zonder onze ervaring, opgedaan bij de Zuiderzeewerken, bij de dichting van gaten op Walcheren en de afsluiting van de Brielse Maas, zou deze ramp in haar gevolgen nog veel groter geweest zijn. De afsluiting van de Zuiderzee eiste indertijd geheel nieuw en gigantisch materieel, vroeg mensen, die met dit materieel konden „spelen" en het was deze ingenieursgeneratie, het waren deze baggeraars en bezinkers, die via Walcheren en de Brielse Maas ten slotte met een drijvende armada, waarop nog de drie vertrouwde letters M(aatschappij) U(itvoering) Zuider zeewerken) prijkten, voor de geweldige stroomgaten van Schelphoek en Ouwerkerk verschenen. Betonnen caissons, eigenlijk stukken prefabricated dijk, waren geen na oorlogse uitvinding. Ook bij de con structie van de afsluitdijk had men indertijd over caissons gedacht, maar de stroomsnelheden waarmee men, daar te maken had, waren niet zó groot, en bovendien had men keileem envoldoende tijd. Het was vooral dit laatste, waaraan het bij de ramp ontbrak. „Onze voor ouders zouden zich hier noodgedwon gen met opzinken hebben moeten behelpen," zei ons een der ingenieurs; „misschien hadden zij bepaalde ge bieden prijs moeten geven, maar in ieder geval zou het> herstel veel en veel langer geduurd hebben, en uiteindelijk daardoor toch weer duurder geworden zijn, hoewel deze caissonmethode op zich méér geld kost d3n het leggen van zinkstukken x Om de vijf minuten kraakten door de koptelefoons de cijfers van stroom snelheid en verval en steeds opnieuw werden stroommeters in de geul geworpen, terwijl men stopwatch in de hand nauwkeurig hun snelheid opnam. „Het getij verloopt ongunstiger dan gisterenmeldde de centrale post. Bovendien wakkerde de wind aan. De spanning steeg Het veldheersplan Aan een rechtstreekse aanval op de zevenendertig meter diepe, bijna vijf honderd meter brede bres bij Schelp- hoek, waar de Kuys en de Oranje elkaar hadden kunnen passeren, al zou dat met stroomsnelheden van rond achttien kilometer per uur wel zeer riskant ge weest zijn, viel niet te denken, dus was men er hier toe overgegaan om met moderne middelen de eeuwenoude methode te beproeven van een inlaag- dijk, een soort ringdijk, binnen de polder achter het gat. Twee monsterperszuigers braakten maandenlang het benodigde zand ach ter de doorbroken waterkering, spoten werkterreinen op in de ondergelopen polder en kunstmatige eilanden, waar op men barakken bouwen kon voor de arbeiders. Er moesten werkhavens worden gebaggerd, maar zo snel mogelijk werd toch vanaf de buitendijk aan weerszijden van het gat met de Dit logge, bijna onhanteerbare caisson monster De spanning steeg „Hallo, centrale post, hallo, cen trale poster staat hier nog een stroomsnelheid van 1 meter 83 per secundehet verval is nog veertig centimeteris dat goed verstaan, is dat goed verstaan! Over...." Op alle posten keken de assistenten op hun horloge, noteerden dat 't 12.25 uur was. Om half twee verwachtte men, af gaand op de nauwkeurig bijgehouden getij-krommen, de kentering, zouden het water in de polder en dat op de Oosterschelde elkaar „in evenwicht houden". Voor het afsluiten van de Klompe geul had men slechtsvier gunstige minuten. De moeilijkheid was echter, dat de hele operatie, zelfs wanneer er niets tegenliep, minstens tien minuten in beslag zou nemen. Als het misliep zou het hele gevaarte de verdronken polder in zeilen en daarom liet men aan boord van de sleepboten, die het caisson onmerkbaar traag haast in positie gemanoeuvreerd hadden, geen oog af van het betonnen bijna onhanteerbare monster, zinder den er alle ketels op volle stoom, klaar voor „volle kracht".

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1954 | | pagina 10