In de nacht van Woensdag op Donderdag worden ze weer opgeroepen. Nu heeft Rotterdam hen nodig. Met een dukw trekken ze de overstroomde gebieden bin nen, richting Goeree-Overflakkee. Tijdens de oversteek van Hellevoetsluis naar Middelharnis slaat de dukw lek. Hals over kop moet het vehikel worden verlaten - nog maar net op tijd slagen ze er in de lading in veiligheid te brengen. JKG/A probeert NOL op de hoogte te stellen van de tegenslag. Zijn oproep wordt echter beantwoord door PAoXEM/A, ioo m verwijderd van hun onvrijwillige lan dingsplaats. Dezelfde dag verschijnt een andere dukw, de 'Dorus Rijkers'. Voorzichtig geworden, nemen ze nu de pont naar Middelharnis en van daaruit gaan ze met de 'Dorus Rijkers' op eigen kracht via Nieuwe Tonge naar Bruinisse. Dat vereist weer een grote oversteek. Hoewel deze nieuwe dukw wel zeewaardig is, ver komen ze er ook niet mee: door een defect aan de stuurinrichting kan het amphibie-voer- tuig alleen maar in een cirkeltje varen. Teneinde raad weten ze een helicopter te charteren, die hen naar Bruinisse brengt. Daar blijkt echter al een andere zender aanwezig te zijn. Per evacuatieschip gaan ze dan maar naar de bewoonde wereld terug. JKG's commentaar is: 'Geen werk van enig belang ge daan. We kwamen overal te laat met de dukw. Maar beter te véél zenders dan één te weinig!' 59

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1954 | | pagina 76