Weekblad voorliet Eiland Tholen en St. Filipsland
De Republiek Oost-Duitsland.
UIT EIGEN LAND
Nieuwe aanwinsten voor de
Koninklijke Marine*
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
5e Jaargang No.. 48
14 October 1949
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Abonnementen 1.— per
Redactie Kerkring A473, St. Annaland - Telefoon 47 kwartaal franco p.p. 1.25
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Prijs per nummer 8 cent
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Dat er een republiek voor
het bezette Oost-Duitsland zou
komen, zal, na die van West-
Duitsland, wel niemand hebben
verwonderd. Maar dat ze zo de
mocratisch, zó „volks" zou wor
den, met een echte verkiezing
en met echte partijen, dat zal
menigeen fwel vreemd hebben
gevonden. Misschien de oprich
ters zelf wel. En de oostelijke
zone van Berlijn hoofdstad en
symbolisch ontruimd door de
Russen nog bovendien. Nee
daar kan het Westen niet tegen
op met zijn, toch wat provincie
achtig aandoend Bonn. Zo maar
een spiksplinternieuwe republiek
waarbinnen de Oost-Duitsers
mogen „schalten und walten".
Nogmaals, dat slaat die van
West-Duitsland, waar een ein
deloos gezeur aan voorafging
met stukken.
Wat moeten wij eigenlijk van
die Oost-Duitse staat denken
Die van het Westen heeft in zijn
vertegenwoordiging leden, die
zijn gekozen door de kiezer
maar hoe is het Oosten aan zijn
volksvertegenwoordiging geko
men De verkiezingen, die zou
den worden gehouden, zijn, om
te beginnen, een jaar uitgesteld.
Trouwens of die verkiezingen nu
een week of een jaar na de in
stallatie van de volksvertegen
woordiging worden gehouden
komt er eigenlijk niet op aan. Ze
hadden vóór die installatie plaats
moeten vinden.
Maar hoe die vertegenwoordi
ging er ook mag zijn gekomen,
voorlopig lijkt ze nogal op een
normale. Zijn er geen drie par
tijen die in het parlement zitten?
Ten eerste de socialistische een
heidspartij, de grootste en die
met de meeste invloed. Ontstaan
uit de samenwerking van de
communisten en een gedeelte
van de sociaal-democraten is ze
sedert haar ontstaan de vertrou-
wenspartij van de bezetters ge
weest. Is het overbodig te zeg
gen, dat deze eenheidspartij in
de praktijk zich in niets anders
onderscheidt van een zuiver com
munistische De sociaal-demo
craten, die in hun oude partijver
band wilden blijven, werd dit
onmogelijk gemaakt, doordat die
oude partij werd verboden.
Sindsdien waren deze mensen
weer illegaal, zoals ze voordien
onder Hitier waren.
Maar wat moeten we denken
van de Liberalen? Zouden ze
heus denken, dat het hun in de
toekomst zou zijn vergund in het
parlement een oppositie te voe
ren, zoals de liberalen het hier
en elders doen En wat van de
Katholieken te denken, die straks
naar de pijpen van de zetbazen
van het Kremlin mogen dansen
Oostelijke voordelen.
Zowel de Oost- als de West-
Duitse staat menen natuurlijk,
dat ze geheel Duitsland verte
genwoordigen en staan als zo
danig recht tegenover elkaar. En
hier is het Oosten in voordeliger
positie dan het Westen, want ze
kunnen meer eisen stellen. Zoals
afschaffing van het Atlantische
Pact en de Raad van Europa.
Een goede Duitser denkt zich
deze dingen nu eenmaal niet an
ders dan onder voogdij van de
Wilhelmstrasse, een andere vorm
van samenwerking dan die waar
in hij de boventoon voert is hem
ondenkbaar en dus kunnen ze in
het Oosten op die punten harder
schetteren dan in het Westen,
waar ze zelfs wel moeten doen
alsof ze er graag aan zouden
deelnemen.
Trouwens ook uit het oogpunt
van internationale politiek heeft
het Oosten wat voor. Geen ster
veling zal van de nieuwbakken
staat verwachten dat ze iets an
ders zal doen dan wat de he
ren in Moskou wijzen, Befehl
was, en is gebleven, Befehl. An
ders dan in het Westen waar de
regering van Adenauer wel zo
veel vrijheid heeft gekregen om,
in ruil voor een min of meer,
royale uitvoering van de wensen
van die bezetters te bedingen.
Oost-Duitsland is ten slotte een
verlengstuk van Rusland geble
ven, West-Duitsland begint zijn
eigen Duitse leven weer te lei
den en wat het daarvan in de
paar weken van zijn bestaan
heeft te zien gegeven stemt niet
hoopvol.
Overigens is er ruimte voor de
opvating, dat de stichting van
de nieuwe staat niet uitsluitend
mag worden gezien als een te
genzet jegens die van Bonn. N.l.
deze dat de Russen zelf zich weer
meer terugtrekken binnen de
grenzen van hun eigen staat,
waar immers hun hand op aller
lei gebied genoeg te doen vindt
om hun oude ideaal, Amerika op
technisch gebied voorbij te stre
ven, te verwezenlijken. Hun con
tra-gewicht jegens Amerika dus
meer te zoeken in de qualiteit dan
in de quantiteit. Meer in een ar
il KOOPT
een hulpmotor voor de fiets
WIJ BETALEN
hem. Vraagt omgaand onze
condities, welke ieder kan na
komen.
Aanvragen moeten Dinsdag binnen zijn.
Brieven onder No. 1442 Bur. v. d. blad.
beidsproductief productie-appa
raat dan in het bezetten en con
troleren van randgebieden, waar
de room toch al van de melk is
geschept en waar men zal kun
nen volstaan met het achterlaten
van een vertrouwd controle
apparaat. Het is daarom mis
schien geen toeval alleen dat er
aan de oprichting van de nieuwe
staat de geruchten van de op
richting van een sterke Duitse
volkspolitie vooraf gingen.
Hulde aan jong Nederland. In Bommel begon de victorie.
Ronde Tafel Conferentie zeurt verder. Palar spreekt
boute taal. Lugubere reeks criminele delicten zet zich
voort. Belgische ontstemming over Voor-Unie-Benelux.
Zullen Luxemburgse onderhandelingen oplossing
brengen
Hulde aan die jeugd van Zalt-
Bommel en hulde aan de Stich
ting Jongeren en Studenten te
Amsterdam. In een Nederland
waar wekelijks de misdaad-curve
met sprongen omhoog gaat, is er
op twee plaatsen met frisse moed
en jonge krachten aangepakt om
te trachten de jongeren met de
neus op de vreugde, de taak en
de roeping van het leven te druk
ken. Ónder veel belangstelling
werd te Zalt-Bommel een jeugd-
gemeenteraad geinstalleerd, die
speciaal in vraagstukken, die op
de jeugd betrekking hebben -
dat zijn er ontstellend veel -de
„echte" Raad zal adviseren. Har
telijk hopen, wij dat dit college
niet zal verzanden in dogmatiek
en het voor jongeren zo gevaar
lijk spel van intellectualisme.
Beter dan afwachten hoe zich
de zaak in de Bommelerwaard
ontwikkeld, doen de jeugdleiders
elders eraan, zich te beraden of
ook in hun gemeente niet tot een
dergelijke bundeling van krach
ten kan worden besloten. Het
grote probleem der ongrijpbare
asphalt-jeugd is in Amsterdam
eindelijk moedig en origineel
getracht tot een oplossing te
brengen. Een transportabel aan
trekkelijk trefpunt waar de jeugd
zelf de scepter zal zwaaien en een
speciale „Jeugdhaven" zullen als
een magneet werken op al die
jonge Nederlanders, die alleen
„thuis" kennen om te eten en te
slapen.
Gaarne zouden wij onze bonte
beeldenreeks in eenzelfde geest
voortzetten maar daartoe is
helaas weinig aanleiding.
Het aantal criminele delicten
was de afgelopen week opnieuw
aanzienlijk en het is te vrezen
dat aan deze lugubere reeks voor
lopig geen einde zal komen, zo
lang er geen gefundeerd en door
werkt plan voor de beveiliging en
morele opbouw van ons volk is.
In afwachting daarvan kra
keelde de Tweede Kamer verder
in haar debat over de publiek
rechtelijke bedrijfs-organisaties
en zeurde de Ronde Tafel Con
ferentie naar ja, waarheen?
De vertegenwoordiger der
Indonesische republiek bij de
V.N. is uit Den Haag naar
Amerika teruggekeerd en zijn uit
latingen tegenover de pers lieten
niet veel optimisme doorscheme
ren. Palar wilde op tijd bij de
V.N. terug zijn om, mocht men
het in Den Haag na alle onder
handelingen niet eens kunnen
worden, de kwestie weer voor de
Veiligheidsraad te kunnen bren
gen, op wiens agenda de Indo
nesische kwestie nog onverdroten
voorkomt.
Hoewel er over de succes kan
sen voor de Indonsiërs als zij de
zaak opnieuw door de Veilig
heidsraad in behandeling willen
zien gebracht, nog veel twijfel
achtigs zou zijn te zeggen, doet
de hele situatie uiterst onprettig
aan. Als de geruchten, volgens
welke 15 October door de Repu
blikeinen als uiterste datum voor
overeenstemming wordt be
schouwd waar zijn, dan is zeer te
vrezen of deze reeks vergaderin
gen tot een goed einde zal wor
den gebracht. Over de financiële
en economische basis, waarop
men straks verder zal moeten
werken kan de Republiek nog
weinig of niets omlijnd zeggen,
terwijl de Nederlandse regering
niet van zins blijkt, de zaak aan
deskundigen over te laten, die
hierover nog eens vrolijk zouden
kunnen nakaarten.
Ook in het Benelux-verband
zijn veel moeilijkheden te regelen,
die allen op de financieel econo
mische wortel stoelen. Onom
wonden gezegd, men is in Bel
gische handelskringen woedend
over het kortgeleden tot stand
gekomen accoord, de zogenaam
de Voor-Unie.
Dr. P. J. Duinker te Tholen
Dr. Vermet te Nieuw-Vossemeer
Op een persconferentie in
Luxemburg wil men de zaak nu
eens en voor goed uit de
doeken doen. België zal daar
officieel op indrukwekkende ma
nier „uitpakken", door niet min
der dan op z'n minst zes
ministers af te vaardigen. De
verwijten naar onze zijde zijn
niets minder dan dat wij via
protectie het Nederlandse be
drijfsleven zouden opbouwen ten
koste van het Belgische. De Bel
gische middenstanders zijn de
wanhoop nabij door de stroom
van goedkope Nederlandse pro
ducten, die hun markt verdrinkt,
terwijl zij er geen kans toe zagen,
oude-dure-voorraden te spuien...
Dat de regering van onze Zui
derburen het zwaar te verduren
heeft hoeft waarschijnlijk geen
betoog
Naast de verschillende op
drachten voor de voltooiing van
de in aanbouw zijnde kruisers en
onderzeebootjagers, is sinds de
bevrijding van ons land kracht
dadig gewerkt aan de wederop
bouw van de verschillende dien
sten, die onder het ministerie
van marine ressorteren, zoals de
dienst van het loodswezen, beba-
kening en kustverlichting en de
afdeling Hydrografie.
Van de vloot van het loods
wezen, die begin 1940 uit 18
stoom- en 2 motorloodsvaartui-
gen bestond, waren er bij de be
vrijding nog slechts 7 over, en
daarvan verkeerden er enkele
nog in een allesbehalve gunstige
toestand. Uit een vijftal trawlers
en een nevelzuurschip, die door
de Duitsers bij de bevrijding wa
ren achtergelaten, werd een
nieuwbouwprogramma opgesteld.
De afdeling Scheepsbouw van
het ministerie van marine ont
wierp uit deze z.g. krijgsbuit
schepen een zestal fraaie loods-
vaartuigen, die thans alle in
dienst zijn. Het zijn de stoom-
loodsvaartuigen „Arcturus" en
„Markab", de motorloodsvaar-
tuigen „Algol", „Rigel" en „De-
neb", alsmede de „Aldebaran".
Daarmede zijn de oorlogsverlie
zen echter nog geenszins gecom
penseerd, en momenteel bevinden
zich nog zeven motorloodsvaar-
tuigen in aanbouw te Bolnes, te
weten drie bij de werf van Gebr.
Pot en vier bij Boele's Scheeps
werven. De nieuwe vaartuigen
krijgen een standaard-waterver
plaatsing van 453 ton, en wor
den uitgerust met een Smit-MAN
Dieselmotor van 600 P.K. Zij
zullen resp. de namen „Castor",
„Pollux" en „Betelgeuze", en
„Antares", „Bellatrix", „Sirius"
en „Prooyon" ontvangen. Ter
verdere aanvulling van de vloot
van het loodswezen bevinden
zich nog 2 motorbetonnings- en
verlichtingsvaartuigen in aan
bouw alsmede vijf motorloods-
afhaalboten.
De afdeling Hydrografie van
de Marinestaf heeft momenteel
drie opnemingsvaartuigen in aan
bouw. Twee hiervan zijn bestemd
voor de Indonesische wateren, en
deze staan op stapel bij de
Scheepswerf en Machinefabriek
van P. Smit Jr. te Rotterdam en
bij de Werf Gusto (A. F. Smul
ders) te Schiedam. Voor eerstge
noemd schip werd op 3 Januari
jl. de kiel gelegd, terwijl op 22
April jl. een aanvang werd ge
maakt met het te Schiedam be
stelde schip. Men verwacht dat
deze schepen omstreeks 1 Juni
en 1 September 1950 van stapel
zullen lopen. Zij hebben een
standaard-waterverplaatsing van
1.275 ton, en worden uitgerust
met 2 Stork Dieselmotoren van
1.000 A.P.K. elk. Dat men in In
donesië dringend behoefte heeft
aan opnemingsvaartuigen, moge
wel blijken uit het feit, dat van
de vloot van drie opnemings
vaartuigen, waarover men in
1939 beschikte, slechts één
een hulp-opnemingsvaartuig -
na de capitulatie van Japan werd
teruggevonden. Eén opnemings
vaartuig is bestemd voor de Ne
derlandse wateren, ter vervan
ging van de gedurende de oorlog
verloren gegane „Eilerts de
Haan". Dit schip zal worden ge
bouwd bij J. 6 K. Smit's Scheeps
werven te Kinderdijk. Deze
nieuwe opnemer zal slechts 368
ton meten, en moet vóór 1 Aug.
1950 worden opgeleverd. Einde
September 1.1. zou voor dit schip
de eerste kielplaat worden qe-
legd.
Voorts zal aan het begin van
het volgend jaar op de Rijkswerf
te Den Helder een aanvang wor
den gemaakt met de bouw van
de lichtschepen 10 en 11. Begin
1940 beschikte de dienst van het
loodswezen, bebakening en kust
verlichting over zes lichtschepen,