D-DAY Pinksteroverdenking. De generale repetitie Fleurige Uniformen. 2c JAARGANG No. 30 Abonnementen: f 0.90 per kwartaal franco per post f 1.15 VERSCHIJNT IEDERE VRIJDAG 7 JUNI 1946 Prijs per nummer 8 cent Mededelingenblad voor het Eiland Tholen REDACTIE: G.'Heijboer, Nieuwstr. 494, St. Annaland UITGEVER: Firma C. Dieleman, Oudelandschestr. 9, Tel. 57, Tholen ADVERTENTIËNf 0.10 per milimeter - Minimum f 2.00 SPIERINKJES tot en met 20 woorden f 1.00 - elk woord meer f 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen Geen enghartig ijveren „Doch Mozes zeide tot hem: „Zijt gij voor mij ijverende Och, of al het volk des Heeren profeten waren dat de Heere Zijn Geest over hen gave Numeri 11 29. Toen tijdens de woestijntocht zeventig man nen uit de oudsten van Israël den Heiligen Geest ontvangen hadden en in geestesver voering spraken van de groote werken Gods (wat een voorafbeelding van het Nieuw- Testamentische Pinksterfeest was), achtte Jozua, de adjudant van Mozes, het niet in orde, dat Eldad en Medad óók profeteerden, hoewel zij achterblijvers waren en niet naar den tabernakel, waar de Geest Zich open baarde, gegaan waren. Hij meende, dat Mozes prestige hieronder lijden en diens autoriteit verzwakt zou worden, als dit eigen machtig optreden en deze ongepaste aanmati ging getolereerd werden. Daarom snelde hij in haastige opvliegendheid naar zijn meester en zeide tot hem in driftige, opgewondenheid: Mijn heer Mozes, verbied ze Hierin kwam tot uiting een ijver van den zoon van Nun, die wegens kleinzieliaheid en enghartigheid in hooge mate verwerpelijk ge acht moest worden. Hij zaq in Eldad en Medad concurrenten van zijn meester, aan randers van diens gezag, en was jaloersch op hen. In plaats van zich er over te verheuqen-, dat het aantal der profeten zoozeer vermeer derd werd, wilde hij den krinq daarvan zoo klein mogelijk maken, om de grootheid van Mozes zooveel mogelijk te doen schitteren. Een dergelijk enghartig ijveren was er ook bij Christus' apostelen, toen zij iemand aan troffen, die, hoewel niet tot de discipelen kring behoorend, met gebruikmaking van Jezus' naam booze geesten uitwierp. De Hei land zeide toen tot Zijn kleingeestige disci pelen, die dezen man verbieden wilden met de uitwerping der duivelen door te gaan: Ver biedt het niet, want wie tegen ons niet is, die is vóór ons Ook de discipelen van Johannes den Doo- per maakten zich hieraan schuldig toen zij, gehoord hebbende dat Jezus doopte en Diens discipelenkring steeds grooter werd, in zon dige verontwaardiging tot hun meester zeiden: Rabbi, Die met u was over den Jordaan, zie, Die doopte en zij komen allen tot hem. De grootmoedige wegbereider antwoordde toen in treffende zelfverloochening: Hij moet was sen, maar ik minder worden Het antwoord van Mozes, de bekende Pinksterbede van de Oude Bedeeling, was een veroordeeling van het optreden van zijn adjudant Jozua: Zijt gij voor mij ijverend Och, of al het volk des Heeren profeten waren De zachtmoedige leider van Israël was veel ruimer van hart dan zijn jaloersche dienaar, die, evenals later de discipelen van Jezus en van Johannes den Dooper, narrow-minded", d.i. kleingeestig en bekrompen bleek te zijn, ofschoon zijn groote liefde tot en onwankel bare trouw voor zijn meester zeer te prijzen waren. Terwijl Jozua den kring der profeten zoo klein mogelijk wilde trekken wenschte Mozes hun aantal zoo groot mogelijk. De dienaar stelde den meester in het middelpunt, dien hij onmisbaar achtte en naast wien hij geen mededingers duldde. Maar de leider plaatste den Heiligen Geest in het centruih en had een open oog voor Diens vrijmacht, die om een bepaald persoon allerminst gebonden is en zich niet laat beperken tot een nauwen, door- keine menschen getrokken kring. Jozua stelde het ambt in den dienst van den persoon, maar Mozes deed juist andersom: hij stelde den persoon in dienst van het ambt. Zeer terecht heeft men opgemerkt, dat, diep menschelijk genomen Mozes misschien nooit zoo gi^ot is geweest als in deze zaak van Eldad en Medad. Bovenmenschelijk, bijna verheven boven alle kleinheid van men- schelijke jalouzie. Alleen een "Waarlijk-groot mensch vermag dat Och, of al het volk des Heeren profeten waren, dat de Heere Zijn Geest over hen gave Hierin komt een aansporing tot alle Christenen, om niet kleinzielen en bekrompen, enghartig en onverdraagzaam te zijn, maar te komen tot baeedheid van blik en ruimheid van hart, in gehoorzaamheid aan het bevel van Paulus: ,,Doch in uw binnenste is het te eng. Gij moet ruimer worden (2 Corinthe 6: 12 en 13, nieuwe vertaling van het Ned. Bijb. Gen.). Geen kerkisme of politiek van de smalle basis moet bij ons gevonden worden, geen zucht tot isolement, maar met behoud van de waarheid en de juiste beginselen, Die op Gods Woord gegrond zijn, omdat eenheid ten koste van de waarheid een valsche eenheid is, moeten we ons op een breeder grondslag plaatsen en zooveel mogelijk over kerkmuren heen elkaar de broederhand reiken, om samen te arbeiden tot opbouwing van Gods konink rijk en tot afbreking van den troon van Satan, opdat de profetie van Jesaja in vervulling ga: En de nijd Efraïms zal weg wijken, en de tegenpartijlijders van Juda zullen uitgeroeid worden, Efraïm zal Juda niet benijden en Juda zal Efraïm niet benauwen, maar zij zul len den Filistijnen op den schouder vliegen tegen het Westen. Toen de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren alle discipelen eendrachtig bij een. En van de eerste Christelijke gemeente in Jeruzalem lezen we, dat zij volhardde in de gemeenschap en dat de menigte van degenen, die geloofden, een hart en één ziel was. Vinde dit kostelijke voorbeeld onder de Christenen van tegenwoordig navolging En brande op het altaar niet het onheilig vuur van nijd en twist, maar het heilige Pinkster vuur der liefde Immers, alleen Waar liefde woont, gebied de Heer Zijn zegen Daar woont Hij zelf, en wordt Zijn heil verkregen En 't leven tot in eeuwigheid. Oud-Vossemeer. - Ds. C. A. Vreugdenhil. 6 Juni 6 Juni Een lange schaar van vastbesloten mannen, Die heilig willen, en voor niemendal meer staan,. Stormen op de zwaar versterkte wallen Van 't continent Europa aan Daar grijst 't barbaars geweld hen tegen, Van moffenhaat en dwing'landij, Maar voort jagen de vrijheidslegers Met 't heilig recht aan hunne zij Het deert hen niet als broeders sterven. Of vallen door het bruut geweld, Zolang de volk'ren vrijheid derven Sterft de soldaat als vrijheids held Aan 't oog 't vizier, in 't hart de bede „Voor vrijheid van de mensheid, die „Onder der moffen zware trede Slechts hopen kan op VICTORIE." Onder de statig groene bomen In onze pas gewonnen gaard' Staan witte kruisen nu te dromen, In de door bloed gedrenkte aard' Het zijn de stille sombere wachten, Daar in het gouden avondlicht, Die waken over hunne dode, Die stierf voor zijn SOLDATENPLICHT. J-D. De ontstellende feiten, die bij het gebruik van de eerste atoom-bommen aan de mens heid werden geopenbaard zullen bij velen gruwelijke toekomstbeelden hebben wakker geroepen. Las men met spanning een Jules Verne-boek, zeker heeft men nooit gedroomd, dat dergelijke fantasie ooit verwezenlijkt zou worden. Het was dan tenslotte maar een roman. Maar door de ontdekking van Uranium atoomsplitsing is een geweldige vernietigende kracht in het bezit der mensheid gekomen. Het is duidelijk, ook logisch, dat deze nieuwe Koning Abdoellah Ibn Al Hoessein van Trans Jorda nië heeft dezer da gen de troon be stegen. - Na de officiële plechtig heden inspecteer de de vorst op 't nabij Amman ge legen vliegveld „Maka", voor de eerste maal zijn .Arabische troepen v. 1. n. r. Koning Abdoellah de I de regent van Irak Emir Abdoellah en de zoon van den Koning, Emir Naif. Copyright Ass. Press.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1946 | | pagina 1