Weekblad voor het Eiland Tholen en St. Filipsland Vrachten door de Lucht Passend e gepast! BEVRIJDINGSHERDENKING. Het zweefvliegtuig heeft toekomst UIT EIGEN LAND ZONDAGSDIENST ARTSEN 3e Jaargang No. 25 25 April 1947 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Abonnementen 0.90 per Redactie A 494 St. Annaland Telefoon 47 kwartaal franco p.p. 1.15 Administratie Oudelandsestraat 9, Tholen Telefoon 57 P ijs per nummer 8 cent Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Nog enkele dagen en Neder land herdenkt, hoe twee jaar ge leden de bevrijding van geheel het land een feit werd door de capitu latie van de Noord-West Duitse legers. We hopen hierop in ons volgend nummer terug te komen. Het gaat dit keer om iets anders. Nederland maakt zich op die be vrijding te herdenken en hoewel we hieromtrent nog weinig offici eels vernamen zullen onze eiland gemeenten in deze toch niet achter blijven. Bevrijd te zijn geeft ver luchting, in welk verband dan ook. Verluchting brengt meestal vreug de, de vreugde kan tot een feest worden. Het is dan ook helemaal niet te verwonderen, dat wanneer men een dergelijke bevrijding her denkt, men ook spreekt van een Bevrijdingsfeest. Maar aan deze bevrijding is een zo onnoemelijk leed voorafgegaan, waarbij zo ontzettend veel Neder landers betrokken waren, dat dit feest toch iets aparts moet blij ven. We hebben ons standpunt in deze, vorig jaar om deze tijd onder Uw aandacht gebracht en kunnen geen aanleiding vinden daar nu weer op in te gaan. We willen door onderstaande enkel maar herinneren aan ons standpunt om er tevens door te laten uitkomen, dat deze kwestie ook in andere streken van ons land de aandacht heeft van de plaatselijke of pro vinciale pers. Een blad dat o.m. in Renkum verschijnt, schrijft dien aangaande „Nu gaan we ons dan opmaken voor de herdenking van dit schok kend gebeuren. Er is sprake van het uitnodigen van een Lunapark in Renkum met draaimolens, cake walk, zweefmolen, autorenbaan, enz. Op het eerste gezicht is men geneigd hiermede tenvolle in te stemmen. Wij willen hier echter uiteenzetten, waarom deze plan nen bij ons geen weerklank kun nen vinden. I. In de eerste plaats vinden wij de opzet van de herdenking als amusement geheel misplaatst. Wanneer wij werkelijk de bevrij ding zelve willen herdenken, dan moeten wij dit doen met inacht neming van en rekening houden met alle omstandigheden, welke zich daarbij hebben voorgedaan. Een herdenking van de bevrijding brengt dus tevens mede de her denking van de militaire en bur ger-slachtoffers, de herdenking van de grote ramp, die onze om geving getroffen heeft en dit alles geeft ons allerminst recht om de dolle vreugde ongelimiteerd te laten overheersen. Er is hier althans té veel gepasseerd, té veel vernield aan geestelijke en stoffelijke waarde. Wil men, afgezien van andere argumenten welke dit ontraden, toch een lunapark houden, laat men dit doen op Koninginnedag, in de vroegere kermistijd of derge lijke aanleidingen, doch misbruik de herdenking van het grootste gebeuren dezer generatie niet als welkome aanleiding voor een banale, inhoudloze vertoning. II. Onze eigen verenigingen, commissies en dorpsgenoten kun nen in deze heel wat anders be reiken, dat veel beter weergeeft hetgeen juist in deze dagen in ons alles hart leeft. Daarvoor hebben wij allerminst een Lunapark nodig. In gelijke zin worden ook ver zoeken gericht aan B. en W. door sommige afd. van Volksherstel in verschillende gemeenten. De Commissie Nat. Herdenking 194045 zond een schrijven aan Heren Burgemeesters, waarin door de Raad van Min. goedgekeurde richtlijnen worden gegeven. Wij laten hieronder de voornaamste punten uit dit schrijven volgen: Voor 3 Mei a. Van des avonds 18 uur af, zullen van alle openbare ge bouwen en particuliere wo ningen in alle gemeenten, de vlaggen halfstok gehangen worden. b. Om 19.30 uur zal een ieder kunnen deelnemen aan een dusdanige „stille tocht" (het gezamenlijk optrekken naar de plaats, waar ver zetsstrijders, Nederlandse militairen of militairen der Bondgenoten in de strijd de dood vonden of zijn begra ven). c. Van 19.45 uur af tot 30 seconden vóór 20 uur zullen de klokken van alle kerken luiden. d. Te 20.00 uur precies zal, nadat 30 seconden tevoren door middel van het voor elke gemeente meest ge schikte signaal dit tijdstip is aangekondigd, op de plaat sen der herdenking, twee minuten van volkomen stilte in acht genomen wojjlen. Het wordt aan elk gemeente bestuur overgelaten om al dan niet de burgerij te verzoeken deze plechtige stilte algemeen in acht te nemen. Een missive aan alle inrichtin gen van het onderwijs is uitge gaan, waarin aangedrongen wordt de laatste lesuren voor de Nat. Herdenkingsavond te wijden aan de geschiedenis van het Neder lands verzet. Dit dus e. en a. uit de richtlijnen aan burgemeesters gezonden. Na tuurlijk zullen we in ons volgend nummer gaarne event, verzoeken van onze burgemeesters aan de burgerij publiceren. De treinen zullen Zaterdag 3 Mei van 20.00 tot 20.02 stilstaan. Zondag 4 Mei zullen in de ker ken herdenkingsdiensten worden gehouden. Maandag 5 Mei wordt dan de meer feestelijker herdenking ge-* houden, die echter door de drukke werkzaamheden op allerlei gebied op vele plaatsen tot de avonduren beperkt zal blijven. We hopen dat onze gemeenten, en gezien vorig jaar kunnen we daarop ook ten volle vertrouwen, het passende en ongepaste bij deze bevrijdingsherdenking goed weten te onderscheiden. De lucht is vol daverend ge ronk; de Westerlingen in stad en ZATERDAG 3 MEI zal H.M. de Koningin om kwart voor 7 over beide zenders een Radio-reden houden. dorp turen in spanning omhoog, doch de vliegtuigen zijn niet of nauwelijks te zien. „Daar gaat weer wat over!' Inderdaad: on zichtbaar voor die omhoog turende mensen worden vele zweefvlieg tuigen over hongerend, naar be vrijding snakkend Nederland voortgetrokken. In zware golven dreunen telkens weer nieuwe series aan. Zij zullen boven het Gelderse worden losgelaten De slag om Arnhem is begonnen. De Nederlandse Pers is uitge nodigd voor een bijeenkomst met Dr. A. Plesman directeur der K.L.M. Met grote autobussen zijn de persmensen naar Wassenaar gebracht naar het internaat, waar de employé's hun commer ciële opleiding ontvangen. Als mitrailleur-kogels worden de vra gen op den leider der Nederlandse luchtvaart afgevuurd verstan dige vragen vragen die van inzicht getuigen, maar ook: vragen die den steller geen eer aan doen, doch die nochtans vlot worden beantwoord. De heer Plesman was op z'n best, toen de vraag werd gesteld: „heeft het luchtvrachtverkeer toe komst „Ja, het luchtvrachtverkeer het vervoer per zweefvliegtuig. Daar moet mee worden geëxperi menteerd daar zit toekomst muziek in, dat is je ware. Deze toestellen hebben in de oorlog hun sporen verdiend. In de dagen van de slag om Arnhem hebben de zweefvrachtvliegtuigen onschat bare diensten bewezen. Verschil lende toestellen werden toen achter elkaar getrokken door slechts één vliegtuigMaar niet alleen in Nederland, in alle landen waar werd gevochten, veerden deze vogels gebruikt voor het transport van gewonden, voor het snel aanvoeren van troepen en de mee'st uiteenlopende wapenen kortom, deze zweefvliegtuigen zijn in de oorlog een geducht wa pen gebleken." Niet voor plezier. Reeds 'in 1931 heeft de heer Plesman ernstig overwogen, het gebruik van zweefvliegtuigen op te voeren. Het zou daardoor moge lijk zijn, goedkope rondvluchten te organiseren en met vrijwel dezelf de kosten zou een veel groter aan tal mensen van het „zicht-uit-de- lucht" kunnen profiteren. De prijs van die rondvluchten zou dan veel lager kunnen worden gesteld. Door gebrek aan medewerking moesten deze op papier gebrachte plannen op papier blijven staan. De proefnemingen kostten immers geld en wie de Hollander aan zijn portemonnaie komt, die komt aan zijn leven. Toen kon het wel. In de oorlog bleek een snel ver voer van troepen en materiaal noodzakelijk. Wéér kwam het zweefvliegtuig ter sprake en toen bleek er wél geld te zijn om deze proefnemingen te doen. Het vrachtzweefvliegtuig bewees zijn goede diensten, doch na de oorlog *geraakte het weer in het vergeet boekje. Zijn ontwikkeling staat nog steeds in de kinderschoenen. Alvorens dit oorlogsproduct voor vrachtvervoer in vredestijd kan worden ingeschakeld, zal er nog heel wat moeten worden berekend en geëxperimenteerd. Het is te begrijpen, dat deze experimenten alleen kunnen worden bekostigd door landen met een buitengewone kapitaalkracht en door mensen met ondernemingsgeest. Zo zullen er voor het zweef vliegtuig speciale banen moeten worden aangelegd. Zou Amerika er mee beginnen Nog te duur. Zoals het luchtvaartverkeer thans wordt onderhouden zon der zweefvliegtuigen is het veel te duur. De kostprijs van de pro ducten gaat hierdoor belangrijk omhoog. Alleen hoogwaardige goederen komen hiervoor in aan merking, evenals spoedpartijen, zoals snijbloemen, machineonder delen, fruit, enz. Het luchtvrachtverkeer mag dan ook ten opzichte van het vervoer te land en ter zee worden verwaar loosd. Alle vracht die voor de ge hele wereld per vliegtuig wordt verzonden, zou niet eens een vrachtschip van gemiddelde ton nage voor de helft vullen. Boven dien zijn er slechts zeer weinig vrachtvliegtuigen en die zijn natuurlijk in Amerika. Niet alleen, dat het vervoer door de lucht ontzettend duur is, er bestaat ook geen evenwicht tus sen de verschillende landen op het gebied van vrachtvervoer. In het luchtpostverkeer is dit wel het ge val. Er worden brieven van Indië naar Holland gestuurd, maar ook omgekeerd en wel in ongeveer ge lijke mate. Post dus „twee wegen", vracht „een weg". Bij het vracht verkeer moet de liefde van één kant komen, wat de kosten van vervoer natuurlijk nog meer ver hoogt. De K.L.M. is dan ook voor lopig niet van plan de mogelijkheid tot exploitatie van luchtvracht- lijnen serieus onder de loupe te nemen. Het luchtvrachtverkeer met vliegtuigen heeft in Nederland en waarschijnlijk nergens ter wereld toekomst. Het zal echter nog wel een tien tal jaren duren voor het vracht verkeer met zweefvliegtuigen wordt verwezenlijkt. Het mag lang duren of kort komen zal het zeker naar die Naar de bollen heerlijke bollen Eerder nog dan in onze be faamde bollenstreken, bloeiden de tulpen in Golden Gate-park te San Francisco en elders in het buitenland. Zij brachten de be- vrijdings-dank van Nederland doch zij zorgden ook voor de nodige deviezen. Hoe zeer daar voor wordt gewerktkonden de Jaarbeursbezoekers ook ditmaal weer constateren. Sommige deden dit met spijt alles voor de export." In deze moderne na-oorlogse wereld is het maar al te duidelijk, dat men zonder uitvoer niet kan invoeren. Import export. Dege nen, die spijtig constateren, dat er Dr. L. D. A. Looysen, Tholen Dr. Vermet, Nieuw-Vossemeer ter Jaarbeurs zoveel export was, zullen straks misschien met een glunder gezicht rijden in een der zestig autobussen, die in Engeland werden aangekocht en die binnen kort te Rotterdam zullen arriveren. Voor een tweede zending van 60 stuks zullen de carrosserieën in ons land worden gebouwd. Om de handel draait de gehele wereld. Daarom verwondert het niet, dat Amerika besloot de Indo nesische Republiek de facto te erkennen, al werd er in het offi ciële communiqué tevens op ge wezen, dat op het gebied der bui tenlandse en economische betrek kingen ook de soevereiniteit dei- Nederlandse regering erkend bleef. Maar de handel in de Indone sische grondstoffen lokt. Die handel schijnt ook de Nederlandse ministers naar Indo nesië te trekken. Er werd ten minste gemeld, dat de minister van Economische Zaken, dr. G. W. M. Huysmans voor besprekingen van financiële en economische aard Indië zou bezoeken. De een gaat naar de bollen de ander voor veertien dagen naar Indië. De collega's van minister Huys mans, de ministers Beel en Jonk man zouden 29 April vertrekken, teneinde er alle bestaande vraag stukken te bespreken. Het wordt een ware uittocht naar Indië: o'ok generaal Kruis zal morgen naar Indië per vliegtuig vertrekken om er een maand te verblijven. Dr. van Mook heeft nog eens met nadruk verklaard, dat hij geen ontslag zou nemen. Wel leek het hem onwaarschijnlijk, dat de vacature De Boer in de Commissie Generaal niet zou worden aan gevuld. Reeds thans worden voorbe reidingen getroffen om het Neder landers mogelijk te maken, weer in Indië aan het werk te gaan. Zo werd door den Indonesischen minister v. Economische Zaken, Gani, order gegeven, de belang rijke textielfabriek der Engels- Nederlandse Nebritex Mij. te Pasoeroean aan de eigenaren terug te geven. Zo moet het ko men Werken voor de opbouw De opbouw van ons eigen land was aan de orde in de Eerste Kamer. De nieuwe minister Neher, gaf toe, dat de verwachtingen van ons volk na de bevrijding te hoog waren gespannen en dat de rege ring daar nog een schepje bij had gedaan. De minister zeide voorts, dat ons volk er nog niet van door drongen is, dat wij arm zijn, al wordt dit nu wel gezegd. Zullen wij het na de nog steeds niet ver schenen nota van zijn collega Lief- tinck beter weten De Kamer was van mening, dat de wederopbouw gedecentrali seerd moest worden. Als het dan ook maar gebeurtMensen, die met ambtenaarlijke wederopbouw te maken krijgen, verkraen, dat ze er zenuwziek van dreigen te worden Nu vraagt het geestelijke welzijn der mensheid meer dan ooit alle steun en toewijding. Alleen Am sterdam, dat juist de 800.000 zielen officieel haalde, telt al 50.000 zenuwzieken mensen, die moe-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1947 | | pagina 1