15
"De zieken werden toen naar "het havenhoofd vervoerd en op "brancards
over de slikken in een klein "bootje gebracht waarmede zij naar het
hospitaalschip werden vervoerd.
"Daar het kerkhof overstroomd is, worden de gestorvenen tijde
lijk "begraven in het" Slingnrbos"
Op 6 februari 1953 bezocht Prins Bernhard de gemeente
"""et Koninklijk jacht "Piet Hein" en het jacht"Suzan"komen in de
haven en daarmede worden de laatste zieken afgevoerd.
Op 7 februari wordt te Brouwershaven een mobilofoon gestation-
neerd,zdat door middel daarvan contact met Zierikzee kan worden on
derhouden.Ook komen pontonniers met vletten voor patrouille in de
polder Schouwen.Net politieversterking is orde en rust in en om
Brouwershaven gehandhaafd en werd gewaakt tegen diefstal vanauit
verlaten eigendommen.Oedurenêe de tijd dat Schouwen onder water
staat,zal met vletten worden gepatrouillerd."
Ik moge aan dit relaas toevoegen dat,naarmate de toestand op
Schouwen-Du'veland duidelijker werd en gezocht moest worden naan
verbindigswegen tussen de derpen onderling,de weg Zierikzee,Noord-
gouwe-Zonnemaire Brouwershaven-Scharendijke en de Westhoek een zeer
belangrijke rol heeft gespeeld.In de eerste maanden kon alleen wor
den beschikt over een zandweg aan de noordkant van Schouwen.Voor
personenauto's niet bruikbaar.Voorts kon van de weg langs de Lange—
dijk(Duivendijke)alleen gebruik worden gemaakt tijdens enige uren
dat het eb was .Meestal was er dan zoveel wrakhout op de weg gespoeld
dat deze eerst vrij gemaakt moest worden.Deze toestand heeft veel
van het materieel gevergd en het doorzettingsvermogen van de beroeps
autovervoerders mag wel geroemd worden.Zij toch zorgden voor een
spoedige aanvoer van alle XTêbX benodigdheden voor de bewoners van de
Westhoek.De traverse door Brouwershaven leverde door de smalle
straatjes veel moeilijkheden op
Duivendijke. Aldus repoorteerde de te Duivndijke wonende wachtmeester der Rijks
politie (woonde te Loöperskapelle)
0„ Zaterdag 31 januari 1953,werd mij omstreeks 23.00 uur medeg£4e#
deeld door de heer Padmos,die te Brijdorpe woonde,dat op de Zandweg
tengevolge van de storm telefoonpalen waren omvergewaaid.Deze palen
legen ver de weg en beliemmerdenhet verkeer .Met genoemde padmos ruim
de ik de palen op door ze naast de weg te rollen.Omtreeks 015 uur
heb ik mij naar het postkantoor te Looperskepelle begeven om na te
gaan welke telefoonverbindingen waren verbroken.Het bleek toen dat
alle verbindingen,behalve die met Scharendijke,waren verbroken.Op
1 februari omstreeks 0.45 uur doofde het electrisch lichtVermoede
lijk was door de storm een storing ontstaan in het bovengronds net.
Omstreeks 4.00 uur werd mij door de smid van Dongen te Scharendijke
medegedeeld dat de toestand bij de haven aldaar gevaarlijk was.Van
Dongen was met zijn auto naar mij toe gekomen op verzoek van de
havenmeester.Ik waarschuwde de burgemeesterdie ook te Looperskapel-
le woonde en reed met Ven Bongen mee terug naar de Haven.
Aldaar deelde de havenmeester O.de Voogd mij mede dat omstreeks
3.00 uur de technisch ambtenaar van het Waterschap Schouwen,de heel?
Binge1bergwonende Happart te Scharendijkedoor hem was gewaar^
schuwd en ook de bevolking van Scharendijke door hem gewaarschuwd
was."De heer HingeIberg,die ik bij de havendijk aantrofdeelde mij
mede dat de toestand van de havendijk slechts was.Het motorschip
"Drie gebroeders"van gebroeders de Jong,geladen met pakken stro,was
over dê havenbeschoeing heen geslagen en beukte tegen een smal dijk
je.Na veel moeite en met levensgevaar is dit schip door de gebroeder
de Jong,na uren van hard werken, van dit dijkje weggehaald.Toen hret
water later begon te zakken kon het vaartuig worden vastvelend
4
*fc