Uitputting, marteling, verdrinking Het lot van de krijgsgevangenen in bezet Nederlandsch-Indië Pas jaren na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd in Nederland in bredere kring iets bekend over de beproe vingen die de Nederlandse burgers en militairen en ook vele duizenden inheemsen moesten doorstaan toen Ne- deriandsch-lndië door Ja panners werd overheerst. En het duurde daarna nog een hele tijd eer het publiek dank zij publikaties en de omroep- media bijzonderheden ver nam over het leven in de kampen en het lot van de krijgsgevangenen. Vooral over de krijgsgevangen ge nomen Britse en Neder landse militairen en de mar telgang die zij moesten gaan weten we sinds kort aanzien lijk meer door het verschij nen van enkele belangrijke documentaire werken over dit aspect van de Japanse bezetting. Voorts is in 'Wer kers aan de Burmaspoor- weg', dat E. van Witsen schreef mede op basis van het materiaal dat zijn mede auteur H. L. Lefferaar (die in de beginfase van de samen werking plotseling overleed) had bijeengebracht, de schijnwerper weer eens ge richt op dat andere door de Japanners gecreëerde dra ma, waarin meer dan drie duizend Nederlandse militai ren het leven lieten. Pakan Baroe, de doden- spoorlijn op Sumatra 2 Op 14 augustus 1945, twee weken vóór de overgave van de Japanse strijdkrachten in zuid-oost Azië, waaronder de eenhe den in Nederlandsch-Indië, kwam de Pa- kan Baroe spoorweg gereed. Deze voor de Japanners strategisch belangrijke do- denspoorweg door het Sumatraanse oer woud, die Moeara in het westen verbond met Pakan Baroe in het oosten, had toen zeventwintig en een half duizend doden gekost. Het aanleggen van de 220 kilome ter lange spoorbaan had de tol geëist van 17000 Javaanse romusha's (door de Ja panners geronselde dwangarbeiders) en bijna 700 blanken en Indo-Europeanen. Hierbij dient men de ongeveer 1800 krijgsgevangenen en 8000 inheemsen te tellen die omkwamen toen drie schepen die met hen op weg waren naar de spoor baan door de geallieerden werden getor pedeerd. Na 1945 heeft nooit meer een trein over de dodenspoorlijn gereden en de huidige

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 13