De Watersnood van 1 Februari 1953. Nu Februari 2003 is het 50 jaar geleden dat ik in het watersnood gebied heb gevaren om mensen ,vee en goederen trachten te redden, onderstaand een verslag zo als ik het toen 50 jaar geleden op 22 jarige leeftijd heb ervaren en ondervonden en opgeschreven voor Juijen (9) en Sjoerd (7) Woltjer zoons van Dineke van der Velde en Andries Woltjer. Zondags 1 Februari 1953 ging ik op de fiets naar dansles Lammertink) en er stond een stevige storm,waar je bijna niet tegenop kon fietsen,wij woonden toen in de Bruggertstraat in Enschede, op de Parkweg kwam ik toen iemand tegen van de watersport vereniging die mij er op attendeerde dat er grote overstromingen zouden zijn in Zeeland, Zuidholland etc. Televisie was er niet en s'avonds werd er steeds geluisterd naar de extra nieuws diensten,men had toen in het geheel niet door wat er gaande was, de volgende Maandag morgen 2 Februari ging ik naar het toenmalig geheten Botenhuis van der Velde ,waar ik kano's maakte, kijken wat de mogelijkheden waren, er belden ook mensen op of wij niet wat konden doen,dat was moeilijk,de enigste boot die geschikt was, de eerste open houten "Furie") lag in de winterstalling en kon er onmogelijk uit er lagen andere boten achter, na kontakt met de toenmalige havenmeester dhr. Poelman, was er een schipper die zijn grote 6 x 2 m roeivlet beschikbaar stelde ,met 1 buitenboord motor Johnson, van ons zelf en een geleende, Seagul werd de vlet door een kraan van de Sesam op een vrachtauto gehesen,(waar deze zo snel vandaan kwam is onbekend maar was van een bedrijf die marktkramen plaatste.) Na snel wat eten en warme kleding van huis gehaald te hebben en de lies laarzen, (mijn Moeder was met mijn initiatief minder gelukkig,overigens begrijpelijk na het overlijden van mijn Vader,een toenmalig vriend die een kano bij ons bedrijf had liggen Jan Kirchejonge) wilde graag mee, het was inmiddels maandag namiddag geworden. Zelf mocht ik met Jan voor in de cabine zitten, 2 andere mensen medewerkers of hulpen van het mark kramen bedrijf zaten achter in de open laadbak in de vlet onder oude zakken tegen de kou en zo ging het richting Utrecht,autowegen waren er toen nog niet op deze route. In Utrecht melden wij ons bij het politie bureau de dienstdoende agent vertelde ons toen al dat het aantal dodelijke slachtoffers veel groter was dan de 150, die wij dachten volgens de laatste nieuws berichten, hij adviseerde ons naar het marine gebouw te rijden in Rotterdam en ons daar te melden voor nieuwe instructie's, daar kregen wij het advies naar Hellevoetssluis te rijden en ons daar te melden,we kregen overigens ook nog enkele noodrantsoenen mee die later goed van pas zijn gekomen. In Hellevoetssluis waar wij Maandagsavond laat aankwamen was het een zeer chaotisch toestand, met de veerboot van Middelharnis kwamen de eerste overlevenden aan van het zo zwaar getroffen eiland (wat wij op dat moment nog niet wisten,) Goeree Overvlakkee, de angst en ontreddering van deze mensen,zie ik nog voor mij,het Rode kruis en Leger des Heils stonden met kleding en warme soep deze bewoners op te wachten aan de kade, een politie agent die de zaak goed inschatte adviseerde ons naar "vlotbrug'te rijden ,daar kon men wel hulp gebruikenftegenover Oudenhoorn welk gedeelte van Voorne-Putten onder waterstand, Voorne was droog gebleven,de scheiding lag bij het Voorns Kanaal. De ijzeren vlet werd daar me vereende krachten van de vrachtauto afgeladen, er waren ook tuinders uit Noord-Holland gekomen met hun tuinders vletten om te helpen,de vrachtauto ging weer richting Enschede. Het was inmiddels middernacht geworden,we melden ons bij iemand van de Marine in een café op de dijk van het Voornskanaal gelegen,( staat er nog)en

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 2003 | | pagina 1