- 55 - ■'IJjVOuderkertc o/d Uisel •'I'.'aos.-ii;:t I* Krimpen a/dOssei VOORN E, PUTTIN Grevelingen Zevenbergc Jinteloord ÏPSLAND gHalsterer Wijsekerke )RD-BEVEiAND WALCHEREN folphaartsdijk Middelburg ZUID-BEVELAND Hoofdplaat Lomswaardagj welwaarde Groouw Er was in die ver schrikkelijke nacht nóg een bijzondere ramp gebeurd waar twee Wieringer schepen bij betrokken waren, na melijk de WR 7 van Simon Tijsen, met de bemanningsleden Kees Klaver, Dirk Tijsen en Jan Davids, opstapper uit Breskens en de WR 67 van Jan Koster met de bemanningsleden Joop Bakker, Hessel Pijlman, Piet Verfaille en Joop Boersen. Zij waren ook ernstig ge havend uit de ramp nacht gekomen. De schippers, die als span op haring hadden ge vist in het zuidelijk deel van de Noordzee, hadden voor het uitbreken van de storm beschutting gezocht in de haven van Breskens. Naar het scheen lagen de schepen daar veilig en beschut, maar de storm en de huizen hoge golven spaarden ze niet. De trossen konden het geweld niet weerstaan en braken af, de sche pen werden met be manning en al over de vloedpalen op de kade gesmeten en kwamen naast een smederij terecht. Twee drijvende bokken zetten ze weer netjes in het ruime sop toen de storm was uit geraasd. De WR 67 was van ijzer, maar de WR 7 was een houten kotter en was Hef folale dodental is vastgesteld op 1835, ngeteld zi|n de overledenen van wie later als doodsoorzaak is vastgesteld: ontberingen tengevolge van de overstroming jjÉpl Ondergelopen land Dijkdoorbraak Een overzicht van de dijkdoorbraken en het ondergelopen land in 1953. Het totale aantal slachtoffers was 1835 Zo eindigde dit angstige avontuur van deze ge troffen Wieringers. Na de ramp werd er in de "thuishaven" ook spon taan hulp verleend om mensen in Zeeland te hel pen. Men begon een kledinginzameling voor de slachtoffers van de ramp, ieder gaf wat hij kon missen. Boven de winkel van K. van Kalsbeek in Den Oever werden de kleren gesorteerd door vrijwilligers. Zo droegen Wieringers hun steentje bij om de getroffen mensen te helpen. Tegeltje dat de familie De Jong toegestuurd kreeg na de ramp aan alle kanten lek. Alleen met pompen kon men het schip boven water houden. Het werd naar Den Helder gesleept waar een zeer ingrijpende reparatie noodzakelijk bleek. Schipper Simon Tijsen besloot dat op de bestaande spanten een geheel nieuw schip met de masten van de oude WR 7, zou worden gebouwd. De WR 67 kon op eigen kracht weer terug varen naar Den Oever. Gebruikte bronnen: Het Vrije Volk februari 1953 De Volkskrant februari 1953 Wieringer Courant februari 1953 Watersnood 1953 Spaarnestad, 1953 De Spiegel 7 februari 1953 Vissers van Wieringen Historische Vereniging Wieringen Rinus Antonisse: Februariramp 1953, Uniepers, 2003 Kees Slager: De ramp, een reconstructie, De koperen tuin, Goes, 1992 Met dank aan: Jan Lont, Nel Halfweeg, Dirk Ma- rees, Jan Kooy, Marian Hille, Dirk IJpma en Abel de Jong Illustraties en uitzoekwerk: Bob Gorter Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 21e jaargang nr. 2 - 2009

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 2009 | | pagina 5