Moderne kruisvluchtwaj Frans octrooi Toen in 1967 tijdens de Zes daagse oorlog de Israëlische topedobootjager 'Eilath' door een Egyptische SS-N-2 Styx van Russische makelij tot zinken werd gebracht, was dat in zeker opzicht een signaal voor de Verenigde Staten. Daar had men in het begin van de zestiger jaren afgezien van de verdere ont wikkeling van kruisvluchtwa pens en zich toegelegd op in- Na de oorlog Kruisvluchtwapens zijn niet nieuw. In feite zijn ze 'uitgevonden' door een Fran se ingenieur. Eind vorige eeuw, jaren voordat het eerste 'echte' vliegtuig van de grond kwam, nam hij octrooi op een 'vliegende bom' die zou moeten worden aangedreven door een reaktie- of straal motor. Maar toen in 1915 de militaire vliegerij nog in de kinderschoenen van avontuurlijke luchtvaartpioniers stond, waren het de Britten die zo'n bom voor het eerst ontwikkelden. Dat gebeurde in de experimentele werkplaatsen van het Royal Flying Corps in Feldham. Het Franse patent was al lang vergeten. In 1918 werkten Charles Kettering, Orville Wright en Elmer Sperry in Dayton aan een soort vliegende torpedo die in grote getale tegen de Duitsers in Europa zou worden ingezet. Maar met het einde van de oorlog werden ook deze experimenten gestaakt. In de twintig jaren daarna is regelmatig gepro beerd operationele kruisvluchtwapens te ontwikkelen. Nog voordat in 1939 de tweede wereldoorlog losbarstte was het fenomeen van een vliegende bom volledig in de vergetelheid geraakt. Behalve dan voor nazi-Duitsland. Daar had men het Franse octrooi weten te bemachtigen. Het waren dan ook de Duitsers die het eerste operationele kruisvluchtwapen ontwikkelden en produceerden: de Fiese- ler Fi-103 Kirschkern, ook wel aangeduid Aanvankelijk hield de modernisering van het bondgenootschap nog gelijke tred met de ontwikkelingen van de techniek. Maar naarmate de economische recessie van de westerse landen zich duideli jk begon af te tekenen, bleef ook de technologische mo dernisering van de NAVO op veel fronten achter. De modernisering van de War schau Pakt strijdkrachten, die ook in om vang erg toenamen, verliep sinds het be gin van de zeventiger jaren veel sneller. Zó snel zelfs, dat de Sovjets in menig opzicht de beschikking kregen over kwa litatief en kwantitatief superieure wapen systemen. Verontrust daarover, legde de NAVO in mei 1978 een verdedigingsplan voor de lange termijn voor aan haar bond genoten. En één van de daarin opgenomen doel stellingen gold de modernisering van het NAVO kernwapenarsenaal in West-Eu ropa. De plannen daarvoor werden uitge werkt in het NAVO dubbelbesluit van december 1978. Daarbij spraken de westerse bondgeno ten met elkaar af in Europa 464 Toma hawk GLCM kruisvluchtwapens te sta tioneren en 108 verouderde Pershing-l's te vervangen door evenzovele, moderne Pershing-II middellange afstandsraket ten. Tegelijkertijd werd echter overeen gekomen met de Sovjets te onderhande len. Als uitgangspunt daarvoor dient de zgn. 'nul-optie'. Dat houdt in dat de NA VO zal afzien van kruisvluchtwapens in Europa als de Sovjet Unie bereid haar- nu al weer zo'n 342 - SS-20's te ontman telen en de 320 SS-4's en SS-5's af te voeren. als FZG-76, maar bij vriend en vijand vooral berucht als het 'Vergeltungswaffe Eins': de V-lHet wapen werd voor het eerst in juni 1943 waargenomen tijdens een Britse verkenningsvlucht boven Peenemünde. Naar de toentertijd gelden de militaire maatstaven hadden de V-l's, die voor het eerst in juni 1944 werden ingezet, een beperkte reikwijdte. On danks de operationele inzet van ruim 16.000 V-l's en de vele aangerichte ver liezen, hadden deze wapens weinig effekt op het verdere verloop van de oorlog. In 1945 hervatten geïnterneerde Duitse ingenieurs en lucht- en ruimtevaarttech nici zowel in de Sovjet Unie als in de Het wapensysteem kan per C-130 worden ver voerd.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 21