zaiig® dagen d© militairen hst m®est ©rxx efficient konaen optreden
het voortreffelijk hebben.geaaan, ano@rzijds beseft m®n,„dat„
hst hoog. tijd., is, dat ©r nu orde komt in.de prov isorisch®
werkzaamheden ©n dat draglines ©n bekistingen betere hulpmiddelen
zijn dan d©. zandzakken van het eerste uur.,„ _„w
w© hebben dit kunnen aanschouwen op st. philipslana, waar aan-
h®mingsmaatschappij«n thans b®zig..zijn ce vier grote gaten in d©
dijk te dichten ©n" de orie beschadigingen aan c® ijk-t©_herstellen
ho© lang het duurt voor d® gaten dicht zijn hangt van twee factoren
af: het we©r (dat de..laatste dagen zer gunstig was) en d© werkwllr
ticheld van d© arbeiders op„h@t eiland daarnaast brengt a@ aanvoer
van zand ©n klei nog zijn „special® moeilijkheden m®e..ov©r die
werkwilligheid. z ijo de meningen verdeeld. de eilandbewoners exx
zeggen: ''wij aoen wat we kunnen" de annnesxxxx aannemers wijzen
©r op, dat zondag jl van„a© 300 arbeiders op st-philipslano er
slechts 100 aanwezig waren. 0© 200 afwezigen berispen
zich daarbij op religieuze principes, in het gunstigst© geval
rekenen 0® aaonnemers er hier op, „dat 0© kistdammen ©r binnen
twee weken op hoog-wat©rhQogt@„inzetten., een week daarna kunnen
d®^polders drooggemalen zijn.„daarna komt dan d© afwerking aan.
d© beurt, wat „maanden zaiduren.
"w© zijn niet bang voor breo® gaten, maar wel voor diepe,"
verteld® ons ©en der tHOflawUWKs ingenieurs, het in-„en uitgaand
échuurt namelijk de-gaten steeos veraer uit, daarom heeft
min eerst d® kistdammen opgeworpen tot. laag-waterstand, waardoor
het water er overheen k au „stromen. -
dukws zijn „bij het rrxx transport vrijwel onontbeerlijke
hulpmiddelen en daarom heeft een „aannemingsmaatschappij er_.zich
hsedds een aangeschaft.
voorts blijven er op schouwen-ouiveland en op st-philipsland
voorlopig nog 32 militair© dukws in gebruik, zij behoren tot
de weinige militaire hulpmiddelen die .voorlopig nog blijven,
maar voor o© rest gaan d@ amerimanen, nederianders» fransen,
©ngsisen ®n exx b®gen van daag naar huls.
1967/1001/cr/fh/