D-DAY
Pinksteroverdenking.
De generale repetitie
Fleurige Uniformen.
2c JAARGANG No. 30
Abonnementen: f 0.90 per kwartaal franco per post f 1.15
VERSCHIJNT IEDERE VRIJDAG
7 JUNI 1946
Prijs per nummer 8 cent
Mededelingenblad voor het Eiland Tholen
REDACTIE: G.'Heijboer, Nieuwstr. 494, St. Annaland UITGEVER: Firma C. Dieleman, Oudelandschestr. 9, Tel. 57, Tholen
ADVERTENTIËNf 0.10 per milimeter - Minimum f 2.00 SPIERINKJES tot en met 20 woorden f 1.00 - elk woord meer f 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen
Geen enghartig ijveren
„Doch Mozes zeide tot hem: „Zijt gij
voor mij ijverende Och, of al het volk
des Heeren profeten waren dat de Heere
Zijn Geest over hen gave
Numeri 11 29.
Toen tijdens de woestijntocht zeventig man
nen uit de oudsten van Israël den Heiligen
Geest ontvangen hadden en in geestesver
voering spraken van de groote werken Gods
(wat een voorafbeelding van het Nieuw-
Testamentische Pinksterfeest was), achtte
Jozua, de adjudant van Mozes, het niet in
orde, dat Eldad en Medad óók profeteerden,
hoewel zij achterblijvers waren en niet naar
den tabernakel, waar de Geest Zich open
baarde, gegaan waren. Hij meende, dat
Mozes prestige hieronder lijden en diens
autoriteit verzwakt zou worden, als dit eigen
machtig optreden en deze ongepaste aanmati
ging getolereerd werden. Daarom snelde hij
in haastige opvliegendheid naar zijn meester
en zeide tot hem in driftige, opgewondenheid:
Mijn heer Mozes, verbied ze
Hierin kwam tot uiting een ijver van den
zoon van Nun, die wegens kleinzieliaheid en
enghartigheid in hooge mate verwerpelijk ge
acht moest worden. Hij zaq in Eldad en
Medad concurrenten van zijn meester, aan
randers van diens gezag, en was jaloersch op
hen. In plaats van zich er over te verheuqen-,
dat het aantal der profeten zoozeer vermeer
derd werd, wilde hij den krinq daarvan zoo
klein mogelijk maken, om de grootheid van
Mozes zooveel mogelijk te doen schitteren.
Een dergelijk enghartig ijveren was er ook
bij Christus' apostelen, toen zij iemand aan
troffen, die, hoewel niet tot de discipelen
kring behoorend, met gebruikmaking van
Jezus' naam booze geesten uitwierp. De Hei
land zeide toen tot Zijn kleingeestige disci
pelen, die dezen man verbieden wilden met de
uitwerping der duivelen door te gaan: Ver
biedt het niet, want wie tegen ons niet is,
die is vóór ons
Ook de discipelen van Johannes den Doo-
per maakten zich hieraan schuldig toen zij,
gehoord hebbende dat Jezus doopte en Diens
discipelenkring steeds grooter werd, in zon
dige verontwaardiging tot hun meester zeiden:
Rabbi, Die met u was over den Jordaan, zie,
Die doopte en zij komen allen tot hem. De
grootmoedige wegbereider antwoordde toen
in treffende zelfverloochening: Hij moet was
sen, maar ik minder worden
Het antwoord van Mozes, de bekende
Pinksterbede van de Oude Bedeeling, was
een veroordeeling van het optreden van zijn
adjudant Jozua: Zijt gij voor mij ijverend
Och, of al het volk des Heeren profeten
waren
De zachtmoedige leider van Israël was veel
ruimer van hart dan zijn jaloersche dienaar,
die, evenals later de discipelen van Jezus en
van Johannes den Dooper, narrow-minded",
d.i. kleingeestig en bekrompen bleek te zijn,
ofschoon zijn groote liefde tot en onwankel
bare trouw voor zijn meester zeer te prijzen
waren.
Terwijl Jozua den kring der profeten zoo
klein mogelijk wilde trekken wenschte Mozes
hun aantal zoo groot mogelijk. De dienaar
stelde den meester in het middelpunt, dien hij
onmisbaar achtte en naast wien hij geen
mededingers duldde. Maar de leider plaatste
den Heiligen Geest in het centruih en had een
open oog voor Diens vrijmacht, die om een
bepaald persoon allerminst gebonden is en
zich niet laat beperken tot een nauwen, door-
keine menschen getrokken kring. Jozua stelde
het ambt in den dienst van den persoon,
maar Mozes deed juist andersom: hij stelde
den persoon in dienst van het ambt. Zeer
terecht heeft men opgemerkt, dat, diep
menschelijk genomen Mozes misschien
nooit zoo gi^ot is geweest als in deze zaak
van Eldad en Medad. Bovenmenschelijk,
bijna verheven boven alle kleinheid van men-
schelijke jalouzie. Alleen een "Waarlijk-groot
mensch vermag dat
Och, of al het volk des Heeren profeten
waren, dat de Heere Zijn Geest over hen
gave
Hierin komt een aansporing tot alle
Christenen, om niet kleinzielen en bekrompen,
enghartig en onverdraagzaam te zijn, maar te
komen tot baeedheid van blik en ruimheid
van hart, in gehoorzaamheid aan het bevel
van Paulus: ,,Doch in uw binnenste is het
te eng. Gij moet ruimer worden (2 Corinthe
6: 12 en 13, nieuwe vertaling van het Ned.
Bijb. Gen.).
Geen kerkisme of politiek van de smalle
basis moet bij ons gevonden worden, geen
zucht tot isolement, maar met behoud van
de waarheid en de juiste beginselen, Die op
Gods Woord gegrond zijn, omdat eenheid ten
koste van de waarheid een valsche eenheid
is, moeten we ons op een breeder grondslag
plaatsen en zooveel mogelijk over kerkmuren
heen elkaar de broederhand reiken, om samen
te arbeiden tot opbouwing van Gods konink
rijk en tot afbreking van den troon van Satan,
opdat de profetie van Jesaja in vervulling ga:
En de nijd Efraïms zal weg wijken, en de
tegenpartijlijders van Juda zullen uitgeroeid
worden, Efraïm zal Juda niet benijden en
Juda zal Efraïm niet benauwen, maar zij zul
len den Filistijnen op den schouder vliegen
tegen het Westen.
Toen de dag van het Pinksterfeest vervuld
werd, waren alle discipelen eendrachtig bij
een. En van de eerste Christelijke gemeente
in Jeruzalem lezen we, dat zij volhardde in de
gemeenschap en dat de menigte van degenen,
die geloofden, een hart en één ziel was.
Vinde dit kostelijke voorbeeld onder de
Christenen van tegenwoordig navolging En
brande op het altaar niet het onheilig vuur
van nijd en twist, maar het heilige Pinkster
vuur der liefde Immers, alleen
Waar liefde woont, gebied de Heer
Zijn zegen
Daar woont Hij zelf, en wordt Zijn heil
verkregen
En 't leven tot in eeuwigheid.
Oud-Vossemeer. - Ds. C. A. Vreugdenhil.
6 Juni 6 Juni
Een lange schaar van vastbesloten mannen,
Die heilig willen, en voor niemendal meer staan,.
Stormen op de zwaar versterkte wallen
Van 't continent Europa aan
Daar grijst 't barbaars geweld hen tegen,
Van moffenhaat en dwing'landij,
Maar voort jagen de vrijheidslegers
Met 't heilig recht aan hunne zij
Het deert hen niet als broeders sterven.
Of vallen door het bruut geweld,
Zolang de volk'ren vrijheid derven
Sterft de soldaat als vrijheids held
Aan 't oog 't vizier, in 't hart de bede
„Voor vrijheid van de mensheid, die
„Onder der moffen zware trede
Slechts hopen kan op VICTORIE."
Onder de statig groene bomen
In onze pas gewonnen gaard'
Staan witte kruisen nu te dromen,
In de door bloed gedrenkte aard'
Het zijn de stille sombere wachten,
Daar in het gouden avondlicht,
Die waken over hunne dode,
Die stierf voor zijn SOLDATENPLICHT.
J-D.
De ontstellende feiten, die bij het gebruik
van de eerste atoom-bommen aan de mens
heid werden geopenbaard zullen bij velen
gruwelijke toekomstbeelden hebben wakker
geroepen. Las men met spanning een Jules
Verne-boek, zeker heeft men nooit gedroomd,
dat dergelijke fantasie ooit verwezenlijkt zou
worden. Het was dan tenslotte maar een
roman.
Maar door de ontdekking van Uranium
atoomsplitsing is een geweldige vernietigende
kracht in het bezit der mensheid gekomen.
Het is duidelijk, ook logisch, dat deze nieuwe
Koning Abdoellah
Ibn Al Hoessein
van Trans Jorda
nië heeft dezer da
gen de troon be
stegen. - Na de
officiële plechtig
heden inspecteer
de de vorst op 't
nabij Amman ge
legen vliegveld
„Maka", voor de
eerste maal zijn
.Arabische troepen
v. 1. n. r. Koning
Abdoellah de I
de regent van Irak
Emir Abdoellah
en de zoon van
den Koning, Emir
Naif.
Copyright Ass. Press.