a® io@nt xr icm a©~ v"arr_si.'5Rjnwrn^rs" naast deze gigantisch© taken van het r-oa® kruis heeft ook het lnf ormatl@bur@au zijn w©rkz aamn@a©n nervat. c© identificatie van °e slachtoffers in a© nooagebieden is zeer moeilijk. het rod© kruis heeft ©chter het standpunt ingenomen, oat .indien - zoals c@ heer van ®md@n zeide..- voor >>99 ©n x procent'z®k@rh©la bestaat ov@r o© naam van het slachtoffer,, hét wenselijk is, .cat zo spoecig mogelijk mededelingen worden osoaan, zeifs inuien @r de zeer. kléin© mogelijkheid omstaat oat er esn vergissing wordt begaan. bu iten Ian as© vert©g@nw00ra igers op de persconferentie waren twee af gov aard igoen van het canadese rod® kruis en ©en vertegenwoordiger van oe big a van rod© kruis Véren ia in gen aanwezig, m§s rna^garet wilson, <-s®cr®taris-g©n@raai van het canac@s# roo© kruis, z@io© niet au-s©n naar n®u®riar»d te zijn gekomen als vertegenwooroiqster van het canaoes® roo© kruis, maar tevens als afgevaara igo® van het aehei© anxx canaoes© volk. °nd©r het volk van canaoa bestaat grot® bel angstening voor neaerian en ®r is grot® sympathie voor 0® slachtoffers van de overstromings- ramp. het "can ades© volk doet zijn best hen .(te helpen ®n aoor het gehete lano worden inzamelingen gehouden^- wordt vervolge) (3936/2522/©o/ah/ yii) ramp 172 d® wegenwacht bangs weg ©n water schouw©r<-duiveland 5/2 (van een special® verslaggever) - o@ wegen wacht van a<b anwb repareert.mptorbootjes. o© wegenwacht verbindt, r®dt, rijdt en rent. een groot 5©ei van hét corps werkt in en om d© rampgebieden, thans ook blijkt ae veelzijdige °Pleid ing van oez® mannen van grote waarde t© zijn. zondag reeos organiseerde d® inspecteur verheyeken uit ©inohoven @®n hulpkolonn© met q® beo oei ina transportten van en naar 0© ov@r- st roomde gebieders technische hu bp t@ bieaen. sindsoien is ®en vl©r©ntwintig-uursdlenst ingesteld op oe toegangswegen naar w©st-brabantzeeland ®n d®-zuid-non,ancls® .eilanden om gestrand© v©hik©is zo spoedig mogelijk weer op gang.t® heipen. @©n spec taaidaartoe gevormd® afqeilng oneer bsvel van inspecteur nio«heuvel ging naar c® zwaarst getroffeneilanden» omoat men- oaar S®en. beschlkk ing ov®r voldoende monteurs hao. tal van buitenboord motoren van vl©t-©n en puni@rs, al® in allerijl naar d® verdronken kana©n werdengestuurd, „weigerden dienst of raakten defect. 0© w©g©nwacht ging t® water ©n houdt a®...grot@ klein©..vloot .op gang. c® wegenwacht houdt o© transportkolonnes op gang,, oe ..wegenwacht markéect gevaarlijke punten,„escorteert, rijót koeriersdiensten, "'Miu. vc-w-jr.a<:,uj org an is.W vervol". wsgènwacrriou as;., istargreen '■'Ij reddingen met lijnen ©n stkkkxx stokxen en hielpen ©n passant dij drie b@v. au in gen in d@ rampgebieden. in all® delen van het iand zijn d© .wegenwachtaiensten uitgedund °m zoveel mogelijk in en om rampgeöieaan o® help©na® hand t© Kunnen öiedea. d© wegenwacht was eu-'is paraaf langs w®g en water. °v®rai ziet men z® op hun gele motoren langs snorren om ''iets éven te gaan opknappenos ze veelz ijdiaen ooen hun best als iedere ana®r@ vrijwilliger in net waterfront.- 9968/3022oah/

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 101