weer een oponthoud, doordat de motor van de "KRIJGSMAN II" defect
raakte. De "GRAAF FLORIS V" nam hem opzij en zo stoomden wij verder,
zodat ze op de "KRIJGSMAN II" de gelegenheid kregen het euvel te ver
helpen. Er waren namelijk twee olie spatschermen in het carter van de
achterste cylinder stuk geslagen. Na deze brokken eruit genomen te
hebben kon de motor weer draaien en de "KRIJGSMAN II" zijn weg weer
vervolgen. In Zijpe aangekomen werden wij van levensmiddelen voorzien
door de Marine en kregen de opdracht om naar Scharrendijke te gaan en
daar vee te laden, 's Avonds om 20.uur kwamen wij met rustig weer
de haven van Scharrendijke binnenvaren. Daar hebben we geinformeerd
of we vee konden laden, maar moesten echter wachten tot de volgende
morgen. Wij gingen eten,dronken koffie en kropen daarna op van de slaap,
in het stro en sliepen heerlijk. Toen wij wakker werden zaten wij onder
een dik pak sneeuw
Zondag 8 Februari
We dronken gezamenlijk thee, gezet door het zeuntje (P.Hasenaar) en in
plaats van brood aten we harde biscuits. Hierna gingen we aan de wal om
te infomeren of we vee konden laden. Daar zij aan de wal het zeggen
daar niet over hadden, ging H .Vreaenborg naar Renesse met een auto,
waar het vee geregistreerd werdIntussen stond de bemanning van beide
schepen naar een groot vliegtuig te kijken,dat water en rubberboten
dropte. Onder hand dat wij stonden te kijken, was H.Vredenborg terug
gekeerd met een Jeep met de boodschap dat wij naar Brouwershaven moes
ten gaan. Een harde wind joeg het water op,toen wij de haven uitvoeren.
De schippers, die daar lagen verklaarden ons voor gek en zeiden dat
het zelfmoord was om de haven te verlaten. Ze liepen allen uit om ons
na te kijken. Buiten de haven gekomen staken wij eerst een eind in de
wind op,zodat wij ver genoeg uit de wal waren,voor de wind op de
Ossehoek aan ging en vandaar hadden wij een oppert je naar Brouwershaven.
Voor de haven gingen wij bij een Marinevaartuig langszijdaar de haven
nogal droog lag. Een gedeelte van de bemanning ging met de "MARGOI"
mee naar de haven om zich daar te melden. Wij kregen daar Officier
Langelaar van de Marine,die zei, dat wij met hoogwater maar binnen
moesten komen. De' "MARGOT" voer weer naar ae beide wachtende schepen
en bracht het bericht van de Officier over. Zodra de vloed opkwam,
sleepte de "MARGOT" de "GRAAF FLORIS V" de haven binnen gevolgd door
de "KRIJGSMANEr werden in de haven een paar hartelijke woorden over
boord geslingerd en opgevangen door een schippersknechtjedie een roei
boot in het vaarwater liet liggen,zodat er een kleine opstopping ont
stond. Deze jongen,zeer verbouwereerd over deze woorden, wist niet an
ders uit te brengen dans"Ik zal de schipper wel even roepen."
De "MARGOT" vaarde de boot opzij waar Streefkerk in overstapte en hem
op een andere plaats vast knoopte. Wij kwamen opzij van de trawler UK
41 genaamd SUMTA SUMBRA, een schip,wat voor Brouwershaven de berichten
ontving en uitzond. Na heerlijk gegeten te hebben,gingen wij naar kooi.
Maandae: 9 Februari
Om 7.30 uur waren wij weer present en haalden de "KRIJGSMAN II" voor
de wal om varkens te laden, wat nog een hele rijd in beslag nam, omdat
de varkens geschat en geregistreerd moesten worden. Wij namen van die
gelegenheid gebruik om Brouwershaven te bekijken. We hebben de huizen
bekeken en zagen dat de vloedschotten, die voor de deuren en ramen
zitten, alreeds een keer waren verhoogd. Een inwoner vertelde, dat het
water er 36 cm boven uit was gekomen. Voor de rest zagen we puin
hopen, waar eens huizen hadden gestaan. De straten waren verwoest en
ondermijnd en hier en daar gaapte een groot gat. De Kerk en nog andere
lage gedeelten bleven bij laag water nog onder water staan èn niet te
-10-