Weekblad voorliet Eiland Tholen en St. Filipsland De Republiek Oost-Duitsland. UIT EIGEN LAND Nieuwe aanwinsten voor de Koninklijke Marine* ZONDAGSDIENST ARTSEN 5e Jaargang No.. 48 14 October 1949 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Abonnementen 1.— per Redactie Kerkring A473, St. Annaland - Telefoon 47 kwartaal franco p.p. 1.25 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Prijs per nummer 8 cent Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Dat er een republiek voor het bezette Oost-Duitsland zou komen, zal, na die van West- Duitsland, wel niemand hebben verwonderd. Maar dat ze zo de mocratisch, zó „volks" zou wor den, met een echte verkiezing en met echte partijen, dat zal menigeen fwel vreemd hebben gevonden. Misschien de oprich ters zelf wel. En de oostelijke zone van Berlijn hoofdstad en symbolisch ontruimd door de Russen nog bovendien. Nee daar kan het Westen niet tegen op met zijn, toch wat provincie achtig aandoend Bonn. Zo maar een spiksplinternieuwe republiek waarbinnen de Oost-Duitsers mogen „schalten und walten". Nogmaals, dat slaat die van West-Duitsland, waar een ein deloos gezeur aan voorafging met stukken. Wat moeten wij eigenlijk van die Oost-Duitse staat denken Die van het Westen heeft in zijn vertegenwoordiging leden, die zijn gekozen door de kiezer maar hoe is het Oosten aan zijn volksvertegenwoordiging geko men De verkiezingen, die zou den worden gehouden, zijn, om te beginnen, een jaar uitgesteld. Trouwens of die verkiezingen nu een week of een jaar na de in stallatie van de volksvertegen woordiging worden gehouden komt er eigenlijk niet op aan. Ze hadden vóór die installatie plaats moeten vinden. Maar hoe die vertegenwoordi ging er ook mag zijn gekomen, voorlopig lijkt ze nogal op een normale. Zijn er geen drie par tijen die in het parlement zitten? Ten eerste de socialistische een heidspartij, de grootste en die met de meeste invloed. Ontstaan uit de samenwerking van de communisten en een gedeelte van de sociaal-democraten is ze sedert haar ontstaan de vertrou- wenspartij van de bezetters ge weest. Is het overbodig te zeg gen, dat deze eenheidspartij in de praktijk zich in niets anders onderscheidt van een zuiver com munistische De sociaal-demo craten, die in hun oude partijver band wilden blijven, werd dit onmogelijk gemaakt, doordat die oude partij werd verboden. Sindsdien waren deze mensen weer illegaal, zoals ze voordien onder Hitier waren. Maar wat moeten we denken van de Liberalen? Zouden ze heus denken, dat het hun in de toekomst zou zijn vergund in het parlement een oppositie te voe ren, zoals de liberalen het hier en elders doen En wat van de Katholieken te denken, die straks naar de pijpen van de zetbazen van het Kremlin mogen dansen Oostelijke voordelen. Zowel de Oost- als de West- Duitse staat menen natuurlijk, dat ze geheel Duitsland verte genwoordigen en staan als zo danig recht tegenover elkaar. En hier is het Oosten in voordeliger positie dan het Westen, want ze kunnen meer eisen stellen. Zoals afschaffing van het Atlantische Pact en de Raad van Europa. Een goede Duitser denkt zich deze dingen nu eenmaal niet an ders dan onder voogdij van de Wilhelmstrasse, een andere vorm van samenwerking dan die waar in hij de boventoon voert is hem ondenkbaar en dus kunnen ze in het Oosten op die punten harder schetteren dan in het Westen, waar ze zelfs wel moeten doen alsof ze er graag aan zouden deelnemen. Trouwens ook uit het oogpunt van internationale politiek heeft het Oosten wat voor. Geen ster veling zal van de nieuwbakken staat verwachten dat ze iets an ders zal doen dan wat de he ren in Moskou wijzen, Befehl was, en is gebleven, Befehl. An ders dan in het Westen waar de regering van Adenauer wel zo veel vrijheid heeft gekregen om, in ruil voor een min of meer, royale uitvoering van de wensen van die bezetters te bedingen. Oost-Duitsland is ten slotte een verlengstuk van Rusland geble ven, West-Duitsland begint zijn eigen Duitse leven weer te lei den en wat het daarvan in de paar weken van zijn bestaan heeft te zien gegeven stemt niet hoopvol. Overigens is er ruimte voor de opvating, dat de stichting van de nieuwe staat niet uitsluitend mag worden gezien als een te genzet jegens die van Bonn. N.l. deze dat de Russen zelf zich weer meer terugtrekken binnen de grenzen van hun eigen staat, waar immers hun hand op aller lei gebied genoeg te doen vindt om hun oude ideaal, Amerika op technisch gebied voorbij te stre ven, te verwezenlijken. Hun con tra-gewicht jegens Amerika dus meer te zoeken in de qualiteit dan in de quantiteit. Meer in een ar il KOOPT een hulpmotor voor de fiets WIJ BETALEN hem. Vraagt omgaand onze condities, welke ieder kan na komen. Aanvragen moeten Dinsdag binnen zijn. Brieven onder No. 1442 Bur. v. d. blad. beidsproductief productie-appa raat dan in het bezetten en con troleren van randgebieden, waar de room toch al van de melk is geschept en waar men zal kun nen volstaan met het achterlaten van een vertrouwd controle apparaat. Het is daarom mis schien geen toeval alleen dat er aan de oprichting van de nieuwe staat de geruchten van de op richting van een sterke Duitse volkspolitie vooraf gingen. Hulde aan jong Nederland. In Bommel begon de victorie. Ronde Tafel Conferentie zeurt verder. Palar spreekt boute taal. Lugubere reeks criminele delicten zet zich voort. Belgische ontstemming over Voor-Unie-Benelux. Zullen Luxemburgse onderhandelingen oplossing brengen Hulde aan die jeugd van Zalt- Bommel en hulde aan de Stich ting Jongeren en Studenten te Amsterdam. In een Nederland waar wekelijks de misdaad-curve met sprongen omhoog gaat, is er op twee plaatsen met frisse moed en jonge krachten aangepakt om te trachten de jongeren met de neus op de vreugde, de taak en de roeping van het leven te druk ken. Ónder veel belangstelling werd te Zalt-Bommel een jeugd- gemeenteraad geinstalleerd, die speciaal in vraagstukken, die op de jeugd betrekking hebben - dat zijn er ontstellend veel -de „echte" Raad zal adviseren. Har telijk hopen, wij dat dit college niet zal verzanden in dogmatiek en het voor jongeren zo gevaar lijk spel van intellectualisme. Beter dan afwachten hoe zich de zaak in de Bommelerwaard ontwikkeld, doen de jeugdleiders elders eraan, zich te beraden of ook in hun gemeente niet tot een dergelijke bundeling van krach ten kan worden besloten. Het grote probleem der ongrijpbare asphalt-jeugd is in Amsterdam eindelijk moedig en origineel getracht tot een oplossing te brengen. Een transportabel aan trekkelijk trefpunt waar de jeugd zelf de scepter zal zwaaien en een speciale „Jeugdhaven" zullen als een magneet werken op al die jonge Nederlanders, die alleen „thuis" kennen om te eten en te slapen. Gaarne zouden wij onze bonte beeldenreeks in eenzelfde geest voortzetten maar daartoe is helaas weinig aanleiding. Het aantal criminele delicten was de afgelopen week opnieuw aanzienlijk en het is te vrezen dat aan deze lugubere reeks voor lopig geen einde zal komen, zo lang er geen gefundeerd en door werkt plan voor de beveiliging en morele opbouw van ons volk is. In afwachting daarvan kra keelde de Tweede Kamer verder in haar debat over de publiek rechtelijke bedrijfs-organisaties en zeurde de Ronde Tafel Con ferentie naar ja, waarheen? De vertegenwoordiger der Indonesische republiek bij de V.N. is uit Den Haag naar Amerika teruggekeerd en zijn uit latingen tegenover de pers lieten niet veel optimisme doorscheme ren. Palar wilde op tijd bij de V.N. terug zijn om, mocht men het in Den Haag na alle onder handelingen niet eens kunnen worden, de kwestie weer voor de Veiligheidsraad te kunnen bren gen, op wiens agenda de Indo nesische kwestie nog onverdroten voorkomt. Hoewel er over de succes kan sen voor de Indonsiërs als zij de zaak opnieuw door de Veilig heidsraad in behandeling willen zien gebracht, nog veel twijfel achtigs zou zijn te zeggen, doet de hele situatie uiterst onprettig aan. Als de geruchten, volgens welke 15 October door de Repu blikeinen als uiterste datum voor overeenstemming wordt be schouwd waar zijn, dan is zeer te vrezen of deze reeks vergaderin gen tot een goed einde zal wor den gebracht. Over de financiële en economische basis, waarop men straks verder zal moeten werken kan de Republiek nog weinig of niets omlijnd zeggen, terwijl de Nederlandse regering niet van zins blijkt, de zaak aan deskundigen over te laten, die hierover nog eens vrolijk zouden kunnen nakaarten. Ook in het Benelux-verband zijn veel moeilijkheden te regelen, die allen op de financieel econo mische wortel stoelen. Onom wonden gezegd, men is in Bel gische handelskringen woedend over het kortgeleden tot stand gekomen accoord, de zogenaam de Voor-Unie. Dr. P. J. Duinker te Tholen Dr. Vermet te Nieuw-Vossemeer Op een persconferentie in Luxemburg wil men de zaak nu eens en voor goed uit de doeken doen. België zal daar officieel op indrukwekkende ma nier „uitpakken", door niet min der dan op z'n minst zes ministers af te vaardigen. De verwijten naar onze zijde zijn niets minder dan dat wij via protectie het Nederlandse be drijfsleven zouden opbouwen ten koste van het Belgische. De Bel gische middenstanders zijn de wanhoop nabij door de stroom van goedkope Nederlandse pro ducten, die hun markt verdrinkt, terwijl zij er geen kans toe zagen, oude-dure-voorraden te spuien... Dat de regering van onze Zui derburen het zwaar te verduren heeft hoeft waarschijnlijk geen betoog Naast de verschillende op drachten voor de voltooiing van de in aanbouw zijnde kruisers en onderzeebootjagers, is sinds de bevrijding van ons land kracht dadig gewerkt aan de wederop bouw van de verschillende dien sten, die onder het ministerie van marine ressorteren, zoals de dienst van het loodswezen, beba- kening en kustverlichting en de afdeling Hydrografie. Van de vloot van het loods wezen, die begin 1940 uit 18 stoom- en 2 motorloodsvaartui- gen bestond, waren er bij de be vrijding nog slechts 7 over, en daarvan verkeerden er enkele nog in een allesbehalve gunstige toestand. Uit een vijftal trawlers en een nevelzuurschip, die door de Duitsers bij de bevrijding wa ren achtergelaten, werd een nieuwbouwprogramma opgesteld. De afdeling Scheepsbouw van het ministerie van marine ont wierp uit deze z.g. krijgsbuit schepen een zestal fraaie loods- vaartuigen, die thans alle in dienst zijn. Het zijn de stoom- loodsvaartuigen „Arcturus" en „Markab", de motorloodsvaar- tuigen „Algol", „Rigel" en „De- neb", alsmede de „Aldebaran". Daarmede zijn de oorlogsverlie zen echter nog geenszins gecom penseerd, en momenteel bevinden zich nog zeven motorloodsvaar- tuigen in aanbouw te Bolnes, te weten drie bij de werf van Gebr. Pot en vier bij Boele's Scheeps werven. De nieuwe vaartuigen krijgen een standaard-waterver plaatsing van 453 ton, en wor den uitgerust met een Smit-MAN Dieselmotor van 600 P.K. Zij zullen resp. de namen „Castor", „Pollux" en „Betelgeuze", en „Antares", „Bellatrix", „Sirius" en „Prooyon" ontvangen. Ter verdere aanvulling van de vloot van het loodswezen bevinden zich nog 2 motorbetonnings- en verlichtingsvaartuigen in aan bouw alsmede vijf motorloods- afhaalboten. De afdeling Hydrografie van de Marinestaf heeft momenteel drie opnemingsvaartuigen in aan bouw. Twee hiervan zijn bestemd voor de Indonesische wateren, en deze staan op stapel bij de Scheepswerf en Machinefabriek van P. Smit Jr. te Rotterdam en bij de Werf Gusto (A. F. Smul ders) te Schiedam. Voor eerstge noemd schip werd op 3 Januari jl. de kiel gelegd, terwijl op 22 April jl. een aanvang werd ge maakt met het te Schiedam be stelde schip. Men verwacht dat deze schepen omstreeks 1 Juni en 1 September 1950 van stapel zullen lopen. Zij hebben een standaard-waterverplaatsing van 1.275 ton, en worden uitgerust met 2 Stork Dieselmotoren van 1.000 A.P.K. elk. Dat men in In donesië dringend behoefte heeft aan opnemingsvaartuigen, moge wel blijken uit het feit, dat van de vloot van drie opnemings vaartuigen, waarover men in 1939 beschikte, slechts één een hulp-opnemingsvaartuig - na de capitulatie van Japan werd teruggevonden. Eén opnemings vaartuig is bestemd voor de Ne derlandse wateren, ter vervan ging van de gedurende de oorlog verloren gegane „Eilerts de Haan". Dit schip zal worden ge bouwd bij J. 6 K. Smit's Scheeps werven te Kinderdijk. Deze nieuwe opnemer zal slechts 368 ton meten, en moet vóór 1 Aug. 1950 worden opgeleverd. Einde September 1.1. zou voor dit schip de eerste kielplaat worden qe- legd. Voorts zal aan het begin van het volgend jaar op de Rijkswerf te Den Helder een aanvang wor den gemaakt met de bouw van de lichtschepen 10 en 11. Begin 1940 beschikte de dienst van het loodswezen, bebakening en kust verlichting over zes lichtschepen,

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1949 | | pagina 1