12
Toen na enkele dagen mensen en levende dieren in veiligheid waren
gebrachtwerd een aanvang gemaakt met het bergen ^er goederen uit de
woningen.rTierbij hebben de pramen der"Krommeni'érs"een grote rol ge
speeld.Bij ieder geschikt tij vertrokken zij uit Renesse,waar de boten
en hun bemanningen gestationneerd waren,Beladen met geredde goe
deren keerden zij te Benesse terug.Vrijwel elke reis werd door raij
met die pramen medegemaakt om onregelmatigheden te voorkomen.On
telbaar waren vaak de moeilijkheden die op deze vaartochten moestei
worden overwonnen.Deze tocjjten waren bovendien niet van gevaar
ontbloot omdat er gevaarlijke stromingen liepen en veel obstakels
zich juist onder de oppervlakte van het water bevonden.
Zo verliet op zaterdag 14 februari 1953omstreeks 16.00 uur,
een overbeladen praam met 14 mensen aan boord,Serooskerke^Br
stond een stevige bries en ieder zocht op of naast de geladen goe
deren een goed plaatsje om de reis naar Benesse aan te vangen.
Zodra de praam uit de luwte van de woningen kwam,begon het water
met kleine plasjes over de zijboorden in het vaartuig heen te
slaan,zodat een aanvang werd gemaakt met hozen.
De namen der personen die met het eerdergenoemde vaartuig ver
ongelukten waren;
de heren fokker ,TToelkerBarrevoets ,v,d,Male ,W.Berrevoets
A.Barrevoets,vd Bouten,van Popering,j,v,d,Scheldevier bemannings
leden en ikzelf."
Tot zover het relaas van de wachtmeester Mieras.
Bij de haven Schelphoek verdronken enige personen.Anderen,
zijn op de zeedijk tussen Schelphoek en Blaauwers gevlucht.Deze
mensen,moeten onnoemelijk zwaar geleden
hebben.Onbeschut voor water en koude(sneeuwbuien)hebben zij eni—
degen en nachten op die dijk doorgebracht.Twee kinderen stierver
ter plaatse en moeten later door de ouders worden achtergelaten.
De poltie te water haalde de lijkjes later op en vervoerde
deze naar 7uid—Beveland.
t-t0ewel dit aanvankelijk nog niets onrustbarends was,bleek al
spoedig dat steeds meer water het vaartuig binnen kwam
zbdat met twee man gehoosd moest worden.Va ongevaar twee kilome
ter gevaren te hebben,-werd de last voor het vaartuig te zwaar en
opeens, voelden wij het schip onder onze voeten wegzakken de diepte
in.Alle opvarenden kwamen in het drie meter diepe en ijskoude
water terecht.De één probeerde zich drijvende te houden aan een
kist,de ander zocht op een matras of bed een goed heenkomen.Door
wind en stroming dreven deze voorwerpen al spoedig uit elkaar,zo
dat onderling geen hulp meer geboden kon worden.De praam kwam met
de bodem naar boven gekeerd weer aan. de oppervlakte.Al .spoedig
hadden enkelen daarop een goed heenkomen, gezocht.Dit bleek echter
een wankele positie,want het vaartuig kantelde van de een naar de
andere zijde.Bet zag er,vooral voor de ouderen onder ons,hache
lijk, uit .Bnkelen die op een bod of matras zaten,zakten steeds
dieper naar de boden.zdat het water reeds spoedig tot de hals
reikte.Wonder boven wonder kwam al spoedig redding opdagen.Een
andere praam,die in de omgeving van Serooskerke goederen had ge—
laden,kwam ter plaatse.De bemanning daarvan kon &lle drenkelingen
binnen boord halen.TMa een half uur varen kwamen allen,versteven
van de koude te Benesse a&n.Viemand heeft van dit ongeval nade
lige gevolgen ondervonden .De andere dag werd de gezonken pftaam
opgehaald en kon daarmede wederom worden gevaren.Als voorzorgs
maatregel werd in het vervolg door elke opvarende een zwemvest
gedragen.TJiteraard gingen bij het zihken van de praam alle daar
op aanwezige goederen verloren,hetgeen voor de familie Moelker,
aan wie de meeste goederen toebehoordennen groot verlies was.