59 toestand van ongeveer 50 jaar geledon. In, I9OO v/aren er do stations Kruiningcn en Icrsoko en daarna Vlake. Hot station Ylake was er niet voor de bewoners von Vlake en hot dorp Schorc maar speciaal voor de reizigers van Hulst. Hot station Vlake, bij velen nog wel bekend,had de naan geler ogen van het gehucht Vlake, waar o.m. enige bekende families wonen, zoals Glcrun en Beenakkers. Hot aantal inwoners van dit gehucht wonende aan de noordzijde, was in totaal 50. Toch word de naam Vlake vereeuwigd en wel onge veer 15 ja^x geleden. Het was oen van de drukste stations aan do lijn Roosendaal-Vlissingen. In Vlake stapte men over en het kleine tramnetjo, dat 011s via eon hoge kanaaldijk naar'Hansweort bracht. Bij terugkomst in Vlake wa.s het do gewoonte in hot cafó van Gcr- rit Luik een verfrissing te nemen en zich met de vele bekenden, die daar samen kwamen een prentje te naken. ITog zie ik in mijn gedachte de vele be kende gezichten voor mij. Haar ik moet verder, want eigenlijk bon ik be gonnen mot mijn heenreis naar Hulst. Wanneer men mot hot ramntje te Hansweert was gearriveerd,lag daar het kleine stoombootje gereed. Er was in die dagen nog geen spra.ko van auto's zoals dit thans het geval is. In walsoorden aangekomen namen wc even een kop koffie bij Adriaansen en vervolgens ging het do poardenomnibus naar Hulst. Dit alles is nu ver leden tijd. Het zal ongeveer 1918 geweest zijn, toen er oen stoomboot in de vaart gebracht werd, die er wezen mocht. Alleen in Hansweort was er oen drijvende ponton, doch in Walsoox-don waren er 2 stijgers een voor hoog water en de andere voor laag water. Toen het vorkoor aanmerkelijk toenam, bleek het laden een groot bezwaar te worden. Zelf heb ik het meermalen meegemaakt, dat ik met de auto het z.g. kapsysteem moest toepassen. D.w.z. door hot grote verschil in niveau kon het gebeuren, dat de boot als het ware te laag lag. Do auto werd dan van achteren mot touwen vastgebonden ae„n de wal. Langzaam liet men hen dan op de plankon rijden, tot de

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1952 | | pagina 63