hoe dat moest. Vanuit de lucht was de aanblik erbarmelijk en vooral de eerste vluchten waren zeer emotioneel. Constant vliegen, laden en inspecties aan de vliegtuigen uitvoeren, vooral overdag en voor medicijnen ook 's-Avonds en bij hoge uitzondering ook 's-Nachts niet vrij van risico's met zeer beperkt zicht en op de grond verlicht met onmogelijke hulpmiddelen. Dagen achtereen geen bed gezien en eten gebeurde wel eens als het uitkwam. Ook veel buitenlandse vliegtuigen landden op vliegveld Valkenburg en werden door de Marine vliegdienst binnen geloosd en door zowel de Luchtmacht als de Marine op het veld naar een plaats gedirigeerd. Het was een hele drukte op het vliegveld met nieuwe ervaringen. De Amerikanen kwamen na enkele dagen ook met zwaar materiaal waardoor de droppings konden worden uitgebreid. Ondanks alle drukte en slapeloosheid is er maar een vliegtuigongeluk gebeurd. De Dakota met aanduiding X-1 tussen Katwijk en het vliegveld Valkenburg verongelukt. Doordat er zeer geoefende vliegers aan het stuurwiel zaten zijn er geen dodelijke slachtoffers gevallen alleen enkele lichtgewonden waartoe ik ook behoorde. Foto materiaal heb ik daarvan in een boek staan. Nagenoeg alle vluchten waren op zich bijzondere ervaringen en die tijd ben ik niet vergeten. Vooral diepe indruk op mij heeft de grote inzet gemaakt zowel door burgers als militairen van diverse

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 2