Weekblad voor het Eiland Tholen en St. Filipsland Dev fiscus eist gij betaalt 17 pCt van de bevolking Het traditionele halfuur* en waar blijft het geld van Nederland behoort niet meer tot een Kerk* Timtui> W elfschoenen C O E N E N ZONDAGSDIENST ARTSEN 23 September 1949 5e Jaargang No. 45 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Abonnementen 1.per Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 kwartaal franco p.p. 1.25 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Prijs per nummer 8 cent Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 In de aloude Ridderzaal op het Binnenhof te 's Gravenhage, te midden van Rijksgroten uit Ne derland en uit de gebieden Over zee heeft Hare Majesteit Konin gin Juliana Haar tweede Troon rede uitgesproken op de traditi onele 3e Dinsdag in September... op Prinsjesdag. Van heinde en ver waren de mensen naar de Residentie geto gen om te wuiven, te kijken en te juichen. De gouden koets met de tressen, de pluimen, de zon op het goud, de statie van de rijk gesierde uniformen, de gratie van een vorstelijke glimlach. Dit heb ben de mensen gezien: een stoet van Koninklijke paarden vóór en glinsterende lakeien achter Ko ningin Juliana, de schitterende erewacht van de Prinses Irene Brigade, de kleurige uniformen van Jagers, een detachement van de Kon. Marechaussee's en daar boven wapperende vlaggen en gouden zonnestralen. Wat hebben ze gehoord De Kamerleden, de Indonesische gasten, de negen Britse parle mentsleden, het corps diploma tique en vele andere hoge functi onarissen en genodigden in de Ridderzaal, die met groen en bloemen was versierd. Bijna 1000 gasten waaronder 150 /Indone siërs En wat de mensen buiten de zaal, in de huiskamer bij de radio? De Troonrede. Een Troonrede, zoals gewoonlijk en naar haar aard een stuk van geheel eigen karakter. Een staat kundig stuk zonder parlementair debat. De Troonrede van 1949. Omgezet in punten: 1. Meer samenwerking met parlement in Buitenlands be leid: 2. Bevordering van Benelux- gedachte: 3. Inschakeling van W.-Duits land: 4. Concurrerend niveau van productiekosten: 5. Verhoging van arbeidspro ductiviteit; 6. Bevordering van industri alisatie: 7. Bijzondere aandacht voor emigratie; 8. Bestendiging van arbeids- vrede; 9. Beëindiging van detailbe moeienissen; 10. Belangstelling voor midden stand; 11. Stimulering van vakbe kwaamheid. Heeft iemand er iets meer van verwacht? Verwachtte U groot nieuws Volledige inlichtingen over Indonesië Over de deva luatie, die juist die dag het grote middelpunt vormde naast boven staande gebeurtenis Dan is U zeker teleurgesteld. Veel wijzer zijn we er niet van geworden ook al werden in keurig Neder lands verscheidene, belangrijke geschiedenispunten even aange stipt. Het belangrijkste is mis schien wel, dat in deze Troon rede de zaken niet mooier zijn voorgesteld, dan ze jn werkelijk heid zijn. Nederland is een spie gel voorgehouden: zó staan de zaken -wij zijn straatarm, er moet hard worden gewerkt om dat er internationaal fel wordt geconcurreerd. Daarom is uiter ste krachtsinspanning noodzake lijk. De wijziging op monetair gebied (zoals bekend devalu eerde de gulden gelijk met het pond Sterling op 30,5%) zal deze concurrentie nog beïnvloe den. De boer zal op lange termijn zijn bestaan zien verzekerd. De landbouw moet nog verder in stijgende lijn. Uit de Troonrede bleek ook, dat de regering op de ingeslagen weg zal voortgaan. Op velerlei terrein zullen nog moeilijkheden voorkomen. Moei lijkheden ten opzichte van de Benelux, Indonesië, Suriname en de Antillen.. Het sprankje vreug de dat er in was te bespeuren, het enige prettige geluid was, dat de Rijksbegroting voor het eerst na de bevrijding sluitend is. Hier op moest echter onmiddellijk vol gen, dat het tot bezorgdheid stemt, dat het niveau waarop dit sluitend maken gelukte, abnor maal hoog moet worden ge noemd. En de betalingsbalans wijst nog een groot tekort aan, een tekort dat slechts door de Mar shall-hulp een tijdelijke -kan worden overbrugd. Een goede samenwerking tus sen overheid en werkgever en arbeidersorganisatie dient ge handhaafd te blijven. Gezamen lijk dus de schouders er onder. We zitten nu eenmaal nog met een oorlogserfenis, die niet in een paar jaar kan worden geliqui deerd. Wellicht ondervinden we eerst thans ,,goed" wat die tijd ons heeft nagelaten. Wanneer dat besef er echter werkelijk is en in de juiste banen wordt geleid, dan is een werkelijk herstel van Ne derland ongetwijfeld mogelijk. Laten we met die gedachte het nieuwe parlementaire jaar ingaan Dit opschrift staat op een frisse brochure, uitgegeven door de Rijksvoorlichtingsdienst, een pu blicatie van de Minister van Financiën. Op zeer eenvoudige wijze wordt hierin een toelichting gegeven op de Millioenennota 1950. Een belangrijke stap wordt het in deze brochure genoemd, dat de begroting thans in even wicht is, dus de uitgaven door inkomsten worden gedekt. De be groting is weer „gezondterwijl er in 1946 nog een tekort van 1155 millioen was. Maar de fiscus eist... zo ver zuchten de lezers. Inderdaad, de belastingen zijn hoog. Maar wat wilt U? (Deze vraag wordt in de brochure gesteld). Na een oorlog, die ons land zo teisterde, dat een wederopbouw noodzake lijk schatten moest verslinden, na een langdurige en ingrijpende prijsstijging van buitenlandse goederen, met een zorgenkind als Indonesië, met een door dit alles zo gestegen Staatsschuld? Ver wacht U dan verlaging. Verla ging zou alleen plaats kunnen hebben indien wat aan sociale voorzieningen is opgebouwd, weer af te breken, door het on derwijs aan te tasten, het ver- keersapparaat te verwaarlozen, het bedrijfsleven te laten verkom meren, dus de bevolkingswel vaart verminderen. Nog minder ambtenaren De brochure zet duidelijk uiteen, dat al diepingrij pende bezuinigingen zijn aange bracht, ja van zodanige aard dat men weinig verder meer zal kun nen gaan. Nadat dus eerst is opgesomd hoe de uitgaven worden besteed, wordt in de volgende bladzijden gehandeld over de inkomsten. Gij betaalt: HET SPECIAAL ADRES vOOR en BERGEN OP ZOOM Wouwschesfraat 48 Tel. 28 Accijns op bier Accijns op zout Statistiekrecht Belasting op gouden en zilveren werken 16 7 7 Totaal 3520 mill. 1300 mill. 250 210 65 60 45 Loon- en inkomsten belasting Vennootschapsbel. V ereveningsheffing Sucessiebelasting Vermogensbelasting Dividendbelasting Motorrijtuigenbelasting 40 Commissarissenbelasting 6 Omzetbelasting 800 Invoerrechten 300 Accijns op tabak 100 Accijns op gedistilleerd 90 Accijns op suiker 80 Rechten van registratie 35 Rechten van zegel 18 Hiervan krijgen de gemeenten 290 mill., dus blijft er voor het Rijk 3230 mill. over. We betalen dus rechtstreeks door bepaalde belastingen (in- komstenbel., loonbel.) en indirect wanneer we een sigaretje roken of een sigaar opsteken (accijns). Dat geldt ook voor bier, gedistil leerd, enz. Verder worden dan opge noemd de reeds getroffen sociale voorzieningen, zoals de ouden- dagsvoorziening, pensioen voor oorlogsslachtoffers, bijdragen aan instellingen, werkloosheidsbe strijding. In de begroting 1950 is voor al deze en dergelijke voor zieningen een bedrag van 392 millioen uitgetrokken. Tenslotte wordt nog een over zicht gegeven van de jaren 1946- 1950 en de ontwikkeling gedu rende die tijd van de begroting. Het zou hier te ver voeren daar op dieper in te gaan. De brochure besluit met: „Het behoort tot het wezen van de democratische Staat, dat iedere burger inzicht krijgt in de grote problemen, waarvoor het land is geplaatst. Allen dan kan verwacht worden, dat hij vrijwillig al zijn krachten inzet om er aan mede te helpen, dat ons volk weer voldoende toe komstmogelijkheden krijgt." Het is goed dat de Regering niet volstaan heeft met een grote millioenennota op te stellen, die door de Kamerleden na zware studie pas te verteren is, maar ook een populair boekje als bovenstaande brochure heeft uit gegeven, waarin dit alles een voudig en smakelijk verteld wordt. Als de Kamerleden op even eenvoudige en smakelijke manier hun bezwaren uiteenzet ten, dan is Jan de Hollander goed op de hoogte van wat er met zijn geld gedaan wordt. Want het is toch immers zijn geld en het is zijn eigen Regering al is hij politiek tegenstander. De minis ters, die voor de Koningin de belastingpot regeren zijn immers door en voor het volk. Daarom moet het volk weten wat er aan de hand is. De uitgifte van een dergelijk boekje is dus een goed idee. Dr. L. D. A. Looysen, te Tholen Dr. R. C. Renes, Oud-Vossemeer Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert enkele cijfers uit de resultaten van de volkstel ling van 31 Mei 1947. Daaruit blijkt het volgende: Het percentage van de onker kelijke Nederlanders is gestegen van 1930 tot 1947 van 14.4 op 17. Ruim 1.6 millioen personen gaven op, tot geen enkele Kerk te behoren. Personen zonder kerkgenoot schap komen het meeste voor in Noord-Holland (34 en voorts in Groningen (27 Friesland (23%) en in Z.-Holland (21%), Gelderland en Zeeland, elk met 7 toonen in dit opzicht de laagste cijfers. In Amsterdam behoort thans 45 van de bevolking niet meer tot een kerkgenootschap. Voor Rotterdam en Den Haag is dit cijfer lager, nl. 31 en 27 maar toch nog hoog. Deze cijfers spreken wel dui delijke taal. Zal Nederland nog ang een Christelijke natie ge noemd kunnen worden, of gaat de ontkerstening met rasse schre den verder Het percentage van de Rooms- Katholieken steeg van 36,42 tot 38.5. Terwijl de R.K. in Noord- Brabant en Limburg in 1947 resp. 89 en 94 van de bevol king uitmaakten, blijft hun aantal in de drie Noordelijke provincies, Groningen, Friesland en Drenthe beneden 10 en variëren de percentages in de andere pro vincies en in de 4 grootste ge meenten tussen 21 en 38. In absolute cijfers gezien wonen van de 3.7 millioen R.K. in ons land 1.7 millioen in Noord-Bra bant en Limburg en twee millioen in de overige provincies. Het percentage van de Ned. Hervormde- Kerk daalde van 34.50 op 31.03. De Geref. Ker ken daalden van 8.04 op 7.01, maar de Geref. Kerken (art. 31) komen als nieuwe groep voor met 0.92% De Chr. Geref. Kerken stegen van 0.63 tot 0.72 en de Geref. Gemeenten van 0.53 tot 0.92. De Evang. Luth. Gemeen ten liepen aanzienlijk terug en wel van 0.99 tot 0.62. Het aantal Israëlieten is, voor al dank zij de vreselijke moord partijen van de Nazi's en hun „Nederlandse" knechten, van 111.917 tot 14.369 gedaald, of van 1.41% tot 0.15%. Ontroe rende cijfers Wat de cijfers globaal geno men ons te zeggen hebben Drieërlei: toeneming van de onkerkelijkheid, versterking van het Rooms-Katholicisme en ver zwakking van het Protestantisme KANTONRECHTER THOLEN Zitting van 16 Steptember. Leerplichtwet, runderhorzel... „zoda nige" invloed. A.U. te Poortvliet was de eerste, die voor de groene tafel kwam. Hij had niet rechts aangehouden en daarvoor was proces-verbaal opgemaakt. Eis was 10.of 6 d.h. Uitspraak 7.50 sub 5 dagen. L.W. te Scherpenisse was niet in het bezit van de vereiste diploma's en had daarmee de vestigingswet overtreden. Had vorig jaar uitstel gekregen, maar was bij het examen gezakt. Hij kreeg nogmaals tot. Maart a.s. gelegenheid dat diploma te behalen. M.L. te Stavenisse had zijn leer plichtig kind uit de school thuis gehou den en kreeg daarvoor 7.50 of 5 d.h. A.J.F. te St. Filipsland had de jacht en vogelwet overtreden door het rapen van scholekstereieren. Eis 20.of 10 d. Uitspraak 10.of 6 d. G.L.W. te St. Maartensdijk had op zijn aanhangwagen met krijt het num mer aangeduid. Verd. merkte op, dat hij persoonlijk in het bezit was van een vergunning, maar dat er vracht bij was van K„ die dit niet had. Dat was zijn overtreding. Verd. zei dat hij daarmee in halfwas werkte. Eis 4.of 3 d. Uit spraak conform. J.B. te Tholen had te Stavenisse zijn auto links van de straat geparkeerd en was daarna achteruit gereden. Eis 5 of 3 d. Uitspraak idem. M.J.B. te Poortvliet kwam voor de tweede maal in deze zaak voor. De laatste keer was een der getuigen voor meineed opgepakt. B. was ten laste ge legd, dat hij te St. Maartensdijk in ken nelijke staat van dronkenschap met een auto had gereden. Mr. v. d. Hoeven verdedigde deze

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1949 | | pagina 1