75
Overal (bij landbouwers, molenaar, expediteurs, e.d.) wer
den zandzakken gevorderd, per auto afgehaald en naar de
bedreigde punten gebracht.
Twee vrachtauto's met zand werden nog in Standdaarbuiten
gehaald; om twee uur kwamen deze reeds in Willemstad aan.
De leiding in de stad berustte bij het hoofd Bescherming
Burgerbevolking.
Door de Rijkspolitie en de Koninklijke Marechaussee werd
om 0.30 uur des nachts de gehele bevolking buiten de wallen
gealarmeerd, terwijl om 1.30 uur de noodklok werd geluid in
de stad. De alarmering duurde zowel in als buiten de stad
tot 5.30 uur door.
Te 3.30 uur brak de Westdijk op 2 plaatsen door.
Te 4 uur brak de dam op de Kade in de stad door, waardoor
het water in de stad in verschillende straten steeg tot hoogten
van 0,60 m tot 1,25 m.
Te 4.30 uur brak de Oostdijk op twee plaatsen door.
Door de dijkdoorbraken werd de stad aan de landzijde
geïsoleerd, de wegen waren overstroomd. Varen over het Hol
lands Diep was die dag levensgevaarlijk omdat het water re
woelig was.
Een der wethouders heeft, toen de stad geïsoleerd werd, de
leiding buiten de stadskern op zich genomen (Stadsedijk,
Helsedijk en Zwingelspaan) en gezorgd voor de evacuatie van
dit deel der gemeente per autobus naar Roosendaal e.o.
De bewoners van de stad zelf zijn niet geëvacueerd ge
weest. Wel is in de morgen van 1 Februari een evacuatieplan
opgesteld.
Om 0.30 uur was o.a. de Eerstaanwezend Ingenieur der
Genie te Breda gewaarschuwd; deze was 1.20 uur reeds in
de stad.
Om 4 uur heeft de Bevelhebber in de 3e Militaire Afdeling
hulp toegezegd.
Even na acht uur meldden zich acht soldaten van de Com
mando Troepen, die met zeventig man waren vertrokken uit
Roosendaal.
Onderweg waren de anderen gestrand. De bestuurder van