prof lr j th thljss© in nederlanöterüg^^^^^^^^
schiphol, 17/2 - prof lr j th thijss®, directeur van het waterloop
kundig laboratorium.t® deift, Is vanmorgen met zijn echtgenote,p©r
vliegtuig uit am®rik a in ons tana tsruggskeera. naar b#k#na„had ..d©
^gering hem arlncena verzocht zijn gastcolleges aan a# universiteit
te mlchlgan te onderbreken^ ornaat men ham,bij a@ besprekingen over
d® oplossing, in verb and.,metde watersnood in zeeland, niet wilc©
missen. v -
lk ben een van diegenen, die e®n groot voorstanaer is van het
In studie nemen van het afsluiten d@r zeegaten,In zeeland'», ver
telde lr thijsse na zijn aankomst op schiphol aan aa aanwezige ver
slaggevers. ,,dit id@e is afkomstig„van dr lr j van veen, hoofd
ingenieur van rljkswaterstaat. hij is ook ae ©erste man geweest, dl®
°P de belangrijk© economische aspècten„van ©en dergelijk# afsluiting
beeft gewezen, wij zouden om zo t® zeggen, inclen het plan worct
uitgevoerd, van een zuidelijk ijsseumeër kunnen spreken, slngs juli
*951 zijn wil reeos bezig te b®stuc®r@n, wat @r aan vast zit en slr.us
®nig® maanden geschiedt alt ona®rzo©k op last van het ministerie van
waterstaat''.
prof thliss© ze la® voorts, aat d® afsluiting v art deze zeegaten
sinds kort technisch mogelijk is, hoewel.de uitvoering van ait
gigantische werk veel moeilijker en„ln financieel opzicht veel
kostbaarder zou zijn. dan aestijds het geval was.bij de zuloerzee.
daar had het water slechts een maximum diepte van ongeveer elf
meter, in zeeland is oeze op. sommig# plaatsen veertig meter..
doch behalv® op de technische mo® li ijk heoen, „moet men thans In
o® ©®rsts plaats,letten op de economische consequenties, ai® sen
afsluiting zou hebben voor a# scheepvaartwegen van rotteroam ©n
sntwerpen. er moet rekening mee worgen gehouden, oat„bijv a#
°st@rcultuur ln„lers#k# ten dode zou zijn opgeschreven, omdat zich
achter de dijk zoet water zou„vorm#n. wat ge technisch® moeilijk
heden aangaat, achtte d® neoeriands© geleerd® @®n van a© haken en
ogen: a© afvoer van de rivieren bij.,hoge vioao, alsmea# ae afvoer
Van het Ijs...
h 11 geloofd® aat, wanneer men er d® midoelen voor over heeft,
®en afsluiting binnen twaalf tot vijftien jaar g®re®a„zou kunnen
zlJn. als ik erg optimistisch ben1] dan zou lk zeggen;, twee jaar
stjjdi© en tien jaren voor ae bouw, aoch het zal wei veel langer
worden, voor net zov©r,ls>'.
ov@r d#,toestand van onz© dijken voor o® overstromingen, merkt©
Prof thljsse„op;
In het begin van aez® eeuw waren onze zeeweringen niet in staat
om de normaal voorkomend®.vloeoen te k@r©n, want zij haoaen leder
jaar overstromingen, ria de h@v Ig© overstromingen Iri 1906 in zeelana
In 1916 In noord-hoLiana zijn a® dijken echter zo sollen gemaakt,
dat d© zee onder, alie„omstandlgheaen, ai® volgens de getrouw®
waarnernlng@n konden voorkomen, gekeerd zou woroen. de laatst® tijd
haa waterstaat,zlch eigenlijk r#«as. ten qoeingesteld a« aijken
paraat te maken voor stormen, zoals wij er Juist «en hebben meege
maakt 1940/bh/by/i510/bq)
503)