens des nm. 3.30 uur door de Weleerw. Heer Ds. R. C. van Putten Gereformeerde Gemeente 10, 2 en 6 uur Ds. Mallan vm. Bed. H. Avondm. nm. Doop, av. Nabe trachting. POORTVLIET Ned. Herv. Gemeente 10 uur Ds. v. d. Wiel 2.30 uur leesdienst Gereformeerde Kerk 10 en 2.30 uur Ds. Kuiper uit Rilland Gereformeerde Gemeente 10, 2 en 6 uur leesdienst ST. FILIPSLAND Ned. Herv. Gemeente 10 uur leesdienst 2.30 uur Ds. E. S. de Lint EEN MEDAILLE VERDIEND OVER EEN BRANDENDE LOCOMOTIEF WIST GEWOND MACHINIST REM TE BEREIKEN Onlangs overhandigde de Franse militaire gouverneur van Trier, Julitte, bij een officiële plechtigheid aan de treinmachinist August Vochtel een medaille, die voor dit doel speciaal door de Parijse munt geslagen is. Voor dit feit bestond alle reden. Het is 22 November juist een jaar geleden, dat deze machinist met ware doodsverachting een D-trein met 700 reizigers voor een geweldige ramp heeft weten te bewaren. De 54-jarige machinist August Vochtel reed op 22 November 1948 de D-trein van Trier naar Koblenz. Toen de trein zich midden in de Kochemer-tunnel bevond, die met 4 km lengte en met zijn gecompliceerde lucht toevoer tot de interessantste bouwwerken der duitse „Reichs- bahn" behoort, vond plotseling voor op de locomotief een hevige explosie plaats. Steekvlammen van 1000 graden hitte schoten door de enge ruimte, waar machi nist en stoker zich bevonden. Het personeel liep onmiddellijk zware brandwonden op en moest de vlammenzee ijlings verlaten. Vochtel en zijn stoker Peter Fei ten klommen op de treeplank. Het gelukte de stoker om de als een fakkel brandende kleren van Vochtel te blussen. Deze zag evenwel in, hoewel hij door de waanzinnige pijn bijna flauw viel, dat de trein in de dood zou jagen als het hem niet gelukte op een een of andere manier de rem in werking te zetten. De snelheid was ongeveer 70 km en liep elke seconde op, daar het traject in het laatste deel van de tunnel sterk daalt. Onmiddellijk achter de tunnel lag weer het station Kochem met talrijke wissels en kruisingen, met de perrons, waar de reizigers op de trein wachtten. Bovendien maakte het traject daar een zeer scherpe, gevaarlijke bocht. Een grote ramp, die honderden passagiers het leven had kunnen kosten, scheen onvermijdelijk. Door het open venster probeerde Vochtel de rem te bereiken. Het ging niet. De linker arm ver brandde hem daarbij tot op het been. Naar voren Niettegenstaande de onbe schrijflijke pijnen gaf de dappere machinist het niet op. „Voor ik stierf, wilde ik mijn trein red den zei hij later over zijn ge dachten in deze minuten. Voetje-voor-voetje ging hij, zonder zich te kunnen vasthou den, langs de stampende machine naar voren. Het stikdonker, het gladde ijzer en de scherpe wind door de snellende trein ver oorzaakt maakten het alles zo l moeilijk. Op nauwelijks een meter afstand raasde hij voorbij de tunnelwand. Eén mistrap en Vochtel zelf, maar ook de trein, was reddeloos verloren. De luchtkraan geopend Eindelijk de lichtsignalen van Kochem waren al gepas seerd - gelukt het. Voorzichtig liet hij zich op de voorste buffers glijden en klemde zich vast achter de koplampen. Met de voet kwam hij tegen de luchtkraan van de remleiding en opende deze langzaam, heel lang zaam, om niet door een plotse ling remmen de reizigers in ver der gevaar te brengen. Zo kwam de trein kalmpjes aan tot stil stand. Het spoorweg personeel merkte pas aan het vuur op de locomotief, dat er iets niet in orde was. Men vond de machinist, wie de verbrande kleren van het lijf gevallen waren, bewusteloos op de rails voor zijn tot stilstand ge komen machine liggen. Nadat telefonisch een dokter was gealarmeerd, werd de brand geblust en sleepte een andere locomotief de trein het station binnen. Dagenlang zweefde Vochtel tussen leven en dood. Terwijl zijn stoker na een paar weken uit het ziekenhuis kon worden ontslagen, had de machinist nog een paar moeilijke operaties voor zich om zijn vreselijk verbrand gezicht weer menselijke vormen te geven. Het kwam vast te staan, dat het locomotiefpersoneel aan het ongeluk volkomen onschuldig was. De spoorwegdirectie bevorder de de dappere machinist, terwijl hem 'n groot bedrag in geld ver strekt werd; de minister-presi dent zond een eigenhandig schrij ven. Vooral echter had Vochtel, die tot voor kort nog met zware brandwonden in een ziekenhuis in Trier lag, talloze bewijzen van dankbaarheid ontvangen uit alle bevolkingslagen, vooral van de reizigers van zijn trein, die pas de volgende dag uit de krant ver namen in welk gevaar zij zich hadden bevonden. I Gereformeerde Gemeente 7 Oud-Geref. Gemeente 7 ANNA JACOBA POLDER 2 x Ds. Arntzen. THOLEN. Bij de Zaterdag 12 Nov. jl. gehouden verkiezing werd de heer J. Geilings als kerkvoogd der Ned. Herv. Kerk herbe noemd, terwijl de heren J. v. d. Velde en J. v. Dijke als notabelen werden herkozen. STAVENISSE. De oogstcollecte op de dankdag in de Ned. Herv. Kerk gehouden bracht f 1084,op. Nimmer tevoren werd een dergelijk groot bedrag voor deze col lecte ingezameld. Hiervan was f 703, voor de Kerk en f381,voor de Dia conie. Bij de gehouden kerkeraadsvergade- ring van de Ned. Herv. Kerk werd in de vacature ouderling J. Suurland, die wegens hoge leeftijd bedankte, diaken W. J. D. Prooijen benoemd. Bij de daarna gehouden verkiezing voor een diaken werd A. J. v. d. Slikke geko zen. Beiden namen hun benoeming aan. POORTVLIET. Bij de Ned. Herv. Kerk alhier is dezer dagen beroepen Ds. Verwelius uit Hei en Boeicoop (Z.-H.). ST. MAARTENSDIJK. Woensdag 23 Nov. om 7 uur hoopt in de Ned. Herv. Kerk alhier Ds. J. P. Dorsman een sperekbeurt te vervul len voor de J.V. 13. Gelukkig voor hem gaat de brug Weer spoedig naar omhoog terug; Maar ach wat ziet de man er uit Geruïneerd is heel zijn schuit, En 't eens zo fraaie baldakijn, Vernietigd is het, kort en klein I UNCLE SAM heeft ons financieel geholpen met de Marshall-hulp, maar ons tevens een grote partij onbreek bare Rijwielonderdelen verkocht voor dikke prijzen. Alles is veel te duur en moeten de prijzen om laag. Koopt een „ATHLEET" dan heeft U de beste merkfiets voor de laagste prijs. Voorts Witte Kat en Hellesens Batterijen. Staaf- en Zakhulzen en Draaglampen voor het Land bouwbedrijf. „E F A"-Stofzuigers UTILITY f 94.en het DIE- SEL-model f 135.Verkrijgbaar bij alle erkende Rijwielhandela ren. Firma M. M. C. Haaijer Zoon, Tholen, Telefoon 7, 14. Maar wat gebeurd is, is gebeurd, Daarom dus langer niet getreurd Al wat er scheef zit of verkeerd. Wordt over boord gedeponeerd; Hij stuurt zijn bootje in het riet, Om wat te vissen in de vliet. Ondergetekenden verklaren wel combinatie-zaken te doen. Op verzoek wordt afgehaald. Telefoon 15 - Scherpenisse St. Annaland AANGEBODEN: Vlechtwerk, zoals eiken gaarden en rieshout en eiken stakent zeer goed voor pol- derwerken. Beleefd aanbevelend, P. v. d. Houten, Houthandel B 232 Oud-Vossemeer. UIT VOORRAAD te leveren t Eersteling en Dore A. Bintje, Gele en Blauwe Eigenh. A en B. Meer- lander, Bevelander en Koopmans BI. A Alpha A en B enz. J. K. Poot, Scherpenisse, Tel. 4. GEVRAAGD tegen 1 Maart arb.-paardenknecht. Jan de Boer. Tholen. HALLO Hallo Vanaf heden iedere Zaterdag heerlijke patates- frites verkrijgbaar. Beleefd aanbe velend J. J. Vos, Ring A 82, Oud- Vossemeer. EEN SOLIED huisorgel te koop. Inlichting A 473, St. Annaland. TE KOOP: een i.g.st.z. dames mantel en een paar prima werk schoenen, maat 44, en een vlees machine. Bosje C 74, St. Maar tensdijk. TE KOOP: 1 kleine haardkachel, geëmailleerd. 1 kleine Salaman der, hoog 70 cm. 1 Noodkachel. 1 Ierse qroen geëmailleerde vul kachel. Haaijer, Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1949 | | pagina 3