Verkeersopbouw Zij, die gelukkig maakt Vergadering Stichting Oorlogsgedupeerden THOLEN 2e JAARGANG No. 12 Abonnementen: f 0.90 per kwartaal franco per post f 1.15 VERSCHIJNT IEDERE VRIJDAG 1 FEBRUARI 1946 Prijs per nummer 8 cent Mededelingenblad voor het Eiland Tholen REDACTIE: G. Heijboer, Nieuwstr. 494, St. Annaland UITGEVER: Firma C. Dieleman. Oudelandschestr. 9, Tel. 57, Tholen ADVERTENTIËNf 0.10 per milimeter - Minimum f 2.00 SPIERINKJES tot en met 20 woorden f 1.00 - elk woord meer f 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen 8 8 o X x V O Van oudsher werd aan namen een betekenis gegeven. Zo betekent de naam van onze oudste Prinses Beatrix: ..zij die gelukkig maakt". Gisteren vierde Beatrix haar 8ste verjaardag. Alwéér een Prin- cessedag. De tijd gaat snel Acht jaar geleden ontving het Nederlandse volk de blijde tijding, dat een prinses was ge boren. Wat een gebeurtenissen in die 8 jaar. Nu eerst heeft onze oudste Prinses echte Nederlandse vriendjes en vriendinnen. Van harte nog gelukge wenst Beatrix. Moge God haar bewaren en behoeden. Moge zij het Nederlandse volk gelukkig maken 8 o Ach, we zijn het slechter gewoon met het reizen dan op het ogenblik. We herinneren ons echter ook een betere tijd op dit gebied. Houden we rekening met de verwoesting, die er onder ons verkeerswezen is aan gericht, dan kunnen we tevreden zijn. „En", zo zei ook Ir. Hupkes, de president der Ned. Spoorwegen, „we zijn nog maar aan het oplappen." Maar de plannen zijn groot. Het ligt nl. in de be doeling in Nederland een model-spoorwegbedrijf op te bouwen. Het vervoer per spoor zal dan uitsluitend over grote afstanden gaan, tussen de dichtbevolkte steden. Het spoorwegnet zal zoveel mogelijk worden uitge breid. Er komen snelle locomotieven, er komen ook betere wagens. Nou, niemand zal er rouwig om zijn, als de doorschoten met planken dichtgespijkerde tocht- coupé's van heden verdwijnen, om plaats te maken voor een zachtrijdende, goed van ramen voorziene moderne treincoupé's. Nu is het nog slechts oplappen, langzamerhand komt er vernieuwing, een grote vernieuwing. Want zoals opgemerkt: uitsluitend over grote afstanden, dus bijv. niet zoals nu dat alle treinen stoppen in Oudenbosch, Zevenbergen, Sliedrecht, Barendrecht, enz. tot je ein delijk D.P. binnensukkelt. Nee, in de toekomst: Bergen-op-Zoom Roosen daal Dordt Rotterdam en zeker ook wel treinen met alleen Roosendaal Rotterdam Den Haag Amsterdam, dan snelheden van 150 km per uur. Auto bussen zullen de reizigers van de tussenliggende plaats jes naar de grote stations moeten brengen. Dit is voor ons, eilandbewoners niets nieuws. Als de snelheid van onze bussen voorlopig maar op 50 km per uur komt, zullen wij nog maar niet meer proberen te praten over een electrische tram voor heel ons eiland naar Bergen. Het is een beetje te stout plan daar over te denken, hoewel de N.S. ook met stoute plannen rondlopen. Men wil nl. een gedeelte van het traject Den Haag ondergronds hebben, te beginnen op het Leidse plein te Amsterdam, onder de grond via Zuid en Amstel veen naar Schiphol en dan op de gewone bovengrondse lijn verder Haarlem, Leiden Den Haag, daar weer onderduiken en via Staatspoor naar de Sportlaan. In de treinen, die binnen de kortst mogelijke tijd ge- electrificeerd zullen worden, komen behoorlijke keuken wagens. Men praat ook van schrijf- en leeswagens. Maar met een snelheid als het plan is, schrijft men hoogstens een telegram op het traject Roosendaal Amsterdam. Verdere nieuwigheden: vernieuwde rails, een auto matisch seinwezen, geen treinconductrices meer, een normaal spoorboekje, nieuwe parkeerplaatsen voor garages en autobussen, kortom het wordt weer veilig, snel en goedkoop Dit alles zal echter nog wel enige tijd vergen. We hopen echter dat het niet zo lang duurt als op ons eiland bijv. het vernieuwen van de weg Oud-Vosse- meer St. Annaland. Op dat traject was men momen teel beter met luchtverbinding Misschien komt ook dat er nog van. Fokker werkt momenteel weer met 600 man. Bij deze tak van het verkeerswezen kan een snelle herleving worden verwacht. De geredde machi- neriën zijn weer in het bedrijf. Momenteel werkt men aan K.L.M. zweefvliegtuigen. Opdracht kwam binnen tot het bouwen van 3 lesvliegtuigen, type Fokker S 9 en van 8 taxi-vliegtuigen. Onmiddellijk wordt met de fabricage hiervan begonnen. Ze worden geheel van Nederlands fabrikaat. Binnen niet al te langen tijd kunnen we dus te land, ter zee en in de lucht nieuwe en talrijker verbindingen verwachten met zeker geen verminderde snelheid dan voor de oorlog. Zal echter ooit aan de haast van de mensen kunnen worden voldaan Maandag 1.1. werd door bovengenoemde stichting een vergadering belegd in hotel Boogaard te St. Anna land. Vele oorlogsgedupeerden waren aanwezig vrijwel allen landbouwers. Dhr. Geuze van Poortvliet opende de vergadering en deelde in de eerste plaats mede, dat de voorzitter dhr. J. F. Brooymans verhinderd was, wegens een bijeenkomst te Goes. Spr. weer er op dat de Stichting tot stand was gekomen, door de tot nu toe onbevredigende schade vergoedingregeling: dat de Regering hier met vele moeilijkheden te kampen heeft, daar alleen de herbouw kosten al enorm zijn. Dat echter de gedupeerden be grijpelijker wijs meenen, dat ieder Nederlander hier z'n steentje in moet bijdragen, omdat geheel Nederland bloot lag aan de oorlogsverschrikkingen en een ge dupeerde het niet kan helpen, dat zijn bedrijf meer schade opliep,dan een streek, waarin een dergelijke teistering niet voorkwam. Vervolgens gaf dhr. Geuze een duidelijke toelichting op de regeling, zoals die op het ogenblik is vastgesteld, te verdelen in de volgende punten a. Zaakschade door evacuatie bijv.: Voor de eerste 4 maanden tot 15 Maart 1944 zal bijv. aan landbouwers worden uitbetaald per bunder: 1. voor onbewerkt land 120. 2. voor geploegd land 225. 3. bezaaid met granen, koolzaad 315. 4. klaver (hoofdgewas) 165. 5. voor grasland 125. Hierin zijn dus begrepen, de in die 4 maanden ge maakte onkosten plus pacht. b. Kapitaalschaded.i. schade aan grond, ge bouwen, inventaris, enz. Voor grond krijgt men het zgn. vergoedingsherstel in natura, zoals gips, graszaad, luzerne, kalkmergel, enz gratis. Ook het vervoer hier van en de gemaakte onkosten voor spreiding zullen worden vergoed. Voor gebouwen is een minder bevredigende oplos sing, daar de vergoeding wordt gebaseerd op de ver- koopswaarde Mei 1940. Spr. wijst er op, dat dit voor deze omgeving ook wel van belang is, daar hier onder ook inventarisschade valt, maar toch niet te vergelijken met bijv. Zeeuws-Vlaanderen, waar alle gebouwen bijna verwoest zijn en dit dus de hoofd vergoeding zal worden voor die mensen. Als men nu nagaat, dat herbouw van een bedrijf minstens 2 x zo duur is als de aangenomen basis: Mei 1940, dan valt het te begrijpen, dat de getroffenen in Zeeuws- Vlaanderen en ook de enkele hier, na de vergoeding, nog zwaar gedupeerd zijn. De Stichting dringt er dan ook op aan, deze basis niet op Mei 1940, maar op Mei 1944 te brengen. c. Bedrijfsschaded.i. door het niet voortzetten van het bedrijf: de gederfde winst. De Regering, aldus spr. staat op het standpunt, dat hierin niet kan wor den voorzien, daar er bijna niemand is, die geen be drijfsschade heeft geleden. Als voorbeeld stelde hij een Rotterdamse sigarenwinkelier, wiens bedrijf in 1940 al was gebombardeerd en die dus in geen 5 jaar bedrijfswinst heeft gemaakt. Dhr. Geuze wees er op, dat hoewel de Stichting probeert zoveel mogelijk vergoeding te krijgen, het ook weer niet gaat om uitbuiting, daar we hiervan toch w$er een gedeelte terug zullen moeten betalen aan belasting. En hoe meer vergoeding, hoe meer belasting vanzelfsprekend, zo niet inflatie. Moeilijk is het geval, van de zwaar gedupeerden, die soms tot 1 Mei 1945 zonder inkomsten waren. 3000.boven de 27 ha zal worden uitgekeerd. Anderen ontvingen overbruggingssteun, weer anderen ontvingen geld vanwege arbeidsprestaties. Dit zou nu van de vergoeding moeten worden afgetrokken, wat niet billijk is, tegenover anderen, die niet werkten en even goed uitkering ontvingen. Getracht zal worden de aftrek wegens arbeidsprestaties op 75 te brengen, zodat ook die nog enige vergoeding ontvangen. Dan wijst spr. op het feit, dat deze zomer alle percelen werden getaxeerd. Ook dit hield verband met de komende vergoeding. Dit bijv. wanneer van een stuk land veel minder gerst was geoogst dan in een normaal jaar. Vergoeding wordt gegeven tot een ge middelde opbrengst in normale tijden, wat dus wel iets heeft van bedrijfsschadevergoeding, echter onder het mom van herstel. d. Schade door pachtderving. De pacht moet tot 15 Maart 1945 zelf betaald worden, maar men krijgt dit vergoed. Van 15 Maart 1 Dec- 1945 wordt de pacht volledig vergoed. e. Schade aan handels- en bedrijfsvoorraden, d.i. hooi, pootgoed, enz. Tegen overlegging van de nota's zullen deze goederen volledig vergoed worden. Deze 5 punten behelsden de regeling, zoals deze momenteel wordt uitgewerkt. Spr. is er van overtuigd, dat straks de vraag zal komen: Waarom moeten de Landbouwers nu weer formulieren invullen Daarom zal hij deze vraag nu maar direct beantwoorden. Hij wijst er op, dat dit nodig is, omdat voorheen eigenlijk geen enkele wettelijke basis was van schadevergoeding. Dit is nu wel het geval en nu moet tevens de schade na 1 Mei 1944 ook worden opgegeyen, wat meestal gebeurd is door een briefje of helemaal niet. Door uniformheid in alles te betrachten voorkomt men onrechtmatige verdeling. Tenslotte wijst spreker er nog op, dat men den Rijks dienst Landbouwherstel niet moet verwarren met de Heide Maatschappij, waarna hij gelegenheid geeft tot het stellen van vragen. Vr. 1. Wordt pacht vergoed van een dijk, die niet onder water heeft gestaan, waarvan pacht is betaald voor '45, niet voor '44 Antw. 1. Voor '44 wordt pacht vergoed, d.i. nl. voor het gehele eiland, van de gronden die niet gebruikt konden of zijn geworden. Voor '45 even vragen aan Rijksdienst L.H. Vr. 2. Wordt vergoeding uitgekeerd voor wel be werkte, maar niet beboerde grond Antw. 2. Onkosten bewerking wordt vergoed, nl. 1 x schijfegge, 1 x cultivator, 1 x slechten, 1 x onkruid afhalen met handkracht. Vr. 3. Zou men voor '47 ook weer gratis gras zaad ontvangen Antw. 3. Vermoedelijk niet. Vr. 4. Land, niet onder water gestaan, is geoogst, toch geen vergoeding voor gehad daar degene, die het land oogstte dit niet wilde betalen, aangezien hijzelf ook niets had ontvangen. Hoe moet dit Antw. 4. Wordt tot 15 Maart 1944 vergoed. Wan neer persoon, die geoogst heeft, zelf het bedrag ont vangen heeft, moet deze vergoeding geven met inacht neming van loon. Vr. 5. Is deze Sichting alleen voor landbouwers Antw. 5. Neen, alle gedupeerden kunnen hiervan lid worden, allen zijn ook in het desbetreffende besluit opgenomen, alleen heeft de vergadering hier meer evenals in andere plaats op ons eiland, een agrarische meerderheid vanwege de bevolking. Vr. 6. Valt hier ook brandschade door oorlogs geweld onder Antw. 6. Ja. Tenslotte deelt dhr. Geuze nog mede, dat bevoegde instanties hebben beloofd dat binnen 3 maanden, aan iedere gedupeerde 75% zal zijn vergoed, waarna deze vergadering wordt gesloten. In verband met bovenstaande delen wij belang hebbenden nog mede, dat het opnieuw invullen van de formulieren O.S. zeer langzaam verloopt, aangezien de administratie te Goes anders oversteplt wordt. Personen, die in 1944 een O.S. formulier hebben in gevuld bij den pl. bureauhouders of anderszins, krijgen t.z.t. weer een oproep om deze nieuwe formulieren in te vullen. Tot zolang wachtte men dus af. Wanneer de oproep komt. houdt U dan aan de daarop vermelde uren en lees de oproep rustig na, opdat U geen bescheiden, die nodig zijn, vergeet mee te nemen. Voor hen, die destijds geen O.S.-formulier indienden, zal zeer waarschijnlijk nader bericht volgen. Vissersver. „Helpt Elkander" Zaterdag jl. kwam bovengenoemde Vissersver. in vergadering bijeen. Er kwam slechts 1 punt op de Agenda voor, nl.: Bestuursaftreding. De voorzitter heette allen hartelijk welkom en gaf een uiteenzetting omtrent de oorzaak van het Agendapunt. Het Bestuur heeft nl. besloten in zijn geheel af te treden. Dit in verband met het besluit in de verg. van 16 Juli 1945, nl. het oprichten van Coop. Inkoopver. Tot nu toe is er voor deze ver. van de leden totaal geen medewerking ondervonden. De voorzitter wijst er op, dat genoemd besluit niet uitging van het Bestuur zich weer herkiesbaar zou stellen. Na overleg neer echter later zo weinig medewerking blijkt, wil het Bestuur niet langer aanblijven. Daarna werden de notulen, waarin het desbetref fende besluit vervat, voorgelezen. De heer Verkamman kon zich de gevoelens van het Bestuur volkomen indenken, doch stelde voor nogmaals te vragen of er nu misschien wel leden waren, die toe wilden treden tot de Inkoopver. Op een vraag hier omtrent van den voorzitter aan de leden, gaven zich 12 aanwezigen op. Dhr. Verkamman gaf in over weging, om niet te haastig weg te lopen, daar dit funest voor de ver. zou zijn en stelde voor dat het Bestuur zich weer herkiesbaar zou stellen. No overleg stemde het Bestuur hierin toe, doch eiste vrije stem ming. Gekozen werden J. Verkamman, voorz.; Joh. de Kok, vice-voorz.; F. Bouf, seer.; L. Kegge, J. Baaij; P. Baaij en B. Kegge, welke allen hun functie aan vaarden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1946 | | pagina 1