auto als hot ware topzwaar werd. en door over
wicht op do boot kwanLangzaan werden dan de
touwen gevierd en kon de a.uto de boot oprijden.
In hot begin was dit griezelig naar op de duur
raakte men er aan gewoon.
ITog goed herinner ik mij de mensen, die dostyds
op de schuit waren. De kapitein mot zijn kleine
zwarte ogen, Lierion Barke 011 LukasYfat ging 't
in dio dagon tich veel gemoedelijker, doch alle
respect voor die bootsmensen, die steeds en over
al waar dat gevraagd werd de hulpzane hand boden.
In 1952 kwan ik op het idee om Hericn Barke met
een bezoek te verrassen.
In een van de huisjes in de smalle straa.tjcs
van Hansweert, waar hij nu een rustige oude dag
heeft heb ik hem aangetroffen. Hij herkende mij
dadelijk en spoedig kwam het gesprek los over
die jaren rond 1900. Hij is nu 88 en woont mot
zijn zuster, die steeds bij hen is gebleven.
Ik heb hen steeds hooggeacht om zijn grote een
voud en zijn edel karakterDat hij nog vele
gelukkige en gezonde jaren nag genieten.
ITu kom ik terug op mijn reis, waar ik zo straks
een begin mee heb genaakt en wel hot bezichtigen
van hot gat in de veerhaven.
Om 10 uur kon ik aan do sluis en ga eerst
een praatje naken mot de heer de Visser, haven
meester vs.11 Hanswccrt. Daarna, begeef ik mij naar
oen van de vele keten van de Rijkswaterstaat.
Deze vele keten vormen als het ware een klein
dorp hetwelk is gelogen san de Zuidelijke kant
aan hot einde van het kanaal. Ha kennis genaakt
te hebben krijg ik oen vergunning om mij nsar
het gat te begeven. Bergen rijshout voor de
z inks tukken zie ik daar. Een gat in de dijk is
reeds gedicht,hoewel nog niet volledig hersteld.
Ongeveer 14 dagon geleden heeft dit plsats ge
had. Ik zie vele caisons, waarvan cc vele met
zand gevuld zijn. Deze kleine caisons hebben 'n
afmeting van 4 bij 4 notor en daardoor natuur
lijk ook gemakkelijker handteerbaar dan. de gro
te. Vlak hierbij zie ik buizen, waaruit onophou
delijk zand modder en water spuit, waardoor zich
op de duur een wal gaat vormen.
f.r\