de stroomvoorziening zo lang mogelijk te waarborgen werd rond het diesel-aggregaat, dat zich in een bijgebouwtje bevond, een damme tje opgeworpen. In het ketelhuis werd normaal gestookt, want het was zeer koud. Over demonteren van ketels dacht niemand, trouwens daarvoor zou noch tijd noch hulp geweest zijn. 's Middags werden we opgeschrikt door het ge ronk van een vliegtuig. Bijna iedereen liep naar buiten, want dit betekende het zo vurig begeerde contact met de buitenwereld. Het bleek een helicopter van de Sabena te zijn, die eerst een paar maal om het ziekenhuis draaide en toen op het gazon daalde. Reeds voor het toestel aan de grond was, zagen we wie er in zat; het was Dr. v.d. Borgh, geneeskundig inspecteur van de volksge zondheid in Zeeland» Hij kwam zich persoonlijk op de hoogte stel len van de toestand op Schouwen-DuivelandZijn verhaal was treu rig; het gehele eiland, met uitzondering van een paar kleine pol ders, was in een zee herschapen. Maar wij konden nu rekenen op hulp. Het voornaamste wat we nodig hadden was een aantal rubber boten om de mensen in Dreischor te hulp te komen. De boten zouden de volgende morgen vlak bij het ziekenhuis op het bouwland worden gedropt. De schemer begon reeds te vallen zodat Dr. v.d. Borgh ons weer moest verlaten. Zijn bezoek had ons wee.r enige moed gegeven. De radio gaf nu ook berichten over Schouwen-Duiveland, dat het zwaarst getroffen ei land werd genoemd. De volgende morgen kwamen drie vliegtuigen in het zicht. Om de aandacht te trekken zwaaiden wij met lakens. Het bleken inderdaad de verwachte machines te zijn. Te voren hadden wij op het bouwland lakens gelegd en in het midden met gips het woord ::drop:; geschreven. De reddingboten werden direct na, het afwerpen op een gereedstaan de auto geladen. Zo kon de redding van de bevolking van Dreischor na twee dagen een aanvang nemen. Zieken en bejaarden bracht men eerst naar Noordgouwe, waar zij, zonodig in het zieknhuis werden opgenomen. Spoedig lag dan ook de benedenverdieping weer vol. De gehele dag was het geronk van vliegtuigmotoren niet van de lucht» Van alle zijden kwam nu hulp opdagen. Zandzakken, levensmiddelen en drinkwater werden afgeworpen, in enorme hoeveelheden. Het gedropt voedsel en de in het ziekenhuis gekookte melk werden naar Dreischor gebracht, de zandzakken ble ven in Noordgouwe, waar ze hard nodig waren. De toestand aan de dijken was nog verre van gunstig; vooral de Schouwse dijk, die op vele plaatsen te laag was, vergde het uiter ste van de Noordgouwenaren. Aan de Oostzijde, de dijk van Drei schor, was de toestand minder critiek:, het water steeg daar niet zo hoog als Zondag. Dinsdagavond kregen wij weer bezoek van de inspecteur van de volksgezondheid, ditmaal om maatregelen te nemen voor de evacua tie van het ziekenhuis. Het hospitaalschip uDe Hoop!; had opdracht gekregen de volgende morgen op de ree van Brouwershaven onze patiënten aan boord te nemen en naar Dordrecht of Rotterdam af te voeren. Brouwershaven was nog per auto te bereiken. Alle autobezitters in Noorgouwe werden verzocht zich 'Woensdagmorgen aan het ziekenhuis te melden. In het ziekenhuis werd de hele nacht doorgewerkt. De kleding van 27.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1954 | | pagina 4