VRIEND PIMPELMANS
Voor ik stierf wilde ik m n trein redden I
VOOR DE LANDBOUW
Een verrassing
PREDIKBEURTEN
KERKNIEUWS
ADVERTEERT
IN DIT BLADI
Paardenhaar f 7.de kg
Schapenvellen f 7.50
A* Beeke
W* Rijnberg
SPIERINKJES
GESLAAGD
Op 10 en 11 November werden te
Utrecht examens gehouden voor het di
ploma Werktuigenkennis. Hierbij slaag
den o.m. de volgende heren uit onze
omgeving: J. van Dijk Sr. en J. v.
Dijk Jr. te Tholen. C. Gebraad, J. Kes-
teloo en D. Mullié te Poortvliet. A. Dui-
ne te Scherpenisse. M. van Beek Jr. te
St. Annaland en C. Zuidweg te A. J.
Polder. Ze genoten hun opleiding bij
M. Rombouts te Oud-Vossemeer.
Op het 30 October jl. te Bergen op
Zoom gehouden examen van het Ge
nootschap ter Bevordering van Steno
grafie en Machineschrijven slaagden:
Voor Stenografie Mej. Suurland te
Scherpenisse.
Voor Machineschrijven: Jac. Aarnoud-
se, Corns, en Vine. Droogers, Adr. v.
Poortvliet, allen te Oud-Vossemeer.
Mej. J. Overbeeke te Tholen. J. Keur
te Scherpenisse. Afgewezen werden 2
i,i Tanden blank en rein;
k i il i adem fris als morgendauw
candidaten. Opleider was dhr. Koetsdijk
te Stavenisse.
KUNSTAVOND
De uitvoeringen van de Chr. Orato
rium-Vereniging te Bergen op Zoom zijn
gedurende de laatste 2 jaar door de
kenners van klassieke werken op ons
eiland zeer gewaardeerd. Ook thans zal
er weer grote belangstelling naar uit
gaan, te meer wanneer ze iets van het
op te voeren stuk en iets van de solisten
kennen. Het Ned. Kamer-Symphonie-
Orkest onder leiding van Sam Swaap
voert het bekende stuk van Handel „De
Messias" op. Het geheel onder leiding
van de bekende musicus Piet Post. So
listen: Erna Spoorenberg, Riek van
Veen, V/iebe Drayer, Piet Böhn, Hans
Philips. Voor de kunstliefhebbers zeker
de moeite waard om deze avond
23 November vrij te houden.
VOOGDIJRAAD
De secretaris van de Voogdijraad te
Middelburg, werkzaam voor de gehele
provincie, maakt bekend, dat hij spreek
uren zal gaan houden in Zierikzee, in
Oostburg en in Hulst.
De derde Donderdag van elke maand,
te beginnen 17 November a.s., zal de
secretaris te spreken zijn in Zierikzee,
en wel van 10 üur tot 11.30 uur des
morgens. Het spreekuur zal worden ge
houden in het gebouw van Sociale Za
ken, Manhuisstraat. De secretaris is hier
ook bereikbaar onder telefoonnummer
205.
Ieder, die in het belang van de ver
zorging of de opvoeding van minder
jarige kinderen bemiddeling van de
Voogdijraad wenst, kan zich op het
spreekuur aanmelden.
Het spreekuur in Zierikzee is bedoeld
voor bewoners van de eilanden Schou
wen en Duiveland, St. Filipsland en
Tholen.
Over de spreekuren in Zeeuws-Vlaan-
deren zal een nadere mededeling in de
dagbladen volgen.
VOOR EEN HALF JAAR
NAAR AMERIKA
Betaling naar draagkracht
De E.C.A. -missie in Nederland heeft
doen weten, dat in 1950 een beperkt
aantal jonge boeren in het kader van
de Technische Hulpverlening aan de
Marshall-landen in aanmerking kan ko
men voor deelneming aan een studie
reis van circa een half jaar naar de
Verenigde Staten van Noord-Amerika.
Het Ministerie van Landbouw, Vis
serij en Voedselvoorziening, het Konin
klijk Nederlands Landbouw-comité en
de Nederlandse Christelijke Boeren- en
Tuindersbond, die de uitzending orga
niseren, streven er naar voor deze per
sonen in verhouding tot hun finan
ciële draagkracht gelden beschikbaar
te krijgen, teneinde de verschillende on
kosten te dekken. In verband met de
korte tijd, die thans nog voor de voor
bereiding resteert, is het noodzakelijk,
dat gegadigden zich zo spoedig mogelijk
(in ieder geval vóór 18 November a.s.)
opgeven bij één der twee laatstgenoemde
organisaties, beide gevestigd te 's Gra-
venhage, Raamweg 28.
Hierbij dient men uitgebreide gege
vens te overleggen omtrent leeftijd,
schoolopleiding, practische ervaring op
boerenbedrijf met omschrijving van dit
bedrijf, financiële positie (aanslag in
komstenbelasting in de jaren 1946, 1947
en 1948, eventueel van ouders of ver
zorgers), gezondheidstoestand etc.
Men kan kiezen tussen een vijftal
soorten bedrijven, waarop men bij voor
keur geplaatst wenst te worden, nl.:
veehoudersbedrijf, gemengd bedrijf met
varkenshouderijen, klein bedrijf met
varkens en kippen, gemechaniseerd ak
kerbouwbedrijf of een fruitteeltbedrijf.
SAMENWERKING EN
TECHNIEK
Nederland, dat met zijn oude, wel
haast afgeleefde machinerie, niet eens zo
veel electriciteit kan produceren, dat de
étalages in de St. Nicolaas- en Kerst
dagen behoorlijk kunnen worden verlicht
gaat stroom leveren aan de Zwitsers, die
in koor de woorden herhalen, die Goethe,
sprak op z'n sterfbed „Meer licht".
Nee, daar heeft de klok niet van stil
gestaan, maar gij altruïsten laat uw
borst niet voorbarig zwellen van trots en
gij egoïsten, sputter niet direct al te hard
omdat we stroom leveren terwijl we zelf
in de narigheid zitten. Zo altruïstisch en
zó stom zijn we nu ook weer niet. Elec
triciteit en gedevalueerde guldens hebben
een overeenkomst: Ze laten zich niet
oppotten. Wanneer er 's nacht maar wei
nig lampen branden, slechts weinig elec-
trische stroom wordt afgenomen, dan
kunnen we de centrales niet laten draaien
om vast wat stroom „in het voor"
overdag, als electrische treinen, trams,
electromotoren van de kabels be-
voor elke vrouwen- en meisjeshand,
vooral in herfst en winter, is een
tube Hamea Gelei (Mijnhardt)pr.75 ct.
ginnen te snoepen. En wat wij 's nacht te
weinig consumeren kunnen we met een
gerust hart leveren aan Zwitserland.
Maar branden ze dan in Zwitserland
's nachts zoveel Vraagt het Alpen-
gloeien misschien zoveel stroom
Zwitseland brengt zijn electrische cen
trales in beweging door de kracht van
het vallende water. Het damt rivieren af
en houdt het water vast in reservoirs.
Willen ze stroom hebben, dan trekken ze
een schuif open het water valt op de
bladen van een scheprad, het rad gaat
draaien en de mensen wekken met die
draaiende beweging stroom op. Het gaat
prachtig. Wij moeten dure steenkool ver
stoken om de centrales aan het werk te
krijgen en in de bergen gaat 't „vanzelf".
Daarom noemen ze het water daar witte
steenkool. Maar wat als er geen water
meer is Dan komen ze zonder stroom
te zitten en omdat de zon deze zomer
en deze herfst zo hard heeft geschenen,
is er niet genoeg water gevallen om het
de hele dag door op die schepraderen te
laten klateren, 's Nacht gaan de schuiven
dicht om overdag zoveel water te hebben
dat de centrales de spoorwegen en de
industrie van stroom kunnen voorzien en
Nederland springt bij voor de Zwitserse
nachtpitten. De technische, ontwikkeling
en de samenwerking tussen twee landen
hebben dit mogelijk gemaakt. Over een
paar jaar zal het zo gesteld zijn, dat
practisch elk deel van Europa een ander
deel kan bijspringen als het in stroom-
nood verkeert. Men zou zich zelfs voor
kunnen stellen, dat in een streek waar de
stroom goedkoop kan worden opgewekt
één centrale wordt gebouwd, die heel
Europa van electriciteit voorziet. Met
een paar centrales elders nog voor re
serve. Helaas komt hier het gebrek aan
samenwdlking de technische mogelijkhe
den weer remmen.
Zulk een centrale stroomvoorziening
is in de ogen van een leek misschien
schoon, maar wat in geval van oorlog
Ondanks alles zijn electrische kabels
kwetsbare dingen. En zo zien we in een
landje als Nederland dat de militaire
autoriteiten er bezwaar tegen hebben,
dat de N.S. de stoomlocomotieven voor
goed op stal zet. De bedrijfszekerheid
van het electrisch materiaal hangt ten
slotte maar aan een draadje.
Wij kunnen het de militairen niet
kwalijk nemen, dat ze opkomen voor het
goed functionneren van het vervoers-
apparaat in oorlogstijd, maar wat te
zeggen van de particuliere bezitters van
electrische centrales in Amerika, die
bezwaar maakten tegen het bewoonbaar
maken van de Tennessee-vallei, omdat
daar de stroom goedkoper zou kunnen
worden geleverd Trouwens we hoeven
voor zulk, toch kleinzielig gedoe, niet
eens zo ver van huis te gaan. Moest het
P.E.B. in Nelerland, voor de oorlog niet
een berg van weerstanden van kleine
plattelandscentralen uit de weg ruimen
om tot een centrale voorziening over te
gaan
Hebben de mensen die de techniek zo
ver ontwikkelden dat we van de ene
uithoek van de wereld a la minute mede
mensen in een andere uithoek te hulp
kunnen snellen, diezelfde mensen zo ver
van elkaar verwijderd, dat we die tech
niek slechts met wantrouwen en achter
docht durven hanteren Het lijkt er veel
op maar het schijnt in de natuur der
dingen te liggen ja, in de natuur zelf.
Want die natuur liet vele millioenen
jaren de zonnewarmte opnemen door
planten, die nu onze steenkool vormen.
Met die eeuwenoude zonnewarmte wek
ken we nu o.a. electriciteit op. Electrici
teit die we langs een draadje naar
Zwitserland sturen, omdat daar de zon
nü zo heeft geschenen, dat ze zelf geen
electriciteit kunnen opwekken.
Beproefde hulp bij
verkoudheid voor Va
der, Moeder en kind.
Zondag 20 November
THOLEN
Ned. Herv. Gemeente
10 uur Ds. W. v. Griethuysen
3 uur Ds. B. G. A. v. d. Wiel
Gereformeerde Kerk
10 en 3 uur Ds. Bouwman
Chr. Gereformeerde Kerk
10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst
Gereformeerde Gemeente
10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst
Ned. Prot Bond
geen dienst
OUD -VOSSEMEER
Ned. Herv. Gemeente
10 en 2.30 uur Ds. R. C. v. Putten
Gereformeerde Kerk
10 en 2.30 uur Ds. Lanning uit
Fijnaart
Chr. Gereformeerde Kerk
10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst
ST. ANNALAND
Ned. Herv. Gemeente
10 uur leesdienst
2.30 uur Ds. W. v. Grfethuysen
Gereformeerde Gemeente
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
Woensdag 23 Nov. 2.30 en 6.30 uur
Ds. Dorresteyn
STAVENISSE
Ned. Herv. Gemeente
10 uur Ds. de Bres
6 uur leesdienst
Gereformeerde Gemeente
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
ST. MAARTENSDIJK
Ned. Herv. Gemeente
vm. leeskerk (vac. Stavenisse)
nm. Ds. de Bres
Woensdag 23 November 7 uur Ds.
J. P. Dorsman te Schelluinen
Gereformeerde.Gemeente
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
Oud-Geref. Gemeente
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
Rehoboth
7 uur Ds. Dönszelman uit Amster
dam
SCHERPENISSE
Ned. Herv. Gemeente
10 uur Ds. E. S. de Lint
2.30 uur leesdienst
Collecte Centrale Verwarming
Donderdag 24 November Huwelijks
inzegening van Marinus C. Hage en
Pieternella C. Jansens des nm. 3.30
uur door de Weleerw. Heer Ds. R.
C. van Putten
Gereformeerde Gemeente
10, 2 en 6 uur Ds. Mallan vm. Bed.
H. Avondm. nm. Doop, av. Nabe
trachting.
POORTVLIET
Ned. Herv. Gemeente
10 uur Ds. v. d. Wiel
2.30 uur leesdienst
Gereformeerde Kerk
10 en 2.30 uur Ds. Kuiper uit Rilland
Gereformeerde Gemeente
10, 2 en 6 uur leesdienst
ST. FILIPSLAND
Ned. Herv. Gemeente
10 uur leesdienst
2.30 uur Ds. E. S. de Lint
EEN MEDAILLE VERDIEND
OVER EEN BRANDENDE LOCOMOTIEF WIST
GEWOND MACHINIST REM TE BEREIKEN
Onlangs overhandigde de Franse militaire gouverneur
van Trier, Julitte, bij een officiële plechtigheid aan de
treinmachinist August Vochtel een medaille, die voor
dit doel speciaal door de Parijse munt geslagen is.
Voor dit feit bestond alle reden. Het is 22 November
juist een jaar geleden, dat deze machinist met ware
doodsverachting een D-trein met 700 reizigers voor
een geweldige ramp heeft weten te bewaren.
De 54-jarige machinist August
Vochtel reed op 22 November
1948 de D-trein van Trier naar
Koblenz. Toen de trein zich
midden in de Kochemer-tunnel
bevond, die met 4 km lengte en
met zijn gecompliceerde lucht
toevoer tot de interessantste
bouwwerken der duitse „Reichs-
bahn" behoort, vond plotseling
voor op de locomotief een hevige
explosie plaats. Steekvlammen
van 1000 graden hitte schoten
door de enge ruimte, waar machi
nist en stoker zich bevonden. Het
personeel liep onmiddellijk zware
brandwonden op en moest de
vlammenzee ijlings verlaten.
Vochtel en zijn stoker Peter Fei
ten klommen op de treeplank.
Het gelukte de stoker om de
als een fakkel brandende kleren
van Vochtel te blussen. Deze zag
evenwel in, hoewel hij door de
waanzinnige pijn bijna flauw viel,
dat de trein in de dood zou jagen
als het hem niet gelukte op een
een of andere manier de rem in
werking te zetten.
De snelheid was ongeveer
70 km en liep elke seconde op,
daar het traject in het laatste
deel van de tunnel sterk daalt.
Onmiddellijk achter de tunnel lag
weer het station Kochem met
talrijke wissels en kruisingen, met
de perrons, waar de reizigers op
de trein wachtten. Bovendien
maakte het traject daar een zeer
scherpe, gevaarlijke bocht.
Een grote ramp, die honderden
passagiers het leven had kunnen
kosten, scheen onvermijdelijk.
Door het open venster probeerde
Vochtel de rem te bereiken. Het
ging niet. De linker arm ver
brandde hem daarbij tot op het
been.
Naar voren
Niettegenstaande de onbe
schrijflijke pijnen gaf de dappere
machinist het niet op. „Voor ik
stierf, wilde ik mijn trein red
den zei hij later over zijn ge
dachten in deze minuten.
Voetje-voor-voetje ging hij,
zonder zich te kunnen vasthou
den, langs de stampende machine
naar voren. Het stikdonker, het
gladde ijzer en de scherpe wind
door de snellende trein ver
oorzaakt maakten het alles zo
l moeilijk. Op nauwelijks een meter
afstand raasde hij voorbij de
tunnelwand. Eén mistrap en
Vochtel zelf, maar ook de trein,
was reddeloos verloren.
De luchtkraan geopend
Eindelijk de lichtsignalen
van Kochem waren al gepas
seerd - gelukt het.
Voorzichtig liet hij zich op de
voorste buffers glijden en klemde
zich vast achter de koplampen.
Met de voet kwam hij tegen de
luchtkraan van de remleiding en
opende deze langzaam, heel lang
zaam, om niet door een plotse
ling remmen de reizigers in ver
der gevaar te brengen. Zo kwam
de trein kalmpjes aan tot stil
stand. Het spoorweg personeel
merkte pas aan het vuur op de
locomotief, dat er iets niet in orde
was. Men vond de machinist, wie
de verbrande kleren van het lijf
gevallen waren, bewusteloos op
de rails voor zijn tot stilstand ge
komen machine liggen.
Nadat telefonisch een dokter
was gealarmeerd, werd de brand
geblust en sleepte een andere
locomotief de trein het station
binnen.
Dagenlang zweefde Vochtel
tussen leven en dood. Terwijl zijn
stoker na een paar weken uit het
ziekenhuis kon worden ontslagen,
had de machinist nog een paar
moeilijke operaties voor zich om
zijn vreselijk verbrand gezicht
weer menselijke vormen te geven.
Het kwam vast te staan, dat
het locomotiefpersoneel aan het
ongeluk volkomen onschuldig
was.
De spoorwegdirectie bevorder
de de dappere machinist, terwijl
hem 'n groot bedrag in geld ver
strekt werd; de minister-presi
dent zond een eigenhandig schrij
ven. Vooral echter had Vochtel,
die tot voor kort nog met zware
brandwonden in een ziekenhuis
in Trier lag, talloze bewijzen van
dankbaarheid ontvangen uit alle
bevolkingslagen, vooral van de
reizigers van zijn trein, die pas
de volgende dag uit de krant ver
namen in welk gevaar zij zich
hadden bevonden.
I
Gereformeerde Gemeente
7
Oud-Geref. Gemeente
7
ANNA JACOBA POLDER
2 x Ds. Arntzen.
THOLEN.
Bij de Zaterdag 12 Nov. jl. gehouden
verkiezing werd de heer J. Geilings als
kerkvoogd der Ned. Herv. Kerk herbe
noemd, terwijl de heren J. v. d. Velde
en J. v. Dijke als notabelen werden
herkozen.
STAVENISSE.
De oogstcollecte op de dankdag in de
Ned. Herv. Kerk gehouden bracht
f 1084,op. Nimmer tevoren werd een
dergelijk groot bedrag voor deze col
lecte ingezameld. Hiervan was f 703,
voor de Kerk en f381,voor de Dia
conie.
Bij de gehouden kerkeraadsvergade-
ring van de Ned. Herv. Kerk werd in
de vacature ouderling J. Suurland, die
wegens hoge leeftijd bedankte, diaken
W. J. D. Prooijen benoemd. Bij de
daarna gehouden verkiezing voor een
diaken werd A. J. v. d. Slikke geko
zen. Beiden namen hun benoeming aan.
POORTVLIET.
Bij de Ned. Herv. Kerk alhier is dezer
dagen beroepen Ds. Verwelius uit Hei
en Boeicoop (Z.-H.).
ST. MAARTENSDIJK.
Woensdag 23 Nov. om 7 uur hoopt
in de Ned. Herv. Kerk alhier Ds. J.
P. Dorsman een sperekbeurt te vervul
len voor de J.V.
13. Gelukkig voor hem gaat de brug
Weer spoedig naar omhoog terug;
Maar ach wat ziet de man er uit
Geruïneerd is heel zijn schuit,
En 't eens zo fraaie baldakijn,
Vernietigd is het, kort en klein I
UNCLE SAM
heeft ons financieel geholpen
met de Marshall-hulp, maar ons
tevens een grote partij onbreek
bare Rijwielonderdelen verkocht
voor dikke prijzen. Alles is veel
te duur en moeten de prijzen om
laag. Koopt een „ATHLEET"
dan heeft U de beste merkfiets
voor de laagste prijs.
Voorts Witte Kat en Hellesens
Batterijen. Staaf- en Zakhulzen
en Draaglampen voor het Land
bouwbedrijf. „E F A"-Stofzuigers
UTILITY f 94.en het DIE-
SEL-model f 135.Verkrijgbaar
bij alle erkende Rijwielhandela
ren. Firma M. M. C. Haaijer
Zoon, Tholen, Telefoon 7,
14. Maar wat gebeurd is, is gebeurd,
Daarom dus langer niet getreurd
Al wat er scheef zit of verkeerd.
Wordt over boord gedeponeerd;
Hij stuurt zijn bootje in het riet,
Om wat te vissen in de vliet.
Ondergetekenden verklaren wel
combinatie-zaken te doen.
Op verzoek wordt afgehaald.
Telefoon 15 - Scherpenisse
St. Annaland
AANGEBODEN: Vlechtwerk,
zoals eiken gaarden en rieshout en
eiken stakent zeer goed voor pol-
derwerken. Beleefd aanbevelend,
P. v. d. Houten, Houthandel B 232
Oud-Vossemeer.
UIT VOORRAAD te leveren t
Eersteling en Dore A. Bintje, Gele
en Blauwe Eigenh. A en B. Meer-
lander, Bevelander en Koopmans
BI. A Alpha A en B enz. J. K.
Poot, Scherpenisse, Tel. 4.
GEVRAAGD tegen 1 Maart
arb.-paardenknecht. Jan de Boer.
Tholen.
HALLO Hallo Vanaf heden
iedere Zaterdag heerlijke patates-
frites verkrijgbaar. Beleefd aanbe
velend J. J. Vos, Ring A 82, Oud-
Vossemeer.
EEN SOLIED huisorgel te koop.
Inlichting A 473, St. Annaland.
TE KOOP: een i.g.st.z. dames
mantel en een paar prima werk
schoenen, maat 44, en een vlees
machine. Bosje C 74, St. Maar
tensdijk.
TE KOOP: 1 kleine haardkachel,
geëmailleerd. 1 kleine Salaman
der, hoog 70 cm. 1 Noodkachel.
1 Ierse qroen geëmailleerde vul
kachel. Haaijer, Tholen.