Weekblad voor het Eiland Tholen en St. Filipsland
Dev fiscus eist
gij betaalt
17 pCt van de bevolking
Het traditionele
halfuur*
en waar blijft het geld
van Nederland behoort niet
meer tot een Kerk*
Timtui>
W elfschoenen
C O E N E N
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
23 September 1949
5e Jaargang No. 45
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Abonnementen 1.per
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 kwartaal franco p.p. 1.25
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Prijs per nummer 8 cent
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen
Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
In de aloude Ridderzaal op het
Binnenhof te 's Gravenhage, te
midden van Rijksgroten uit Ne
derland en uit de gebieden Over
zee heeft Hare Majesteit Konin
gin Juliana Haar tweede Troon
rede uitgesproken op de traditi
onele 3e Dinsdag in September...
op Prinsjesdag.
Van heinde en ver waren de
mensen naar de Residentie geto
gen om te wuiven, te kijken en
te juichen. De gouden koets met
de tressen, de pluimen, de zon op
het goud, de statie van de rijk
gesierde uniformen, de gratie van
een vorstelijke glimlach. Dit heb
ben de mensen gezien: een stoet
van Koninklijke paarden vóór en
glinsterende lakeien achter Ko
ningin Juliana, de schitterende
erewacht van de Prinses Irene
Brigade, de kleurige uniformen
van Jagers, een detachement van
de Kon. Marechaussee's en daar
boven wapperende vlaggen en
gouden zonnestralen.
Wat hebben ze gehoord De
Kamerleden, de Indonesische
gasten, de negen Britse parle
mentsleden, het corps diploma
tique en vele andere hoge functi
onarissen en genodigden in de
Ridderzaal, die met groen en
bloemen was versierd. Bijna 1000
gasten waaronder 150 /Indone
siërs En wat de mensen buiten
de zaal, in de huiskamer bij de
radio? De Troonrede. Een
Troonrede, zoals gewoonlijk en
naar haar aard een stuk van
geheel eigen karakter. Een staat
kundig stuk zonder parlementair
debat. De Troonrede van 1949.
Omgezet in punten:
1. Meer samenwerking met
parlement in Buitenlands be
leid:
2. Bevordering van Benelux-
gedachte:
3. Inschakeling van W.-Duits
land:
4. Concurrerend niveau van
productiekosten:
5. Verhoging van arbeidspro
ductiviteit;
6. Bevordering van industri
alisatie:
7. Bijzondere aandacht voor
emigratie;
8. Bestendiging van arbeids-
vrede;
9. Beëindiging van detailbe
moeienissen;
10. Belangstelling voor midden
stand;
11. Stimulering van vakbe
kwaamheid.
Heeft iemand er iets meer van
verwacht? Verwachtte U groot
nieuws Volledige inlichtingen
over Indonesië Over de deva
luatie, die juist die dag het grote
middelpunt vormde naast boven
staande gebeurtenis Dan is U
zeker teleurgesteld. Veel wijzer
zijn we er niet van geworden
ook al werden in keurig Neder
lands verscheidene, belangrijke
geschiedenispunten even aange
stipt. Het belangrijkste is mis
schien wel, dat in deze Troon
rede de zaken niet mooier zijn
voorgesteld, dan ze jn werkelijk
heid zijn. Nederland is een spie
gel voorgehouden: zó staan de
zaken -wij zijn straatarm, er
moet hard worden gewerkt om
dat er internationaal fel wordt
geconcurreerd. Daarom is uiter
ste krachtsinspanning noodzake
lijk. De wijziging op monetair
gebied (zoals bekend devalu
eerde de gulden gelijk met het
pond Sterling op 30,5%) zal
deze concurrentie nog beïnvloe
den.
De boer zal op lange termijn
zijn bestaan zien verzekerd. De
landbouw moet nog verder in
stijgende lijn. Uit de Troonrede
bleek ook, dat de regering op de
ingeslagen weg zal voortgaan.
Op velerlei terrein zullen nog
moeilijkheden voorkomen. Moei
lijkheden ten opzichte van de
Benelux, Indonesië, Suriname en
de Antillen.. Het sprankje vreug
de dat er in was te bespeuren,
het enige prettige geluid was, dat
de Rijksbegroting voor het eerst
na de bevrijding sluitend is. Hier
op moest echter onmiddellijk vol
gen, dat het tot bezorgdheid
stemt, dat het niveau waarop dit
sluitend maken gelukte, abnor
maal hoog moet worden ge
noemd.
En de betalingsbalans wijst
nog een groot tekort aan, een
tekort dat slechts door de Mar
shall-hulp een tijdelijke -kan
worden overbrugd.
Een goede samenwerking tus
sen overheid en werkgever en
arbeidersorganisatie dient ge
handhaafd te blijven. Gezamen
lijk dus de schouders er onder.
We zitten nu eenmaal nog met
een oorlogserfenis, die niet in een
paar jaar kan worden geliqui
deerd. Wellicht ondervinden we
eerst thans ,,goed" wat die tijd
ons heeft nagelaten. Wanneer dat
besef er echter werkelijk is en in
de juiste banen wordt geleid, dan
is een werkelijk herstel van Ne
derland ongetwijfeld mogelijk.
Laten we met die gedachte het
nieuwe parlementaire jaar ingaan
Dit opschrift staat op een frisse
brochure, uitgegeven door de
Rijksvoorlichtingsdienst, een pu
blicatie van de Minister van
Financiën. Op zeer eenvoudige
wijze wordt hierin een toelichting
gegeven op de Millioenennota
1950. Een belangrijke stap wordt
het in deze brochure genoemd,
dat de begroting thans in even
wicht is, dus de uitgaven door
inkomsten worden gedekt. De be
groting is weer „gezondterwijl
er in 1946 nog een tekort van
1155 millioen was.
Maar de fiscus eist... zo ver
zuchten de lezers. Inderdaad, de
belastingen zijn hoog. Maar wat
wilt U? (Deze vraag wordt in
de brochure gesteld). Na een
oorlog, die ons land zo teisterde,
dat een wederopbouw noodzake
lijk schatten moest verslinden, na
een langdurige en ingrijpende
prijsstijging van buitenlandse
goederen, met een zorgenkind als
Indonesië, met een door dit alles
zo gestegen Staatsschuld? Ver
wacht U dan verlaging. Verla
ging zou alleen plaats kunnen
hebben indien wat aan sociale
voorzieningen is opgebouwd,
weer af te breken, door het on
derwijs aan te tasten, het ver-
keersapparaat te verwaarlozen,
het bedrijfsleven te laten verkom
meren, dus de bevolkingswel
vaart verminderen. Nog minder
ambtenaren De brochure zet
duidelijk uiteen, dat al diepingrij
pende bezuinigingen zijn aange
bracht, ja van zodanige aard dat
men weinig verder meer zal kun
nen gaan.
Nadat dus eerst is opgesomd
hoe de uitgaven worden besteed,
wordt in de volgende bladzijden
gehandeld over de inkomsten.
Gij betaalt:
HET SPECIAAL ADRES vOOR
en
BERGEN OP ZOOM
Wouwschesfraat 48 Tel. 28
Accijns op bier
Accijns op zout
Statistiekrecht
Belasting op gouden
en zilveren werken
16
7
7
Totaal
3520 mill.
1300 mill.
250
210
65
60
45
Loon- en inkomsten
belasting
Vennootschapsbel.
V ereveningsheffing
Sucessiebelasting
Vermogensbelasting
Dividendbelasting
Motorrijtuigenbelasting 40
Commissarissenbelasting 6
Omzetbelasting 800
Invoerrechten 300
Accijns op tabak 100
Accijns op gedistilleerd 90
Accijns op suiker 80
Rechten van registratie 35
Rechten van zegel 18
Hiervan krijgen de gemeenten
290 mill., dus blijft er voor het
Rijk 3230 mill. over.
We betalen dus rechtstreeks
door bepaalde belastingen (in-
komstenbel., loonbel.) en indirect
wanneer we een sigaretje roken
of een sigaar opsteken (accijns).
Dat geldt ook voor bier, gedistil
leerd, enz.
Verder worden dan opge
noemd de reeds getroffen sociale
voorzieningen, zoals de ouden-
dagsvoorziening, pensioen voor
oorlogsslachtoffers, bijdragen aan
instellingen, werkloosheidsbe
strijding. In de begroting 1950 is
voor al deze en dergelijke voor
zieningen een bedrag van 392
millioen uitgetrokken.
Tenslotte wordt nog een over
zicht gegeven van de jaren 1946-
1950 en de ontwikkeling gedu
rende die tijd van de begroting.
Het zou hier te ver voeren daar
op dieper in te gaan. De brochure
besluit met: „Het behoort tot het
wezen van de democratische
Staat, dat iedere burger inzicht
krijgt in de grote problemen,
waarvoor het land is geplaatst.
Allen dan kan verwacht worden,
dat hij vrijwillig al zijn krachten
inzet om er aan mede te helpen,
dat ons volk weer voldoende toe
komstmogelijkheden krijgt."
Het is goed dat de Regering
niet volstaan heeft met een grote
millioenennota op te stellen, die
door de Kamerleden na zware
studie pas te verteren is, maar
ook een populair boekje als
bovenstaande brochure heeft uit
gegeven, waarin dit alles een
voudig en smakelijk verteld
wordt. Als de Kamerleden op
even eenvoudige en smakelijke
manier hun bezwaren uiteenzet
ten, dan is Jan de Hollander goed
op de hoogte van wat er met zijn
geld gedaan wordt. Want het
is toch immers zijn geld en het
is zijn eigen Regering al is hij
politiek tegenstander. De minis
ters, die voor de Koningin de
belastingpot regeren zijn immers
door en voor het volk. Daarom
moet het volk weten wat er aan
de hand is. De uitgifte van een
dergelijk boekje is dus een goed
idee.
Dr. L. D. A. Looysen, te Tholen
Dr. R. C. Renes, Oud-Vossemeer
Het Centraal Bureau voor de
Statistiek publiceert enkele cijfers
uit de resultaten van de volkstel
ling van 31 Mei 1947. Daaruit
blijkt het volgende:
Het percentage van de onker
kelijke Nederlanders is gestegen
van 1930 tot 1947 van 14.4 op
17. Ruim 1.6 millioen personen
gaven op, tot geen enkele Kerk
te behoren.
Personen zonder kerkgenoot
schap komen het meeste voor in
Noord-Holland (34 en voorts
in Groningen (27 Friesland
(23%) en in Z.-Holland (21%),
Gelderland en Zeeland, elk met
7 toonen in dit opzicht de
laagste cijfers.
In Amsterdam behoort thans
45 van de bevolking niet meer
tot een kerkgenootschap. Voor
Rotterdam en Den Haag is dit
cijfer lager, nl. 31 en 27 maar
toch nog hoog.
Deze cijfers spreken wel dui
delijke taal. Zal Nederland nog
ang een Christelijke natie ge
noemd kunnen worden, of gaat
de ontkerstening met rasse schre
den verder
Het percentage van de Rooms-
Katholieken steeg van 36,42 tot
38.5. Terwijl de R.K. in Noord-
Brabant en Limburg in 1947
resp. 89 en 94 van de bevol
king uitmaakten, blijft hun aantal
in de drie Noordelijke provincies,
Groningen, Friesland en Drenthe
beneden 10 en variëren de
percentages in de andere pro
vincies en in de 4 grootste ge
meenten tussen 21 en 38. In
absolute cijfers gezien wonen
van de 3.7 millioen R.K. in ons
land 1.7 millioen in Noord-Bra
bant en Limburg en twee millioen
in de overige provincies.
Het percentage van de Ned.
Hervormde- Kerk daalde van
34.50 op 31.03. De Geref. Ker
ken daalden van 8.04 op 7.01,
maar de Geref. Kerken (art. 31)
komen als nieuwe groep voor met
0.92% De Chr. Geref. Kerken
stegen van 0.63 tot 0.72 en de
Geref. Gemeenten van 0.53 tot
0.92. De Evang. Luth. Gemeen
ten liepen aanzienlijk terug en
wel van 0.99 tot 0.62.
Het aantal Israëlieten is, voor
al dank zij de vreselijke moord
partijen van de Nazi's en hun
„Nederlandse" knechten, van
111.917 tot 14.369 gedaald, of
van 1.41% tot 0.15%. Ontroe
rende cijfers
Wat de cijfers globaal geno
men ons te zeggen hebben
Drieërlei: toeneming van de
onkerkelijkheid, versterking van
het Rooms-Katholicisme en ver
zwakking van het Protestantisme
KANTONRECHTER THOLEN
Zitting van 16 Steptember.
Leerplichtwet, runderhorzel... „zoda
nige" invloed.
A.U. te Poortvliet was de eerste, die
voor de groene tafel kwam. Hij had niet
rechts aangehouden en daarvoor was
proces-verbaal opgemaakt. Eis was
10.of 6 d.h. Uitspraak 7.50 sub
5 dagen.
L.W. te Scherpenisse was niet in het
bezit van de vereiste diploma's en had
daarmee de vestigingswet overtreden.
Had vorig jaar uitstel gekregen, maar
was bij het examen gezakt. Hij kreeg
nogmaals tot. Maart a.s. gelegenheid dat
diploma te behalen.
M.L. te Stavenisse had zijn leer
plichtig kind uit de school thuis gehou
den en kreeg daarvoor 7.50 of 5 d.h.
A.J.F. te St. Filipsland had de jacht
en vogelwet overtreden door het rapen
van scholekstereieren. Eis 20.of
10 d. Uitspraak 10.of 6 d.
G.L.W. te St. Maartensdijk had op
zijn aanhangwagen met krijt het num
mer aangeduid. Verd. merkte op, dat hij
persoonlijk in het bezit was van een
vergunning, maar dat er vracht bij was
van K„ die dit niet had. Dat was zijn
overtreding. Verd. zei dat hij daarmee in
halfwas werkte. Eis 4.of 3 d. Uit
spraak conform.
J.B. te Tholen had te Stavenisse zijn
auto links van de straat geparkeerd en
was daarna achteruit gereden. Eis 5
of 3 d. Uitspraak idem.
M.J.B. te Poortvliet kwam voor de
tweede maal in deze zaak voor. De
laatste keer was een der getuigen voor
meineed opgepakt. B. was ten laste ge
legd, dat hij te St. Maartensdijk in ken
nelijke staat van dronkenschap met een
auto had gereden.
Mr. v. d. Hoeven verdedigde deze