85
bussen en treinstellen van de N.S. vond afvoer plaats.
De afvoer is zeer ordelijk verlopen. Na aanzegging begaven
bijna allen zich naar bus en trein.
Enige leiding was er, doch een geleide organisatie was niet
nodig.
De verbinding over Langeweg. Drie Hoefijzers naar Ter-
heijden, de verbinding met het noorden over de Moerdijk en
met de plaats Moerdijk, de verbinding met Lage Zwaluwe
langs het station Lage Zwaluwe waren reeds op 1 Februari
verstoord.
Even dreigde verbreking van de verbinding met Leur door
het hoge water van de Leurse haven.
Met Terheijden werd het verkeer op 9 Maart weer mogelijk.
De rijksweg 16 werd op 9 Maart voor licht verkeer
opengesteld.
Met Moerdijk was het, zij het dan door het water, mogelijk
reeds in de eerste week contact te krijgen.
Des morgens om 7 uur was door de Burgemeester de hulp
der pontonniers in Raamsdonk ingeroepen, doch deze bleken
reeds elders ingezet te zijn.
Op de avond van 1 Februari meldden zich de militairen,
die dezelfde dag nog werden ingezet op bedreigde punten.
De samenwerking was uitstekend. Aan alle verzoeken werd
bijna direct voldaan.
Vanaf Dinsdag 3 Februari, nam de intensiteit van de
militaire inzet toe en tegen het eind van de week bevorderde
de Burgemeester terugkeer naar het gewone leven door de
arbeiders te verzoeken aan het werk te gaan en de vele pad
vinders en studenten gelegenheid te geven naar huis terug
te keren.
Op 9 Februari kwamen 150 Italiaanse brandweerlieden,
die werk verrichtten aan dijken, bij berging'landbouwmachines,
huisraad enz.
De hulpverlening in de particuliere sector was omvangrijk,
doch het effect was niet altijd evenredig.
Vele studenten, padvinders en vrijwilligers hadden geen
materiaal (schoppen b.v.zandzakken waren niet in vol-