75 Overal (bij landbouwers, molenaar, expediteurs, e.d.) wer den zandzakken gevorderd, per auto afgehaald en naar de bedreigde punten gebracht. Twee vrachtauto's met zand werden nog in Standdaarbuiten gehaald; om twee uur kwamen deze reeds in Willemstad aan. De leiding in de stad berustte bij het hoofd Bescherming Burgerbevolking. Door de Rijkspolitie en de Koninklijke Marechaussee werd om 0.30 uur des nachts de gehele bevolking buiten de wallen gealarmeerd, terwijl om 1.30 uur de noodklok werd geluid in de stad. De alarmering duurde zowel in als buiten de stad tot 5.30 uur door. Te 3.30 uur brak de Westdijk op 2 plaatsen door. Te 4 uur brak de dam op de Kade in de stad door, waardoor het water in de stad in verschillende straten steeg tot hoogten van 0,60 m tot 1,25 m. Te 4.30 uur brak de Oostdijk op twee plaatsen door. Door de dijkdoorbraken werd de stad aan de landzijde geïsoleerd, de wegen waren overstroomd. Varen over het Hol lands Diep was die dag levensgevaarlijk omdat het water re woelig was. Een der wethouders heeft, toen de stad geïsoleerd werd, de leiding buiten de stadskern op zich genomen (Stadsedijk, Helsedijk en Zwingelspaan) en gezorgd voor de evacuatie van dit deel der gemeente per autobus naar Roosendaal e.o. De bewoners van de stad zelf zijn niet geëvacueerd ge weest. Wel is in de morgen van 1 Februari een evacuatieplan opgesteld. Om 0.30 uur was o.a. de Eerstaanwezend Ingenieur der Genie te Breda gewaarschuwd; deze was 1.20 uur reeds in de stad. Om 4 uur heeft de Bevelhebber in de 3e Militaire Afdeling hulp toegezegd. Even na acht uur meldden zich acht soldaten van de Com mando Troepen, die met zeventig man waren vertrokken uit Roosendaal. Onderweg waren de anderen gestrand. De bestuurder van

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 77