Het Bestuur der Gemeente
ST. ANNALAND
zijn, in de meest bevestigende
zin kan worden beantwoord. Met
het volste recht aan hun zijde.
Daarbij ontken ik niet, dat er nu
geen enkele fout meer wordt ge
maakt. Zo men het ondanks
bovenstaande nog ongerijmd
vindt en van mening is, dat er
bij U een fout is gemaakt, is de
Directie zeker niet ongenegen
dat te onderzoeken.
Maar waarom dan zo een groot
onderscheid tussen de ene wo
ning en de andere zult U
vragen.
De oorzaak daarvan is, dat het
tarief van de Waterleiding Mij
Tholen destijds is gebaseerd op
het zgn. oppervlakte-tarief. Er zit
dus een sociaal element in daar
men het ook kan aanduiden als
een „welstandstarief". Een na
dere uiteenzetting lijkt ons daar
voor overbodig.
Men kon moeilijk op een
andere basis aanslaan. En instel
ling als de N.V. Waterleiding
Mij Tholen kan geen zekere
tegenwerking voorstaan, door
het bijv. grotere gezinnen onmo
gelijk te maken voldoende water
te geöruiken. Dat is tegen de
bevordering van de hygiëne in.
En de grote gezinnen hebben
over het algemeen juist het
meeste water nodig. Aan de
andere kant is het vooral met de
huidige levensstandaard dikwijls
wel eens een te groot verschil.
De levensstandaard van de ar
beider bijv. tegenover de beter
gesitueerden ligt toch wel geheel
anders dan 25 jaar geleden.
Na de verhoogde aanslag zijn
meerdere aanvragen ingekomen
om een meter te plaatsen. Nou,
aanvragen is wel mogelijk, maar
de toewijzing daarvan wordt
reglementair aan het oordeel van
de directie overgelaten. En waar
er gevaar schuilt bij het meter
systeem, dat het exploitatietekort
nog groter zou worden, omdat
men in de zomer wel behoorlijk
zou gebruiken, maar in de winter
heel weinig, zal men dit met het
huidige tarief moeilijk algemeen
kunnen doorvoeren. O.i. is dat
alleen mogelijk, door evenals bij
de P.Z.E.M. een vast grondtarief
in te voeren en daarnaast het
verbruikstarief. Vergeten we ook
niet, dat de Waterleiding in
stand moet worden gehouden
door de er van profiterende
bevolking.
Genoeg over dit onderwerp.
Ondanks de verhoogde aanslag
kon de Directeur ons meedelen,
dat er al zeer weinig reclame's
zijn ingekomen. En we moeten
aan het eind van deze tarieven-
kwestie dan ook weer conclu
deren, dat, hoewel er misschien
nog een enkele fout is gemaakt,
men. weinig met reclames zal be
reiken. De keurige schema's, die
nu op het waterleidingkantoor
voor het krijpen liggen, maken
controle zeer gemakkelijk. En de
Directie kan U spoedig het be
wijs leveren, dat U thans niet te
veel betaald, maar eigenlijk
altijd te weinig heeft moeten be
talen. Gelukkig was dat uw
schuld niet.
TOEKOMSTPLANNEN EN
WATERVERBRUIK
Vele lezers zullen zich het be
wuste artikeltje herinneren,
waarin we er de aandacht op
vestigden dat het, hoewel niet
prettig, dat een aanslagverhoging
was opgelegd, het nog veel min
der prettig was, wanneer dan
ook de watervoorziening verre
«van goed genoemd kon worden.
We drongen dus aan op een
betere watervoorziening. Deze
kwestie kwam te sprake bij de
vraag:
„Streeft de Directie naar uit
breiding van het traject en wat
zijn de toekomstplannen."
Wanneer we U hieronder ver
slag geven van de bezichtiging
van het pompstation wordt het
eerste gedeelte van deze vraag
uitvoeriger beantwoord. Hier
willen we er dit vast van zeggen,
dat het in de bedoeling ligt, de
pompcapaciteit uit te breiden.
Daarmee is men trouwens al vol
op bezig en het resultaat daarvan
is binnenkort te verwachten.
Voorts noemde de Directeur als
2e punt voor de toekomst, dat
getracht zal worden om de land
bouw in grotere mate van de
waterleiding te laten profiteren.
Vrijwel alle eigenaren van vee,
die eenmaal waterleiding voor
hun weiland hadden, willen niet
meer anders, en het vee zelf
evenmin
Dat uitbreiding van de pomp
capaciteit noodzakelijk is, bleek
ons uit het overzichtelijk schema
van het waterverbruik in de af
gelopen jaren. Daaraan is een
toekomst-schema vastgekoppeld.
Als men nagaat, dat in het
jaar 1925 het waterverbruik hier
113.000 m3 was en in 1947 de
schematische lijn gestegen is tot
een afname van 437.000 m3 zegt
dat wel genoeg over het stijgende
waterverbruik. En dan kunt u
niet eens aanvoeren, dat 1947 wel
een buitengewoon droog jaar iss
geweest (was het ook) waardoor
de afname van het water zo groot
was (blijkt van niet). Want in
VI
BURGEMEESTER EN
WETHOUDERS
De gemeentewet bepaalt, dat de bur
gemeester met de wethouders het Col
lege van burgemeester en wethouders
vormt. Dit college vormt, zoals wij
reeds eerder opmerkten, een bestuurs
orgaan der gemeente.
Hoewel wij indien daartoe dan de
gelegenheid bestaat begin Septem
ber a.s., als de nieuwe gemeenteraden
in functie zullen treden, een ietwat uit
voeriger omschrijving hopen te geven,
betreffende de verkiezing der wethou
ders, willen wij reeds thans daarom
trent bijzonderheden vermelden. De wet
houders (in gemeenten beneden 20.000
zielen 2 in getal) worden gekozen uit
en door de raad op de eerste Dinsdag
van September. Zij worden benoemd
voor de tijd van 4 jaar, terwijl zij te
allen tijde hun ontslag kunnen nemen.
Dit moet schriftelijk bij de raad worden
ingezonden.
Wanneer wij een omschrijving gaan
geven van de taak van het college van
B. en W. moeten wij beginnen een on
derscheiding té maken naar het twee
ledig karakter der gemeente, namelijk:
lste: als zelfstandig deel van de staat,
toegerust met de macht haar eigen huis
houden te regelen en te besturen en
2e als orgaan van het hoger gezag,
geroepen om de rijkswetten uit te voe
ren.
Ten aanzien van het onder le ge
noemde karakter berust de volheid van
macht zoals wij in een vorig artikel
vermeldden bij de raad. B. en W.
zijn eerst dan bevoegd, als zij daartoe
uitdrukkelijk worden geroepen. Wij heb
ben hier namelijk te maken met „auto
nomie."
Op het tweede terrein, dat van het
„zelfbestuur" worden evenwel B. en
W. in de eerste plaats aangewezen om
handelend op te treden, wanneer zij uit
drukkelijk daartoe zijn aangewezen.
Wanneer dus rijkswetten of provin
ciale voorschriften moeten worden uit
gevoerd, en de raad of de burgemees
ter worden in die wetten of voorschrif
ten niet uitdrukkelijk met deze uitvoe
ring belast, dan treden B. en W. auto
matisch op als uitvoerend orgaan. Wij
behoeven er haast niet op te wijzen,
dat e. en a. een belangrijk deel vormt
van de taak van dit college, vooral ook
in deze na-oorlogse tijd met zijn om
vangrijke hoeveelheid voorschriften van
hoger gezag. Het valt niet te ontkennen,
dat deze taak voornamelijk voor de wet
houders in de kleine gemeenten, waar
het ambt van wethouder als regel tus
sen „de bedrijven door" moet worden
uitgeoefend een zware last betreft. Vaak
zijn zij dan ook aangewezen op de richt
lijnen en voorstellen, welke van de zijde
van de voorzitter van het college, de
burgemeester, of vanwege de gemeente
secretarie worden gegeven of gedaan.
Behalve enkele verplichtingen als bij
voorbeeld het indienen van een aanbe
veling voor de benoeming van een se
cretaris, ontvanger of ambtenaar van de
burgerlijke stand, kunnen wij de taak
van B. en W- met betrekking tot de
huishouding der gemeente in hoofdzaak
omschreven vinden in artikel 209 der
gemeentewet.
Dit artikel somt ruim 20 punten op,
welke ten aanzien van het dagelijks be
stuur der gemeente, aan B. en W. be
horen. De voornaamste daarvan zijn:
a. het uitvoeren der besluiten van
de raad. De wet bedoelt hier de zgn.
organische uitvoering. B. en W, bera
men, waar nodig, de uitvoeringsmaat
regelen. De burgemeester is evenwel be
last met de feitelijke uitvoering (de
zgn. mechanische uitvoering);
b. het afkondigen der besluiten,
waarvan de afkondiging door de wet
of bij raadsbesluit is voorgeschreven;
c. het beheren der inkomsten en uit
gaven van de gemeente (voor zover niet
aan anderen opgedragen):
d. het toezien op het beheer en on
derhoud van alle plaatselijke werken en
eigendommen:
e. de zorg voor de instandhouding,
bruikbaarheid, vrijheid en veiligheid der
publieke wegen, bruggen, veren, wate
ren, vaarten, straten, plantsoenen, plei
nen en andere plaatsen, tot gemene
dienst van allen bestemd;
1948 bekend als een „nat"
jaar, werd 446.000 m3 water af
genomen. Op die voortgang zou
het in 1973 een jaarverbruik van
700.000 m3 worden. Dan is er
1'/2 maal zoveel nodig per dag,
als de huidige dagelijkse pomp
capaciteit.
Hieruit blijkt dus wel zeer, dat
uitbreiding van de pompcapaciteit
zeer urgent is. En zoals gezegd:
de plannen hiertoe zijn reeds ver
verwezenlijkt, ja in zo'n stadium
zelfs, dat de heer v. d. Peiil ver
klaarde:
„Met niet te veel pech aan de
buizenleidingen (buizenbreuk,
e.d.) kan deze zomer een behoor
lijke watervoorziening gegaran
deerd worden. Er is water ge
noeg, maar het vervoer vormt het
grootste probleem."
In het volgend nummer nog
een beschrijving van het pomp
station.
f. het toezicht op de publieke ge
zondheidsdienst;
g. het benoemen van de ambtenaren
en bedienden ter gemeentesecretarie;
h. het schorsen van alle uit de ge
meentekas bezoldigde ambtenaren, wel
ke schorsing niet aan anderen is opge
dragen;
i. het behoorlijk voorbereiden van al
hetgeen in de raad ter overweging en
beslissing moet worden gebracht (voor
zover niet aan anderen opgedragen);
j. het houden van een gedurig toe
zicht op al wat de gemeente aangaat;
Met deze (niet volledige) opsomming
blijkt duidelijk dat de taak van B. en
W. omvangrijk is en dat zij steeds een
open oog moeten hebben voor al het
geen de belangen der gemeente aan
gaat. Dit geldt niet alleen de grotere
gemeenten doch ook de kleine. Men
ziet in laatstbedoelde nog al eens vaak,
dat het gemeentebelang wat achterop
komt, omdat de nodige tijd zo moei
lijk is vrij te maken. Dit zou eigenlijk
niet voor mogen komen. Als men een
ambt aanvaart, moet men ook aan alle
verplichtingen, daaruit voortvloeiende,
willen voldoen. Niet enkel de lusten,
maar ook de lasten
Teneinde te voorkomen dat het col
lege van B. en W. in zijn taak betref
fende de huishouding der gemeente (dus
niet betreffende de uitvoering van voor
schriften van hoger gezag) tekort schiet,
zijn B. en W. ieder afzonderlijk en te
zamen, voor het door het college ge
voerd bestuur van de huishouding der
gemeente aan de raad (niet aan één
raadslid bijv.) verantwoording
schuldig en moeten de raad te dien aan
zien alle verlangde inlichtingen geven.
Wij kunnen e. en a. vergelijken met het
recht van interpellatie, toegekend aan
de Kamers der Staten-Generaal.
De wethouders, die de gevraagde in-
inlichtingen weigeren te geven, kunnen
van hun betrekking vervallen worden
verklaard.
Het spreekt vanzelf, dat de raad ten
aanzien van de wethouders door mid
del van voren omschreven „interpellatie-
recht" een stevig wapen in de hand
heeft om de hun opgedragen taak naar
behoren te vervullen.
Het niet voldoen aan de gestelde ver
wachtingen kan bij een volgende wet
houdersverkiezing een eind maken aan
de „regeringsperiode" van de betrokken
wethouder.
DE BURGEMEESTER
In ons land is het burgemeestersschap
reeds honderden jaren bekend, zij het
dan ook, dat het karakter en de be
tekenis zich in de loop der jaren ten
zeerste hebben gewijzigd.
Eertijds waren de burgemeesters bij
zitters in het college van schout en
schepenen. Zij waren onder toezicht van
laatstgenoemde belast met het beheer
der geldmiddelen en stedelijke eigen
dommen. Van bijzitten zijn de burge
meesters naderhand voorzitters gewor
den.
Vóór de oude republiek werden de
burgemeesters gekozen uit hun stand
genoten, meestal voor één jaar.
Onder de oude republiek werden zij
benoemd door de stadhouder, uit een
door de vroedschap opgemaakte voor
dracht.
Sedert 1824/25 vindt de benoeming
van de burgemeesters plaats door de
Koning-(in). De benoeming vindt thans
plaats voor de tijd van 6 jaar, welke
termijn als regel telkens met 6 jaar
wordt verlengd, d.w.z. de betrokkene
wordt herbenoemd.
De taak van de burgemeester is ook
zeer omvangrijk. Behalve het voorzit
tersschap van de gemeenteraad en van
het college van B. en W„ behoort o.m.
tot deze taak:
a. het vertegenwoordigen van de ge
meente in alle rechtsgedingen en bij
alle buitenrechtelijke rechtshandelingen,
welke voor haar moeten worden ge
daan;
b. het uitvoeren van voorschriften
van hoger gezag, indien bepaaldelijk zijn
optreden wordt verlangd;
c. het daadwerkelijk uitvoeren van
de besluiten van de raad en van B. en
W. Een besluit, dat naar zijn oordeel
als strijdig met de wet of het algemeen
belang door de Kroon kan worden ge-
I schorst of vernietigd, brengt hij niet ten
uitvoer. Hij geeft aan dit gevoelen bin
nen 24 uur na het nemen van het be
sluit kennis aan het college, dat het
nam en aan Gedeputeerde Staten;
d. de handhaving der openbare orde.
Ingeval van oproerige beweging, van
samenscholing of andere stoornis der
openbare orde of van ernstige vrees
voor het ontstaan daarvan is de bur
gemeester bevoegd de hulp van krijgs
volk te vorderen. Hij is dan tevens be
voegd alle bevelen te geven, die hij
nodig acht ter handhaving der orde.
Voorts is hij in zodanige toestand, in
dien nodig, bevoegd algemene voor
schriften van politie voor de inwoners
uit te vaardigen en onverwijld af te kon
digen;
e. het toezicht op herbergen en alle
voor het publiek openstaande gebou
wen en samenkomsten, enz. „Hij waakt
tegen het doen van met de openbare
orde of zedelijkheid strijdige vertoniil-
gen", zegt de gemeentewet;
f. het voeren van het opperbevel bij
brand;
Sproeten? SPUOTOL
g. het handhaven van de orde in
de raadsvergaderingen;
h. het tekenen van alle stukken, wel
ke van de raad of van B. en W. uit
gaan;
Al met al een hele opsomming, waar
uit wij kunnen afleiden, dat het burge
meestersambt, vooral in deze tijd met
zijn vele ingewikkelde problemen als:
wederopbouw, woningnood, enz. niet
meer als ereambt kan worden bekleed.
Wil het goed zijn, dan moet de burge
meester ook geen of zeker niet veel
nevenbetrekkingen bekleden. Wij heb
ben dan ook bezwaar tegen de combi
natie burgemeester-secretaris, omdat zo
licht de goede vervulling van een dier
ambten in het gedrang komt. De burge
meester van deze tijd moet er wil
het goed zijn in de gelegenheid zijn
er voor zijn gemeente regelmatig op uit
te kunnen, terwijl het secretariaat dat
niet altijd zal toelaten.
Gelukkig valt er dan ook een streven
van hoger hand waar te nemen om een
dergelijke combinatie van betrekkingen
in de toekomst weg te werken.
(slot volgt)
THOLEN
TER-INZAGE-LEGGING
LIJSTEN VAN CANDIDATEN
De voorzitter van het hoofdstem
bureau in de gemeente Tholen maakt
bekend, dat de bij hem ingeleverde
lijsten der candidaten, gesteld voor de
op 17 Juni a.s. te houden stemming ter
verkiezing van de leden van de Ge
meenteraad, ter gemeentesecretarie voor
een ieder ter inzage zijn nedergelegd.
Tholen, 10 Mei 1940
De voorzitter van het
hoofdstembureau voornoemd,
C. van den Berge.
CANDIDAATSTELL1NG VOOR DE
LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
De voorzitter van het hoofdstembureau
voor de verkiezing van de leden van de
Gemeenteraad maakt bekend, dat het
hoofdstembureau op Dinsdag 17 Mei a.s.
óm 10 uur, in het gemeentehuis een
openbare zitting zal houden, waarin be
slist zal worden over de geldigheid der
op 10 Mei 1949 ingeleverde lijsten van
candidaten en over de handhaving van
de op die lijsten voorkomende candiaten.
Tholen, 13 Mei 1949.
De voorzitter voornoemd.
HINDERWET
Burg. en Weth. van Tholen brengen
ter openbare kennis, dat ter gemeente
secretarie ter inzage ligt een verzoek met
bijlagen van de Shell Nederland N.V.,
gevestigd te 's-Gravenhage, Wassenaar-
scheweg 80, om vergunning ingevolge de
Hinderwet tot het oprichten van een
benzineinstallatie bij het perceel kada
straal bekend gemeente Tholen, Sectie F,
No. 2102, gelegen aan de Eendrachts-
weg 13.
Op 20 Mei a.s., des voormiddags
11 uur, zal op het gemeentehuis gelegen
heid bestaan om bezwaren tegen de
inwilliging van dit verzoek in te brengen
en deze mondeling en schriftelijk toe te
lichten.
Zowel de verzoeker, als zij die be
zwaren hebben, kunnen gedurende drie
dagen, vóór het bovengenoemde tijdstip,
ter secretarie der gemeente kennis ne
men van de tezake ingekomen schrif
turen.
Tholen, 6 Mei 1949
Burg. en Weth. voornoemd.
De aandacht van belanghebbenden
wordt er op gevestigd, dat volgens de
bestaande jurisprudentie niet tot beroep
gerechtigd zijn zij, die niet overeen
komstig art. 15 der Hinderwet op boven-
bepaalde dag voor het gemeentebestuur
zijn verschenen, teneinde hun bezwaren
mondeling toe te lichten.
JAARVERGADERING
VEILINGVERENIGING
Dinsdag 10 Mei kwam de Veilingver
eniging „Tholen en Omstreken" in al
gemene jaarvergadering bijeen in de
zaal van de Wed. Hoek
Aanwezig waren 120 leden, toen de
voorzitter, dhr. J. L. van Gorsel de
bijeenkomst opende met een welkomst
woord. Hij wees er o.a. op dat eind Mei
de eerste Eerstelingen waren aangevoerd,
dat er verschillende bestuursvergade
ringen en ook enkele spoedvergaderingen
zijn gehouden. De notulen voorgelezen
door de Directeur, dhr. L. A. Labeur
worden onveranderd vastgesteld.
Besproken wordt vervolgens het finan
cieel overzicht, waarvan de gegevens
aan alle leden waren verstrekt. Besloten
wordt volgend jaar ook de balans aan
alle leden te doen toekomen.
Vervolgens geeft de Directeur een
overzicht over het afgelopen jaar. Het
was op 26 Mei, dat de eerste aard
appelen werden geveild voor de prijs
van 11.05.
In totaal bedroeg het aantal geveilde
producten 4.124.255 kg voor een totaal
bedrag van 406.547,33. Hiervan o.a.
1.786.458 kg voor 196.705,34 aan aard
appelen. Uien 1.526.805 kg voor
119.429,26. Zilveruien 9.190 kg voor
735,20. Peen 629.401 kg v. 23.547.46.
Bonen 123.965 kg voor 54.927,93.
Spreker zet uiteen hoe de voorverkoop
van de uien is verlopen. De zachte win
ter en enkele andere factoren drukte de
markt. Hij wijst er ook op, waarom
Tholen een minder grote omzet had,
licht de inventarisatie toe, de vergoeding
van de wijnpeën, het kistenprobleem, de
aardappelheffing en de exportmoeilijk
heden. Hij is het personeel dankbaar
voor de animo waarmee gewerkt wordt.
Bij de bestuursverkiezing wordt dhr.
J. Aarnoudse herkozen en in de twee
vacatures worden benoemd de heren:
H. Jansen en C. Kodde. Als secretaris
werd aangewezen dhr. J. Quist.
Tot leden van de financiële commissie
worden benoemd de heren P. Roggeband,
B. Frideriks en J. van der Slikke.
Verschillende kwesties worden nog;
nader besproken. O. A. wordt besloten
een behoorlijk aantal kisten bij te kopen.
Ook van de rondvraag werd door ver
schillende aanwezigen gebruik gemaakt.
OUDERAVOND O.L. SCHOOL
Vrijdagavond 6 Mei jl. werd te Tholen
in de zaal van het Hof van Holland de
jaarlijkse ouderavond gehouden van de
Openbare Lagere school.
In zijn openingsrede deelde de voor
zitter van de Oudercommissie, de heer
Liefaard, mede, dat de ouderavond door
technische omstandigheden niet eerder
gehouden kon worden en dat aan het
eind van de cursus in het schoolgebouw
een tentoonstelling zal zijn van het werk
der leerlingen, waaraan tevens een con
tactavond wordt verbonden voor de
ouders en de leraren.
De heer Mach. van Hulst werd bij
acclamatie als bestuurslid herkozen.
Deze amusante en tevens interesante
ouderavond werd gevuld met declamatie
door een twaalftal leerlingen uit de 4e
en 5e klasse, een toneelstukje in drie
bedrijven werd opgevoerd door de leer
lingen van de hoogste klassen. Het
programma, dat bij de aanwezigen zeer
in de smaak viel werd afgewisseld met
zang-dansspelletje door kinderen van de
4e klasse onder leiding van Mej. van der
Stel. De declamaties en het toneelstukje
werd ingestuderd door de heer L. M. de
Heer. Tot besluit van deze avond hield
het hoofd der school, de heer E. van
Liere, een openbare les. Verleden jaar
was het les over Vaderlandse Geschie
denis, ditmaal was het Aardrijkskunde
en wel over Indonesië. Bij deze les kwam
zeer duidelijk aan het licht, dat de
kinderen de genoten lessen goed onder
de knie hadden en dat de leerstof dik
wijls op aantrekkelijke wijze wordt voor
gedragen.
JUBILEA
Het echtpaar P. Quist-Geuze en het
echtpaar J. C. Schot-de Witte hebben
op 11 Mei het bijzonder feit herdacht,
dat zij voor 50 jaar in de echt waren
verbonden. Van de zijde der familie en
ook van vele bekenden was er grote
belangstelling. De muziekvereniging
„Concordia" bracht 's avond bij het echt
paar Quist-Geuze een serenade.
OUD-VQ3SEMEER
DE BEVRIJDINGSDAG
is in deze gemeente rustig voorbijgegaan.
Alleen 's avonds had in het gymnastiek
lokaal der Openbare School een herden
kingsdienst plaats, welke door ongeveer
150 personen werd bezocht.
VOETBAL
A.s. Zaterdag 5 uur zal worden ge
speeld S.V.O. I Halsteren I.
CANDIDAATSTELLING
GEMEENTERAAD
Op 10 Mei zijn voor de op 22 Juni
te houden gemeenteraadsverkiezing de
volgende personen candidaat gesteld:
K.V.P.: 1. M. J. Daane; 2. P. A. W.
Mees; 3. C. P. Timmermans, 4. C.*A.
van Dorst; 5. C. P. de Koning.
Arbeiderspartij: 1. L. Istha; 2. C.
Aarnoudse, 3. P. A. den Engelsman;
4. L. P. Smit; 5. J. P. den Hollander,
6. D. M. van Driel.
C. H. Unie: 1. P. van Driel Mz.;
2. P. W. C. van Westen, 3. J. W. den
Engelsman, 4. J. L. van Dijke; 5. A.
Klippel; 6. P. J. den Hollander.
A.R. Partij; 1. J. van der Klooster;
2. J. Aarnoudse; 3. J. D. Droogerd;
4. M. M. Minheere Jz.; 5. C. Elenbaas,
6. Iz. J. van Gorsel; 7. L. de Wilde.
V.V.D.: 1. J. L. van Gorsel; 2. M. P.
van der Stel, 3. J. A. Poulisse, 4. A. M.
van Engelen, 5. C. M. Ridderhof; 6. T.
M. Hage.
CANDIDATENfeIJSTEN
In verband met de te houden ver
kiezing voor leden van de gemeenteraad
zijn Dinsdag 10 Mei jl. de volgende
candidatenlijsten ingediend:
Gecombineerde lijst:
1. J. A. den Engelsman (aftr.); 2. G.
Goedegebuure; 3. Jac. Moerland Cz.
(aftr.) 4. A. J. Kurvink; 5. Adr. Dorst;
6. Jacs. C. van Poortvliet; 7. Iz. Gunter;
8. L. I. Goedegebuure C.Dz. en 9. J.
de Bruine.
Arbeiders- en middenstanderspartij:
1. F.J. Stols (aftr.); 2. C. Ridderhof
(aftr.); 3. P. I. den Haan; 4. M. J. den
Haan; 5. Adr. de Witte Adrz.; 6. Jac.
M. Voshol; 7. G. C. Goedegebuure;
8. W. Rijnberg Adrz.; en 9. J. M. den
Engelsman Pz.
Lijst Geluk:
1. A. C. Geluk (aftr.); 2. J. L. Goede
gebuure Az. (aftr.); 3. Mars. Moerland
Martzn.; 4. Hubr. Overbeeke Iz.; 5. Jac.
J. Mosselman Az. en 6. L. J. Breure.
Zoals reeds erder vermeld is de ver
kiezing bepaald op Vrijdag 10 Juni a.s.
Van onze juridische medewerker