Het Bestuur der Gemeente ST. ANNALAND zijn, in de meest bevestigende zin kan worden beantwoord. Met het volste recht aan hun zijde. Daarbij ontken ik niet, dat er nu geen enkele fout meer wordt ge maakt. Zo men het ondanks bovenstaande nog ongerijmd vindt en van mening is, dat er bij U een fout is gemaakt, is de Directie zeker niet ongenegen dat te onderzoeken. Maar waarom dan zo een groot onderscheid tussen de ene wo ning en de andere zult U vragen. De oorzaak daarvan is, dat het tarief van de Waterleiding Mij Tholen destijds is gebaseerd op het zgn. oppervlakte-tarief. Er zit dus een sociaal element in daar men het ook kan aanduiden als een „welstandstarief". Een na dere uiteenzetting lijkt ons daar voor overbodig. Men kon moeilijk op een andere basis aanslaan. En instel ling als de N.V. Waterleiding Mij Tholen kan geen zekere tegenwerking voorstaan, door het bijv. grotere gezinnen onmo gelijk te maken voldoende water te geöruiken. Dat is tegen de bevordering van de hygiëne in. En de grote gezinnen hebben over het algemeen juist het meeste water nodig. Aan de andere kant is het vooral met de huidige levensstandaard dikwijls wel eens een te groot verschil. De levensstandaard van de ar beider bijv. tegenover de beter gesitueerden ligt toch wel geheel anders dan 25 jaar geleden. Na de verhoogde aanslag zijn meerdere aanvragen ingekomen om een meter te plaatsen. Nou, aanvragen is wel mogelijk, maar de toewijzing daarvan wordt reglementair aan het oordeel van de directie overgelaten. En waar er gevaar schuilt bij het meter systeem, dat het exploitatietekort nog groter zou worden, omdat men in de zomer wel behoorlijk zou gebruiken, maar in de winter heel weinig, zal men dit met het huidige tarief moeilijk algemeen kunnen doorvoeren. O.i. is dat alleen mogelijk, door evenals bij de P.Z.E.M. een vast grondtarief in te voeren en daarnaast het verbruikstarief. Vergeten we ook niet, dat de Waterleiding in stand moet worden gehouden door de er van profiterende bevolking. Genoeg over dit onderwerp. Ondanks de verhoogde aanslag kon de Directeur ons meedelen, dat er al zeer weinig reclame's zijn ingekomen. En we moeten aan het eind van deze tarieven- kwestie dan ook weer conclu deren, dat, hoewel er misschien nog een enkele fout is gemaakt, men. weinig met reclames zal be reiken. De keurige schema's, die nu op het waterleidingkantoor voor het krijpen liggen, maken controle zeer gemakkelijk. En de Directie kan U spoedig het be wijs leveren, dat U thans niet te veel betaald, maar eigenlijk altijd te weinig heeft moeten be talen. Gelukkig was dat uw schuld niet. TOEKOMSTPLANNEN EN WATERVERBRUIK Vele lezers zullen zich het be wuste artikeltje herinneren, waarin we er de aandacht op vestigden dat het, hoewel niet prettig, dat een aanslagverhoging was opgelegd, het nog veel min der prettig was, wanneer dan ook de watervoorziening verre «van goed genoemd kon worden. We drongen dus aan op een betere watervoorziening. Deze kwestie kwam te sprake bij de vraag: „Streeft de Directie naar uit breiding van het traject en wat zijn de toekomstplannen." Wanneer we U hieronder ver slag geven van de bezichtiging van het pompstation wordt het eerste gedeelte van deze vraag uitvoeriger beantwoord. Hier willen we er dit vast van zeggen, dat het in de bedoeling ligt, de pompcapaciteit uit te breiden. Daarmee is men trouwens al vol op bezig en het resultaat daarvan is binnenkort te verwachten. Voorts noemde de Directeur als 2e punt voor de toekomst, dat getracht zal worden om de land bouw in grotere mate van de waterleiding te laten profiteren. Vrijwel alle eigenaren van vee, die eenmaal waterleiding voor hun weiland hadden, willen niet meer anders, en het vee zelf evenmin Dat uitbreiding van de pomp capaciteit noodzakelijk is, bleek ons uit het overzichtelijk schema van het waterverbruik in de af gelopen jaren. Daaraan is een toekomst-schema vastgekoppeld. Als men nagaat, dat in het jaar 1925 het waterverbruik hier 113.000 m3 was en in 1947 de schematische lijn gestegen is tot een afname van 437.000 m3 zegt dat wel genoeg over het stijgende waterverbruik. En dan kunt u niet eens aanvoeren, dat 1947 wel een buitengewoon droog jaar iss geweest (was het ook) waardoor de afname van het water zo groot was (blijkt van niet). Want in VI BURGEMEESTER EN WETHOUDERS De gemeentewet bepaalt, dat de bur gemeester met de wethouders het Col lege van burgemeester en wethouders vormt. Dit college vormt, zoals wij reeds eerder opmerkten, een bestuurs orgaan der gemeente. Hoewel wij indien daartoe dan de gelegenheid bestaat begin Septem ber a.s., als de nieuwe gemeenteraden in functie zullen treden, een ietwat uit voeriger omschrijving hopen te geven, betreffende de verkiezing der wethou ders, willen wij reeds thans daarom trent bijzonderheden vermelden. De wet houders (in gemeenten beneden 20.000 zielen 2 in getal) worden gekozen uit en door de raad op de eerste Dinsdag van September. Zij worden benoemd voor de tijd van 4 jaar, terwijl zij te allen tijde hun ontslag kunnen nemen. Dit moet schriftelijk bij de raad worden ingezonden. Wanneer wij een omschrijving gaan geven van de taak van het college van B. en W. moeten wij beginnen een on derscheiding té maken naar het twee ledig karakter der gemeente, namelijk: lste: als zelfstandig deel van de staat, toegerust met de macht haar eigen huis houden te regelen en te besturen en 2e als orgaan van het hoger gezag, geroepen om de rijkswetten uit te voe ren. Ten aanzien van het onder le ge noemde karakter berust de volheid van macht zoals wij in een vorig artikel vermeldden bij de raad. B. en W. zijn eerst dan bevoegd, als zij daartoe uitdrukkelijk worden geroepen. Wij heb ben hier namelijk te maken met „auto nomie." Op het tweede terrein, dat van het „zelfbestuur" worden evenwel B. en W. in de eerste plaats aangewezen om handelend op te treden, wanneer zij uit drukkelijk daartoe zijn aangewezen. Wanneer dus rijkswetten of provin ciale voorschriften moeten worden uit gevoerd, en de raad of de burgemees ter worden in die wetten of voorschrif ten niet uitdrukkelijk met deze uitvoe ring belast, dan treden B. en W. auto matisch op als uitvoerend orgaan. Wij behoeven er haast niet op te wijzen, dat e. en a. een belangrijk deel vormt van de taak van dit college, vooral ook in deze na-oorlogse tijd met zijn om vangrijke hoeveelheid voorschriften van hoger gezag. Het valt niet te ontkennen, dat deze taak voornamelijk voor de wet houders in de kleine gemeenten, waar het ambt van wethouder als regel tus sen „de bedrijven door" moet worden uitgeoefend een zware last betreft. Vaak zijn zij dan ook aangewezen op de richt lijnen en voorstellen, welke van de zijde van de voorzitter van het college, de burgemeester, of vanwege de gemeente secretarie worden gegeven of gedaan. Behalve enkele verplichtingen als bij voorbeeld het indienen van een aanbe veling voor de benoeming van een se cretaris, ontvanger of ambtenaar van de burgerlijke stand, kunnen wij de taak van B. en W- met betrekking tot de huishouding der gemeente in hoofdzaak omschreven vinden in artikel 209 der gemeentewet. Dit artikel somt ruim 20 punten op, welke ten aanzien van het dagelijks be stuur der gemeente, aan B. en W. be horen. De voornaamste daarvan zijn: a. het uitvoeren der besluiten van de raad. De wet bedoelt hier de zgn. organische uitvoering. B. en W, bera men, waar nodig, de uitvoeringsmaat regelen. De burgemeester is evenwel be last met de feitelijke uitvoering (de zgn. mechanische uitvoering); b. het afkondigen der besluiten, waarvan de afkondiging door de wet of bij raadsbesluit is voorgeschreven; c. het beheren der inkomsten en uit gaven van de gemeente (voor zover niet aan anderen opgedragen): d. het toezien op het beheer en on derhoud van alle plaatselijke werken en eigendommen: e. de zorg voor de instandhouding, bruikbaarheid, vrijheid en veiligheid der publieke wegen, bruggen, veren, wate ren, vaarten, straten, plantsoenen, plei nen en andere plaatsen, tot gemene dienst van allen bestemd; 1948 bekend als een „nat" jaar, werd 446.000 m3 water af genomen. Op die voortgang zou het in 1973 een jaarverbruik van 700.000 m3 worden. Dan is er 1'/2 maal zoveel nodig per dag, als de huidige dagelijkse pomp capaciteit. Hieruit blijkt dus wel zeer, dat uitbreiding van de pompcapaciteit zeer urgent is. En zoals gezegd: de plannen hiertoe zijn reeds ver verwezenlijkt, ja in zo'n stadium zelfs, dat de heer v. d. Peiil ver klaarde: „Met niet te veel pech aan de buizenleidingen (buizenbreuk, e.d.) kan deze zomer een behoor lijke watervoorziening gegaran deerd worden. Er is water ge noeg, maar het vervoer vormt het grootste probleem." In het volgend nummer nog een beschrijving van het pomp station. f. het toezicht op de publieke ge zondheidsdienst; g. het benoemen van de ambtenaren en bedienden ter gemeentesecretarie; h. het schorsen van alle uit de ge meentekas bezoldigde ambtenaren, wel ke schorsing niet aan anderen is opge dragen; i. het behoorlijk voorbereiden van al hetgeen in de raad ter overweging en beslissing moet worden gebracht (voor zover niet aan anderen opgedragen); j. het houden van een gedurig toe zicht op al wat de gemeente aangaat; Met deze (niet volledige) opsomming blijkt duidelijk dat de taak van B. en W. omvangrijk is en dat zij steeds een open oog moeten hebben voor al het geen de belangen der gemeente aan gaat. Dit geldt niet alleen de grotere gemeenten doch ook de kleine. Men ziet in laatstbedoelde nog al eens vaak, dat het gemeentebelang wat achterop komt, omdat de nodige tijd zo moei lijk is vrij te maken. Dit zou eigenlijk niet voor mogen komen. Als men een ambt aanvaart, moet men ook aan alle verplichtingen, daaruit voortvloeiende, willen voldoen. Niet enkel de lusten, maar ook de lasten Teneinde te voorkomen dat het col lege van B. en W. in zijn taak betref fende de huishouding der gemeente (dus niet betreffende de uitvoering van voor schriften van hoger gezag) tekort schiet, zijn B. en W. ieder afzonderlijk en te zamen, voor het door het college ge voerd bestuur van de huishouding der gemeente aan de raad (niet aan één raadslid bijv.) verantwoording schuldig en moeten de raad te dien aan zien alle verlangde inlichtingen geven. Wij kunnen e. en a. vergelijken met het recht van interpellatie, toegekend aan de Kamers der Staten-Generaal. De wethouders, die de gevraagde in- inlichtingen weigeren te geven, kunnen van hun betrekking vervallen worden verklaard. Het spreekt vanzelf, dat de raad ten aanzien van de wethouders door mid del van voren omschreven „interpellatie- recht" een stevig wapen in de hand heeft om de hun opgedragen taak naar behoren te vervullen. Het niet voldoen aan de gestelde ver wachtingen kan bij een volgende wet houdersverkiezing een eind maken aan de „regeringsperiode" van de betrokken wethouder. DE BURGEMEESTER In ons land is het burgemeestersschap reeds honderden jaren bekend, zij het dan ook, dat het karakter en de be tekenis zich in de loop der jaren ten zeerste hebben gewijzigd. Eertijds waren de burgemeesters bij zitters in het college van schout en schepenen. Zij waren onder toezicht van laatstgenoemde belast met het beheer der geldmiddelen en stedelijke eigen dommen. Van bijzitten zijn de burge meesters naderhand voorzitters gewor den. Vóór de oude republiek werden de burgemeesters gekozen uit hun stand genoten, meestal voor één jaar. Onder de oude republiek werden zij benoemd door de stadhouder, uit een door de vroedschap opgemaakte voor dracht. Sedert 1824/25 vindt de benoeming van de burgemeesters plaats door de Koning-(in). De benoeming vindt thans plaats voor de tijd van 6 jaar, welke termijn als regel telkens met 6 jaar wordt verlengd, d.w.z. de betrokkene wordt herbenoemd. De taak van de burgemeester is ook zeer omvangrijk. Behalve het voorzit tersschap van de gemeenteraad en van het college van B. en W„ behoort o.m. tot deze taak: a. het vertegenwoordigen van de ge meente in alle rechtsgedingen en bij alle buitenrechtelijke rechtshandelingen, welke voor haar moeten worden ge daan; b. het uitvoeren van voorschriften van hoger gezag, indien bepaaldelijk zijn optreden wordt verlangd; c. het daadwerkelijk uitvoeren van de besluiten van de raad en van B. en W. Een besluit, dat naar zijn oordeel als strijdig met de wet of het algemeen belang door de Kroon kan worden ge- I schorst of vernietigd, brengt hij niet ten uitvoer. Hij geeft aan dit gevoelen bin nen 24 uur na het nemen van het be sluit kennis aan het college, dat het nam en aan Gedeputeerde Staten; d. de handhaving der openbare orde. Ingeval van oproerige beweging, van samenscholing of andere stoornis der openbare orde of van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan is de bur gemeester bevoegd de hulp van krijgs volk te vorderen. Hij is dan tevens be voegd alle bevelen te geven, die hij nodig acht ter handhaving der orde. Voorts is hij in zodanige toestand, in dien nodig, bevoegd algemene voor schriften van politie voor de inwoners uit te vaardigen en onverwijld af te kon digen; e. het toezicht op herbergen en alle voor het publiek openstaande gebou wen en samenkomsten, enz. „Hij waakt tegen het doen van met de openbare orde of zedelijkheid strijdige vertoniil- gen", zegt de gemeentewet; f. het voeren van het opperbevel bij brand; Sproeten? SPUOTOL g. het handhaven van de orde in de raadsvergaderingen; h. het tekenen van alle stukken, wel ke van de raad of van B. en W. uit gaan; Al met al een hele opsomming, waar uit wij kunnen afleiden, dat het burge meestersambt, vooral in deze tijd met zijn vele ingewikkelde problemen als: wederopbouw, woningnood, enz. niet meer als ereambt kan worden bekleed. Wil het goed zijn, dan moet de burge meester ook geen of zeker niet veel nevenbetrekkingen bekleden. Wij heb ben dan ook bezwaar tegen de combi natie burgemeester-secretaris, omdat zo licht de goede vervulling van een dier ambten in het gedrang komt. De burge meester van deze tijd moet er wil het goed zijn in de gelegenheid zijn er voor zijn gemeente regelmatig op uit te kunnen, terwijl het secretariaat dat niet altijd zal toelaten. Gelukkig valt er dan ook een streven van hoger hand waar te nemen om een dergelijke combinatie van betrekkingen in de toekomst weg te werken. (slot volgt) THOLEN TER-INZAGE-LEGGING LIJSTEN VAN CANDIDATEN De voorzitter van het hoofdstem bureau in de gemeente Tholen maakt bekend, dat de bij hem ingeleverde lijsten der candidaten, gesteld voor de op 17 Juni a.s. te houden stemming ter verkiezing van de leden van de Ge meenteraad, ter gemeentesecretarie voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd. Tholen, 10 Mei 1940 De voorzitter van het hoofdstembureau voornoemd, C. van den Berge. CANDIDAATSTELL1NG VOOR DE LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD De voorzitter van het hoofdstembureau voor de verkiezing van de leden van de Gemeenteraad maakt bekend, dat het hoofdstembureau op Dinsdag 17 Mei a.s. óm 10 uur, in het gemeentehuis een openbare zitting zal houden, waarin be slist zal worden over de geldigheid der op 10 Mei 1949 ingeleverde lijsten van candidaten en over de handhaving van de op die lijsten voorkomende candiaten. Tholen, 13 Mei 1949. De voorzitter voornoemd. HINDERWET Burg. en Weth. van Tholen brengen ter openbare kennis, dat ter gemeente secretarie ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van de Shell Nederland N.V., gevestigd te 's-Gravenhage, Wassenaar- scheweg 80, om vergunning ingevolge de Hinderwet tot het oprichten van een benzineinstallatie bij het perceel kada straal bekend gemeente Tholen, Sectie F, No. 2102, gelegen aan de Eendrachts- weg 13. Op 20 Mei a.s., des voormiddags 11 uur, zal op het gemeentehuis gelegen heid bestaan om bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten. Zowel de verzoeker, als zij die be zwaren hebben, kunnen gedurende drie dagen, vóór het bovengenoemde tijdstip, ter secretarie der gemeente kennis ne men van de tezake ingekomen schrif turen. Tholen, 6 Mei 1949 Burg. en Weth. voornoemd. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat volgens de bestaande jurisprudentie niet tot beroep gerechtigd zijn zij, die niet overeen komstig art. 15 der Hinderwet op boven- bepaalde dag voor het gemeentebestuur zijn verschenen, teneinde hun bezwaren mondeling toe te lichten. JAARVERGADERING VEILINGVERENIGING Dinsdag 10 Mei kwam de Veilingver eniging „Tholen en Omstreken" in al gemene jaarvergadering bijeen in de zaal van de Wed. Hoek Aanwezig waren 120 leden, toen de voorzitter, dhr. J. L. van Gorsel de bijeenkomst opende met een welkomst woord. Hij wees er o.a. op dat eind Mei de eerste Eerstelingen waren aangevoerd, dat er verschillende bestuursvergade ringen en ook enkele spoedvergaderingen zijn gehouden. De notulen voorgelezen door de Directeur, dhr. L. A. Labeur worden onveranderd vastgesteld. Besproken wordt vervolgens het finan cieel overzicht, waarvan de gegevens aan alle leden waren verstrekt. Besloten wordt volgend jaar ook de balans aan alle leden te doen toekomen. Vervolgens geeft de Directeur een overzicht over het afgelopen jaar. Het was op 26 Mei, dat de eerste aard appelen werden geveild voor de prijs van 11.05. In totaal bedroeg het aantal geveilde producten 4.124.255 kg voor een totaal bedrag van 406.547,33. Hiervan o.a. 1.786.458 kg voor 196.705,34 aan aard appelen. Uien 1.526.805 kg voor 119.429,26. Zilveruien 9.190 kg voor 735,20. Peen 629.401 kg v. 23.547.46. Bonen 123.965 kg voor 54.927,93. Spreker zet uiteen hoe de voorverkoop van de uien is verlopen. De zachte win ter en enkele andere factoren drukte de markt. Hij wijst er ook op, waarom Tholen een minder grote omzet had, licht de inventarisatie toe, de vergoeding van de wijnpeën, het kistenprobleem, de aardappelheffing en de exportmoeilijk heden. Hij is het personeel dankbaar voor de animo waarmee gewerkt wordt. Bij de bestuursverkiezing wordt dhr. J. Aarnoudse herkozen en in de twee vacatures worden benoemd de heren: H. Jansen en C. Kodde. Als secretaris werd aangewezen dhr. J. Quist. Tot leden van de financiële commissie worden benoemd de heren P. Roggeband, B. Frideriks en J. van der Slikke. Verschillende kwesties worden nog; nader besproken. O. A. wordt besloten een behoorlijk aantal kisten bij te kopen. Ook van de rondvraag werd door ver schillende aanwezigen gebruik gemaakt. OUDERAVOND O.L. SCHOOL Vrijdagavond 6 Mei jl. werd te Tholen in de zaal van het Hof van Holland de jaarlijkse ouderavond gehouden van de Openbare Lagere school. In zijn openingsrede deelde de voor zitter van de Oudercommissie, de heer Liefaard, mede, dat de ouderavond door technische omstandigheden niet eerder gehouden kon worden en dat aan het eind van de cursus in het schoolgebouw een tentoonstelling zal zijn van het werk der leerlingen, waaraan tevens een con tactavond wordt verbonden voor de ouders en de leraren. De heer Mach. van Hulst werd bij acclamatie als bestuurslid herkozen. Deze amusante en tevens interesante ouderavond werd gevuld met declamatie door een twaalftal leerlingen uit de 4e en 5e klasse, een toneelstukje in drie bedrijven werd opgevoerd door de leer lingen van de hoogste klassen. Het programma, dat bij de aanwezigen zeer in de smaak viel werd afgewisseld met zang-dansspelletje door kinderen van de 4e klasse onder leiding van Mej. van der Stel. De declamaties en het toneelstukje werd ingestuderd door de heer L. M. de Heer. Tot besluit van deze avond hield het hoofd der school, de heer E. van Liere, een openbare les. Verleden jaar was het les over Vaderlandse Geschie denis, ditmaal was het Aardrijkskunde en wel over Indonesië. Bij deze les kwam zeer duidelijk aan het licht, dat de kinderen de genoten lessen goed onder de knie hadden en dat de leerstof dik wijls op aantrekkelijke wijze wordt voor gedragen. JUBILEA Het echtpaar P. Quist-Geuze en het echtpaar J. C. Schot-de Witte hebben op 11 Mei het bijzonder feit herdacht, dat zij voor 50 jaar in de echt waren verbonden. Van de zijde der familie en ook van vele bekenden was er grote belangstelling. De muziekvereniging „Concordia" bracht 's avond bij het echt paar Quist-Geuze een serenade. OUD-VQ3SEMEER DE BEVRIJDINGSDAG is in deze gemeente rustig voorbijgegaan. Alleen 's avonds had in het gymnastiek lokaal der Openbare School een herden kingsdienst plaats, welke door ongeveer 150 personen werd bezocht. VOETBAL A.s. Zaterdag 5 uur zal worden ge speeld S.V.O. I Halsteren I. CANDIDAATSTELLING GEMEENTERAAD Op 10 Mei zijn voor de op 22 Juni te houden gemeenteraadsverkiezing de volgende personen candidaat gesteld: K.V.P.: 1. M. J. Daane; 2. P. A. W. Mees; 3. C. P. Timmermans, 4. C.*A. van Dorst; 5. C. P. de Koning. Arbeiderspartij: 1. L. Istha; 2. C. Aarnoudse, 3. P. A. den Engelsman; 4. L. P. Smit; 5. J. P. den Hollander, 6. D. M. van Driel. C. H. Unie: 1. P. van Driel Mz.; 2. P. W. C. van Westen, 3. J. W. den Engelsman, 4. J. L. van Dijke; 5. A. Klippel; 6. P. J. den Hollander. A.R. Partij; 1. J. van der Klooster; 2. J. Aarnoudse; 3. J. D. Droogerd; 4. M. M. Minheere Jz.; 5. C. Elenbaas, 6. Iz. J. van Gorsel; 7. L. de Wilde. V.V.D.: 1. J. L. van Gorsel; 2. M. P. van der Stel, 3. J. A. Poulisse, 4. A. M. van Engelen, 5. C. M. Ridderhof; 6. T. M. Hage. CANDIDATENfeIJSTEN In verband met de te houden ver kiezing voor leden van de gemeenteraad zijn Dinsdag 10 Mei jl. de volgende candidatenlijsten ingediend: Gecombineerde lijst: 1. J. A. den Engelsman (aftr.); 2. G. Goedegebuure; 3. Jac. Moerland Cz. (aftr.) 4. A. J. Kurvink; 5. Adr. Dorst; 6. Jacs. C. van Poortvliet; 7. Iz. Gunter; 8. L. I. Goedegebuure C.Dz. en 9. J. de Bruine. Arbeiders- en middenstanderspartij: 1. F.J. Stols (aftr.); 2. C. Ridderhof (aftr.); 3. P. I. den Haan; 4. M. J. den Haan; 5. Adr. de Witte Adrz.; 6. Jac. M. Voshol; 7. G. C. Goedegebuure; 8. W. Rijnberg Adrz.; en 9. J. M. den Engelsman Pz. Lijst Geluk: 1. A. C. Geluk (aftr.); 2. J. L. Goede gebuure Az. (aftr.); 3. Mars. Moerland Martzn.; 4. Hubr. Overbeeke Iz.; 5. Jac. J. Mosselman Az. en 6. L. J. Breure. Zoals reeds erder vermeld is de ver kiezing bepaald op Vrijdag 10 Juni a.s. Van onze juridische medewerker

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1949 | | pagina 2