IaJ Raaphorst "Watersnoodramp" 1953. Je besefte niet wat er ging gebeuren. Een verhaal van zand en blubber en vrachtwagens. "In 1953 woonde ik op de Parallelweg en werkte bij Pakton op Kortenoord. Het was vrijdag 30 januari al heel slecht weer en hoog water. De jongens uit Ouderkerk die bij ons werkten, werden 's middags gewaarschuwd door de pont baas van het veer bij Bertus de Bruin. Ze konden nog èèn keer overvaren. Het water kwam te hoog te staan om met de pont te kunnen varen. We wisten dat het heel hoog water zou worden. We hebben uit voorzorg alle machines die verplaatsbaar waren nog boven op de werkbanken gezet... Later hoorde ik dat ook anderen fabrieken langs de IJssel al in de middaguren waren leeggestroomd de mensen gingen allemaal een veilig heenkomen zoeken. "Toen ik naar huis ging over de Kerklaan stond er al een bulderende storm. Het was een lawaai van jewelste. Mijn vrouw en ik hadden toen twee kleine kinderen. We zijn de hele nacht wakker gebleven. Buiten waaiden de pannen van de daken, 's Morgens vroeg, om vijf uur werd er op de buitendeur gebonsd. Ik keek door het luikje in de deur en zag politie. 'Watersnoodramp! Direct naar het dorp Pcomen!, brulde de politieman door de brievenbus. 'En neem je schop mee! Zijn stem kwam maar met moeite boven het stormgeraas u uit. "In het dorp aangekomen stonden er al zandwagens van Gijs Dekker te wachten. Daarmee zijn we naar Ver Hitland gereden. Rech£ tegenover de Gereformeerde Kerk van Ouderkerk was de dijk doorge broken. Ver Hitland was heel moeilijk bereikbaar. Auto's konden niet over de dijk, want die was grotendeels onverhard en door het water veranderd in een blubberpoel. Via het Ouderkerkse- laantje kwamen we er uiteindelijk. Ik weet nog goed, die eerste zakken zand, die waren niet te tillen! De mensen die de zakken vulden, hadden ze vèèl te vol gestopt! Dat zand kwam bij het via duct aan de Hoofdweg, Daar werd rond die tijd aan de oude rijks weg gewerkt, zo ongeveer waar nu de rotonde van de Europalaan. Wij sleepten de zakken over de blubber naar het bedreigde punt in de dijk. Later ging het makkelijker, met wat lichtere zakken. had mijn maatje gevonden in schoolmeester ChristiaanseWe bleven sjouwen tot ongeveer 10.00 uur. Toen waren we nat, koud en hongerig en ook nog gevallen in de blubber. Bovendien stokte de aanvoer van de zandzakken omdat de zakken op waren! Ik heb toen in de buurt van de dijk de wagen van Leen Stam de dijkgraaf, aan getroffen. Daarin lagen nog volop zakken! Zonder me te bedenken ben ik met de wagen naar het dorp gereden, naar de plaats waar de zakken gevuld werden. Na de zakken afgegeven te hebben, ben ik me gaan verkleden en heb ik de wagen teruggebracht. Zo konden we weer verder! "De samenwerking van de mensen bij het werken aan de dijk was enorm. De geest van de oorlog, van elkaar helpen, die ge zat er nog helemaal in. Heel veel mensen die nog nooit een schop hadden vastgehouden hielpen mee. En we hadden nog een geluk dat het weekend was: veel vrachtwagens van bedrijven uit Nieuwerkerk waren thuis. De wagens van Dekker, De Graaf en Boer werden alle maal ingezet om zand te rijden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 1