koopt hij deze af door een flinke duit in het coUectezakje te doen. Na nog een dag en een nacht van sjouwen en ploeteren vond ik het welletjes en ging naar mijn ouders in den Haag. De volgende middag, van de Woensdag dus, heb ik mijn diensten aangeboden op het vliegveld Valkenburg door mee te helpen laden en lossen van vliegtuigen, die voedsel en ander materiaal dropten boven het rampgebied. Uiteraard hoopte ik op een gratis vliegtochtje. Doch dit mislukte. Inmiddels was dus de hulpverlening op gang gekomen, enkele dagen! na de eigenlijke ramp, die dus in de eerste uren van de voorafgaande zondagnacht had plaats gevonden. Het grootste deel van de ruim 1800 slachtoffers moet in deze uren tussen middernacht en zonsopgang door onderkoeling en verdrinking zijn omgekomen. Ook nu zou een redding technisch gezien onmogelijk zijn geweest; wel had door tijdige evacuatie een groot deel kunnen worden gered, maar niemand geloofde in een ramp, hoewel Rijkswaterstaat reeds in de begin jaren 30! voor de slechte conditie van de dijken had gewaarschuwd. "*j tvvV- xt, Ut/ r /r'W. OO

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 2