SCHERPENISSE POORTVLIET dit punt van de agenda in nauw verband staat met punt 10 (aanstellen van tweede ambtenaar - salaris 2000.in verband met grote achterstand admini stratie). In dit verband moet hij ook op één persoon terecht komen, nl. dhr. de Wilde, ambtenaar ter secretarie. Deze oefent tevens overdag z'n functie uit als ontvanger plus nog andere werkzaamheden buiten z'n secretariewerk. Spr. vindt dit verkeerd en kan het voorstel -van B. en W. dan ook niet steunen, tenzij dhr. de Wilde bedankt voor z'n bijbaantjes of tijdens secretarie-kantooruren zuiver werkt als secr.-ambtenaar. Dhr. Tazelaar wil, dat het werk van ontvanger ge scheiden wordt, dat de dagtaak besteed wordt aan de gemeente, waarvoor het huidige salaris ad 1200. te weinig is, waarom hij dan zeker een voorstel het salaris op 2000.te brengen voor dhr. de Wilde zal steunen. Houdt hij de verschillende baantjes, dan wordt hij volgens spr. ruimschoots beloond voor het te verrichten werk. Raadslid van Be veren is het met voorgaande spreker eens. Dhr. Leune vindt het niet fair hem alleen uit te sluiten van Besluit G 13. Wet houder v. d. Slikke blijft bij het voorstel van B. en W. Wethouder Potappel vraagt of het op meer ge meenten gedaan wordt: secretarie-werk en ontvangers werkzaamheden in het gemeentehuis. Voorzitter zegt, dat dit op kleine gemeenten voorkomt Hij vindt het echter ook beter, dat dit niet overdag gebeurd, maar dat 's-avonds kantooruren worden gehouden in dit geval: hij zal dan graag zien, dat het salaris voor dhr. de Wilde op 2000.komt. Er volgen nog enige debatten, waarna de heer de Wilde persoonlijk z'n mening kan zeggen, wat hij liever heeft: Ontvangers- werk na dagtaak of van die functie afzien en de tijd. verhoging aannemen. Dhr. de Wilde kiest het eerste. Hierna volgt stemming over een voorstel van dhr. Tazelaar om dhr. de Wilde uit te sluiten van de G 13 verhoging. Voor stemmen de heren van Beveren, Hage, Stoutjesdijk en Tazelaar; tegen v. d. Elikke, Potappel en Leune. Punt 6: de jaarwedde van de schoonmaakster van het gemeenthuis van 114.op 182.te brengen, wordt z.h.st. aangenomen. Punt 7 is een voorstel van B. en W. tot aanstelling van- een 2en gemeente-werkman, tevens de functie uitoefenende van: Gemeentebode, schoonmaker (ster) 0.1. school, gemeente-omroeper en controleur der steun- verleening. De voorzitter zegt, dat de gelden, die hij als omroeper ontvangt in de gemeente-kas moeten worden gestort, hetwelk op 5.per week in de begroting wordt opgenomen. De vrouw van de be noemde zal voor de schoonmaak moeten zorgen. Het voorstel wordt met alg. st. aangenomen. Punt 8, benoeming van dhr. L. A. Verburg tot onbezoldigd ambtenaar v. d. burgerlijken stand wordt met alg. st. aangenomen. Punt 9, het vaststellen van een nieuwe verordening, regelende de verdeling van de werkzaamheden tussen de ambtenaren van de burg. stand wordt met alg. st. aangenomen. Wethouder Potappel „krijgt" de huwe lijken, dhr. de Wilde het meer administratieve gedeelte geboorte-aangiften, afschrijvingen, enz., terwijl dhr. Verburg reserve wordt voor het geheel. Punt 10, Een voorstel van B. en W. tot beschikbaar stelling van een bedrag ad 2000.per jaar voor het aanstellen van een tijd. ambtenaar ter gem.-secretarie, 1.v.m. de grote achterstand in de administratie der gemeente wordt aanleiding tot een nogal heftig debat. Dhr. van Beveren zegt, dat hij paf stond, toen hij dit punt van de agenda las en zich herinnerde hoe de wnd. burgemeester Potappel had gezegd in een ver gadering op 10 September jl. dat de achterstand in de gemeente administriatie nihil was. Zelfs verklaarden de heren Potappel en van der Slikke, dat wanneer een nieuwe burgemeester zo actief zou zijn als de voorm. burg. Hanssens, de secretarie-ambtenaar met een halve werkdag zou kunnen volstaan. Spr. zegt, dat de Raads leden bedrogen zijn door de wethouders, meent ook, dat destijds op dictatoriale wijze in de gemeente gere geerd is. Hage onderstreept dit, evenals raadslid Taze laar, die zegt, dat hij er maanden geleden al op wees, dat het administratief een wanorde was. Daarom ook kon hij er niet mee instemmen, dat de secretarie-amb tenaar de andere functie overdag ook waarnam, zodat hij een hele dag voor het secretarie werk beschikbaar had. Indien de wethouders tijdig gezegd hadden, dat de zaak niet gezond was, had veel voorkomen kunnen worden, nu hebben zij de verantwoording. Dhr. Stout jesdijk zegt, dat het ondoenbaar was voor de wnd. burgemeester alles bij te houden. Dhr. Potappel ont kent gezegd te hebben, dat de achterstand nihil was, wel dat er was ingelopen. Dhr. v. d. Slikke heeft ook zoiets nooit gehoord, maar geeft toe, dat het te moeilijk was alles bij te houden. Er is steeds maar gedacht, dat een nieuwe burgemeester spoedig zou komen. Dhr. Leune wil liever, dat men zich nu eens bepaalt tot het agenda punt. Wie de schuld dan ook mag hebben, hiermee is de kwestie niet opgelost. De voorzitter zegt, dat het weliswaar beter 'geweest zou zijn, als de wnd. burgemeester deskundige hulp had gevraagd voor het secretarie-werk, maar dat hier aan nu niets te veranderen valt, en daarom de enigste oplossing is, dat een ambtenaar wordt benoemd, wil de zaak spoedig bij zijn. Het zou hem spijten, dat hij via Ged. St. tot een oplossing moest komen. Dhr. Tazelaar vindt, dat burgemeester en ambte naren eerst maar een half jaar flink moeten aanpakken en dan kunnen we weer zien. Hierna volgt stemming. Het voorstel wordt verworpen met 4 tegen 3 stem men (zelfde stemming als punt 5) Punt 11 behelst een voorstel van B W tot vast stelling van een verordening betreffende het verhuren en huren van woningen. De voorzitter voorziet on heil in verband met woningnood. Daarom wil hij een overzicht hebben en wanneer gehuurd of verhuurd wordt daarvan tevoren kennis nemen, waarna hij naar eer en geweten zal beslissen over eventueel yordering ja dan neen. Dhr. Tazelaar vindt het een aantasten van het eigen domsrecht. V. Beveren onderstreept dit. Dhr. v. d. Slikke zegt, dat burgemeester toch al vorderingsrecht heeft, maar dat het hier gaat om voorkomen, dat men later uit een pas gehuurde woning zou moeten. Na stemming blijkt het voorstel van B 6 W te zijn aangenomen, 4 voor, tegen: v. Beveren, Tazelaar en Hage. Bij de rondvraag wordt geinformeerd naar erfpachts- recht in verband met verbreding Zandweg, verbetering oprit Havendijk, brandspuit en begraafplaats, lichtpun ten, verbetering pad b. d. Molendijk door trappen te maken, verharding Java, huurvergoeding, riolering Voorstraat. De voorzitter zeg dat e. en a. al besproken is of nog onderzocht zal worden. Hierna sluiting. RAADSVERGADERNG. Maandag 28 October kwam de Raad dezer gemeente in Openbare vergadering bijeen. Afwezig dhr. L. Vos. Na opening leest de voorzitter een ingekomen schrij ven voor, dat even voor de vergadering is binnengeko men en waarin dhr. L. Vos mededeelt als raadslid te bedanken wegens gedurige ongesteldheid. Hierdoor komt dus punt 1 van de agenda: „Beëediging van dhr. L. Vos' te vervallen. De burgemeester dankt dhr Vos, die 15 jaar zitting had in de Raad, voor de bewezen diensten en wenst hem van hdlte beterschap toe. De notulen worden dan onveranderd goedgekeurd, ver volgens de ingekomen stukken behandeld, waarvan wij hieronder de voornaamste laten volgen. a. een verzoek van de Rijks lagere Landbouwschool om de zelfde subsidie als gegeven is toen de school nog gemeente-landbouwschool was. Het verzoek wordt met alg. st. ingewilligd. b. een mededeling van de Molestrisico-verz. mij, waar- invermeld, dat ook voor Scherpenisse de maximum omslag moet worden berekend, d.w.z. 100 x de jaar premie is 3450. c. een verzoek van het Prov. Bestuur de jaarwedde van de wethouders te verhogen en deze van 108. op 125.per jaar te brengen, waaraan goed keuring wordt verleend. De overige ingekomen stukken houden ook enkele fi nanciële kwesties in, welke z.h.st. worden goedgekeurd of voor kennisgeving worden aangenomen. Punt 3 van de agenda: Wijziging Verordening op de Hondenbelasting. Tot 1 Jan. '47 mag de huidige ver ordening gehandhaafd blijven, t.w. ƒ6.voor luxe honden. Met ingang van laatstgenoemde dafum moet het vastgesteld worden op 10.voor zgn. luxe, op 2.50 voor bedrijfshonden. De voorzitter merkt op, dat het in sommige gevallen moeilijk zgl zijn het ónder scheid vast te stellen en verzoekt dé raad B W machtiging te verlenen de uitvoering te behartigen, zodat niet steeds over een hond in de Raad moet wor den gediscusieerd. Onder bedrijfshonden zullen slechts gerekend worden herdershonden e.d.E. en a. wordt goedgevonden, Punt 4. Verhuur gemeen te-woning. Ontheffing huur wordt verleend aan C. M. Andriesse die vanaf 24 Aug. een ander huis bewoond. Vanaf eind September is dhr. v. d. Klooster huurder van de gem. woning, zodat de in het huurcontract opgenomen bepalingen voor hem van kracht zijn. 5. Daar voldoende geld aanwezig is, wordt be sloten kasgeldleningen ad. 4000.-en 6000.af te lossen. Deze leningen moesten per 1 Dec. a.s. wor den gelost. v 6. Tot verlenging fraude-verzekering gemeente gelden bij dezelfde verz. mij. wordt besloten. Premie komt op 38.80 per jaar. 7. Een wijziging Ambtenaren-reglement, waardoor aan „ambtenaren-oorlogsvrijwilligers" voor 30 dagen na indiensttreding het volle en vervolgens een aan vullend salaris wordt toegekend, wordt m. alg. st. aangenomen. 8. Met alg. st. wordt eveneens goed gevonden om deel te nemen aan de districts school^tsendienst voor Schouwen, Duiveland, Tholen en St. Filipsland. De kosten hiervoor komen op 15 cent per inwoner p. jaar. De voorzitter deelt mede, dat het bedoeling is later ook een schooltandartsendienst bij te voegen. 9. Een 10% tijdelijke en een 15% vaste-verhoging voor controle vergoedingen Verificatie-Bureau v. d. Ver. v. Ned. Gem. vindt bij de Raad geen bezwaar. 10. Een voorstel van B. en W. om den Min. v. Binnenl. Zaken te verzoeken t.b.v. het Openb. L. Onderwijs. Na overleg met het Hoofd der school zou dit van f 2.60 tot f 4.per leerling moeten komen, resp. van 500.op 700.Dit voor 1946. Deze verhoging valt de Raadsleden niet eens tegen, gezien de duurte van materiaden, enz., zodat het voor stel wordt goedgekeurd. Punt 11: Toepassing Kon. Besluit v. 15 Oct. '45 No. 7 op het gemeentepersoneel. Dit betreft het zgn. invasievoorschot (dubbel salaris voor maand Sep tember 1944). Hiertoe wordt besloten, waarbij raads lid v. d. Jagt nog opmerkt, dat dit dus ook nog geldt voor de toenmalige wnd. burgemeester, wat juist blijkt te zijn. 12. Bespreking ontwerp-besluit wijziging bezoldi ging gemeente-ambtenaren. Besloten wordt het grond- salaris van de eerste en tweede ambtenaar ter secre tarie en de gemeentewerkman te verhogen t.w.: eerste ambtenaar 1300.tot 1700.plus G 13 (5 en 10%) 2e ambtenaar 1200.tot 1600.plus G 3: dat van den gemeente werkman te brengen op min. 950.max 1350.plus vrij woning. Het max. in 4 jaar te bereiken. E. en azal alzo verzocht worden aan den Min. v. B.Z. Voor punt 13 wordt enige tijd overgegaan tot ge sloten zitting. Dit behelst „Toekenning opbouwtoe- lage aan gemeente-ambtenaren. Na heropening stellen B. en W. voor dhr. Kievit vanaf 1 Sept. '46 1 Jan. '47, dhr. de Graaf over 1945 en '46 en Mej. Suuriand over hetzelfde tijdvak 20 opbouw-toelage toe te kennen. De Heren J. de Graaf en Brand 10%, zolang zij in werkelijke dienst waren in genoemde jaren. 14. Vaststelling bouwverbod. In verband met de mogelijkheid tot uitvoering van het uitbreidingsplan stelt B. en W. voor een bouwverbod aan te nemen voor de schuur in de Bakkerstraat, (eigenaar J. v. d. Werff). De voorzitter merkt op, dat men niet moet veronderstellen, dat deze schuur nu moet worden af gebroken, maar dat het hem enkel verboden is op dezelfde plaats schuur of woning te herbouwen of te bouwen. Met alg. st. wordt het bouwverbod hiervoor vastgesteld. 15. Verdaging beslissing uitbreidingsplan. In ver band met de hangende kwestie „grasdrogerij", waar door de plaats waar deze drogerij zou kunnen komen te staan wijziging kan brengen in het uitbreidingsplan, verzoekt B. en W. de beslissing uitbreidingsplan met 3 maanden te verdagen. Daar in die tussentijd de kwestie ..grasdrogerij" kan zijn opgelost, zoodat de ondernemers met dit besluit gediend zullen zijn, wordt hiertoe met alg. st. besloten. 16. Bouwplan 1947. De voorzitter deelt mede, dat voor 1946 1 woning, voor 1947 5 woningen gebouwd mogen worden. Vanwege de moeilijke omstandigheden is goedgekeurd dat de ene woning voor 1946 ook in het bouwplan 1947 werd opgenomen, zodat dus 6 w. gebouwd kunnen worden in 1947. Wanneer particulieren niet aanvragen, zal de gemeente tot aanbesteding over gaan. Het Rijk zal 90 bijdragen in de exploitatie kosten. De woningen zullen volgens uitbreidingplan gebouwd worden en wel 4 in de Pastorietuin, 2 op bouwgrond van dhr. Muller. De heren v. d. Werff en v. d. Jagt menen, dat de gemeente hierdoor op grote kosten zal komen, tenzij particulier wordt gebouwd. De voorzitter zegt dat particulieren in elk geval de eerste kans zullen krijgen. Na enig overleg wordt het voorstel aangenomen met 2 stemmen teqen (v.d. Jaqt en v.d. Werff). Bij de rondvraag informeert dhr. Tichem of de toren gemaakt kan worden. Voorzitter antwoordt, dat hier voor reeds opdracht is gegeven aan gemeentewerkman zodat e. en a. binnenkort zal worden uitgevoerd. Het zelfde raadslid vraagt hoe het zit met beplanting be graafplaats. De voorz. antwoordt dat Staatsbosbeheer dit in handen heeft, ook voor beplanting gemeente en Westkerke. t.z.t. zal in dit verband wel een voorstel komen van B. en W. Raadslid v.d. Jagt verzoekt om ook in het zgn. „Bruinse-slob" lichten te plaatsen; het is er 's avonds erg donker. De voorzitter merkt op, dat het voorstel van dhr. Jansen in de vorige vergadering betreffende 2 lichtpunten wordt uitgevoerd en zal ook het verzoek van dhr. v. d. Jagt doorgeven, maar twijfelt er aan of toestemming verkregen wordt. Door deze vraag blijkt dat het „Bruinse-slob" eigen lijk geen naam heeft, waarna andere raadsleden nog meerder straatjes opnoemen, die nog vernaamd moeten worden. De voorz. verzoekt de „ongenaamde" straatjes in een volgende vergadering ten doop te houden. Daarna sluiting. VERGADERING BOERENLEENBANK Vrijdag 25 Oct. werd door de Coöp. Boerenleenbank, alhier een alg. verg. gehouden. De voorzitter, dhr. H. Uijl Hzn, opent met een welkomswoord en zegt, dat deze vergadering de laatste zal zijn, die door hem zal worden geleid. Na voorlezing van de notulen en balans door den kassier, verklaart de voorzitter bij monde van de Raad v. Toezich, dat deze accoord zijn bevonden, waarna de verg. z.h.s. besluit de Balans definitief goed te keuren. Voor het nazien der rekening 1946 worden benoemd de heren M. C. Goudzwaard, P. Beeke en C. Bijl, die hun benoeming aannemen. Door de vacature van dhr. H. Uijl Hz. (aftreden bestuurslid) wordt overgegaan tot verkiezing van een bestuurslid. Bij stemming blijkt dhr. J. A. v. Nieuwen- huijzen 10, dhr. M. A. Jansens er 8 te hebben en 1 blanco, zodat eerstgenoemde gekozen is. Voor een lid v. d. R.v.T. worden 13 st. op J. M. Deurloo, 3 op dhr. B. de Boer en 3 op dhr. D. Quist uitgebracht, zodat Deurloo is gekozen. Beiden nemen hun benoeming aan. Vervolgens wordt het officieele gedeelte van de vergadering gesloten, waarna dè voor zitter het woord neemt en de vergadering toespreekt als volgt: „Wij herdenken thans het dertigjarig bestaan onzer Bank. Óp de 10 Febr. werd de Coöp. Boeren leenbank te Poortvliet opgericht, onder auspiciën van de Centr. Raiffeisenbank te Utrecht. Na eerst zitting te hebben gekregen als lid v.d. R.v.T. volgde in het jaar 1920 mijn benoeming als lid van 't Bestuur, waar na al heel spoedig de benoeming als secretaris plaats had. Dit tot het jaar 1930, nu dus 16 jaar geleden, toen onze toenmalige Directeur der Bank, de heer Carels uittrad en ik als zodanig werd benoemd. Al deze jaren heb ik met toewijding in het belang der ver. gearbeid en mag met voldoening thans con stateren, dat deze zo nuttige instelling steeds in bloei is toegenomen. Vele wisselingen hebben plaats gehad, doch verheugend is het feit, dat nog als altijd het beheer in goede handen is, tot vreugde van Bestuur en leden. Als een bijzonderheid zij gemeld, dat ik in al die tijd geen vergadering heb gemist, waaruit blijkt, dat ik mij steeds in een goede gezondheid mocht ver heugen. Dit heengaan valt mij echter zwaar, maar er is nu eenmaal een tijd van komen en van gaan. Hartelijk dank aan Bestuur en Raad van Toezicht voor de prettige samenwerking, die ik alijd mocht onder vinden. Ik hoop en wens, dat U nog lang met liefde en eensgezindheid onze Bank zult mogen dienen in t belang van uzelf en dat der leden. Voorts breng ik ook mijn dank aan onzen kassier, met wie ik bijna dage lijks verkeerde en samen werkte, voor zijn arbeid en

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1946 | | pagina 2