Watersnood 53 TOEN&NU 11 Henk Termaten over de 'vergeten' dijkdoorbraak op Ver-Hitland: "De eerste klap werd door de bewoners van Ver-Hitland opgevangen' WEEK 4, WOENSDAG 27 JANUAR11993 HETKANML Ter herinnering aan het dichten van de dijk door schipper Arie Evegroen, maakt kunstenaar Roel Bendijk dit beeld. Het werd op 12 oktober 1983 onthuld door de schipper zelf en is thans nog altijd te zien langs de Groenendijk In de geschiedschrijving over de gebeurtenissen tijdens de Watersnoodramp in Nieuwer- kerk neemt ongetwijfeld het verhaal over de schuit die in een gat in de dijk bij Klein-Hit- land werd gevaren een centrale plaats in. Minder bekend is dat ook op Ver-Hitland, richting Ca- pelle, de dijk langs de IJssel doorbrak. In deze verste ui thoek van Nieuwerkerk hadden de bewoners het zo mogelijk nog moeilijker om het gat in de dijk te dichten. Nieuwerkerker Henk Termaten woonde daar en was erbij. Hij vertelt er met kleur over. "Henk Termaten, als je niet wilt verzuipen moet je van je nest afkomen!" Die waarschuwing liet niets aan duidelijkheid te wensen over. Henk Termaten kan het zich nog heel goed herinneren. Het was zaterdagnacht 30 januari en aan de Groe nendijk, waar hij toen woonde, werd groot alarm geslagen. "Het was Martha Rolloos die mij waarschuwde en riep dat ik me moest melden bij het veer Net als bijna alle andere mannen op Ver-Hitland zat ik in het dijkleger. Bij gevaar voor een dijk doorbraak kon je worden opgeroepen. Je was dan verplicht te helpen. Dat vond je niet erg. Het klonk ook wel interessant om te zeggen dat je bij het dijkleger was..." "Bij 't veer werd ons opgedragen naar de oude steenplaats te gaan. Daar zouden schoppen, laarzen en zakken zand moeten zijn, waarmee we aan de slag konden. Dat bleek dus niet het geval. Waarschijnlijk was dat jarenlang niet ge controleerd... ik weet 't niet, maar goed, het kwam er op neer dat we allemaal onze eigen schoppen moesten meenemen. Er moest een groep richting Gouda en een groep richting Capelle. Bij de laatste groep hoorde ik. We kwamen op de plaats van de doorbraak op Ver-Hitland. Dat was ongeveer tussen het Ouderkerkselaantje en wat ze wel het Laantje van Van Haatten noemen. Het laantje dat uitkomt bij café De Roode Leeuw. Het water st roomde er al over een breedte van enkele tientallen meters over de dijk. En toen was het nog de nacht van zaterdag op zon dag!" "De opdracht was dat we om de twee meter in de dijk paaltjes moesten slaan, daar planken tegen moesten aanbrengen om vervolgens zandzakken er tegen te zetten. Ik moest palen slaan, met een sleg. Dat is een grote hamer. We hadden de wind in de rug. Ze moesten me met drie man vasthouden terwijl ik aan het slaan was, anders waren we zo de IJssel in gewaaid... Het werd een groot fiasco. Planken van vijf meter lengte werden zo door de wind uit onze handen gerukt en vlogen weg, soms wel vijftig meter ver: de IJssel in. Eigenlijk konden we niet veel doen, want ook de aanvoer van zandzak ken was nog niet op gang gekomen. Toen het licht werd zijn we ons gaan verscho nen. We waren verregend. Toen we even later terugkwamen bij de dijk kregen we de schrik van ons leven. Het IJsselwater had de dijk vanaf de binnenkant 'aangev reten' en een groot deel van de grond van de dijk lag al ver in de polder. Het water st roomde met veel vaart de polder in..." "Gelukkig kwam toen de aanvoer van zandzakken op gang. Ook dat was op Ver-Hitland een probleem. Het gat in de dijk was er nauwelijks bereikbaar voor vr achtwagens. Die moesten allemaal over het Ouderkerkselaantje komen! Dat was toen nog een privélaantje van de familie Bloot. Je weet, het is zo breed als een fietspad. Heel voorzichtig konden er net telkens zo'n zes of zeven vrachtwagens met zand overheen. Die moesten hun zand lossen, met veel moeite draaien en vervolgens eerst allemaal weer terug voordat er nieuwe vracht kon worden aan gevoerd. Bij de tweede kolonne vrachtwa gens ging het al mis. Er raakte er één van de weg af op het Ouderkerkselaantje en kwam in de mient, het water ernaast te recht. Met z'n allen hebben we die toen aan de kant geduwd, het water in, om de weg vrij te maken. Het was burgemeester Vogelaar die toen heel kordaat heeft ge handeld. Die man heeft trouwens toch goed werk gedaan. Hij deed wat hij moest doen en gebruikte z'n macht goed. Zo charterde hij een aantal boeren die met tr actoren met platte wagens vervolgens het zand gingen rijden. Dat ging beter. Zij kon den ook beter manoeuvreren op wat er nog van de dijk over was." "In feite is die hulp van buitenaf op Ver- Hitland echter pas laat op gang gekomen. Op zondagmorgen rond een uur of tien kwamen er ook mensen uit Gouda hel pen. Brandweerlieden, dacht ik. Maar ik blijf erbij: de bewoners van Ver-Hitland zélf hebben de eerste klap opgevangen. Al is het wel zo dat dat kleine groepje het uiteindelijk nooit gered zou hebben." "Die zondag moest er hard gewerkt wor den om voor het tweede hoogste tijd, rond 16.00 uur de dijk provisorisch gedicht e hebben. Dat lukte. Met heel veel zandzak ken. Die zakken kwamen voor een be langrijk deel van de Albatros kunstmestfa- briek in Kralingseveer, herinner ik me. De eigenlijke redding voor Ver-Hitland kwam toen de dijk bij de Stormpolder in Krimpen en bij Ouderkerk doorbrak. Toen zakte bij ons het water. In Ouderkerk sloeg het water in één klap een huis weg. Twee mensen verdronken. Eén van hen hebben ze pas weken laten ver in de polder terug gevonden..." "De rest van de week hebben alle mannen van Ver-Hitland die zich maar enigszins vrij konden maken gewerkt aan de dijk. We werden gecharterd door het hoog heemraadschap van Schieland. Ik was 25 jaar en werkte toen op de scheepswerf bij Vuyk, maar dat maakte niets uit. Je moest je baas gewoon bellen dat je niet kon ko men, want dat er aan de dijk moest wor den gewerkt. Zeven volle dagen hebben we er in totaal aan gewerkt. Pas de dins dag na de ramp hadden de Nieuwerker- kers door hoe gevaarlijk 't op Ver-Hitland was geweest. Later heeft Schieland daar nog een dankschrift voor geschreven. En weet je, al in het jaar daarvoor, 1952, had het bestuur van de buurtvereniging van Ver-Hitland bij Schieland nog aangedron gen op het bestraten of asfalteren van de dijk om bij een eventuele dijkdoorbraak de hulpverlening mogelijk te maken. Dat was naar aanleiding van grote overstromingen in de Po-vlakte in Italië. Uiteraard is na 1953 door de gemeente Nieuwerkerk en de andere instanties hard gewerkt om op de kortst mogelijke termijn de dijk te best raten." "Later is wel gezegd dat als de dijk bij Nieuwerkerk was doorgebroken een ge bied tot aan Amsterdam was volgelopen. Dat was ook zo, maar dat moeten we niet dramatischer maken dan het was. Als dat was gebeurd, was het water in dat gebied niet zo snel gestegen dat meteen allerlei mensen in nood zouden zijn geraakt, denk ik." 'Toen bij ons het ergste voorbij was, wis ten we nog steeds niet wat er in Zeeland was gebeurd. Op Ver-Hitland was er maar een enkeling die telefoon had en als er tien mensen waren met een radio was het veel. Er was nauwelijks communicatie met de buitenwereld. Ver-Hitland was toen ook een heel afgelegen stukje Nieuwerkerk, zonder gas, elektra of riole ring. Ik woonde er in een eigenlijk on bewoonbaar huisje. In 't buurtje waar wij woonden, woonden ook drie oudere man netjes van een jaar of zeventig: de ouwe Grat van Rijswijk, de ouwe Hein Kreuk en de ouwe Thijs van Mullem. Het waren echte 'natuurmensen'. En zij zeiden op de avond van de ramp al: wat zullen de mensen op de eilanden en in Zeeland een vreselijke nacht hebben. Ze hebben gelijk gekregen... Op zondagochtend hoorden we de eerste geruchten over verdronken mensen. Dinsdags kwamen de eerste Zuiderzee-scheepjes vanaf de Gouwe de IJssel op. Ze gingen in tientallen groepjes van een stuk of acht scheepjes naar Zee land om te gaan helpen. Op eigen initiat ief." "Weet je, als je er achteraf over nadenkt... het ergste was dat de meeste mensen in Zeeland verdronken zijn na twee of drie dagen. Hele gezinnen hadden er op da ken gezeten. In de regen en de vrieskou raakten ze onderkoeld of hun huizen storten in en zo zijn ze als nog verdron ken. Als je er eerder bij was geweest..." "De dagen na de ramp kwamen de be richten uit Zeeland pas goed los. Weken later had ik er nog last van. Al die doden. Ik bleef er over praten. Ik hoor m'n baas nog zeggen: jongen, hou er nu 'ns over op. Het is gebeurd. Je kunt er niets meer aan doen. Ik wilde er ook heen om te hel pen, maar dat kwam er uiteindelijk niet van... Vandaag de dagen praten we over rampen met vliegtuigen, zoals in Faro en de Bijlmer. Dan gaat het om vijftig of zest ig doden. Natuurlijk is dat óók heel erg. Maar in '53 ging het om meer dan duizend doden... Dat is toch nog wat anders..." ADRI DEN BOER De watersnood van 1953 is in de Ka naal-regio nog terdege bekend. Boven dien herinnert een monument aan de Groenedijk permanent aan het redden de dichten van de dijk met een schip. De januari-vloed van 1916 lijkt inmid dels wél vergeten. Toch was ook dat een heuse watersnood. Ruim 75 jaar geleden werden net als na 1953 de IJsseldijken weer verhoogd. De kalender wees 1916. Vele mannen waren in verband met de Eerste Werel doorlog gemobiliseerd. (Menige familie bewaart nog een foto van opa in uni form uit die tijd.) Tal van streken in Ne derland raakten overstroomd. Er was sprake van een ramp en daarna een Watersnood-comité om de eerste nood te lenigen. In Rotterdam waren zelfs de Blaak en het Beursplein overstroomd. Vijf kinderen verdronken in de Maasstad. "Al de plaatsen aan de Nieuwe Waterweg, zoowel boven als beneden Rotterdam, hadden meer of minder van storm en golven te lijden. De stormnacht van 13 Januari 1916 zal niet licht vergeten worden in Rotterdam en omstreken," aldus een boekje voor het Watersnood-comité. Na de ramp werden de IJsseldijken weer verhoogd. Natuurlijk aan beide zijden. Schieland en de Krimpe- nerwaard houden de voeten graag even droog. De Groenedijk ging naar 4 meter boven NAP (en na 1953 naar 5.20 meter plus NAP). In boekjes met oude ansichten van de diverse IJssel- dorpen vallen de werkzaamheden van 1916 en 1917 op. Dat geldt zeker voor Gouderak en Ouderkerk. Nieuwerkerk ligt (hoewel de huidige naam anders doet vermoeden) zelf niet aan de IJssel. Op Kortenoord rezen de koren molen en café 'Rust Wat' voortaan min der ver boven de dijk uit dan eerst. Ze staan buitendijks en hadden dus zelf niets aan de extra veiligheid. Het café stond bij hoogwater dan ook regelmatig blank. Het biljart werd in die gevallen gewoon omhoog getakeld en op blok ken gezet. In de zijgevel van het huidi ge café is nog te zien dat op 6 augustus 1937 de tweejarige P. de Bruin de eerste steen legde voor het huidige, ho ger gelegen pand. Binnendijkse huisjes op Kortenoord kregen een wandje en een put voor hun neus, maar die oude huisjes zijn rond 1970 massaal afge broken... Ook dat zie je dus niet meer. De steenovens van Klein-Hitland zijn wel verder verzonken dan ooit. De mooiste herinnering aan de dijkver hoging van 1917 - net 75 jaar geleden - tref je aan in Ouderkerk. Het gaat om het eerste winkelpand naast het veer van Ver-Hitland. Het is een tegelta bleau uit 1917. De tekst herinnert er aan dat de dijk in het 'derde jaar van vuur en bloed' (1914 3 1917) werd verhoogd. Het leidde ook tot verbouw van onder meer dit pand. Dijkverzwa ring was niet altijd slecht. De naam on der het gedicht - en vast van de bewo ner - is die van de fotograaf J.H. (Ko) Spoormaker. In de streekhistorie kun je moeilijk om hem heen. Van deze foto graaf resteren vele regionale ansicht kaarten en familieportretten. U weet wel, van die harde kaartjes met nadruk kelijke vermelding van de fotograaf. Dat beroep had vanonder de zwarte doek nog iets artistieks. Misschien daarom dat aparte tegeltableau bij het veer naar Nieuwerkerk? Samenstelling: Peter Schilthuizen Adri den Boer Harry Hamer Bij het samenstellen van deze pagina's over de Watersnoodramp hebben we zeer bereidwillige hulp ondervonden van heel veel mensen, die reageerden op onze oproep in Het Kanaal van drie weken ge leden. Speciale dank gaat uit naar: mevr. Dijkshoorn, dhr. W. Doornhein sr., Rob Koornwinder, dhr. T. Lekkerkerker, Wim Raaphorst sr., mevr. Radder, dhr. L.T. Reijm en dhr. H. Termaten. jraak bi "fctein

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 11