194S MT 1950 4e Balaijojï Projectbureau Delta 2003 Heerhugowaard 20 Juni 2003 Antwoordnummer 75 4330 VB Middelburg Mv. Hr. In nummer 6 van de Legerkoerier, 53 ste jaargang, juni 2003, las ik uw oproep betreffende de Watersnoodramp van 1953, graag wil ik daar even op reageren. In het jaar 1953 was ik weer drie jaar terug van een uitzending naar het voormalig Nederlands Indië, die drie heeft geduurd. Uit die tijd zijn er nu nog vele kontakten met vroegere dienstmakkers waarvoor ik kontaktpersoon ben. In het jaar 1953 was ik weer een burger en werkzaam in een transportbedrijf, t. w. het grote Internationale Transportbedrijf D. P. de Rond te Amsterdam, waarbij gezegd moet worden dat het bedrijf momenteel niet meer bestaat. Ik weet nog goed toen ik op 1 Februari 1953 terug kwam van een vracht naar Zweden en aan de Nederlands Duitse grens Denekamp mij het laatste nieuws werd verteld, n.l. dat er een ramp gaande was in Zeeland, Zuid Holland en Noord Brabant, dat dit het begin was van vele transporten naar het genoemde gebied. (In die tijd hadden wij nog geen radio in onze voertuigen) Met een dieplader bracht ik o.a. vele draglines en bulldozers voor de hulp die daar noodzakelijk was, en het waren soms ritten met grote problemen, zoals b.v. in Rilland Bath, waar een zware dragline moest worden gebracht en ik over een weg moest rijden waar zeker een halve meter water stond, daarvoor moest een legervoertuig worden gevolgd, want men had geen idee waar de linker en rechter berm zich bevond, laat staan of de onderliggende weg nog in een goede staat was. In dit geval gebeurde het dat toen wij eenmaal op de plaats van bestemming waren de accu' s om de dragline motor te starten leeg waren, het was ook verschrikkelijk slecht weer en ijskoud. Op dat moment was het laag water maar men liet mij zien hoe hoog het water straks zou stijgen, als ik niet op tijd verdwenen zou zijn zou mijn combinatie afgeschreven zijn Met haastige spoed werden er twee nieuwe accu' s gehaald in Bergen op Zoom, het was ook op het nippertje dat de combinatie weer op een veilige plek kwam, waar het hoge water geen gevaar meer zou zijn. Zo zijn er ook andere plaatsen aangedaan, maar die namen zijn mij ontgaan. Wel weet ik dat er goed voor onze persoonlijke verzorging werd gewerkt, het Leger des Heils en andere organisaties was niets teveel om daaraan mee te werken, ook in een militaire kazerne in o. a. s' Hertogenbosch waren wij altijd welkom, zo ook voor een e.v. nachtrust. Veel leed hebben wij toen ook aanschouwd. Ook hebben wij scheepsladingen met jute zakken vanuit Amsterdam daar gebracht, die ijverig door al die harde werkers met zand werden gevuld, gezegd moet worden dat de samenhorigheid geweldig was. 1 4e Bataljon Garde Regiment Prinses Irene Stafcompagnie Motortransport Indiëveteranen Midden- Oost Java Correspondentie J. L. Baas P. Soutmanlaan 14- 1701 MC Heerhugowaard Telef Fax 072 57 41 200 E- Mail baas@veteranen.nl I

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 2