de stroomvoorziening zo lang mogelijk te waarborgen werd rond het
diesel-aggregaat, dat zich in een bijgebouwtje bevond, een damme
tje opgeworpen.
In het ketelhuis werd normaal gestookt, want het was zeer koud.
Over demonteren van ketels dacht niemand, trouwens daarvoor zou
noch tijd noch hulp geweest zijn.
's Middags werden we opgeschrikt door het ge
ronk van een vliegtuig. Bijna iedereen liep naar buiten, want
dit betekende het zo vurig begeerde contact met de buitenwereld.
Het bleek een helicopter van de Sabena te zijn, die eerst een
paar maal om het ziekenhuis draaide en toen op het gazon daalde.
Reeds voor het toestel aan de grond was, zagen we wie er in zat;
het was Dr. v.d. Borgh, geneeskundig inspecteur van de volksge
zondheid in Zeeland» Hij kwam zich persoonlijk op de hoogte stel
len van de toestand op Schouwen-DuivelandZijn verhaal was treu
rig; het gehele eiland, met uitzondering van een paar kleine pol
ders, was in een zee herschapen. Maar wij konden nu rekenen op
hulp. Het voornaamste wat we nodig hadden was een aantal rubber
boten om de mensen in Dreischor te hulp te komen. De boten zouden
de volgende morgen vlak bij het ziekenhuis op het bouwland worden
gedropt. De schemer begon reeds te vallen zodat Dr. v.d. Borgh
ons weer moest verlaten.
Zijn bezoek had ons wee.r enige moed gegeven. De radio gaf nu ook
berichten over Schouwen-Duiveland, dat het zwaarst getroffen ei
land werd genoemd. De volgende morgen kwamen drie vliegtuigen in
het zicht. Om de aandacht te trekken zwaaiden wij met lakens. Het
bleken inderdaad de verwachte machines te zijn. Te voren hadden
wij op het bouwland lakens gelegd en in het midden met gips het
woord ::drop:; geschreven.
De reddingboten werden direct na, het afwerpen op een gereedstaan
de auto geladen. Zo kon de redding van de bevolking van Dreischor
na twee dagen een aanvang nemen. Zieken en bejaarden bracht men
eerst naar Noordgouwe, waar zij, zonodig in het zieknhuis werden
opgenomen. Spoedig lag dan ook de benedenverdieping weer vol.
De gehele dag was het geronk van vliegtuigmotoren niet van de
lucht» Van alle zijden kwam nu hulp opdagen.
Zandzakken, levensmiddelen en drinkwater werden afgeworpen, in
enorme hoeveelheden. Het gedropt voedsel en de in het ziekenhuis
gekookte melk werden naar Dreischor gebracht, de zandzakken ble
ven in Noordgouwe, waar ze hard nodig waren.
De toestand aan de dijken was nog verre van gunstig; vooral de
Schouwse dijk, die op vele plaatsen te laag was, vergde het uiter
ste van de Noordgouwenaren. Aan de Oostzijde, de dijk van Drei
schor, was de toestand minder critiek:, het water steeg daar niet
zo hoog als Zondag.
Dinsdagavond kregen wij weer bezoek van de inspecteur van de
volksgezondheid, ditmaal om maatregelen te nemen voor de evacua
tie van het ziekenhuis. Het hospitaalschip uDe Hoop!; had opdracht
gekregen de volgende morgen op de ree van Brouwershaven onze
patiënten aan boord te nemen en naar Dordrecht of Rotterdam af te
voeren.
Brouwershaven was nog per auto te bereiken. Alle autobezitters in
Noorgouwe werden verzocht zich 'Woensdagmorgen aan het ziekenhuis
te melden.
In het ziekenhuis werd de hele nacht doorgewerkt. De kleding van
27.