prof lr j th thljss© in nederlanöterüg^^^^^^^^ schiphol, 17/2 - prof lr j th thijss®, directeur van het waterloop kundig laboratorium.t® deift, Is vanmorgen met zijn echtgenote,p©r vliegtuig uit am®rik a in ons tana tsruggskeera. naar b#k#na„had ..d© ^gering hem arlncena verzocht zijn gastcolleges aan a# universiteit te mlchlgan te onderbreken^ ornaat men ham,bij a@ besprekingen over d® oplossing, in verb and.,metde watersnood in zeeland, niet wilc© missen. v - lk ben een van diegenen, die e®n groot voorstanaer is van het In studie nemen van het afsluiten d@r zeegaten,In zeeland'», ver telde lr thijsse na zijn aankomst op schiphol aan aa aanwezige ver slaggevers. ,,dit id@e is afkomstig„van dr lr j van veen, hoofd ingenieur van rljkswaterstaat. hij is ook ae ©erste man geweest, dl® °P de belangrijk© economische aspècten„van ©en dergelijk# afsluiting beeft gewezen, wij zouden om zo t® zeggen, inclen het plan worct uitgevoerd, van een zuidelijk ijsseumeër kunnen spreken, slngs juli *951 zijn wil reeos bezig te b®stuc®r@n, wat @r aan vast zit en slr.us ®nig® maanden geschiedt alt ona®rzo©k op last van het ministerie van waterstaat''. prof thliss© ze la® voorts, aat d® afsluiting v art deze zeegaten sinds kort technisch mogelijk is, hoewel.de uitvoering van ait gigantische werk veel moeilijker en„ln financieel opzicht veel kostbaarder zou zijn. dan aestijds het geval was.bij de zuloerzee. daar had het water slechts een maximum diepte van ongeveer elf meter, in zeeland is oeze op. sommig# plaatsen veertig meter.. doch behalv® op de technische mo® li ijk heoen, „moet men thans In o® ©®rsts plaats,letten op de economische consequenties, ai® sen afsluiting zou hebben voor a# scheepvaartwegen van rotteroam ©n sntwerpen. er moet rekening mee worgen gehouden, oat„bijv a# °st@rcultuur ln„lers#k# ten dode zou zijn opgeschreven, omdat zich achter de dijk zoet water zou„vorm#n. wat ge technisch® moeilijk heden aangaat, achtte d® neoeriands© geleerd® @®n van a© haken en ogen: a© afvoer van de rivieren bij.,hoge vioao, alsmea# ae afvoer Van het Ijs... h 11 geloofd® aat, wanneer men er d® midoelen voor over heeft, ®en afsluiting binnen twaalf tot vijftien jaar g®re®a„zou kunnen zlJn. als ik erg optimistisch ben1] dan zou lk zeggen;, twee jaar stjjdi© en tien jaren voor ae bouw, aoch het zal wei veel langer worden, voor net zov©r,ls>'. ov@r d#,toestand van onz© dijken voor o® overstromingen, merkt© Prof thljsse„op; In het begin van aez® eeuw waren onze zeeweringen niet in staat om de normaal voorkomend®.vloeoen te k@r©n, want zij haoaen leder jaar overstromingen, ria de h@v Ig© overstromingen Iri 1906 in zeelana In 1916 In noord-hoLiana zijn a® dijken echter zo sollen gemaakt, dat d© zee onder, alie„omstandlgheaen, ai® volgens de getrouw® waarnernlng@n konden voorkomen, gekeerd zou woroen. de laatst® tijd haa waterstaat,zlch eigenlijk r#«as. ten qoeingesteld a« aijken paraat te maken voor stormen, zoals wij er Juist «en hebben meege maakt 1940/bh/by/i510/bq) 503)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 10