en ons stro om in te slapen werd voor in de piek 'uitgespreid. Van de wal af haalden we half natte balen st.ro om m het ruim uit te spreiden en er werd begonnen met de koeien te laden, wat nogal vlot verliep. Er waren ook nog 5 paarden, waar er twee van los braken en aan de haal gingen. Er was een heel duur paard bij, echter bij de drie, die we overhielden was ook een zeer duur paard, nleen hengst, "De Kampioen van Zeeland" (Warmbloeddie toebehoorde aan de heer Florijn uit Renesse Son Nemaire Dit paard is vanuit Dordrecht naar Wamel over gebracht. Hierna hebben wij de "KRIJGSMAN II" helpen laden. Ten eerste dat varken dat we een heel eind mee hebben gedreven en soms nog wel achteruit, dat beest wou maar niet lopen. Maar daar was raad op. Twee flinke stokken, een van voren en een van achteren en toen lo pen, hij gilde moord en brand. Daarna lieten wij hem langs een paar balkjes van de stijle wal het ruim in glijden. Wij hebben daarna nog geruime tijd gewacht op een veewagen met varkens, welke ergens vast zat, maar eindelijk kwam deze opdagen en werden er van de "KRIJGSMAN II twee ijzeren luiken rechtop gezet en aan elkaar geknooptDaar kwam de brug van veeauto op neer, terwijl de twee chauffeurs en P.Hasenaar in de wagen stonden om de varkens aan te geven. In het gangboord van de boot, stonden Arie,Feenstra en Streefkerk om te zorgen dat de var kens niet naast de glijbaan vielen. Het was een geschreeuw en gegil van jewelstewaarbij een big Arie in zijn hand beet. De schipper die in Stevensluis lag, had om een big gevraagd en had die gekregen,zo hij zei. Deze schipper hadden we ook met een damesfiets weg zien gaanjWaar- na hij weldra met een nieuwe Gazelle herenfiets terugkwam. Deze fiets en het varken een kist en een autoband zijn daarna door de "MARGOT" naar Stevensluis gebrachtIntussen waren de schepen vaarklaar en wer den er voorbereidingen getroffen om te vertrekken,maar de "GRAAF F10RIS V" had nog twee matrozen aan boord van de marinevletDeze vlet zou ons volgen naar Dreischor, maar moest achterblijven wegens motorpech en daarom bracht de "MARGOT" deze matrozen weer aan boord van de Marine vlet terug. De beide schepen volgden gelijk de "MARGOT"die de matrozen gauw in de haven van Stevensluis afzette, om daarna de kop te nemen en de vaargeul aan te geven om een schor heen. Daarna werd hij op sleep touw genomen door de "KRIJGSMAN II", wat nogal wat moeilijkheden ople verde, vanwege hefeit dat de boot van C.van Vliet aan de verkeerde kant sleepte, wat H.Vredenborg niet gauw genoeg begreep, zodoende zakte de "KRIJGSMAN II" met de vloedstroom achteruit, wat een belemmering voor de "GRAAF FLORIS V" betekende. Deze moest stuurboord uithalen en scheerde vlak voor het gat in de dijk langs met een flinke vloedstroom, zodat het schip 1-è- voet overhelde, waardoor er een gevaarlijke situatie voor het schip ontstond, wat door volle kracht opstomen van de "KRIJGSMAN II" bijtijds werd verholpen. Daarna zetten wij koers naar Zijpe waar wij om 19.uur arriveerden en de schepen in de buurt van het schip van C.van Vliet meerden. Daar werden wij allen op een warme maaltijd uitgenodigd door de vrouw van C.v.Vliet. Wij schaarden ons met z'n twaalven rond de tafel en genoten van de heerlijke aardappelen, appelmoes en boterjus met broodpap toe. Na het tafelen werd er gezél lig gepraat en koffie gedronken. Om 23.uur gingen wij de "GRAAF FLORIS V" opzoeken om te gaan slapen. Aan boord gekomen zochten wij di rect het stro op, maar dat was een nauwe geschiedenisWe lagen tussen balken en olievaten, waarop de Stormlantaarn rustig stond te branden Ook had men een oliejas nodig, want het condenswater druppelde geregeld van het dek.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 8