weer een oponthoud, doordat de motor van de "KRIJGSMAN II" defect raakte. De "GRAAF FLORIS V" nam hem opzij en zo stoomden wij verder, zodat ze op de "KRIJGSMAN II" de gelegenheid kregen het euvel te ver helpen. Er waren namelijk twee olie spatschermen in het carter van de achterste cylinder stuk geslagen. Na deze brokken eruit genomen te hebben kon de motor weer draaien en de "KRIJGSMAN II" zijn weg weer vervolgen. In Zijpe aangekomen werden wij van levensmiddelen voorzien door de Marine en kregen de opdracht om naar Scharrendijke te gaan en daar vee te laden, 's Avonds om 20.uur kwamen wij met rustig weer de haven van Scharrendijke binnenvaren. Daar hebben we geinformeerd of we vee konden laden, maar moesten echter wachten tot de volgende morgen. Wij gingen eten,dronken koffie en kropen daarna op van de slaap, in het stro en sliepen heerlijk. Toen wij wakker werden zaten wij onder een dik pak sneeuw Zondag 8 Februari We dronken gezamenlijk thee, gezet door het zeuntje (P.Hasenaar) en in plaats van brood aten we harde biscuits. Hierna gingen we aan de wal om te infomeren of we vee konden laden. Daar zij aan de wal het zeggen daar niet over hadden, ging H .Vreaenborg naar Renesse met een auto, waar het vee geregistreerd werdIntussen stond de bemanning van beide schepen naar een groot vliegtuig te kijken,dat water en rubberboten dropte. Onder hand dat wij stonden te kijken, was H.Vredenborg terug gekeerd met een Jeep met de boodschap dat wij naar Brouwershaven moes ten gaan. Een harde wind joeg het water op,toen wij de haven uitvoeren. De schippers, die daar lagen verklaarden ons voor gek en zeiden dat het zelfmoord was om de haven te verlaten. Ze liepen allen uit om ons na te kijken. Buiten de haven gekomen staken wij eerst een eind in de wind op,zodat wij ver genoeg uit de wal waren,voor de wind op de Ossehoek aan ging en vandaar hadden wij een oppert je naar Brouwershaven. Voor de haven gingen wij bij een Marinevaartuig langszijdaar de haven nogal droog lag. Een gedeelte van de bemanning ging met de "MARGOI" mee naar de haven om zich daar te melden. Wij kregen daar Officier Langelaar van de Marine,die zei, dat wij met hoogwater maar binnen moesten komen. De' "MARGOT" voer weer naar ae beide wachtende schepen en bracht het bericht van de Officier over. Zodra de vloed opkwam, sleepte de "MARGOT" de "GRAAF FLORIS V" de haven binnen gevolgd door de "KRIJGSMANEr werden in de haven een paar hartelijke woorden over boord geslingerd en opgevangen door een schippersknechtjedie een roei boot in het vaarwater liet liggen,zodat er een kleine opstopping ont stond. Deze jongen,zeer verbouwereerd over deze woorden, wist niet an ders uit te brengen dans"Ik zal de schipper wel even roepen." De "MARGOT" vaarde de boot opzij waar Streefkerk in overstapte en hem op een andere plaats vast knoopte. Wij kwamen opzij van de trawler UK 41 genaamd SUMTA SUMBRA, een schip,wat voor Brouwershaven de berichten ontving en uitzond. Na heerlijk gegeten te hebben,gingen wij naar kooi. Maandae: 9 Februari Om 7.30 uur waren wij weer present en haalden de "KRIJGSMAN II" voor de wal om varkens te laden, wat nog een hele rijd in beslag nam, omdat de varkens geschat en geregistreerd moesten worden. Wij namen van die gelegenheid gebruik om Brouwershaven te bekijken. We hebben de huizen bekeken en zagen dat de vloedschotten, die voor de deuren en ramen zitten, alreeds een keer waren verhoogd. Een inwoner vertelde, dat het water er 36 cm boven uit was gekomen. Voor de rest zagen we puin hopen, waar eens huizen hadden gestaan. De straten waren verwoest en ondermijnd en hier en daar gaapte een groot gat. De Kerk en nog andere lage gedeelten bleven bij laag water nog onder water staan èn niet te -10-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 10