en ons stro om in te slapen werd voor in de piek 'uitgespreid.
Van de wal af haalden we half natte balen st.ro om m het ruim uit te
spreiden en er werd begonnen met de koeien te laden, wat nogal vlot
verliep. Er waren ook nog 5 paarden, waar er twee van los braken en
aan de haal gingen. Er was een heel duur paard bij, echter bij de drie,
die we overhielden was ook een zeer duur paard, nleen hengst, "De
Kampioen van Zeeland" (Warmbloeddie toebehoorde aan de heer Florijn
uit Renesse Son Nemaire Dit paard is vanuit Dordrecht naar Wamel over
gebracht. Hierna hebben wij de "KRIJGSMAN II" helpen laden.
Ten eerste dat varken dat we een heel eind mee hebben gedreven en soms
nog wel achteruit, dat beest wou maar niet lopen. Maar daar was raad
op. Twee flinke stokken, een van voren en een van achteren en toen lo
pen, hij gilde moord en brand. Daarna lieten wij hem langs een paar
balkjes van de stijle wal het ruim in glijden. Wij hebben daarna nog
geruime tijd gewacht op een veewagen met varkens, welke ergens vast
zat, maar eindelijk kwam deze opdagen en werden er van de "KRIJGSMAN II
twee ijzeren luiken rechtop gezet en aan elkaar geknooptDaar kwam
de brug van veeauto op neer, terwijl de twee chauffeurs en P.Hasenaar
in de wagen stonden om de varkens aan te geven. In het gangboord van
de boot, stonden Arie,Feenstra en Streefkerk om te zorgen dat de var
kens niet naast de glijbaan vielen. Het was een geschreeuw en gegil
van jewelstewaarbij een big Arie in zijn hand beet. De schipper die
in Stevensluis lag, had om een big gevraagd en had die gekregen,zo hij
zei. Deze schipper hadden we ook met een damesfiets weg zien gaanjWaar-
na hij weldra met een nieuwe Gazelle herenfiets terugkwam. Deze fiets
en het varken een kist en een autoband zijn daarna door de "MARGOT"
naar Stevensluis gebrachtIntussen waren de schepen vaarklaar en wer
den er voorbereidingen getroffen om te vertrekken,maar de "GRAAF F10RIS
V" had nog twee matrozen aan boord van de marinevletDeze vlet zou
ons volgen naar Dreischor, maar moest achterblijven wegens motorpech
en daarom bracht de "MARGOT" deze matrozen weer aan boord van de Marine
vlet terug. De beide schepen volgden gelijk de "MARGOT"die de matrozen
gauw in de haven van Stevensluis afzette, om daarna de kop te nemen en
de vaargeul aan te geven om een schor heen. Daarna werd hij op sleep
touw genomen door de "KRIJGSMAN II", wat nogal wat moeilijkheden ople
verde, vanwege hefeit dat de boot van C.van Vliet aan de verkeerde
kant sleepte, wat H.Vredenborg niet gauw genoeg begreep, zodoende zakte
de "KRIJGSMAN II" met de vloedstroom achteruit, wat een belemmering
voor de "GRAAF FLORIS V" betekende. Deze moest stuurboord uithalen en
scheerde vlak voor het gat in de dijk langs met een flinke vloedstroom,
zodat het schip 1-è- voet overhelde, waardoor er een gevaarlijke situatie
voor het schip ontstond, wat door volle kracht opstomen van de
"KRIJGSMAN II" bijtijds werd verholpen. Daarna zetten wij koers naar
Zijpe waar wij om 19.uur arriveerden en de schepen in de buurt van
het schip van C.van Vliet meerden. Daar werden wij allen op een warme
maaltijd uitgenodigd door de vrouw van C.v.Vliet. Wij schaarden ons met
z'n twaalven rond de tafel en genoten van de heerlijke aardappelen,
appelmoes en boterjus met broodpap toe. Na het tafelen werd er gezél
lig gepraat en koffie gedronken. Om 23.uur gingen wij de "GRAAF
FLORIS V" opzoeken om te gaan slapen. Aan boord gekomen zochten wij di
rect het stro op, maar dat was een nauwe geschiedenisWe lagen tussen
balken en olievaten, waarop de Stormlantaarn rustig stond te branden
Ook had men een oliejas nodig, want het condenswater druppelde geregeld
van het dek.