^'Ws^TS^^JT^pïJ^TScSderSn^ia^^aarméüe nlet vëai.kan woraen aang®vang®n, daar a© wegen, sterk verzwakt „zijn door.,de invlo®a van tot water, voorzover zij „niet., absoluut gebiokkeero zijn door. weggeslagen d©i©n van het wegdek.0, -da situatie is thans.,aldus:.,«®n gat is ontstaan in ®®n hals van d® polder, het is mogelijk die hals-af t® sluiten, maar..in v©rband met d© verregaand® afslag,van ae.grona is het noodzakelijk üit z©®r spoedig„te.doen...qaarvoor moet„een_dam worden geiega^in to ond©rgeipp©n-polder, het werken in .ae_pola®r schept een.,- -ransportprobleem,, voor h@t„v®rvoer van zanazakk®n over zeer moeilijk terrein kan Q®en^g®bruik worgen gemaakt van voertuigen. a®„w®g®n zijn te zwak geworden om zware transporten te verdragen, met smalspoor is oe npdig@_capaciteit niet t§ halen.en,het duurt te lang oip.dez© aan "to leggen, voor boten staat er t© weinig, en te korte, tijd water, (tijdens vloed staat hit watemiveau hoger ult.,d»n aara der zaak). ®r blijft niets anders, over dan mankracht om de zandzakken op ton plaats te brengen, de t© bouwen nooüdijk beschermt niet„alleen o® spoorweg, .de verkeersweg, het dorp„rilland,„aooh de polder.ls.. üan voor 4/5 afgesloten, ds waterwerking in het grot®.gattin a© aljk is dan veel.,minder, men heeft geprobeerd.een zinkstuk in het dat te plaatsen, aoch_zinkstuk„en schepen met ballast zijn d© polder ^gesleurd door oerkracht van het water, door d©, geprojecteerd©.,, nooddijk zal„d© kracht van het in of uitstromende water.aanzien 11 jK worden gebroken, alle militairen zullen thans.,word©n teruggetrokken °P twee bataljons na, die hier_mog®n-,blijven werken, ir.kakebeeke.. fcht dit aantal te weinig, op kort® termijn moet die kade onmiddel lijk gelegd worden en bij het ©©rstkoqiende doge tij^woraen„gedicbt. *ndien dit niet geschiedt slaat d@ kade onherroepelijk uit elkaar, Volgens ir.kakebeeke. de vierde weg staat permanent onder water, tot is deze w@g die „opgehoogd zal„worden tot dijk. van spukom.naar ,;ath wordt .de dijk..aan-d©.„binnenkant versterkt, door eb en vloed schuurt d© binnenzijde w®g# bij bath is een gat in.,de„dijk reeds 9®d icht door d© militairen, bij een boerderij is een „form id abel Sat in de„dijk.geslagen.„deze dijk is„vere#r zwaar besqhadigd. blj o© derde weg.,is ook een gat in ae aljk. ae spoorlijn staat bij kP 10 ten noorden ven rilland reeds.,permanent onder,water door verzakking, die na d® overstroming Is „opgetreden. in bath zijn 12 mensen om het leven „gek omen, waaronder de burgemeester het stoffelijk overschot van de.burgemeester heeft fn»n nog. steeds.„n iet„kunnen bergen.Q880/f d/5019/ay/av

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 248