Weekblad voor het Eiland Tholeo en St. Filipsland EEN PRACHT VERBETERING De nieuwe weg t Oud-Vossemeer ~St+ Annaland. ER KOMT EEN NIEUWE WEG VAN St. ANNALAND NAAR OUD-VOSSEMEER. ZONDAGSDIENST ARTSEN THOLEN 5e Jaargang No. 26 November 1948 Uitgevers Firma C. DiELEMAN en G. HeIJBOER Abonnementen f 1 ner 7. J Abonnementen l.~ per Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Redactie Kerknng A473 St. Annaland - Telefoon 47 kwartaal franco p.p. 1.25 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen - Telef. 57 - Giro 124407 Prijs per nummer 8 cent Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen meer 0.05 Zoals elders in dit nummer wordt medegedeeld, is deze week het besluit gevallen de hierboven genoemde weg te verbeteren. Hierom is al jaren verzocht en al maanden over geconfereerd en gedebatteerd. Van de noodzake lijkheid was ieder belanghebbende en dat is iedereen, die deze uiterst slechte weg moest pas seren, hetzij geregeld of onge regeld overtuigd. De uitvoering werd evenwel vertraagd door financiële moeilijkheden. In deze dure tijd is de aanleg van zo'n project enorm kostbaar. En aan vankelijk kwam dit het Water schap Oud-Vossemeer duur te staan. De Ingelanden zagen hun toch al te hoge polderlasten in het verschiet onbetaalbaar worden. Die lasten zijn inderdaad zeer hoog. Dat kunt U opmaken uit het verslag in dit nummer. Zeer begrijpelijk was dan ook, dat het Waterschap voor deze verbetering terugdeinsde en van mening is, dat de provincie of het Rijk deze weg in zijn geheel dient over te nemen. O.i. is voor deze mening veel te zeggen. Het zijn lang niet alleen de Ingelanden, die van deze weg gebruik maken. Evenmin al leen de andere Eilandbewoners. Ontelbaar zijn ook de handelaars, reizigers, enz. van elders. Die hebben er evengoed groot belang bij. Die maken er eveneens veel gebruik van. Daarom was het zeer begrijpe lijk, dat Ingelanden aanvankelijk grote bezwaren maakten. Daarom ook hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland 3 ton beschikbaar gesteld en deden alle mogelijke moeite door bijdragen van andere belangstellende instanties, de las ten voor het Waterschap te ver lichten. Het resultaat hiervan is, dat het dit Waterschap momen teel weinig meer zal kosten en uit eindelijk voordeel zal brengen. Het resultaat voor de gemeen schap is, dat de nieuwe weg er komt. Met vreugde zullen velen dit besluit en nog meer het uit eindelijk resultaat daarvan, be groeten. Namens hen een woord van dank aan allen, die hiertoe hun krachten hebben gegeven. En een beroep op ieder, die hierop enige invloed kan uitoefenen om de aanleg daarvan op de voorde ligste en vlugste manier te doen of uit te voeren. Zoals werd op gemerkt, hoopt men begin 1949 te beginnen en wordt dit werk volgens het bestaande plan uitge voerd en dit plan is aangeno men dan wordt de nieuwe weg (in grote trekken weergegeven) als volgt aangelegd: Vanaf de Thoolse dijk achter Oud-Vossemeer om, dus aanslui tend op de „Mareweg" (achter de vrml. molen), daarna de. dijk volgend: voorbij de Patrijzenweg op de Weele aan. De grootste bochten gaan er daar uit en ver der voor een deel via de Broekse weg op de „Blauwe Bloem" aan, achterom de arbeiderswoningen tegenover Candia, daar de dijk weer op. Ongeveer 200 meter de dijk volgend loop de weg verder door de Vrijbergse polder en Sluispolder op de bestaande nieuwe weg van St. Annaland. De weg zal dus aanmerkelijk korter worden. Dat het een groot werk i.sT bewijst het begrotings bedrag. Met belangstelling zien we de opening tegemoet. Aanvankelijk ernstige bezwaren door Ingelanden van het Waterschap Oud-Vossemeer aangevoerd. De heldere uiteenzetting van twee leden van Ged. Staten brengen een ander inzicht. Toch drukken de polder- lasten zwaar. Van Oost tot West, van Noord tot Zuid is in Nederland de slechte weg van St. Annaland naar Oud-Vossemeer bekend. De grootste last en de meeste schade was vooral gedurende de na-oorlogse jaren ongetwijfeld voor ondernemer v. d. Klundert, wiens geregelde busdiensten over dit traject kapitalen aan materiaal kost. Ook voor andere vervoerders betekent deze weg grote materiële onkosten. Thans is evenwel verbetering in 't zicht. Dank zij de heldere uiteenzetting van de heren Filipse en Hamelink, leden van Gedeputeerde Staten van Zeeland, stemden 26 van de 28 aanwezige Ingelanden van het Waterschap te Oud~Vossemeer voor verbetering. Allen waren overtuigd van de noodzakelijkheid. In Hotel „Hof van Holland" te Oud- Vossemeer vergaderde Maandagmorgen 22 November 1948 het Waterschap Oud-Vossemeer. Naast het voltallige bestuur wSren 24 Ingelanden of gemach tigden aanwezig, benevens de heren Filipse en Hamelink, leden van Ged. St. Na opening en notulen komt het voornaamste agendapunt in bespreking: „Voorstel van het Bestuur tot het aanleggen van een nieuwe weg St. An nalandOud-V ossemeer. De voorzitter, dhr. H. v. Gorsel, wijst er op, dat deze kwestie reeds een en andermaal is besproken. Vorige ver gadering kon men niet tot een oplossing komen. De zaak staat er thans zo voor: De verbetering van de weg is begroot op ƒ450.000. Hiervan zal ƒ50.000 worden bijgedragen als Oorlogsschade door het Rk. De Provincie stelt 300.000 beschikbaar. Voor het Waterschap blijft er dus over 100.000. Hiervan gaan echter nog de volgende bijdragen af, toegezegd door verschillende instanties. De Veilingver. „St. Annaland" 1000.— ineens. De gemeente Oud-Vossemeer 2.50.ge durende 30 jaar. De polder Vrijberghe 135.gedurende 25 jaar, Sluispolder 350.ineens. Broek- en Roolandpol- der 1250.gedurende 40 jaar. De gemeente Poortvliet, totaal 11940. ineens. De Hollairepolder 4790.in eens. Voorts nog 305.zodat deze weg het Waterschap na een anuiteits- lening voor 40 jaar en met inbegrip van het na 1949 aflossen der lening uitein delijk 7544 per jaar zal kosten. Daar zijn ook afgetrokken de baten, die men zal verkrijgen van lasten te heffen van de bebouwde eigendommen. Na deze toelichting vraagt de voorzit ter, wie hierover het woord wenst. Dhr. v. d. Maas merkt op, dat, wan neer dit werk het Waterschap ook maar één cent meer moet kosten, hij tegen zal stemmen. De Provincie en/of het Rijk had die weg al lang over 'moe ten nemen, aldus spreker. Het is een schande, dat deze last nog op de Inge landen drukt. Destijds hebben de Inge landen deze weg verhard, omdat hiervan de noodzakelijkheid voor eigen gebruik werd ingezien. Deze weg is evenwel niet voor het huidig verkeer gemaakt. De verbetering zal voor ons f 7500.kos ten en dat 40 jaar lang. Ik stem tegen, zo besluit dhr. v. d. Maas. Dhr. Goorden is het met vorige spre ker eens. Het aanleggen van deze weg kost te veel. De lasten zijn dusdanig hoog, dat er geen cent overschiet. Hij stelt voor bij daartoe betrokken instan ties te vragen er een Provinciale weg van te maken. Heeft de Provincie die kracht niet, laat dan „Den Haag" na tionaliseren. Enige jaren geleden heb ik, aldus dhr. G„ al voorgesteld, de be bouwde eigendommen ook te belasten, enkel om onze grote uitgaven te com penseren. Of dat evenwel nu de op lossing is, betwijfel ik, daar de huur ders eveneens zwaar belast zijn. Ik zou het Waterschap thans willen verzoeken: „Halt" te roepen. Indien de Hoge Heren deze kant uit, eens een autotocht maakten en deze kwestie on derzochten, zouden ze ontdekken, dat we aan de afgrond staan. „Wie. z'n belang begrijpt, stemme tegen". De ver gadering betuigt deze sprekers bijval. Een andere Ingelande vraagt of men er met genoemde regeling werkelijk van af is, ook wat het onderhoud aangaat, Hem is bekend dat er meer Prov. we gen zijn, waarvan men zelf de zijkanten en bermen moet onderhouden. Dhr. Goorden wil wel enige cijfers noemen en zegt o.m. dat een eigenaar in deze polder, van 175 gemeten 6600.ontvangt, waarvan 5500. afgaat door verschillende lasten, de in komstenbelasting niet eens meegerekend. Er blijft geen arbeiderssalaris van over. En dat van 175 gemeten. Hij stelt voor alle wegwerken aan de kant te gooien. Het is geen revolutionnaire geest, die hem zo doet spreken, maar het kan niet meer. Spreker vraagt of er geen tussen-" regeling mogelijk is. Hoe denkt het bestuur hierover Gaan de polderlasten bij deze berekening niet naar boven We zitten er toch 40 jaar aan vast. En ze zijn al veel te hoog. Pluk van een kale kip nu nog eens veren Na deze stemmen uit de vregadering krijgt dhr. Filipse het woord. Spreker zegt het te kunnen begrijpen dat er stemmen opgaan, dat het onmogelijk is deze lasten te dragen. Hij vindt dat dhr. v. d. Maas scherp heeft gesproken. Graag zal hij hierop een antwoord en toelichting geven. Allereerst in het al gemeen. Er wordt, aldus dhr. F. hier gedacht, dat deze wegverbetering van Hoger hand wordt opgelegd. Zo is ljet evenwel niet. Men moet het zien zoals het werkelijk is. Spreker wijst op de verschillende soorten wegen die ons land kent: primaire, secundaire, tertiaire wegen en nog een vierde graad. Se cundair is de weg St. AnnalandOud- Vossemeer. Ook het college van Ged. Staten is overtuigd, dat de toestand thans hopeloos is. Daarom spant ze haar uiterste krachten in om een ver beterde financiering te krijgen voor de wegen. Hieraan werkt ook de regering mee. Zo is de Commissie-Oud ingesteld, die een betere regeling onderzoekt en hierover rapport zal uitbrengen. Daarbij komt ook de taakverdeling ter sprake, voor het Rijk, Gemeente en Publiekrech terlijke Lichamen. Voorts protesteert spreker tegen het door een Ingelande aangevoerde, als zou de Grondkamer geen verhoging der pachtwaarde toekennen. Integendeel, de maximale pachtwaarde, die de Grond kamer toestaat, ligt veel hoger dan in 1940. Die is in sommige gevallen met 20 gestegen. Dat zijn de grondlasten niet. Daarom zegt dhr. F., dient men geen schuld te werpen op hen die het niet hebben. Evenwel, ook Ged. Staten zijn van mening dat de lasten ondra gelijk zwaar zijn. Maar toch wil ik hier wijzen op vorige opmerkingen. In verband hiermede wil spreker nog iets in het algemeen opmerken, nl. dat men een andere weg wil bewandelen om de gestegen lasten te verminderen. De bedoeling is groter eenheden te ma ken, een goter draagvlak voor de Water schapslasten. Daartoe is eveneens een commissie in het leven geroepen. Zo zou men dan bijv. Tholen tot één "Wa terschap maken, die gezamenlijk de las ten draag. Spreker zegt, dat deze Commissie nog niet tot een eindconclusie is gekomen. Wat gezegd is over Cal. polders merkt spreker op, dat men bij een der gelijke instelling 5 jaar de volle pacht waarde moet betalen met aftrek van grondlasten en na die 5 jaar de halve waarde, terwijl men, zoals een der In gelanden terecht opmerkte nog onder voogdij staat. Met nadruk herhaalt dhr. F., dat men al het mogelijke doet een weg te vinden, die de welvaart van ons gewest niet in het gedrang brengt. Op de onderhavige kwestie meer direct ingaand zegt dhr. Filipse, dat de aanwezige Ingelanden verhoogde lasten zien in de verbetering van xleze weg. Zo is het echter niet. U weet de verplichting is er om die weg te onderhouden, daar komt U niet van tussen door hier tegen te stemmen. De verbetering zal in de toekomst heus niet zoveel meer lasten vragen. Het is niet, omdat wij die weg zo dolgraag verbeterd willen zien, het is Uw belang en het belang van deze streek. U zult zich de toestand van jaren terug nog herinneren, welk een ver betering was het niet, toen de weg ver hard was. Het vervoer per as verhoogt de welvaart voor deze streek. Het is geen hobby van ons deze weg verbeterd te willen zien, het is enkel terwille van U. Nu wordt er gezegd: „Laten zij het doen, die het graag willen". Vergeet niet, dat we in Uw belang bereid zijn 3 ton bij te dragen. Het is nu de zevende keer dat deze moeilijke kwestie ter sprake komt. Voor U kost het een ton, min 90.000 gulden, die bijeen wordt gebracht door anderen, die niet zo kortzichtig zijn en bereid bij te dragen. Laten we de kaarten open op tafel leg gen. Dan kunt U nog opmerkingen ma ken, maar kom dan met geargumenteerde bezwaren. Het is voor mij een raadsel, dat U hier tegen kunt zijn. Want het betekent haast geen verhoging. Meen niet dat we een stok achter de deur heb ben gezet, maar toch wil ik opmerken, aldus spreker, dat G.S. niet zal aarzelen U op de verplichting van onderhoud te wijzen. Die verplichting rust op Uw schouders en de weg moet in een betere toestand komen dan de huidige staat. Indien U het goed wil doen, kost U dat ook nog 83.000 en in mindere mate 63.000, maar dan is dit geheel voor Uw rekening. Dat drukt in z'n geheel op de Ingelanden. Spreker wijst er nogmaals op, dat G.S. wil bevorderen, dat de lasten een groter draagvlak krijgen. Maandelijks komen er ernstige bezwaar schriften over deze weg binnen. Er moet e*n andere toestand komen en eer lijk en oprecht, zoals voorgelegd is de voordeligste weg, Aanvaardt U dit niet, dan worden 3 ton elders gebruikt. Dhr. v. d. Maas blijft bij zijn mening, dat de Prov. of het Rijk dit traject moet overnemen. Het is een primaire en secundaire weg. Hij zegt dat het verschil te groot is of men grond in de Bergse of Vossemeerse polder heeft. Dhr. Filipse zegt dankbaar te zijn, dat dhr. Goorden overtuigd is van de noodzakelijkheid tot verbetering, N.a.v. dhr. Goorden's opmerking over het ver schil, waar men grond heeft, haalt spre ker een voorbeeld aan en zegt vervol gens, dat men z.i. ook wel eens te ver grijpt naar het eigendom van een ander, maar wijst er tevens op, dat de be schermende regeringsmaatregelen heel wat betere toestand hebben" geschapen voor de huurder en verbruiker, dan bijv. in 1925. Een Ingelande vraagt daarop of de straatbelasting zal worden doorgevoerd, als men de bebouwde eigendommen ook belast. De voorzitter antwoordt, dat die toch wel zal komen, Dr P. J. Duinker, Tholen Dr H. Menger, St. Filipsland Dhr. F. merkt op, dat het geen Rijks voorschrift is van onbebouwde gronden straatbelasting te heffen. De gemeente kan dit evenwel verordenen. Dhr. L. v. Gorsel vindt de aanleg niet het grootste bezwaar, maar de onderhoudskosten gedurende 40 jaar gaan hem te ver. Kan het Waterschap het onderhoud niet zelf ter hand nemen en de prov. daarin bijbetalen Dhr. Filipse meent, dat men dan zeker niet voordeliger uit zal zijn. Het andere lid van G.S., dhr. Hame link meent dat de Ingelanden enkele dingen verkeerd opnemen. Door voor gestelde regeling draagt de Gemeenschap 75 van de totale kosten. Ook de Prov. komt niet met lege handen, maar heeft 3 ton beschikbaar. De overheid doet dus wel iets. Wanneer men evenwel niet tot afkoop overgaat, blijft het onderhoud voor eigen rekening en men is nooit van die weg af. Beter is als men er zich nu meteen vanaf maakt. Dhr. H. zegt: „Als Inge lande gaat U door tegen te stemmen geen cent rijker weg". Dhr. v. d. Maas zou willen voor stellen om tegen te stemmen. Dan weten ze het in Den Haag ook. Ik ben geen egoist of communist, maar ze moeten daar ook maar eens weten, dat ze niet alleen met mijnwer kers te maken hebben, maar ook met de boeren. Er moet of van de lasten. Dhr. Goorden vraagt of het niet moge lijk is de lasten te verminderen. Dhr. Filipse zegt: We hopen er af te krijgen. Maar dat is het kardinale punt niet waar het om gaat. Het gaat er hier om: kost het meer als de weg ver beterd wordt; en dat is zeer gering. Dhr. v. d. Maas leest daarna een ver zoek voor, dat van geheel andere aard is. Hij vraagt aan de leden van Ged. St. de bermen eens te gaan bekiiken tussen Poortvliet en Tholen. Millio-„en onkruidgewassen staan er en verspreiden zich over het land. Hij verzoekt hiervoor maatregelen te nemen. Dhr. Filipse wijst aanvrager er op, dat hij beter een schriftelijk verzoek kan indienen of de technisch-hoofd- ambtenaar, dhr. de Jong hiervan op te hoogte brengen. Wanneer de Provincie hierin tekort schiet en U doet een der gelijk verzoek, geef ik u de verzekering dat het in orde komt. Dhr. de Jong is evenwel technisch hoofdambtenaar en die moet er voor zorgen. Spreker wijst er op, dat zelfs dhr. Goedemondt naar elders is geroepen, omdat in Tholen geen werk was. De voorzitter zegt dat dit intermezzo een afdwaling is van het eigenlijke punt en meent dat e. en a. voldoende is toe gelicht, waarna tot stemming wordt over gegaan over het voorstel van het Be stuur: de weg St. Annaland-Oud-Vosse- meer te verbeteren met afkoop van onderhoud plus het opleggen van lasten op de bebouwde eigendommen. Met 26 stemmen voor en 2 tegen wordt het bestuursvoorsted aangenomen. Dhr. Filipse wenst de vergadering van harte geluk met dit besluit, Hij vindt het prettig dat dit punt in de ruimste zin en objectief is besproken. Hij kan het tegenstemmen billijken, maar hoopt dat deze na verloop van tijd kunnen zeggen, dat het een gelukkig besluit is geweest in de vergadering van 22 November 1948. Sprekers zegt, dat men zo spoedig mogelijk in het voorjaar 1949 aan de weg hoopt te beginnen en spreekt de wens uit, dat deze streek door deze ver betering in bloei mag toenemen. Dhr. v. d. Maas hoopt, dat vorige spreker gelijk krijgt, waarmee dit punt is afgehandeld. Na nog enkele huis houdelijke zaken te hebben besproken sluit de voorzitter de vergadering. BEKENDMAKING De Burgemeester van Tholen zal op Zaterdag de 4e December 1948, des middags te 12 uur, ten Gemeenthuize aldaar, één hoop Compost publiek ver kopen. Inlichtingen bij de Districts- Opzichter.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1948 | | pagina 1