sterdam, meldt zich eveneens direct na de eerste oproep van
de 'Berichtendienst'.
Het is voor hem natuurlijk teleurstellend, dat pas op
Woensdagmorgen 4 Februari de opdracht komt zich met
Radio-Holland, op de Keizersgracht in de hoofdstad, in
verbinding te stellen.
Met een 50 W zender en een ontvanger wordt ex-SX
per auto naar het vliegveld Woensdrecht gebracht, omdat
zijn plaats van bestemming - Schouwen - alleen per heli
copter snel te bereiken is. Het kost nogal wat hoofdbrekens
alle bagage in het toestel te krijgen: het laadvermogen is
slechts 300 kg. En vervoerd moeten worden: vier accu's, te
zamen 100 kg; zender en ontvanger, plus de uit Roosendaal
meegenomen post voor het eiland, bij elkaar 125 kg; onze
OM1 zelf, 115 kg.
In totaal wordt dat 340 kg en daar moet ook nog een be
stuurder bijDe lichtste piloot van de vliegbasis wordt uit
gezocht en veertig minuten later staat de omvangrijke lading
op het strand van West-Schouwen.
Burgh wordt de standplaats, PAoSX/A de roepnaam. De
eerste verbinding wordt met PN in Wissekerke gemaakt.
En dan gaat het als op alle andere stations: onafgebroken in
de weer. Geen minuut uit de kleren
Gelukkig komt Donderdag hulp opdagen in de persoon
van PAoXOG, uit Den Haag, na lange omzwervingen ein
delijk op Schouwen aangekomen.
Samen bemannen ze het station. XOG probeert nog de
37
1 OM is: old man, aanspreektitel voor een zendamateur.