3 nische verbinding met Breda, Raamsdonk en Nieuwendijk vanaf ongeveer dezelfde tijd. De verbinding met Den Bosch was soms moeilijk. Op 1 Februari des avonds kwamen verbindingstroepen, welke de telefonische verbinding met Nieuwendijk onderhielden. De verbindingen te land vielen 's morgens omstreeks half negen voor Nieuwendijk uit. De verbinding dorp Almkerk Prov. weg 's middags omstreeks 4 uur, die van 't dorp met Eethen en Giessen in de nacht van Zondag op Maandag. De verbinding richting Gorinchem werd in de loop van de dag eveneens verbroken; later kwam de straatweg naar Sleeuwijk diep onder het water te staan. De weg naar Heusden hebben militairen (genie) voor het verkeer kunnen open houden. De verbindingen met Nieuwendijk en Uitwijk werden onderhouden met vletten uit Woudrichem, die bemand waren met bekwame schippers. Deze had de burgemeester 's Zondagsmorgens reeds per vrachtauto laten halen. Zij namen eerst aan het reddingswerk deel. Na een paar dagen kregen zij hulp van boten met aanhangmotoren uit Weesp. De eerste militaire bijstand werd 's middags verleend. Contact en samenwerking met de vakcommandant waren uitstekend. De evacuatie verliep vrij vlot. Voor de laatste groep heeft de burgemeester nogal wat overredingskracht moeten ge bruiken. De daadwerkelijke hulpverlening van de bevolking liet nog wel wat te wensen over. Een groep van de brandweer heeft hard gewerkt. De noodgoederenvoorziening liep goed. Zowel van het Rode Kruis als van de gemeenten Weesp en Leerdam werden kleding, voeding, versnaperingen, genees- en verbandmidde len enz. ontvangen. De drinkwatervoorziening bleef intact. De regeling van het verkeer werd reeds 's Maandags ter hand genomen, toen de eerste rijkspolitiemannen van buiten kwamen. De Nationale Reserve werd ingeschakeld o.a. om de vreemde politiemannen de weg te wijzen en hen bij het toe laten van inwoners behulpzaam te zijn.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 5