sterdam, meldt zich eveneens direct na de eerste oproep van de 'Berichtendienst'. Het is voor hem natuurlijk teleurstellend, dat pas op Woensdagmorgen 4 Februari de opdracht komt zich met Radio-Holland, op de Keizersgracht in de hoofdstad, in verbinding te stellen. Met een 50 W zender en een ontvanger wordt ex-SX per auto naar het vliegveld Woensdrecht gebracht, omdat zijn plaats van bestemming - Schouwen - alleen per heli copter snel te bereiken is. Het kost nogal wat hoofdbrekens alle bagage in het toestel te krijgen: het laadvermogen is slechts 300 kg. En vervoerd moeten worden: vier accu's, te zamen 100 kg; zender en ontvanger, plus de uit Roosendaal meegenomen post voor het eiland, bij elkaar 125 kg; onze OM1 zelf, 115 kg. In totaal wordt dat 340 kg en daar moet ook nog een be stuurder bijDe lichtste piloot van de vliegbasis wordt uit gezocht en veertig minuten later staat de omvangrijke lading op het strand van West-Schouwen. Burgh wordt de standplaats, PAoSX/A de roepnaam. De eerste verbinding wordt met PN in Wissekerke gemaakt. En dan gaat het als op alle andere stations: onafgebroken in de weer. Geen minuut uit de kleren Gelukkig komt Donderdag hulp opdagen in de persoon van PAoXOG, uit Den Haag, na lange omzwervingen ein delijk op Schouwen aangekomen. Samen bemannen ze het station. XOG probeert nog de 37 1 OM is: old man, aanspreektitel voor een zendamateur.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1954 | | pagina 46