- 55 -
■'IJjVOuderkertc o/d Uisel
•'I'.'aos.-ii;:t
I* Krimpen a/dOssei
VOORN E,
PUTTIN
Grevelingen
Zevenbergc
Jinteloord
ÏPSLAND
gHalsterer
Wijsekerke
)RD-BEVEiAND
WALCHEREN
folphaartsdijk
Middelburg
ZUID-BEVELAND
Hoofdplaat
Lomswaardagj
welwaarde Groouw
Er was in die ver
schrikkelijke nacht nóg
een bijzondere ramp
gebeurd waar twee
Wieringer schepen bij
betrokken waren, na
melijk de WR 7 van
Simon Tijsen, met de
bemanningsleden Kees
Klaver, Dirk Tijsen en
Jan Davids, opstapper
uit Breskens en de WR
67 van Jan Koster met
de bemanningsleden
Joop Bakker, Hessel
Pijlman, Piet Verfaille
en Joop Boersen. Zij
waren ook ernstig ge
havend uit de ramp
nacht gekomen. De
schippers, die als span
op haring hadden ge
vist in het zuidelijk deel
van de Noordzee, hadden voor het uitbreken van
de storm beschutting gezocht in de haven van
Breskens. Naar het scheen lagen de schepen daar
veilig en beschut, maar de storm en de huizen
hoge golven spaarden ze niet. De trossen konden
het geweld niet weerstaan en braken af, de sche
pen werden met be
manning en al over
de vloedpalen op de
kade gesmeten en
kwamen naast een
smederij terecht.
Twee drijvende
bokken zetten ze
weer netjes in het
ruime sop toen
de storm was uit
geraasd. De WR
67 was van ijzer,
maar de WR 7
was een houten
kotter en was
Hef folale dodental is
vastgesteld op 1835,
ngeteld zi|n de overledenen
van wie later als
doodsoorzaak is vastgesteld:
ontberingen tengevolge van
de overstroming
jjÉpl Ondergelopen land
Dijkdoorbraak
Een overzicht van de dijkdoorbraken en het ondergelopen land in 1953. Het totale aantal
slachtoffers was 1835
Zo eindigde dit angstige avontuur van deze ge
troffen Wieringers.
Na de ramp werd er in de "thuishaven" ook spon
taan hulp verleend om mensen in Zeeland te hel
pen. Men begon een kledinginzameling voor de
slachtoffers van de ramp, ieder gaf wat hij kon
missen. Boven de winkel van K. van Kalsbeek
in Den Oever werden de kleren gesorteerd door
vrijwilligers. Zo droegen Wieringers hun steentje
bij om de getroffen mensen te helpen.
Tegeltje dat de familie De Jong
toegestuurd kreeg na de ramp
aan alle kanten lek. Alleen met pompen kon men
het schip boven water houden. Het werd naar
Den Helder gesleept waar een zeer ingrijpende
reparatie noodzakelijk bleek. Schipper Simon
Tijsen besloot dat op de bestaande spanten een
geheel nieuw schip met de masten van de oude
WR 7, zou worden gebouwd. De WR 67 kon op
eigen kracht weer terug varen naar Den Oever.
Gebruikte bronnen:
Het Vrije Volk februari 1953
De Volkskrant februari 1953
Wieringer Courant februari 1953
Watersnood 1953 Spaarnestad, 1953
De Spiegel 7 februari 1953
Vissers van Wieringen
Historische Vereniging Wieringen
Rinus Antonisse:
Februariramp 1953, Uniepers, 2003
Kees Slager: De ramp, een reconstructie,
De koperen tuin, Goes, 1992
Met dank aan: Jan Lont, Nel Halfweeg, Dirk Ma-
rees, Jan Kooy, Marian Hille, Dirk
IJpma en Abel de Jong
Illustraties en
uitzoekwerk: Bob Gorter
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 21e jaargang nr. 2 - 2009