gebruiken. Zijn gehele auto lag vol met rubber lieslaarzen. Deze uitgeladen hebbende, verdween hij weer in de nacht. Kort daarna ontdekte ik in de stroom van vrachtauto's, die op overtocht naar de eilanden wachtten, een viertal DUWK's. Dit zijn, op vier wielen rijdende amphibie-voertuigen, en zij kwamen van het Britse leger aan de Rijn. Zij waren bemand door Duitse militairen, onder leiding van een onderofficier met de naam van Siegfried. Na met hem een blik te hebben geworpen op het roerige Haringvliet, verklaarde hij zich bereid te overtocht op eigen kracht te maken. Zijn enige probleem was, dat hij voorraden voor de Britse militairen aan boord had. Dit bezwaar werd snel op militaire wijze terzijde geschoven, en even later doken de vier DUW K's van de dijk het water in, met de opdracht zich te melden bij Ltz Bottema, in Stellendam. Zij hebben daar uitstekende diensten verricht bij het ruimen van kadavers en binnenslands transport. Kort na hun vertrek kwam de Burgemeester ons kantoortje binnen stormen, onder het geroep van "Dat ik dit nog moet beleven". Na hem enigszins gekalmeerd te hebben, kwam de reden van zijn opwinding: "Ik zag Duitse militairen in mijn gemeente"! Op een zekere dag bleek, dat de inwendige dienst toch niet naar behoren functioneerde. De dagelijkse stamppot verscheen niet op tafel, en het "zeuntje" was onvindbaar. Even later werd hij gezien, terwijl hij uit een van de op het emplacement aanwezige goederenwagons van de RTM stapte. Bij nader onderzoek bleek, dat een tweetal "dames" uit Rotterdam een "Maison de tolerance" hadden ingericht in die wagon, en er nu hun dagelijkse en nachtelijkse beroep in uitoefenden. Zij waren, vermomd als twee verpleegsters met Rode Kruis mutsjes op het hoofd door de afzetting gekomen. Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst. Ook verscheen op een dag een auto, waarop twee buitenboords motoren waren geladen en de eigenaar vroeg of wij die konden gebruiken. Dit was een gift uit de hemel voor het varen over ondergelopen land; ik aanvaardde ze dankbaar en tekende vlot voor ontvangst. De motoren waren binnen een uur al verscheept. Maanden later ontving ik een brief van de afdeling Comptabiliteit, met het verzoek verantwoording af te leggen voor de inmiddels verdwenen motoren. Ik heb toen geantwoord dat ik gaarne de verantwoording wilde dragen voor de twee motoren, die ik niet had besteld, maar waarvoor ik wel getekend had, als ik ook de verantwoording mocht dragen voor de 150 doodskisten, die ik wel had besteld, maar waarvoor ik niet had getekend. Daarop heb ik nooit meer iets gehoord. Mijn brief moet ongetwijfeld nog ergens in de archieven te vinden zijn. Rond het einde van de eerste week voer ik nog een keer met de schouw op en neer naar Stellendam, voor persoonlijk contact met LTZ Bottema, om de situatie ter plaatse te zien, en om wensen te vernemen. De reddingswerkzaamheden waren beëindigd, en hun hoofdtaak was nu het ruimen van kadavers. De DUWK's verleenden uitstekende diensten, hoewel zij, door het vaak onder waterstaande prikkeldraad constant last hadden van lekke banden. Maar met Duitse grondigheid werden zij iedere nacht weer gerepareerd, zodat zij bij het ochtendappel weer gereed waren. Ik bleef lunchen, en tot mijn - aangename - verbazing bestond de lunch uit kalkoenbouten, aardappelen, perziken op sap, Kerstpudding en een deugdelijk glas bier. Bottema had namelijk Amerikaanse luchtdropping ontvangen, die in tegenstelling met de Nederlandse droppings van brood en blikken stamppot, uit deze heerlijkheden bestonden, Het bier was afkomstig uit de voorraden die de DUWK's aan boord hadden, en die moesten worden ontladen alvorens zij aan het werk konden. Bottema had het bier geconfisqueerd, waarmede Siegfried had ingestemd na de historische woorden van "Nehmen Sie es, die Englander saufen sich doch immer steriel". Na twee weken waren de civiele instanties in staat de taak over te nemen, en werd ons detachement teruggetrokken en opgeheven. Wij moeten gestonken hebben als wilde zwijnen,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 2001 | | pagina 5