18 de definitieve schadevergoedingsregelingen kan wellicht worden bereikt, dat een verantwoorde, snelle en rechtvaar dige toepassing van die regelingen met een minimum aan apparaatskosten mogelijk is. Met betrekking tot het herstel en de vergoeding van de schade valt aan de volgende punten aandacht te wijden: 1 het Rampenfonds; 2) de Rampschadebureaux; 3) het dijksherstel. Het Nationaal Rampenfonds. Onmiddellijk na het bekend worden van de ramp is het Nationaal Rampenfonds zijn werkzaamheden begonnen. Het bestuur van dit fonds, waarvan Z. K. H. Prins Bernhard voorzitter is, bestaat uit vertegenwoordigers van: 1het Nederlandse Rode Kruis; 2) de Koninklijke Nationale Bond „Het Oranje-Kruis"; 3) het Nederlands Rooms Katholieke Huisvestingscomité; 4) de Algemene Verenigde Commissie ter Leniging van Watersnood in Nederland. Als adviserende leden van het bestuur zijn o.a. toegelaten vertegenwoordigers van de door de watersnood getroffen provincies. Bij de uitvoering van zijn taak bedient het Nationaal Rampenfonds zich van een Raad van Advies en Bijstand, waarin het maatschappelijk leven in al zijn geledingen ver tegenwoordigd is. Het stemt tot grote voldoening, dat algemeen werd inge zien, dat de leniging van de nationale ramp een nationale offervaardigheid vereiste en dat de daardoor beschikbaar komende middelen op één centraal punt dienden te worden bijeengebracht teneinde van daar uit te worden besteed, daar waar de behoefte het grootst was. Het is algemeen bekend, dat het bedrag, hetwelk ter beschikking van het Nationaal Rampenfonds werd gesteld de aanvankelijke verwachtingen verre heeft overtroffen. De leniging van de eerste nood en de eerste behoeften in

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 24