15 "De zieken werden toen naar "het havenhoofd vervoerd en op "brancards over de slikken in een klein "bootje gebracht waarmede zij naar het hospitaalschip werden vervoerd. "Daar het kerkhof overstroomd is, worden de gestorvenen tijde lijk "begraven in het" Slingnrbos" Op 6 februari 1953 bezocht Prins Bernhard de gemeente """et Koninklijk jacht "Piet Hein" en het jacht"Suzan"komen in de haven en daarmede worden de laatste zieken afgevoerd. Op 7 februari wordt te Brouwershaven een mobilofoon gestation- neerd,zdat door middel daarvan contact met Zierikzee kan worden on derhouden.Ook komen pontonniers met vletten voor patrouille in de polder Schouwen.Net politieversterking is orde en rust in en om Brouwershaven gehandhaafd en werd gewaakt tegen diefstal vanauit verlaten eigendommen.Oedurenêe de tijd dat Schouwen onder water staat,zal met vletten worden gepatrouillerd." Ik moge aan dit relaas toevoegen dat,naarmate de toestand op Schouwen-Du'veland duidelijker werd en gezocht moest worden naan verbindigswegen tussen de derpen onderling,de weg Zierikzee,Noord- gouwe-Zonnemaire Brouwershaven-Scharendijke en de Westhoek een zeer belangrijke rol heeft gespeeld.In de eerste maanden kon alleen wor den beschikt over een zandweg aan de noordkant van Schouwen.Voor personenauto's niet bruikbaar.Voorts kon van de weg langs de Lange— dijk(Duivendijke)alleen gebruik worden gemaakt tijdens enige uren dat het eb was .Meestal was er dan zoveel wrakhout op de weg gespoeld dat deze eerst vrij gemaakt moest worden.Deze toestand heeft veel van het materieel gevergd en het doorzettingsvermogen van de beroeps autovervoerders mag wel geroemd worden.Zij toch zorgden voor een spoedige aanvoer van alle XTêbX benodigdheden voor de bewoners van de Westhoek.De traverse door Brouwershaven leverde door de smalle straatjes veel moeilijkheden op Duivendijke. Aldus repoorteerde de te Duivndijke wonende wachtmeester der Rijks politie (woonde te Loöperskapelle) 0„ Zaterdag 31 januari 1953,werd mij omstreeks 23.00 uur medeg£4e# deeld door de heer Padmos,die te Brijdorpe woonde,dat op de Zandweg tengevolge van de storm telefoonpalen waren omvergewaaid.Deze palen legen ver de weg en beliemmerdenhet verkeer .Met genoemde padmos ruim de ik de palen op door ze naast de weg te rollen.Omtreeks 015 uur heb ik mij naar het postkantoor te Looperskepelle begeven om na te gaan welke telefoonverbindingen waren verbroken.Het bleek toen dat alle verbindingen,behalve die met Scharendijke,waren verbroken.Op 1 februari omstreeks 0.45 uur doofde het electrisch lichtVermoede lijk was door de storm een storing ontstaan in het bovengronds net. Omstreeks 4.00 uur werd mij door de smid van Dongen te Scharendijke medegedeeld dat de toestand bij de haven aldaar gevaarlijk was.Van Dongen was met zijn auto naar mij toe gekomen op verzoek van de havenmeester.Ik waarschuwde de burgemeesterdie ook te Looperskapel- le woonde en reed met Ven Bongen mee terug naar de Haven. Aldaar deelde de havenmeester O.de Voogd mij mede dat omstreeks 3.00 uur de technisch ambtenaar van het Waterschap Schouwen,de heel? Binge1bergwonende Happart te Scharendijkedoor hem was gewaar^ schuwd en ook de bevolking van Scharendijke door hem gewaarschuwd was."De heer HingeIberg,die ik bij de havendijk aantrofdeelde mij mede dat de toestand van de havendijk slechts was.Het motorschip "Drie gebroeders"van gebroeders de Jong,geladen met pakken stro,was over dê havenbeschoeing heen geslagen en beukte tegen een smal dijk je.Na veel moeite en met levensgevaar is dit schip door de gebroeder de Jong,na uren van hard werken, van dit dijkje weggehaald.Toen hret water later begon te zakken kon het vaartuig worden vastvelend 4 *fc

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 18