Wcekblad voor het Eiland Tholen en St. Filipsland Onze Luchtvaart. Uit eigen Land: 2e JAARGANG No. 48 11 OCTOBER 1946 Uitgevers Firma C. DlELEMAN en G. HEIJBOER. Abonnementen0.90 per a. n 1n Redactie A 494 St. Annaland, Telefoon 47. kwartaal franco p.p. 1 15 Advertentien 0'10 Per mlllimeter 2'<* Administratie Oudelandsestraat 9. Tholen. Telefoon 57. Prijs per nummer 8 cent SPiennkJes tot en met 20 woordeft 1.00. elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen Begin October was het twee jaar geleden, dat een Duits ..Sprengkommandode intensieve verwoesting van Nederlands eerste luchthaven ..Schiphol'' vol tooide. De vernielingen door onze „beschermers" hier gepresteerd, waren inderdaad „af" te noemen. Niets is er heel gebleven, letterlijk alles werd door de vandalen vernield: geen gebouw stond er meer, van de startbanen was niets meer te bespeuren en zelfs de ondergrondse benzinetanks waren verwoest. Niet alleen van het oude Schiphol, zoals we het» kenden uit 1939, maar ook niet van al hetgeen er in de oorlogsjaren door de Duitsers zelf werd bijge bouwd, is er een steen op de andere blijven staan. Doch het toppunt van vandalisme is het wel, dat men niet /schroomde om ook" het monument aan de ingang van Schiphol dat een bronzen Icarus-figuur op een wereldbol, voorstelde en opgericht werd bij de opening van de wekelijkse dienst op Indië, in de lucht te laten vliegen. Ook van de bronzen gedenkplaten in de buitenmuren van het stationsgebouw, die de glorievolle momenten uit onze luchtvaarthistorie in herinnering brachten, is niets meer teruggevonden. Schiphol, October 1944, een trieste steenwoestenij... Het leek in de aanvang dan ook hopeloos. Onze K.L.M.-mannen zotfden echter geen Nederlanders ge wéést zijn, wanneer zij bij de pakken waren gaart neerzitten. Neen, er werd direct na de~ bevrijding flink aangepakt en gaandeweg zag men het aangezicht van Schiphol veranderen. De rommel wer<J met man en macht opgeruimd, de obstakels werden verwijderd, de granaattrechters gedicht en primitieve houten loodsjes opgetrokken. En terwijl de eerste reuzenvogels weer op Schiphol neerstreken, waren de Publieke Werken van de gemeente Amsterdam en enige particuliere ondernemingen druk met het herstel der startbanen bezig. Schiphol, October 1946; een nieuwe luchthaven herrijst Uit het rhytme van de arbeid herrijst Schiphol, voorlopig nog maar met houten noodgebouwen en dito starttoren, om het zich steeds levendiger ont wikkelende luchtvaart bedrijf op gang te houden, maar om later plaats te maken voor een groot bouw plan: onze nationale luchthaven een herrijzend Neder land waardig. Ja, die toekomstplannen mogen er zijn Er zullen meer startbanen worden aangelegd, het vlieg veld zal een grotere oppervlakte krijgen door uit breiding in zuidelijke en westelijke richting: er zullen hangars komen om onderdak te bieden aan de kleine toestellen, maar ook aan de machines als Skymasters en Constellations: 9 meter hoog, 48 meter breed en 40 meter diep. Ook zal er een gebouw voor de motoren werkplaats en een Fokkerloods op de oude fundamen ten herrijzen. De personeelsterkte, die momenteel 4500 bedraagt, hoopt men voor het einde van 1947 tot 8000 man uit te breiden. In Zeist en Wassenaar werden internaten geopend voor de opleiding van technisch personeel, stationspersoneel en stewardessen, die ongeveer 600 „leerlingen" per jaar afleveren. Het .gemiddelde aantal passagiers bedraagt momen teel circa 1400 per dag, men hoopt dit aantal echter spoedig nog aanzienlijk te kunnen opvoeren. Daarvoor zijn meer machines nodig, die dan ook weldra in ons land zullen arriveren. Er loopt nl. een bestelling voor 20 millioen gulden aan diverse vliegtuigen, waarvan vier Constellations voor het transoceanische.-verkeer reeds op Schiphol neerstreken. Natuurlijk zal de K.L.M. gaan meedoen aan de „slag om de luchtvaart." Het spreekt vanzelf, dat cle K.L.M. in dit stadium van „de slag" niet enthousiast is over het opduiken van concurrentie in eigen land. Aan de andere kant is het echter begrijpelijk, dat onze Scheep vaartmaatschappijen, die met het passagiersvervoer naar Indië danig in. de knoop zitten, door het inzetten van eigen machines een oplossing voor dit acute pro- *bjeem trachten te vinden. Mogen de K.L.M.en de Scheepvaartmaatschappijen spoedig tot een bevredigen de overeenstemming komen en gezamenlijk onze lucht vaart weer naar de top voeren. Is dit een binnenlandse aangelegenheid, onze grote „tegenstanders" in deze „slag om de burgerluchtvaart" zijn de Engelsen en de Amerikanen. Zij hebben in oorlogstijd hun burgerluchtvaart in het militaire appa raat kunnen inschakelen, zodat hun vloot op peil bleef, ja zelfs sterk is uitgebreid en ook over een bemanning beschikken, die heel de wereld hebben rondgezworven. Helaas, kunnen wij op het ogenblik daar nog niet zo heel veel tegenover stellen. Toch is het een pres tatie te noemen, dat een arm en berooid maatschap pijtje, dat eens groot is geweest', toch reeds weer een' eervolle derde plaats op de ranglijst der luchtvarende naties heeft weten te veroveren. Ja, het zijn grootse plannen, die directeur Plesman en de zijnen hebben ontworpen, de uitvoering daarvan is nodig, opdat we als kleine of middelmatige mogend heid grote dingen kunnen laten zien. We hebben er geen bureau voor de Statistiek en zelfs geen minister voor nodig om, zonder méér te weten, dat het naoorlogse leven geweldig duur is ge worden. De eerste, de beste huismoeder kan u ver tellen, dat een gulden niets meer is al is het makkelijk als je er veel hebt dat je met een tientje maar heel weinig kunt beginnen, als je boodschappen gaat doen. Minister Beel heeft echter in een radio-rede ons volk nog eens goed duidelijk gemaakt, dat wij aan de grond zitten. Het onplezierige- is, dat wij van de toekomst niet véél méér mogen verwachten. Een oude spreuk zegt: „Vast salaris, vaste armoede De minister heeft nu vertelt, dat die vaste armpede nog wel een poosje zal blijven dat ook het salaris, afgezien dan van de kindertoeslag, voorlopig vast moet blijven. Nee, zo goed staan wij er niet-voor: de brood prijs wordt met één cent verhoogd, de melk dito de boter wordt heel wat duurder. „Zoek de zon op Het is echter wel eens moeilijk de zon te vinden, maar toch laten we de lichtkantjes eens nader bekijken. Dan zij geconstateerd, dat de min. president in zijn radio-rede, waarin hij het standpunt der regering over de lonen en prijzen nader uiteenzette, de zaken zeker niet rooskleuriger voorstelde, dan ze zijn. Er zijn plan nen om de persoonlijke arbeidsprestatie te verhogen. Wij zullen meer moeten presteren wij zullen wat harder moeten lopen (kom maar eens kijken op ons eiland minister in deze maand de bietencampagne). Door grotere inspanning zal het loon van den arbeider toch kunnen stijgen. Jakkeren dus? aanpaken, op schieten Ditzelfde betoogde ook minister Mansholt, die aan toonde, dat de boeren te veel arbeid per hectare ver richten. Omschieten produceren de technische bekwaamheid der bodemwerkers dient te worden op gevoerd. Kostbare machines moeten coöperatief worden aangekocht. Ook de rede, die minister Mansholt hipld over de weg naar vernieuwing scheen op het eerste gezicht weinig optimistisch. Wij staan aan 'de vooravond van grote maatschappelijke veranderingen, die boer en tuinder eisen stellen, waaraan zij moeten voldoen, indien zij hun bedrijf economisch op gang- willen houden. Daling der kostprijzen in andere landen de consequenties, die de tolunie met België voor ons zullen hebben het zijn allemaal krachten, die onze land- en tuinbouw in een bepaalde richting drijven. Wie echter de moeilijkheden ziet, kan maarregelen nemen om ze het hoofd te bieden. In de toekomst zullen de grondstoffen verdeeld wor den in overeenstemming met de vraag. Als er bij voor beeld vraag is naar kinderpyama's, zal het niet moge lijk zijn, dat van deze stof jurkjes worden vervaardigd. Welk een geweldig controle-apparaat zal voor dit alles nodig zijn geleide economie Maar neen, laten we de zonzijde dit keer dan maar alleen in het oog houden. Die kant komt nog beter uit, als we van de loon- en prijspolitiek afstappen en memoreren, dat H.K.H. Prinses Juliana het mooie plan ontwierp, om, in samenwerking met de Unie v. Vrouwelijke Vrijwilli gers aan babykleertjs te komen. Onze Prinses belast er zich zelf mede, de kleding in ontvangst te nemen en zeker zullen vele Nederlandse vrouwen vol ijver aan de slag gaan om er voor te zorgen, dat omstreeks half Februari, als onze nieuwe prins of prinses wordt geboren, er heel wat kleertjs zijn te verdelen. Er is echter ook een schaduwkant geweest. Lang niet overal zon. Het inwijden van „Dodencel 601 te Scheveningen was bijv. een gebeurtenis, die tot diep en ernstig nadenken stemt de geweldige vliegtuig ramp, die Apeldoorn heeft- getroffen en waarbij vele doden en gewonden zijn te betreuren, doet ons stil worden. Doch zelfs bij deze ramp treft ons een mede deling, die het hart verwarmt: de gymnastiekleraar, de heer Dobbenga, met zijn jongens door het gevallen i vliegtuig verrast, was de dood ontsnapt. Slechts lichte brandwonden had hij opgelopen. Toen hij evenwel zag, dat nog tal van leerlingen in het brandende lokaal waren achtergebleven, rende hij terug en redde enige van zijn jongens. Daarbij werd de dappere leraar helaas zelf ernstig gewond, j Toch als wij Indië niet hadden, zou ons landje, haast net als vroeger temidden van een roerige wereld een „oase" van rustige rust kunnen zijn. Maar wij heb ben Indië wel nog welWij hebben althans de grote, ingewikkelde problemen, die ons wakker houden en ons ertoe dwingen, een standpunt in te nemen en dat ook te verdedigen. Het Indische problem heeft de politieke strijd in ons land in al zijn hevigheid doen 1 oplaaien en al zijn wij allen dan voorstanders van een vredelievende oplossing, de wijze waarop de ene goede vaderlander tot die vurig gebeide vrede met de Indo- j nesiërs wil komen, verschilt hemelsbreed met het in- zicht van anderen. Verwijt de ene partij de andere, i dat de Republiek, aan wier hoofd Soekarno staat, van Japans maaksel is -aan de andere kant wordt er bezwaar tegen gemaakt, dat Jappen voor Nederlanders werken aan wegen en helpen bij het laden en lossen van vliegtuigen. En de strijd met de wapenen in Indië gaat toch nog maar steeds door. De lijsten van gesneuvelden, die zo nu en dan worden gepubliceerd zijn er het treurige^ I jbewijs van, ook al is het de laatste maand vrij rustig. De militaire onderhandelingen mislukten. Toch wordt er nu weer onderhandeld. Wat de militairen mislukte zullen de politici thans proberen. Soekarno heeft zich zelf gezuiverd wij zijn blijkbaar vergeten, dat hij niet voor onderhandelingen in aanmerking komt enfin, er wordt aan de vredelievende oplossing weer stevig gedoktert. Mogen de onderhandelingen het zo vurig gewenste resultaat opleveren. BERECHTING EILAND-BEWONERS P.A. Fase, St. Annaland, onder toezicht, ontzetting rechten, 10.000 boete. F. v. d.. Berg te St. Annaland: ^voorwaardelijk buiten vervolging gesteld. De gerezen verdenkingen zijn niet ongegrond gebleken, doch de schuld is van zodanige aard, dat oplegging van straf of maatregelen niet gerechtvaardigd is te achten. GESLAAGD DUS GEFELICITEERD Bij het op 20 September jl. gehouden examen te Bergen op Zoom voor het diploma typist slaagden: St. Annaland: de heren: Abr. den Engelsman, Witte Goedegebuure, W. v. d. Male, Johs. Overbeeke, L. Scherpenisse, Jac. Snoep, Corn. Stoutjesdijk St. Maartensdijk: de dames: Truus Knuist, Janny Witte, Corry en Tanny Zwagemaker en de heren: H. v. As en Fl. v. Twist. Oud-Vossemeer: Mej. M. R. Duine. Poortvliet: dhr. M. de Groene. Scherpenisse: dhr. Dings. Quaak. Allen ontvingen hun opleiding bij dhr. Koetsdijk, Leraar, Steno-typen St. Annaland. De heer H. Anthonisse te Poortvliet slaagde dezer dagen bij het te Tilburg gehouden examen voor het diploma Machineschrijven. Bij het op 26, 27 en 28 September gehouden Staats examen te Den Haag van de Modevakschool „Ensaid", behaalde Mej. M. v. d. Jagt-de Groen te Scherpenisse haar Einddiploma voor Hoofdlerares-Directrice. VERANDERDE BUS- EN TREINDIENSTEN! Blijkens een advertentie in dit nummer van dhr. v. d. Klundert zijn enkele busdiensten gewijzigd. Dit is ook het geval met de onderneming van dhr. Krijger Stavenisse-TholenDe oorzaak is dal/ er ook enige wijziging kwam in dienstregeling van de N. Spoor wegen. De B.B.A. bussen sluiten daarop aan en onze eiland-bussen weer op de B.B.A.. De dienstregeling v. d. Spoorwegen richtingen Roosendaal en richting Vlissingen geven we U hieronder gemakshalve weer: richting Vlissingen, vertrek Bergen op Zoom 6.06H); 8.13: 10.23: 14.13; 16,13; 18.13: 20.13: 22.13; richting Roosendaal, vertrek Bergen op Zoom: 7.03(1); 8.18; 9.03; 13.03; 13.30; 15,03; 17.03(1); 17,45(1); 19,03; 21.03. alleen op werkdagen. Laat ons gewaarschuwd, wijzer handelen. (Virgilius)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1946 | | pagina 1