Mededelingenblad voor het Eiland Tholen Ja, ik ben Zwarte Piet. Zeg, help je me niet? VOOR PEN ZONDAG Annexatie of Abdicatie THOLEN Bekendmaking Noord helpt Zuid Ie JAARGANG No. 38 Abonnementen: f 0.75 per kwartaal VERSCHIJNT IEDERE VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1945 Prijs per nummer 6 cent REDACTIE: G. Heijboer, Nieuwstraat 494, St. Annaland UITGEVER: Firma C. Dieleman, Oudelandschestraat 9, Tholen ADVERTENTIËNf 0.10 per milimeter - Miniqium f 2.00 <579 SPIERINKJES: tot en met 20 woorden f 1.00 - elk woord meer f 0.05 99" Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen Zwarte Piet zit te zweten. Zijn dik, vet gezicht blinkt van het zweet. Waarom Om dat de zwarte handel voorbij is Nee. dat loopt wel af. maar hij weet geen raad met zijn geld. Al een groot pak briefjes van 100 heeft hij moeten verbranden en moet het nu zoo straks met zijn briefjes van 25, van 10, van 1 gulden net zoo? Zeg vriend, help je me niet Wil je niet een pakje papiertjes voor mij inleveren op jouw naam Nee zwarte Piet. ik moet jouw papiertjes niet hebben. Waarom niet? Omdat je ze niet eerlijk verdiend hebt. Je hebt je verrijkt met de honger, het leed en de ellende van ons arme volk Jouw geld is bloedgeld Ik wil het nog niet eens even in mijn handen pakken Je hebt het niet eerlijk verdiend, het is goed dat je het nu weer kwijt raakt. Bovendien, zwarte Piet, help ik jou, dan is dit niet alleen een schande, maar bovendien nog een groot nadeel in de porte- monaie van haast alle eerlijke Vaderlanders. Waarom Daj zal /ik je verklaren. Toen de Moffen ons land laaghartig overvielen was er in Nederland voor 1 Milliard gulden aan bankpapier. Hiervoor was gouddekking aan wezig. Toen is de Mof aan het drukken ge gaan. Nog voor 4 milliard briefjes drukten ze er bij. Er bleef echter maar evenveel goud. Komt er dus niets aan zwart geld voor den dag, dat waardeloos verklaard kan worden, dan is de gulden nog maar 20 cent waard. Daarom hoop ik, dat al wat de zwarte handel aan winst heeft opgeleverd, in handen van de regeering komt. Dan zal onze gulden weer zoo ongeveer de gulden zijn. En daar heeft geheel ons land en ieder eerlijk mensch voor deel van. Je snapt dus, zwarte Piet, Wij helpen je niet en hij legerde zich in het gezicht der stad Gen. 33 18b Een van de vele maatregelen, die men tegen Duitschland wenscht te nemen, is annexatie van een gedeelte van het Duitsch gebied. Het mes snijdt daarbij dan van twee kanten, zoo zegt men. Want annexatie van den een beteekent abdicatie, gebiedsafstand voor den ander. Wat de een door annexatie wint. moet de ander afstaan. Er bestaat echter ook een annexatie, die neerkomt op een abdicatie voor dezelfde partij. Een voorbeeld daarvan vinden we in wat in den tekst hierboven wordt vermeldt. Jacob, de erfgenaam van den zegen van Abraham, keert na jaren van zwerven terug in het land der belofte. Eindelijk lijkt het erop, dat de belofte in vervulling zal gaan en hij 't land in eigendom zal krijgen. 't Eerste begin is er tenminste. Bij Sickem, een stad in opkomst midden in Kanaan, kiest hij zijn verblijf. Hij koopt er een "stuk grond en bouwt er een altaar. De annexatie neemt een aanvang. In het gezicht der stad legert hij zich. Hij kan steun hebben van Sichem bij drei gend gevaar. Hij kan relaties krijgen via Sichem met de andere bewoners des lands en in gedachten ziet hij zich al in 't bezit van heel Kanaan. Echter, de annexatie wordt een abdicatie. In plaats van gebied te winnen moet hij ter rein afstaan. Hij meent op weg te zijn om heel 't be loofde land onder zijn beslag te krijgen, maar hij is bezig om zelf zijn kinderen uit te leveren aan den geest van Kanaan en een put te graven voor de toekomst van zijn geslacht. Dina. zijn dochter, laat zich lokken door Sichem en verliest er haar vrouweneer. Zijn zonen, gedreven door wraakzucht, misbruiken het teeken des Verbonds en moor den Sichem uk. En het eind is, dat Jacob in duizend angsten moet wegtrekken, om den algeheelen ondergang van zichzelf zijn geslacht te ont gaan. De zoo mooi en verstandig opgezette annexatie verloopt tenslotte in een abdicatie. Dat behoeft ook niet te verwonderen. De kerk (en dit is Jacob en zijn geslacht) kan niet samengaan met de wereld, zonder daarbij gevaar te loopen door de wereld te worden meegezogen. Wie als geloovige, de grens niet ziet. die hem van 't ongeloof ge scheiden houdt, die wordt uiteindelijk door dat ongeloof gegrepen en verstrikt. We kunnen daartegen bezwaren hebben. We kunnen weigeren dat te aanvaarden. We kunnen die tegenstelling, die antithese, zooals we dat tegenwoordige noemen, verwijzen naar het rijk der fabelen. Het helpt ons allemaal niet. Er loopt nu eenmaal een lijn door de wereld, die de men- schen in twee kampen verdeelt. Christus Zelf heeft daarop al gewezen, toen Hij zeide „Ik ben niet gekomen om den vrede te bren gen. maar het zwaard. Want dit is de vraag, waarom het gaat: ..Verwacht ge alles, in leven en in sterven van Christus of verwacht ge dat niet Onder werpt ge u, in alle dingen van het leven, aan God en Zijn Woord, of gaat ge hier en daar nog uw eigen weg?'' En 't antwoord op die vraag brengt scheiding, of ge 't wild of niet. \Maar nu is 't dit, wat ons voorzichtig maken moet de bekoring, de verleiding van de wereld is zoo sterk en zoo heel gemakkelijk doen wij weer met de wereld mee. ook al weten wij, dat het tenslotte toch moet komen van Chris tus. t Lijkt misschien aanvankelijk winst, wanneer kerk en wereld, geloof en ongeloof gaan samenwerken, maar 't eind beteekent voor de kerk verlies. Want annexatie van de wereld do9r de kerk, dat wordt tenslotte abdicatie van de i kerk aan de wereld. Ontkenning van de antithese, in de politiek, in de maatschappij, in het onderwijs, kortom op alle levensterrein, dat is ten diepste ontkenning van den Chris- I tus. En ontkenning van den Christus, dat is de dood. Want alleen wie in den Zoon gelooft, heeft t eeuwige leven en wie den Zoon ongehoor zaam is, die zal het leven niet zien. Th. H.J.S. Burgemeester en Wethouders van Tholen herinneren de ingezetenen aan den inhoud van de artikelen 73 en 73 bis der Algemeene Politieverordening, waarbij het verboden is straten, stoepen of verhoogde voetpaden te schuren of met water af te spoelen, behalve wanneer de verplichting daartoe volgens ge noemde verordening bestaat, dan wel water te verspillen van de N.V. Waterleidingmij. „Tholen". Zij maken bekend, dat het ingaande 1 Aug. voor het verdere gedeelte van 1945 verboden is de straten (waaronder begrepen werden stoepen, goten en riooldeksels) te dweilen en ramen te wasschen. Tholen, 26 Juli 1945. Burgemeester en Wethouders voornoemd, C. v. d. Berge. De Secretaris, Val. Laban. Het was Vrijdag 27 Juli voor het eiland Tholen een belangrijke dag. Een aantal af gevaardigden van de N.V.H. uit Delft zijn nl. naar ons eiland gekomen om het geschenk van de stad Delft, bestaande uit een groote hoeveelheid meubelen, serviesgoed, keuken gerei enz. aan te komen bieden. Hoewel het weer zich aanvankelijk niet al te best liet aan zien klaarde het langzamerhand op en tegen den middag kwam de zon toch nog door. De regeling van de ontvangst was in Tholen keurig voor elkaar. Helaas liet het gezelschap uit Delft zeer lang op zich wachten doordat, zooals later bleek, de reis niet zoo n vlot ver loop had als berekend was. Doqt pech met de veerponten kwam het gezelschap zes uur later aan dan was afgesproken. Het pro gramma moest daarom noodgedwongen ver anderd worden. Tegenwoordig waren o.a. alle burgemeesters van het eiland Tholen en St. Philipsland en de plaatselijke H.A.R.K.-comité's. Als eerste spreker heette de wnd. Burge meester van Tholen, allen hartelijk welkom, Ds. N. van Gelder, voorzitter van het comité uit Delft bood daarop het geschenk aan. Spreker memoreerde hoe op 29 April het eerste voedsel boven Delft en omgeving werd afgeworpen. Wij waren blijde onze dank baarheid te kunnen toonen door daadwerke lijke hulp aan het Zuiden te kunnen brengen. Wij hoorden v^n de verwoestingen op het eiland Tholen en St. Philipsland aangericht en nu hadden wij een doel. maar veel wisten wij niet omtrent de toestand aldaar. Eenigs- zins voorgelicht door een deputatie uit Tholen achten wij het beter zelf een indruk te ver krijgen. Vandaar onze komst. Door de nood moeten wij naar elkaar toegroeien en elkaar leeren begrijpen; Dit zal een band worden. Maar er is nog een andere band. In Oud- Vossemeer staat een huis, nl. het huis van Rooseveld. Deze naam is een symbool van vrijheid voor de wereld. In Delft staat een huis, nl. het huis van Willem de Zwijger. Deze naam is een symbool van vrijheid voor ons land. Deze beide symbolen mogen voor ons een verbondenheid zijn. Moge wij be grijpen waarvoor deze groote wereldburgers

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1945 | | pagina 1