25 - Royale polder het water binnen de sloten is, kunnen ter be vordering van de watervrijmaking van de polders Oudland en Nieuwland de sluizen bij Blauwe Sluis en Schuddebeurs wor den geopend. De waterstand in Zonzeel was op 7 Maart gedaald tot 0,28 m N.j A. P. (maalpeil 1,30 m N. A. P.). De Nieuwe Zwaluwepolder: Het electrisch gemaal van deze polder was aanvankelijk onbruikbaar omdat de motor in het water stond. Deze motor is inmiddels gereviseerd en herplaatst. Het gemaal is op 1 Maart, nadat een in de boezemkade gevallen gat was gedicht, weer in bedrijf gekomen. Voordien werd langs natuurlijke weg water geloosd door de boezemsluis en de sluis op de kop van de Lage Zwaluwse Haven. De waterstand is intussen gedaald tot 0,35 m-N.A.P. (maalpeil 1,50 m -N. A. P.). Voorts is in deze polder een noodgemaal a 50 m3/min. ge plaatst, dat rechtstreeks op het buitenwater uitslaat. De Hamsepolders welke zijn volgelopen door een gat in het verbindingsdijkje tussen de Nieuwe buitendijk en de Noorde lijke dijk van de Nieuwe Zwaluwe polder, loost via de onlangs gereed gekomen uitwateringssluis aan het Gat van de Ham. Voor het stortebed van deze sluis is een 8 m diep gat ge spoeld waardoor de sluis met slechts beperkte capaciteit kan werken. Het geïnundeerde westelijk deel van de Emiliapolder kan watervrij worden gemaakt door het intact gebleven gemaal dat uitslaat op de haven te Hooge Zwaluwe. Het in het oostelijk deel van deze polder gestroomde water werd weggemalen door het gemaal Koeschans nabij Geertruidenberg. Herstel van wegen en spoorwegen nabij Moerdijk. Begin Maart waren min of meer voor het verkeer toeganke lijk gemaakt de provinciale wegen ZevenbergenDrie Hoef ijzers en de Schenkeldijk, de oude rijksweg Breda Terheijden-Moerdijk en de Rijksweg 16 (Princenhage Dordrecht) tussen de brug over het Hollands Diep en de Bredase dijk (westelijke rijbaan).

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 27