85 bussen en treinstellen van de N.S. vond afvoer plaats. De afvoer is zeer ordelijk verlopen. Na aanzegging begaven bijna allen zich naar bus en trein. Enige leiding was er, doch een geleide organisatie was niet nodig. De verbinding over Langeweg. Drie Hoefijzers naar Ter- heijden, de verbinding met het noorden over de Moerdijk en met de plaats Moerdijk, de verbinding met Lage Zwaluwe langs het station Lage Zwaluwe waren reeds op 1 Februari verstoord. Even dreigde verbreking van de verbinding met Leur door het hoge water van de Leurse haven. Met Terheijden werd het verkeer op 9 Maart weer mogelijk. De rijksweg 16 werd op 9 Maart voor licht verkeer opengesteld. Met Moerdijk was het, zij het dan door het water, mogelijk reeds in de eerste week contact te krijgen. Des morgens om 7 uur was door de Burgemeester de hulp der pontonniers in Raamsdonk ingeroepen, doch deze bleken reeds elders ingezet te zijn. Op de avond van 1 Februari meldden zich de militairen, die dezelfde dag nog werden ingezet op bedreigde punten. De samenwerking was uitstekend. Aan alle verzoeken werd bijna direct voldaan. Vanaf Dinsdag 3 Februari, nam de intensiteit van de militaire inzet toe en tegen het eind van de week bevorderde de Burgemeester terugkeer naar het gewone leven door de arbeiders te verzoeken aan het werk te gaan en de vele pad vinders en studenten gelegenheid te geven naar huis terug te keren. Op 9 Februari kwamen 150 Italiaanse brandweerlieden, die werk verrichtten aan dijken, bij berging'landbouwmachines, huisraad enz. De hulpverlening in de particuliere sector was omvangrijk, doch het effect was niet altijd evenredig. Vele studenten, padvinders en vrijwilligers hadden geen materiaal (schoppen b.v.zandzakken waren niet in vol-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 85